Bisericile de suflete se prăbușesc când nu mai au duhovnici, trăgând după ele și zidurile. Precum niște alcătuiri de fum și scrum, risipite de vânt. Așa se face că semnele unei credințe vii sunt bisericile bine îngrijite. În spatele pereților zdraveni și curați se duce însă o permanentă luptă. Neștiută de călătorul grăbit. O luptă mai grea, în unele locuri, decât în altele. Valea Jiului este un astfel de câmp de bătălie duhovnicească. Punctat de acoperișurile semețe ale bisericilor, pe seninul unui cer de vară, ca de tot atâtea turnuri de pază. Iar pentru a afla ceva, cât de puțin, despre acel război necruțător, despre învinși și învingători, spre întărirea propriei tale credințe, trebuie să cauți un preot. Unul care trece prin inima lui necazurile și bucuriile celor pe care îi ascultă, îi curăță și îi îndrumă. Un astfel de preot am aflat și noi, la biserica "Sfântul Nicolae" din Petroșani: părintele Mihai Muntean. Născut pe 5 mai 1952, la Orăștie, este a patra generație a unei familii de preoți. Și e mândru că slujește, de peste 30 de ani, la această biserică, ridicată la 1900 de Pr. Avram Stanca, un aprig luptător pentru drepturile românilor și ctitorul primei școli românești din Petroșani. Cu astfel de înaintași, se simte ajutat în misiunea sa de toate forțele Cerului.
- Preacucernice părinte, Valea Jiului este faimoasă pentru minerii săi, care au fost eroi, cu sau fără voie, ai mineriadelor, pentru păstrătorii unei tradiții ancestrale, momârlanii, pentru natura ei splendidă și deopotrivă aspră. Dar despre credința oamenilor de aici se știu prea puține. Ochii și urechile reporterilor au fost mai mult atrase de obiceiurile stranii, păgâne, ale băștinașilor. În ce fel cred românii ortodocși din Valea Jiului?
- Nu e o credință omogenă. Întâi, din pricini istorice, căci ortodocșii au fost prigoniți pe aceste meleaguri, apoi pentru că în zonă nu sunt numai ardeleni, ci și foarte mulți oameni veniți din toate colțurile țării și de peste granițe - nemți, unguri, cehi, slovaci, din vechiul imperiu - pentru a munci la mine. Mi-e greu, deci, să identific anumite trăsături specifice ale credinței locuitorilor din Vale. Deși, anumite obiceiuri precreștine, pe care le-au păstrat, le sunt proprii și ar putea trece drept numitor comun, credința lor ortodoxă nu diferă de a altor români. Nu se manifestă în mod special. Atâta doar că munca lor grea, la mină, și-apoi necazurile care i-au lovit în ultimii douăzeci de ani poate că i-au făcut mai reci. Nu sunt așa de evlavioși. Bine, nu au putut avea nici un exercițiu al mersului la biserică, pentru că înainte de 1989, minerii, majoritari în zonă, primeau doar două zile libere pe lună... Totuși, respectă Biserica, participă la ritualurile esențiale, nunți, botezuri, înmormântări, vin la slujbele pentru marile sărbători, în preajma marilor praznice se spovedesc..., dar nu sunt mânați de un foc al credinței în toate zilele vieții lor. Una peste alta, în Valea Jiului ortodoxia e vie, chiar dacă nu dogorește.
"Moldovenii îi molipsesc cu credința lor și pe alții"
- Sunt cumva mai apropiați de Dumnezeu țăranii, cei care au rămas lucrători ai câmpului și ciobani, decât minerii?
- Nu, eu nu simt asta. Munca este foarte grea și în mină, și la câmp. Iar de la o vreme, minele s-au închis și mulți mineri au redevenit agricultori, dacă nu cumva au plecat prin locurile lor de obârșie. Nu cred că mina a stat în calea credinței, dar nici că a favorizat-o. Deși nimeni nu intră în mină fără să se închine, căci acolo numai Dumnezeu te poate ajuta. Toți minerii cred în Dumnezeu și se roagă, la fiecare intrare în șut, fie și cu numai câteva cuvinte, la Maica Domnului și la Sfânta Varvara, ocrotitoarea lor.
Dacă mă întrebați, totuși, care dintre enoriași sunt mai aprinși de dragostea de Dumnezeu, eu i-am remarcat pe aceia care au origini moldovenești. Au moldovenii o credință care se transmite din generație în generație, indiferent de locul unde trăiesc și de mediul în care lucrează. Și uneori îi molipsesc și pe alții.
"Valea Jiului este o vale a plângerii"
- Minerii au traversat câteva episoade dramatice în ultimul sfert de veac, de la mineriadele anilor 1990, până la închiderea a numeroase mine, concedieri în masă, sărăcie, izolare și oprobriu public. Sunt tot atâtea traume care puteau să-i arunce în deznădejde sau, dimpotrivă, să-i facă mai credincioși. Care parte a fost mai puternică?
- Mineritul e o formă de existență între viață și moarte. Mereu pe muchie de cuțit. Minerul intră în subteran știind că îl paște un pericol mortal, dar cu nădejdea că Dumnezeu nu-l va lăsa. Deci, această speranță este constantă în viața minerilor. De aceea, ei au suportat mai ușor decât alte categorii - nu doar diferite necazuri, dar și adevărate tragedii. Prin urmare, nu s-au îndepărtat de Dumnezeu, însă nu știu dacă s-au apropiat.
Când am venit aici, în 1966, tata spunea că Valea Jiului este o "Jale a Viului". Era exprimarea plastică a unei realități care însă era departe de cea de acum. Atunci oamenii se temeau pentru viața celor care lucrau în mină. Acum se tem pentru viața tuturor. Valea Jiului este o vale a plângerii, un loc unde traiul se câștigă greu și unde oamenii sunt apăsați de lipsuri. S-au închis mine și întreprinderi adiacente. Se vor închide și minele care mai sunt, și atunci va fi și mai rău. Tinerii pleacă, pentru că aici nu au un viitor. Valea este locuită astăzi de pensionari. Toate acestea nu au cum să nu se răsfrângă asupra vieții religioase.
- Sfinția voastră ați încercat să vi-i apropiați și să-i sprijiniți sufletește în vreun fel?
- Desigur, cu un sfat, cu o rugăciune, încerc să le fiu de ajutor. Dar numai ei singuri știu cu adevărat cât le sunt de folos. Mai mult nu îmi stă în putere. Dar le-am spus că mare e mila Domnului și nădejdea noastră trebuie să fie la El. Dacă noi nu-L părăsim, nici el nu ne lasă. Și vom ieși din toate încercările, vom depăși toate ispitele, chiar și atunci când, după mintea noastră omenească, nu mai există nicio soluție. Cu rugăciune și post, putem spera în ajutorul lui Dumnezeu.
Desigur, au fost și momente în care m-am simțit neputincios și cu sufletul sleit de durere, când credincioși de-ai noștri au murit în accidente miniere. Atunci, tensiunea unei inimi zdrobite te copleșește și pe tine, preot, oricât de întărit în credință ai fi. Nu găsești cuvinte care să-i mângâie pe cei care au fost loviți astfel, nici gesturi prin care să le domolești durerea.
"Preotul trebuie să fie lângă toți fiii lui Dumnezeu, că i-o cer sau nu, că vin sau nu la biserică"
- După întâmplările dramatice în care au fost prinși, au venit mai mulți mineri la sfinția voastră să se spovedească, să se căiască pentru răul pe care l-au făcut, să vă ceară o povață sau o rugăciune de ajutor?
- Nu, nu neapărat. Un val mai mare de credincioși a fost imediat după revoluție. Ca o descătușare. Mulți au vrut să-și arate credința pe care și-o ascunseseră ani în șir, sau, pur și simplu, să-I mulțumească lui Dumnezeu. Apoi, la mineriade, n-am avut printre enoriași pe nimeni care să fi participat. Totuși, din discuțiile cu unii și cu alții am înțeles că au fost manipulați, că mulți regretau. Dar, dacă au cerut ajutor duhovnicesc pentru asta, nu știu.
Vin și acum mulți credincioși la slujbe, nu mă pot plânge, e plină biserica. Contează, fără îndoială, și relația pe care o are preotul cu credincioșii dincolo de slujba duminicală. E nevoie ca preotul să-i cerceteze pe credincioși când sunt bolnavi, necăjiți, chiar dacă nu-i cer ajutorul, ori să le răspundă grabnic la chemare când au nevoie, să le treacă pragul și doar pentru a-i întreba ce mai fac, nu doar când există un motiv liturgic. Trebuie căutați și îmbărbătați și cei care nu vin la biserică, pentru că și ei sunt fiii lui Dumnezeu. Iar unii regăsesc calea Bisericii dacă primesc sprijin la nevoie.
- Așa cum ați simțit un aflux de credincioși imediat după decembrie 1989, ați remarcat și un reflux după ultima mineriadă, din 1999?
- Da, dar a fost o retragere firească, pentru că mulți dintre cei concediați s-au întors în locurile lor de baștină, la casele părintești sau au plecat în străinătate, la muncă. Apoi, se nasc tot mai puțini și mor la fel de mulți. Familiile se întemeiază, atunci când se mai pune totuși problema de căsătorie, abia după ce tinerii împlinesc 30 de ani. Sunt cununii tot mai rare, botezuri puține și înmormântări prea multe. Vreau să spun că această scădere a numărului de credincioși nu a fost ca urmare a unei mari dezamăgiri colective, ca o îndepărtare de Biserică. Oamenii sunt în continuare legați de Biserică.
- În final, părinte, având în vedere că păstoriți într-un loc atât de greu din punct de vedere duhovnicesc, îndrăznim să vă întrebăm: ce vă face fericit ca preot?
- Lumina și bucuria pe care le văd în ochii credincioșilor. În acei ochi văd suflete salvate. Și-atunci, înseamnă că n-am trăit în zadar.