Au trecut de atunci patruzeci de ani. "E un cerc frumos. Viața asta... viața asta e ceva minunat, uluitor. Când lucrez cu păpușile și cu marionetele, parcă nici nu realizez pe ce lume sunt." Când spune asta, ochii ei mari și albaștri strălucesc, iluminându-i tot chipul. Doamna Florentina Tănase își adoră meseria. Joacă și mânuiește marionete cu cea mai mare pasiune, continuând să viseze la noi spectacole.
Ne-am întâlnit în spatele scenei Teatrului Țăndărică, teatrul în care a făcut fericite generații întregi de copii și, chiar dacă era la capătul unui spectacol solicitant, a povestit cu drag și cu emoție despre momentele și întâlnirile ce i-au marcat viața. Uneori, să te dăruiești meseriei pe care o îndrăgești, indiferent câți ani au trecut de la debut, îți poate păstra tinerețea și frumusețea.
Marionetele - dragoste de la prima vedere
"Într-o zi, fratele meu a venit și mi-a arătat un anunț dintr-un ziar, zicându-mi: «Uite, cred că asta ți s-ar potrivi». O întreagă generație de actori ai Teatrului Țăndărică urma să se retragă, să iasă la pensie, iar directoarea teatrului, fondatoarea trupei, doamna Margareta Niculescu, dăduse un anunț pentru a angaja tineri ce urmau să învețe meserie de la acești actori și apoi să-i înlocuiască. În anii de școală, eu participasem la toate manifestările artistice - dansuri, scenete, brigăzi, însă nu visam să devin actriță, pentru că eram o fire excesiv de timidă. Aveam 20 de ani și nu știam pe ce drum să o apuc. Nu voiam să dau la nicio facultate, mă gândeam să devin pictor pe sticlă. Sau sticlar. Am mers la teatru, la concurs, am intrat între cei 100-200 de admiși, dintre care, după trei ani, am rămas 30."
- Ați simțit de la început că asta vă e menirea?
- Da, am simțit asta. Nu eram eu așa deșteaptă să mă autoanalizez, dar am simțit că mi-e bine în teatru. Un artist, un om care lucrează într-un domeniu creativ simte astfel de lucruri, fără să le conștientizeze, să le explice, simte că acela e locul lui, că face o treabă bună acolo. N-am avut nicio angoasă, nicio teamă, am învățat foarte repede să mânuiesc marionetele. A fost dragoste la prima vedere. Iar una din primele iubiri a fost chiar Tigrișorul Petre. Păpușile, mai puțin, deși știu să le mânuiesc și pe ele, însă am fost atrasă într-un mod, aș spune misterios, de marionete. Mi-au mers întotdeauna repede mâinile, am o manualitate deosebită, cos, pun andrele, dau cu croșeta, fac rochițe, creierul și mâinile fac la mine o echipă bună.
- De unde talentul acesta?
- De unde? De la bunica, ea era croitoreasă. De fapt, nu chiar croitoreasă, era țărancă, într-o comună din Bărăgan, Grindu se numește. Se trezea dis-de-dimineață și muncea din greu să întrețină o gospodărie bogată în animale. Iar după-amiaza, după ce se mai potolea, se așeza la mașina de cusut. Veneau femeile din sat cu metraje, iar bunica le făcea rochii, butoniere, tot felul. Eu eram, bineînțeles, cu ochii pe ea și am învățat enorm în după-amiezile acelea. Așa se face că n-am avut nicio problemă să învăț să mânuiesc marionetele cu fire lungi. Vreau să o amintesc aici și pe mama mea, și ea era foarte îndemânatecă, știa să facă cele mai bune prăjituri, torturi, plăcinte, mâncăruri de tot felul, broderii pe pânză sau cu croșeta. Îmi făcea rochițe pentru balet la mașina de cusut, sau țesute în război. Ea și văruia, vopsea, repara prin casă. Mama mea cea frumoasă, blândă, primitoare și gospodină.
Cum să fii o muscă sau o albină
- Cum s-a făcut trecerea între generațiile Teatrului Țăndărică?
- Pe de-o parte, doamna Margareta Niculescu ne-a adus la teatru toți profesorii de la IATC, ca să ne predea vorbire, istoria artelor, dans, tot ce studiau studenții la Institut. Ca să devii mare actor păpușar, trebuie să pornești de undeva, să ai o bază, o școală. Apoi, am avut cei mai buni profesori în teatru, actorii din generațiile mai mari. Le priveam spectacolele, furam meserie, erau și ei foarte generoși, ne arătau ce știau, cum faci o marionetă să meargă, să ducă mâna la cap...Treptat, am început să le preluăm noi, cei tineri, din spectacole. Cu doamna Miriam Răducanu făceam ore de mișcare, dar însemnau mult mai mult de atât. Din acele două-trei ore pe săptămână am învățat ce înseamnă scena. Pantomimă, mișcare, monoloage, repeta cu noi momente din spectacolele de muzică, dans și poezie numite "Nocturne", celebre în epocă. Ne învăța ce înseamnă să fii o muscă, o albină, un băț, cum să redai, prin mișcările corpului, tot ceea ce dorești să fii, iar apoi să transmiți același lucru marionetelor, prin firele pe care le mânuiești. Mentorul meu, în ceea ce privește marionetele, a fost Zola, Rădulescu Zola, cel ce a adus în atenția publicului marioneta cu fire scurte, prin momente de folclor, dans, integrându-le într-un fel de spectacol de varietăți. Un profesionist desăvârșit, ce a avut mare răbdare cu noi.
- Nu ați avut niciun moment în care să doriți să ieșiți în luminile rampei, să deveniți o actriță dramatică?
- Niciodată! Soțul meu a fost actor, juca mult în filme, am primit și eu propuneri, însă nu m-am dus. Nu puteam trece peste timiditatea asta sufocantă. La teatrul de păpuși aveam acel paravan între noi și public, un paravan care-mi dădea o stare de bine, de lejeritate, pentru a mă exprima cum simțeam. Bineînțeles, aveam și am în continuare, înaintea premierelor, emoții, însă acestea se transformă într-o adrenalină ce te ajută să duci spectacolul mai sus. Culmea este că acum, la vârsta asta, primesc propuneri de colaborare ca actriță și, cum am mai scăpat de acea timiditate din tinerețe, le onorez. Și nu pot să spun că nu-mi place. Însă nu am niciun moment, nicio secundă de regret, pentru că meseria asta a mea mi-a oferit enorm. Mult mai mult decât i-aș fi putut eu oferi vreodată. Mărturisesc că și acum, după 40 de ani, meseria asta-mi place extraordinar de mult, sunt atașată și motivată de ea la fel ca în prima zi. Nu a existat niciun moment în care să nu fiu prinsă cu totul de ea. Am avut un noroc fabulos că această meserie a dat peste mine. Am colindat cu ea lumea, în turneele cu "Țăndărică", am făcut șase croaziere în jurul lumii cu un teatru german cu care am colaborat. Meseria asta mi-a dat numai satisfacții, este un dar neprețuit, de care mă bucur în continuare.
Un teatru răsfățat: "Țăndărică"
- V-ați început meseria în cenușiul anilor '80. Ați resimțit rigorile unui stat totalitar, sau teatrul de păpuși a fost ferit de directivele de partid care ajungeau până în artă?
- "Țăndărică" era un teatru răsfățat. În anii '60-'70, când se ieșea atât de greu din țară, trupa teatrului umbla prin lume, în turnee. Primisem premiul Erasmus, eram o stea pe firmament, Spania, Germania, Italia, India, Japonia... Eram singurul teatru ce primea mereu vize, bineînțeles, în urma unor verificări amănunțite, o trupă din care nu a rămas nimeni în străinătate. Asta, în primul rând datorită respectului față de doamna Margareta Niculescu, cea care își punea onoarea în joc. Peste tot pe unde am jucat, am fost foarte bine primiți, eram impresionați cum vin la noi copiii după spectacole, cum vor să ne îmbrățișeze, să atingă păpușile. Nu călătoream cu avionul, ci cu un autobuz foarte bun. Nu prea aveam bani de cazare, mai dormeam în autobuz, dar era frumos, trăiam experiențe noi, vedeam locuri la care alții nici nu visau. La primul meu turneu, până în Spania am făcut cinci zile și patru nopți. În Italia am oprit pentru prima oară să dormim într-un pat, la un motel mai ieftin. Nu mai țin minte din ce motiv, dimineața, am plecat mai târziu, așa că am avut timp să mă plimb un pic. Eram în Ventimiglia, la granița cu Franța. Tot plimbându-mă, am ajuns într-o piață și am fost șocată de cum arată o piață occidentală. Cu roșii mari, pești de trei metri, tarabe cu fructe, cu tot ce poftești. A fost un adevărat șoc. Am izbucnit în plâns și nu m-am putut opri timp de patru ore. Și acum, când îmi amintesc, îmi dau lacrimile. Am văzut atunci abundența, cât de ușor este să îți cumperi de mâncare și mi-am amintit cum acasă mi se strângea stomacul, parcă îmi stătea inima când, după ce stătusem la coadă, vedeam cum se împuținează pachetele de unt de pe tejghea, sau cofrajele cu ouă. Aveam doi copii mici și îmi era foarte greu cu procurarea hranei zilnice. Discrepanța asta m-a făcut să izbucnesc în acel plâns, mă urcasem în autobuz și plângeam, nici măcar nu puteam să le spun colegilor de ce, nu puteam spune decât "lăsați-mă, lăsați-mă". Nu știau ce mă apucase, credeau că am fost lovită, că pățisem ceva. Este o întâmplare de care, acum, când mă întâlnesc cu fetele, colegele de atunci, ne amuzăm, deși mie tot îmi mai urcă lacrimile în ochi.
Altă generație, alți copii
- Mamă, dar și actriță plecată în turnee, cum împăcați cele două roluri?
- Aveam turnee care durau și două, trei săptămâni, timp în care copiii rămâneau cu soțul meu sau cu mama. Printr-un miracol, am reușit să mă împart în egală măsură, să fiu și mamă, și actriță. Când nu eram plecată, copiii erau lângă mine mereu, au crescut efectiv în teatru, îi luam la repetiții, la spectacole. Au ales, la rândul lor, meserii artistice. Cel mic a terminat Conservatorul și este muzician, iar cel mare, Vlad, a studiat pictura monumentală și urma să devină pictor de biserici. Însă a întâlnit-o aici, în teatru, pe colega mea Petronela, actriță, și și-a schimbat meseria: a devenit scenograf și constructor de păpuși. Așa că noi trei, Petronela, Vlad și cu mine, suntem o familie de păpușari și chiar avem o trupă ce se numește "Puranima".
- V-a ajutat, în obligațiile dvs. de mamă, faptul că știați, din experiența dvs. artistică, cum reacționează copiii, cum pot fi struniți?
- Da, nu ai cum să faci meseria asta, fără să lase urme pe tine și în tine. Lucrând mereu cu copiii devii un om mai inventiv, mai vesel, mai răbdător la nazurile lor, înveți să le distragi atenția de la orgoliile, plânsetele lor. De când am intrat în teatru, la 20 de ani, am fost atentă la reacția spectatorilor și, dincolo de amuzamentul stârnit, am învățat să improvizez, să lucrez cu textul, în funcție de felul în care simțeam copiii în acea zi. Oricâtă experiență ai avea, mereu apar surprize, pentru că reacția copiilor nu este niciodată la fel.
- S-a schimbat publicul în acești ani?
- Enorm! Și publicul, și teatrul. Teatrul s-a dezvoltat foarte mult, a ajuns la forme de animație pe care nu mi le-aș fi imaginat. Sunt surprinsă, uimită, și îmi pare bine să asist la acești noi pași în teatrul pentru copii, însă am și un regret că vechile forme, cele clasice, ale teatrului de marionete, se pierd încet-încet. Spectacolul pe care l-ați urmărit în dimineața asta, "Cei trei purceluși", a rămas singurul din stagiunea actuală cu marionete cu fire lungi. De aceea vreau să reiau "Tigrișorul", în punerea în scenă veche, ce a adunat peste 1000 de reprezentații. E o lume întreagă acolo, crocodili, zebre, oameni, tot ce-ți poți dori ca mânuitor de păpuși. Înainte de 1990, lucrurile erau clare: noi eram pe scenă, copiii în sală, nu prea interacționam altfel. Acum, copiii nu mai sunt timizi ca atunci, simt nevoia ca după spectacol să urce pe scenă, n-ai cum să-i oprești. Vor să stea de vorbă cu noi, vor ca părinții să le facă poze pe scenă. Reacțiile lor din timpul spectacolului sunt mult mai puternice, iar dacă nu le prea place, nu sunt atrași de ce se întâmplă pe scenă, încep să se foiască, vorbesc între ei, își pierd atenția. Iar noi, adulții, încercăm, așa cum am învățat și noi la vârsta lor, să le oferim, pe lângă distracție, și o poveste moralizatoare, să le spunem ce-i bine și ce-i rău. Deci, există o parte bună, că ei au devenit mai îndrăzneți, mai degajați, mai comunicativi, dar și o parte mai puțin bună, aceea că sunt mai superficiali decât copiii din urmă cu câteva generații.
Magia când bucata de cârpă prinde viață
- Ce vă ține în priză, ce vă face să veniți cu aceeași bucurie la teatru?
- Meseria asta de marionetist nu-i niciodată aceeași, nu se repetă. Fiecare marionetă e altfel, una are două picioare, alta patru, una merge într-un fel, alta în altul, și te gândești tot timpul cum vei mânui ființa aceea, fie ea om sau animal. Îți pui mereu creativitatea la încercare. Meseria asta mă pune la încercare cu mine și întotdeauna vreau să văd care pe care. Da, e un fel de luptă cu păpușa, cu marioneta. Cred că asta mă ține și m-a ținut vie toată viața, în această meserie. Încă îmi place acel moment în care bucata aia de cârpă și de polistiren prinde viață, se transformă într-o ființă. Și momentul în care copilul vede acea ființă veselă sau tristă și simte o emoție... EMOȚIA, a mea și a copiilor, asta mă ține și acum în priză. În plus, sunt uluită de surprizele pe care continuă să mi le aducă meseria asta frumoasă. Care, printre altele, mi-a dăruit și vocea. Eu nu eram deloc încrezătoare în vocea mea. Iată că acum, la vârsta asta, voi primi premiul pentru cel mai spectaculos... debut în teatrul radiofonic. Mă bucur enorm, ca în prima zi, de acest premiu pentru înregistrarea spectacolului "Rapunzel". La fel de mult mă bucur de reîntâlnirea cu regizoarea Irina Niculescu. Cu mulți ani în urmă, noi eram începători la "Țăndărică", iar ea venea de la Praga să monteze aici un spectacol, ca tânără regizoare. Și iată cum ne întâlnim din nou, la Târgoviște, unde montează "Romeo și Julieta", spectacol în care eu joc doica. I-am regăsit felul de a vorbi, gesturile, a fost ca o întoarcere în timp.
Bunica, în rol de prințesă
- Există viață și în afara teatrului?
- Da, ador rolul de bunică, rol pe care l-am așteptat cu nerăbdare. Mi-am dorit mult să fiu în postura asta, pentru că am mari regrete din perioada în care copiii mei erau mici. Am trăit sentimentul că nu m-am putut bucura îndeajuns de copilăria lor. Erau vremuri grele, în care nu se găseau de nici unele, iar eu, când nu eram la teatru, îmi petreceam tot timpul încercând să fac în așa fel încât totul să fie bine. Să nu existe nicio sincopă, nici la mâncare, nici când e vorba de curățenie, călcat, spălat, totul să funcționeze perfect. Mi-am dat seama că nu m-am bucurat de drăgălășeniile copiilor mei, am stat mai mult pe la cozi, am făcut șmotru, am gătit... Și mi-am dorit enorm, chiar dacă afirmația mea sună egoist, să îmi umplu acel gol. Așa că mă bucur de fiecare moment petrecut împreună cu nepoțica mea, în vârstă de patru ani, Amina Maria Tănase. Facem mărgele, ne jucăm de-a Rapunzel sau de-a Mica Sirenă... Și eu îi spun: "Uite, nu vreau să fiu eu mereu vrăjitoarea, lasă-mă și pe mine să fiu măcar o dată prințesa". Ea spune: "Bine, buni, acum tu o să fii prințesa". E un lucru minunat. Îmi dă energie, nu mă simt niciodată obosită când mă joc sau vorbesc cu ea. Mergem împreună și grădinărim, o altă bucurie de-a mea. Mă întreabă care-i floarea și care-i buruiana, ce mai plantăm... Chiar azi, înainte să vin la teatru, mi-am pus pelerina de ploaie pe mine și am ieșit în grădină să plantez cele cincizeci de tulpini de trandafiri pe care le-am adus de la Târgoviște. Le-am dus la "școală", cum spunea mamaie, am pus tulpinile în pământ, acolo unde vor învăța să devină plante, apoi vor apărea muguri noi. Nici nu mi-am dat seama când a trecut timpul. Cum am terminat, am aruncat pelerina și am fugit la teatru.
Foto: AGERPRES(1), TEATRUL ȚĂNDĂRICĂ