Litanie la o casă veche

Parasca Fat
În așteptarea sfârșitului

La răscrucea mileniilor, satul românesc, lea­gănul veșniciei, locul în care cerul pri­vește direct aco­perișul fiecărei case, în­semnat cu o cruce mică la răsărit și cu alta la apus, este în declin, amenințat cu dispariția, atât din cauza de­populării, cât și din cauza caselor vechi, care se duc, rând pe rând, precum rândunelele, toamna. Iar în locul lor nu mai rămâne nimic. Nimic din lumea ce-a fost și nimic din lumea ce va să vină. Casele noi fură legătura cu tra­diția ro­mânească (chiar și cele două cruci de pe acoperișuri au dispărut), urâte, băl­țate și arogante, nu mai apar­țin satului și n-au nici o treabă cu vechile rosturi și rânduieli. "Amu, ace­le-o fost demult, când o fost oamenii locului unde s-or născut".
Casa veche, din chirpici (cea mai sănătoasă, pa­re-se), ori cea de lemn, cu talpa sprijinită pe câteva pietre, stau umile, cu privirea-n pământ, așteptân­du-și împăcate sfârșitul, în umbra orgolioasei case noi, cu etaj, construită din materiale moderne (ma­jo­ritatea cancerigene) având geamuri din termopan (ce vor împiedica pătrunderea aerului în interior), alei drepte, în curte, ca trase la șpargă (sfoară), mărginite de plante necunoscute, importate de prin cele străi­nătăți. Și ca totul să arate perfect, curtea are un gard stră­­lu­citor de inox și o poartă automată, prin care nu au cum să intre un car cu boi, cai veniți de la tăiatul lem­­nelor în pădure ori, și mai rău, o căruță trasă de bivoli și încărcată de fân. Dar nu este cazul să ne facem griji! Lângă noile case nu există aca­returi, ele sunt pro­gramate pentru un cu totul alt fel de viețuire. Se lo­cuiește în ele o lună pe an, după ca­re, stăpânii pleacă iarăși, "afară". Foștii țărani ro­mâni muncesc în țările bogate, pentru a le întări și mai mult eco­nomia, lăsând munca pământului de aca­să pentru a culege căpșuni, în genunchi.
Împreună cu vechile case dispar și țăranii, cei ca­re-și trag numele de la cuvântul țară, păstrătorii tra­dițiilor străvechi, ai identității noastre naționale, mo­numente vii de cunoștințe, acumulate în mii de ani. Loviți în plin, oropsiți mereu și mereu de-a lungul istoriei, sătenii noștri nu și-au părăsit niciodată portul ca să se îmbrace în haine "ungurești" sau "nem­țești" (așa numeau ei îmbrăcămintea de la oraș), nu s-au lăsat rupți de datini și de familie, iar casele și le-au construit ca o mie de generații înainte, din lemn.
Fiind o țară cu sate în care arhitectura tradițională încânta, până nu de mult, ochii celor care o priveau, ar fi trebuit să avem grijă de casele vechi, ca de o co­moară de preț, turismul fiind una dintre cele mai moderne ramuri din economia tuturor țărilor.

Navetiștii de Maramureș

În satul meu, Desești, de pe Valea Marei din Ma­ramureș, nimeni nu mai construiește o casă de lemn după vechile tipare. Vântul cel rău al mo­der­nizării bate și aici, în rafale. Ce n-a reușit "Îm­puș­catul" cu forța (sis­te­matizarea satelor și "ur­­carea" lor în blocuri) a reușit democrația, fără nici un efort. Navetiștii din Mara­mureș, plecați la mun­că în lume, construiesc la mare viteză, când ajung pe acasă, clădiri ana­poda, urâ­te și respin­gă­toare, sub privirile bine­voi­toare ale aleșilor. Noroc de Complexul mu­zeal făcut de Mihai Covaci în Desești, compus din câteva ca­se vechi, din lemn, aduse de pe vă­ile Marei și Cosăului, și de Pescăria lui Ale­xa, de la intrarea în Mara, că mai spală rușinea, și omul ve­nit de pe alte me­leaguri își poate o­dih­ni ochii pe niște case mândre și ade­vă­rate, de lemn. Ceea ce au realizat este exemplar. Dar un muzeu sau o pes­că­rie nu pot ține lo­cul unui sat, cu toată viața care frea­mătă în el. Nos­tal­gia ce mă încearcă nu le este străină nici lor.
În aceeași bună rân­duială, tânărul pre­ot Ioan Ardelean în­cear­că să dea o fa­ță "u­mană" casei pa­ro­hia­le, pe care a gă­sit-o aici, construită din bolțari, adău­gân­du-i "șatre" de jur îm­prejur, prevăzute cu căpriori, ca la ca­sele țărănești.

"Tăt așé ș-așé Mărie/ Pă la moara cé pustie"

La o singură mișcare a capului, de pe șatra mea, văd trei zvore (locuri de casă) goale, de pe care căsuțele de lemn au dispărut și-n care au trăit oameni ce-mi erau dragi, unul fiind chiar bunicul meu, Gheorghe. Apoi mai văd cinci case nelocuite și una pustie, ce stă să cadă. Tabloul acesta jalnic îmi smulge un oftat. Și mă apuc să călătoresc în gând, pe uliți și ulicioare. Ceea ce des­co­păr în­trece orice în­chi­puire. Des­copăr că într-un sat de 345 de fa­milii sunt o mul­­țime de case ne­locuite, unele pă­­răsite, pustii. Notându-le pe o listă, se fac 70. Dintre acestea, 15 sunt case de va­canță, doar do­­uă renovate, cu perspectivă de locuire. În­tr-una stă pro­vi­zoriu un chiriaș, una este în litigiu și în una func­ționează o biserică ad­ven­tistă. Mai avem 7 case noi, încă fără locatari. Și rămân 44 de case pustii. Mă apucă răul, nu-mi vine să cred că aceasta-i realitatea. Dar este. Pe vremea copilăriei mele, nu era nicio casă pustie în De­sești. Nici măcar una. Au­zeam doar dintr-o stri­­gătură că ar fi exis­tat o moară pustie un­deva, lângă râu, loc de în­tâl­niri clandestine: "Tăt așé ș-așé Mărie/ Pă la moara cé pustie/ Tăt așé ș-așé Părască/ Pe la moara cé cră­ias­că". De apucat, n-am apu­cat-o. Dar această moa­ră a rămas pustie și din cauza con­cu­renței, fi­indcă s-au construit în­că trei mori, una tot la râu, moara lu' Petrea Moașii, una chiar în centru, lângă Fântâna din Josani (fântâna sa­tu­lui, cu apă ușor sul­furoasă) și alta în Su­sani, Moara lu' Dolhai, azi dispărute, cu tot cu atmosfera lor magică. Acolo, în su­netul rit­mat al roții morii, se dez­le­gau și se des­lu­șeau ros­turile lumii, în­țelesurile desti­nelor omenești, tainele întâmplărilor și viselor, se plănuiau încuscriri și nunți, se făceau prog­noze asu­pra anotimpurilor și a recoltelor vii­toa­re, că vreme era destulă până se terminau din coș grăunțele câte unui măciniș, de 40-50 de kilograme, cât putea să du­că un om de-a umăr. Noaptea, țăranii se aștep­tau unii pe alții, ca să meargă "de-o șotie" (îm­pre­ună) acasă.
În decurs de aproximativ cincizeci de ani, s-au neantizat 39 de case, și numai în unsprezece cazuri s-au construit altele în locul lor.
Lucrurile o iau însă la fugă, în acord cu epoca în care trăim. La cele șaptezeci de case nelocuite în pre­zent - sau fiind mai îngăduitoare - la cele patruzeci și patru de case pus­tii, sunt obligată să mai adaug o listă cu încă cinci­zeci de case, în care trăiește câte o singură per­soa­nă, și aceea vârst­nică sau foarte vârst­nică, ce vor fi, nu peste mulți ani, goale și ele. Pe cele în care locuiesc doi bătrâni nu le iau în calcul.
Și iată că de la casele tra­di­ționale ajungem la oa­meni. Anual, se înregistrează 14-15 de­cese, îmi spune părintele Ioan Ardelean, și doar patru naș­teri. "Dar sunt ani și cu una sau două nașteri".
La ora aceasta, pe toată ulița bisericii din Desești nu există atâția copii câți trăiau, altădată, într-o singură familie. Populația din zona rurală scade drastic, și numai Dumnezeu știe cât vor mai dăinui satele noastre, dacă nu se întristează împreună cu noi, și cei care trebuie: adică, cei care veghează la destinul națiunii române. Dar mai există ei?

Foto: KOSEI MIYA (3), MIHAI COVACI (1)