Turnul cu minuni

Catalin Apostol
Ceasul cântător

Iași, iunie, 2016. Orașul meu natal, pe care îl revăd mereu cu aceeași emoție aparte, deși nu aveam decât vreo doi ani atunci când părinții mei au hotărât să-l părăsim. Iașiul de azi mi se pare mai frumos ca oricând. Mă plimb prin centrul urbei lui Creangă și Eminescu și nu-mi vine să cred. După de­zamăgirea ultime­lor mele vizite aici, când peste tot nu ve­deai decât șantiere, re­novări, haos și va­carm, descopăr acum un decor minunat, un oraș total renăscut, însuflețit, strălucitor, dichisit până la cele mai mici detalii, cu cel mai rafinat bun gust. În fața mea, se înalță maiestuos Pa­latul Culturii, acea superbă capodoperă de arhitectură, con­struită între 1905 și 1925, pe locul fostu­lui Palat Domnesc. De jur împrejur, un parc imens, de un ver­de ireal, impe­ca­bil aranjat, presărat cu nesfârșite rânduri de trandafiri de-a lun­gul aleilor, face lin și armonios trece­rea spre zona comer­cială a orașului. E miezul zilei, dar totul e atât de tihnit, încât ai putea crede că timpul nu are aici nicio valoare, că zilele se scurg mereu la fel, într-o cumințenie con­tinuă. Un grup de copii se zbenguie pe iarbă, hrănind puzderie de porumbei, cu firimituri. Părinții lor ci­tesc ori moțăie tolăniți la soare, iar într-un colț, la umbra unor arțari stufoși, câțiva studenți învață de zor. E o liniște aproape hipnotică, doar un zumzet ușor se aude de undeva, dinspre străzile îndepărtate ale orașului.
Deodată, însă, un dangăt straniu de clopot sparge toată tihna amiezei, alungând ceata de porumbei. Imediat, se-aude al doilea dangăt, pe un ton ceva mai înalt. Apoi încă unul, și încă unul, până când un cor întreg de clopote se revarsă peste oraș, intonând un refren vechi, de aproape un secol și jumătate. Câțiva trecători întorc privirea către palat. Ceasul de sus, din turnul central, arată ora 12. De zeci de ani, din locul acela ascuns în spatele cadranelor uriașe, opt clopote bine acordate cântă "Hora Unirii", la fiecare oră exactă. Acolo, sus, este punctul zero al Iașului. De aproape 90 de ani, de-acolo se potrivesc toate ceasurile, de-acolo se reglează toată viața orașului. Trei cadrane uriașe, decorate cu vitralii care reprezintă cele 12 zodii, străjuite de doi plă­ieși zugrăviți pe zidul turnului, după mode­lul oștenilor de pe Castelul Peleș, par, văzute de jos, o ivire fabuloasă pe cer. Ceasul din turn. Mândria supremă a orașului.
Grăbesc pasul pe aleea ce duce către in­trarea în palat, simțind parcă emoția unui copil care urmează să pătrundă în decorul unui basm. Peste puțin timp, voi fi acolo, sus, în spa­tele cadranelor. Voi putea vedea uriașul mecanism, care de aproape 90 de ani ține pulsul orașului, voi putea atinge uriașele clopote care, din oră în oră, revarsă până la marginea orizontului cele opt note muzicale din "Hora Unirii". Peste doar câteva mi­nute, voi fi acolo, în Templul Timpului.
"Ați întârziat câ­­teva minute", îmi zi­ce, strân­gându-mi mâna politicos. "Știți, la mine punc­tuali­tatea e o de­formație profe­sio­nală. Lu­crez de-o viață cu timpul." Mă aștepta chiar la poarta pa­latului, stând cu­min­­te pe un taburet. Are în jur de 65 de ani, părul alb ca nea­­ua și privirea parcă ușor abătută. "Mă bucur tare mult când mai văd oameni interesați de subiectul ăsta. În ziua de azi, peste tot nu vezi decât scan­daluri. Vă rog să mă credeți, îi mulțu­mesc lui Dum­ne­zeu că mi-a dat pa­siu­nea asta. Că doar așa m-am ți­nut mai departe de oameni. Am fost așa, mai singuratic, ascuns în turnul meu, și as­ta m-a păs­trat mai curat sufletește."
Ion Cristea este printre cei mai valoroși orologieri din țară. Iar asta nu înseamnă doar un simplu cea­sornicar, ci și un expert în restau­rarea ceasorni­celor. De fapt, în cartea de muncă, meseria lui se numește "restaurator metal". Prin mâi­­nile lui au trecut piese gre­le, de o valoare inesti­ma­bilă. A restaurat Statuia Li­ber­tății din Ploiești, coper­tina de pe Pa­latul Cotro­ceni, a reparat ma­jori­tatea ceasurilor de turn din Moldova, a repus în func­țiune, după 40 de ani de re­paus, orologiul Spitalu­lui Sfântul Spiri­don din Iași, fabricat în 1843, a restaurat adevărate ope­re de artă, cea­sornice și cu­tii muzicale din celebrul Mu­zeu al Ceasului din Ploiești, a publicat peste 50 de lucrări de specialitate, participă neobosit la toate simpozioanele care au ca subiect timpul sau in­strumentele de măsurare a lui, iar de 38 de ani, îngri­jește cu o dăruire uimitoare ceasul din Palatul Cul­tu­rii al Iașului. "Știți, fasci­nația mea n-a fost neapărat pentru ceasuri, ci pentru noțiunea de timp. Iar asta e filosofie curată. Ceasul nu e decât un instrument de așa-zisă socia­lizare. Adică, o convenție inventată de om, care ne ajută să ne raportăm la aceleași repere universal valabile." Gesticulează mult și-mi vor­bește cu fervoarea unei mari pasiuni. Nu pare să cunoască o bucurie mai mare decât aceea de a-și împărtăși cuiva ideile. Traversăm un hol mic și intrăm într-un lift, care ne va urca direct acolo, în turn. "Totul a fost renovat la milimetru. De opt ani, de când a început renovarea palatului, nu m-am mișcat de-aici, de lângă ceas. Am stat în turn cu muncitorii, minut cu minut, opt ani de zile nu i-am scăpat din ochi, și asta doar ca să apăr ceasul ăsta de nepriceperea sau nesimțirea lor. Altfel, la câte tone de moloz și praf au căzut, la cât de heirupist au lucrat, astăzi nu s-ar mai fi mișcat nicio rotiță la el. Că așa e în România de azi, totul se năruie, toată lumea e pusă pe distrus. S-au distrus industrii, s-au distrus instituții, s-au distrus valori, performanțe, modele, idei. Mi-e și silă să mai vorbesc. După cum stau lucrurile, credeți că s-ar mai sinchisi astăzi cineva de un ceas? Opt ani l-am păzit, ca să-l salvez, sărăcuțul de el."
Abia acum îi înțeleg tristețea continuă din priviri. Un soi de resemnare împietrită pe chip, însuflețită cu o milă amară pentru prietenul lui de-o viață, ceasul din turn, despre care știe că într-o zi, atunci când el nu va mai fi, va pieri prin cine știe ce grămezi de gunoaie. "Am văzut cu ochii mei mecanisme de ceasuri de turn aruncate la fier vechi. Erau lucrări de patrimoniu național. Nu mai apreciază nimeni valoarea lor, darămite să mai găsești pe cineva care să se priceapă să le repare. Eu n-am ucenici, și nici n-am auzit să mai existe așa ceva prin țară. Ce înseamnă asta pentru destinul acestor ceasuri? Vă las pe dumneavoastră să răspundeți."

Pulsul timpului

Am ajuns într-un fel de pod al turnului, o sală de 400 de metri pătrați, traversată de o platformă me­talică, la capătul căreia se vede o ușă. Acolo e intra­rea în "casa ceasului", locul de unde se reglează de aproape un secol ritmul orașului. "Înainte de reno­vare, era o aventură să mergi pe-aici. Erau niște schele vechi și podețe de lemn ca vai de ele, că ți-era frică să calci. Acum, vedeți și dumneavoastră, arată foarte bine și e un loc sigur, numai bun pentru turiștii care vor să viziteze ceasul din turn."
Din când în când, se oprește din mers și-mi po­vestește tot felul de lucruri, încercând parcă să-mi prelungească emoția așteptării. Îmi trece în revistă momentele importante din istoria acestui palat, îmi spune că primele planuri ale construcției au fost făcute la inițiativa regelui Carol I, ca un fel de răs­plată pentru faptul că Iașul tocmai pierduse statutul de capitală a țării. Apoi, că zidirea palatului a început în anul 1906, fiind însă întreruptă în timpul Primului Război Mondial, când imobilul neterminat a fost folosit ca spital de campanie. Că după război, distru­gerile au fost atât de urâte, încât toată munca de aproape opt ani a constructorilor a trebuit luată de la capăt. Că toate fondurile destinate acestui uriaș șan­tier au fost alocate de "Fundațiunea Carol I", că cel care a proiectat imensul palat a fost I. D. Berindei, unul dintre cei mai valoroși arhitecți ai începutului de secol XX, că tot marele Berindei a fost și cel care în noaptea de 11 spre 12 octombrie 1925, înainte cu câteva ore de inaugurarea oficială a ceasului, a stat închis în turn, alături de cei doi fii ai săi, încercând să regleze uriașul mecanism, spre disperarea și nedumerirea ieșenilor, care n-au putut să închidă un ochi până dimineață, în tot orașul răsunând, încon­tinuu, dangătul clopotelor și "Hora Unirii".
"Ce vremuri!", suspină bătrânul ceasornicar. "Ce oameni dedicați! Unde mai găsești astăzi asemenea patrioți? De-atunci, ceasul ăsta a cântat "Hora Uni­rii" zeci de ani, la fiecare oră exactă, chiar și pe vre­mea lui Ceaușescu. Prin 1970, chiar s-a instalat un sistem de amplificare, cu câteva difuzoare, pentru ca ora exactă și "Hora Unirii" să se audă și la Univer­sitate, și la gară, și la Piața Unirii. Știți până când a funcționat? Până prin 1994, când primarul Simi­rad a dat ordin să fie oprită sonorizarea, pentru că îl deranja prea tare zgomotul la birou." Zâmbește resemnat și scoate din buzunar un mănunchi mare de chei. Am ajuns în fața ușii care duce la ceas. "Ia­ca, intrăm în cea de-a doua casă a mea. Ba, uneori, chiar cred că-i de fapt prima, așa de bine mă simt când vin aici."
Scârțâitul pre­lung al ușii dă, par­că, semnalul că tre­cem într-o altă di­mensiune a lumii. În mijlocul unei ca­mere mari, împân­zite cu schele înalte din lemn, văd ceva care, într-un limbaj comun, s-ar putea numi "an­gre­naj". Eu însă, de-aici, din pragul ușii, nu îndrăz­nesc deo­cam­dată să-l nu­mesc chiar așa. Pen­tru că, la prima vedere, pare mai degrabă o prezență vie, o făptură foarte ciudată, care impu­ne mult respect. Se mișcă, are puls, se-aude cum respiră. Im­perturbabil, in­failibil și suveran. Bătrânul orologier se-apropie de obi­ect și-l atinge ușor, într-un colț, de parcă l-ar saluta. Se întoarce apoi cu privirea spre mine, făcându-mi cere­mo­nios prezentă­rile: "El este ceasul pe care îl îngrijesc de 38 de ani. Este un ceas de turn cu carillon, cu opt clo­­pote, fabricat în Germania, adus și instalat aici de Ca­sa Reprezenta­tivă, în 1925. La vremea aceea, dar chiar și după, cea­surile de turn aveau un rol social. Erau o necesitate, pentru că oamenii le foloseau ca repere. Aș putea să spun că și astăzi, ceasul acesta e un reper pentru unii oameni de modă veche, din Iași."
De când am in­trat aici, chipul că­lău­zei mele s-a lu­minat. Vorbește cu un entuziasm de neo­prit, se învârte în jurul ceasului și îmi explică de-a fir a păr ce înseamnă și cum funcționează fiecare rotiță a lui, fiecare arc sau curea. Îi cu­noaș­te toate se­cre­tele, îi știe pe de rost ori­ce sunet, îi simte și în somn ca­den­ța sau orice zvâc­nire ana­po­da. "Da, s-a mai în­tâmplat să se strice. Foarte rar, dar s-a în­tâm­­plat. S-a rupt o cu­rea, s-a blocat o ro­tiță. Am pe­tre­cut multe nopți aici, lân­gă el, o­blo­jin­du-l. Mai ales acum, după reno­va­rea pala­tu­lui. Că ăștia care au reno­vat la mine, în turn, erau mai mult van­­dali decât construc­tori. Spăr­geau ten­cuiala, fără nicio grijă de ceas, să-l învelească, ba chiar au vrut să-l demon­teze la un moment dat, să împacheteze greută­țile ceasului și încă vreo sută de kilo­grame de bucșe, ca să poată ei să lucreze mai ușor. «Așa ceva nu se poate», le-am zis. Nu m-am mișcat nicio zi de lângă ei. Și chiar și așa, du­pă tot calvarul ăsta, a trebuit să iau fiecare piesă în par­te, să o demontez, să o verific, să o curăț, să recalibrez, să re­stau­rez. N-a fost de­loc ușor, dar am reu­șit să-l aduc iar la via­ță, după aproape opt ani de nefuncțio­na­re." Zâmbește mân­­dru. "Haideți și sus, să vă arăt ca­dra­nele. Și pe urmă mergem și mai sus, să vedeți clopotele. Că ceasul ăsta nu e doar ce vedeți aici. Se înalță pe trei etaje."

Imnul clopotelor

Urcăm treptele din lemn și ajungem la sala cadranelor: trei vitralii uriașe, superb colorate. Fereastra prin care se vede ora­șul de sus. Maestrul orologier zăbo­vește câteva clipe acolo, admirând peisajul. Acum, nu mai e ni­meni ca el. El e stă­pânul ora­șului, în mâi­nile lui stau toate orele și minutele, la îndemâna lui stau toa­te așteptările și ne­răbdările oame­ni­lor. Oricând, cu o singură mână, ar pu­tea ține timpul în loc, blocând lim­bile uria­șe. Doamne!, dar el nu este în stare nici măcar să gân­dească la așa ceva. Dim­potrivă, acum chiar e foarte su­pă­rat, pentru că toc­mai a constatat că indivizii care au renovat turnul au lă­sat geamurile cadra­nelor fără chit. Iar asta în­seam­nă umezeală, înseamnă condens, în­seamnă ploa­ie, rugină și, în cele din urmă, cândva, ar putea în­semna chiar blocarea acelor și a întregului ceas. S-a enervat foarte tare, se urcă acolo, pe dosul cadranului, și stu­diază atent axul de la baza acelor, să vadă dacă nu cumva deja s-o fi întâmplat vreun pocinog. Răsuflă ușurat, încă nu-i nimic rău, dar problema cu izolația ca­dra­­nelor tre­bu­ie rezolvată ur­gent. Așa a fost toată viața, exi­gent, perfecțio­nist, și extrem de grijuliu cu ori­ce ceas care i-a trecut prin mâini. Pentru că, prin mâi­ni­le lui au trecut ceasuri de va­loa­re ale ofițe­rilor pe care i-a avut în armată, ale profeso­rilor pe care i-a avut în facultate, iar un eșec sau lu­cru de mântu­ială l-ar fi pu­tut costa foarte scump. "Sunt tare supărat pe vremurile as­tea. Pentru că e multă ne­păsare și nesimțire. Ceasul ăsta e din 1925, e bătrân. Dacă nu ai grijă de el, poate să moară oricând. Piese nu prea se mai gă­sesc. Eu nu înțeleg cum se poate ca în toată țara asta să nu se mai fabrice o amărâtă de roată zimțată sau alte piese banale, pe care le găseai când­va peste tot? Nu în­țeleg cui ser­vește distrugerea asta totală a industriei naționale. Nu înțeleg cui servește toată dis­trugerea asta a patrimoniului nostru cultural. E o mare durere pen­tru mine, să trăiesc asemenea vre­muri. Singura mea speranță e ca locul ăsta să devină curând un obiectiv turistic important al Iașului. Să se numească «Mu­zeul Ceasului», sau mai bine, «Muzeul Timpului». Au început deja să apară câțiva vizitatori. M-am luptat din răsputeri să obțin toate aprobările pentru asta, am avut numai piedici, când spuneam ce vreau să fac, aveam impresia că oamenii se uită la mine ca la un nebun. Greu destin în țara asta, pentru cineva care chiar vrea să facă ceva. Și, vă spun sigur, asta nu se întâmplă numai aici, cu mine. În toată țara, în fiecare oraș sau orășel, există câte un nebun care se luptă cu sistemul ăsta bolnav, de care nu cred că vom mai scăpa vreodată."
Ion Cristea coboară din spatele cadranului, arun­cându-și din nou privirea către orașul de sub turn. Mă invită apoi, sobru și politicos, spre scara care duce la ultimul nivel al ceasornicului. Acolo, opt clopote de diferite mărimi stau atârnate de o schelă metalică uriașă. Sunt opt note muzicale, care, din oră în oră, cântă grandios "Hora Unirii". "Totul por­nește de jos, de la mecanismul ceasului. La fiecare oră exactă se declanșează mișcarea unui tambur pe care sunt fixate 69 de știfturi. Totul se transmite apoi la clopotele astea, cu o precizie matematică."
Mai sunt doar șase minute până la ora două, atunci când clopotele astea vor intona din nou "Hora Unirii". Vreau să rămân, lângă ele, să le ascult de aproape. Maestrul ceasornicar are mare răbdare cu mine. Îmi ușurează așteptarea cu tot felul de povești, mă lasă să-i fac fotografii, să cercetez fiecare cotlon al încăperii. "Măcar de-ar ieși ceva bun din repor­tajul ăsta. Adică, să afle oamenii și să vină să vizi­teze. E singurul vis pe care-l mai am." Deodată, un cablu de oțel care vine de jos zvâcnește puternic, împingând un fel de ciocan în primul clopot. Un sunet greu îmi sparge auzul. Urmează al doilea, par­că și mai strident. Apoi al treilea, al patrulea, și tot așa, de 69 de ori, atât cât durează în număr de note fragmentul din "Hora Unirii". Chiar dacă se-aude atât de puternic, sună nespus de frumos și impunător. Ascult, împietrit de emoție, uitându-mă cu coada ochiului la bătrânul ceasornicar. Zâmbește plin de mândrie, ca un ostaș scos în fața detașamentului, pentru a fi decorat.

(Fotografiile autorului)