Făuritorii de vise
Fetița de lângă mine a privit în sus și a întrebat-o pe doamna îmbrăcată elegant, care o ținea de mână: "Buni, da' ăștia ce sunt?". "Sunt Făuritorii de vise", a răspuns doamna, privind în cărticica-program, dar nu a apucat să-și ducă la capăt cuvintele, când unul dintre acei "fauri" pe picioroange, înalt cât o casă, s-a aplecat și a luat-o pe fetiță în brațe, a ridicat-o sus, sus de tot, până aproape de cer, a zburat cu ea printre nori, printre stele, după care a pus-o ușurel, pe pământ, lângă bunica ei. Oamenii mari aflați pe stradă au aplaudat-o, iar ea, ca o mică prințesă, cu stelele și cerul rămase încă în inimă, a început și ea să aplaude fâstâcită de atâta atenție.
Timp de zece zile, Festivalul Internațional de Teatru a făcut Sibiul să arate ca o uriașă cutie cu cadouri, în care oricine putea să găsească ceea ce îi plăcea. Teatru pe alese, dans, muzică sau circ, cărți sau, pur și simplu, discuții cu actori și regizori celebri (peste 450 de evenimente!), toate "servite" la discreție într-un festin cultural rafinat. Ca dintr-un corn al abundenței culturale, darurile s-au revărsat pe străzile și în sălile Sibiului, transformând orașul într-o sărbătoare strălucitoare. Piețele au fost pline de oameni fericiți, parcurile au răsunat de aplauze, sălile au fost neîncăpătoare pentru cei veniți să prindă o fărâmă din bucuria de a trăi prin artă. Sau pur și simplu de a trăi! Și oriunde ai fi ajuns în acele zile în Sibiu, în Piața Mare sau pe străduțele înguste, cu aer medieval, vedeai tot oameni fericiți și zâmbitori, amestecați printre clovni, dansând cu fanfarele sau privind dansatorii de pe cer. Vorbeau toate limbile pământului, erau veniți din toate colțurile lumii, încât Sibiul părea nu capitala culturală europeană, ci capitala culturală mondială. Și nu este nicio exagerare în asta: artiștii veniți la această a 23-a ediție a Festivalului de Teatru de la Sibiu au fost invitați, din nu mai puțin de 70 de țări! Să auzi pe străzile unui oraș românesc "Ce frumoasă e România!", "Ce frumos este la voi!", în zeci de limbi, de la japoneză la norvegiană, nu este un semn de provincialism, este o bucurie adevărată, bucuria unei normalități după care românii au tânjit câteva decenii, este bucuria excelenței, prezentă ca fapt obișnuit pe străzile unui oraș transilvănean. Pe terasele din Piața Mică, în timp ce oamenii își savurau cafeaua, în ritmurile unei fanfare de cincizeci de instrumentiști, i-am auzit vorbind despre Ostermeier, despre Krystian Lupa, Luk Perceval sau despre Eugenio Barba, nume necunoscute până odinioară în România, despre care acum se vorbește și la noi, ca despre artiști mari "de-ai casei", li se urmăresc spectacolele și se discută ce au mai creat. Întocmai ca pe mica fetiță luată de Făuritorii de vise până sus, între stele, tot așa FITS și-a luat spectatorii, ducându-i în luminile rampei, acolo unde, în momente cu adevărat magice, viața se amestecă cu teatrul, devenind un singur, mare spectacol.
Regal teatral
"Anul acesta va fi o ediție de colecție!", a anunțat directorul festivalului, Constantin Chiriac. Și așa a fost. Cu foarte multe piese de teatru excepționale și unii dintre cei mai buni regizori ai lumii, a fost foarte greu să alegi ce să vezi, atunci când evenimentele se suprapuneau. Nume uriașe din industria teatrului au venit sau au revenit la Sibiu, printre ele - Oskaras Koršunovas, cu Teatrul Național din Vilnius, Eimuntas Nekrošius, care anul trecut a primit o stea pe Aleea Celebrităților, Teatrul Vidy-Lausanne din Elveția, cel mai mare teatru al Europei, având cel mai mare buget.
Cu ei a venit și emblematicul Christoph Marthaler, cu un spectacol pe care festivalul s-a străduit să îl aducă de șapte ani! Pe scenele de la Sibiu au fost prezenți și actorii de la Yamamoto Noh, cel mai vechi teatru din lume, care este o adevărată legendă, un teatru vechi de 700 de ani, declarat patrimoniu UNESCO, și tot din Japonia, o companie de păpuși, care se află, de asemenea, în patrimoniul UNESCO.
Hermann și Maria Braun s-au căsătorit în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, într-o primărie ce tocmai a fost bombardată. Două zile mai târziu, Hermann pleacă pe front și nu se mai întoarce. Mariei i se spune că a murit. Ca să-și câștige pâinea, se angajează într-un bar și începe o relație cu un soldat american negru. Dar în seara în care se pregătea să se culce cu el, intră în casă... Hermann. Maria îl ucide pe american, însă la tribunal, Hermann își asumă toată vina și merge la închisoare pentru ea. Așa începe Maria să pregătească ziua celei de-a doua întoarceri a lui, străduindu-se să facă bani și să ajungă la alt statut social, în noua Republică Germană. Compromisurile ei și contextul Germaniei înainte și după război vor face din încercarea lor de a-și găsi fericirea o tragedie. Aceasta este, pe scurt, povestea "Căsătoriei Mariei Braun", una dintre piesele cele mai așteptate de publicul de la Sibiu. Așteptarea s-a datorat în primul rând regiei, semnate de germanul Thomas Ostermeier, de la teatrul "Schaubühne Berlin", cât și premiului luat de această piesă, în urmă cu doi ani, la Avignon. Ostermeier are faima unui regizor implicat politic, însă publicul tânăr a avut o surpriză când l-a ascultat vorbind: "Am mai spus-o: teatrul nu poate schimba lumea. Se poate considera că fac teatru politic, dar în realitate, ceea ce pun în piesele mele este ceea ce văd în jurul meu. Orice poate părea politic, însă tot ce doresc este să observ și să transpun viața societății de azi. Sigur că nu poți să rămâi impasibil când Jean-Claude Juncker, președintele Comisiei Europene, este implicat într-un scandal rușinos, dar ține să dea lecții despre corupție României... Dar singurul gest politic autentic e acțiunea politică. Dacă vreți o schimbare, trebuie să fiți activi și să vă implicați. Nu vă bazați pe teatru, pentru că el a rămas doar o mică rotiță dintr-o mașinărie complexă care este lumea de azi".
În ce-i privește pe ruși, ei au venit la Sibiu cu vechea școală actoricească, cu actrițe superbe, actori geniali și poveștile lui Vasily Șukșin, spuse cu o energie și o poftă de viață molipsitoare. Deși textele marelui scriitor sunt pline de nostalgie și pe fundal spectacolul avea o muzică ancestrală, sfâșietoare, ce aducea cu doinele românești, trupa moscovită a reușit să prezinte personaje din Rusia profundă, așa cum erau cândva și așa cum sunt și astăzi. Un spectacol care de opt ani se joacă cu succes pe toate scenele lumii și care, iată, a ajuns și în România.
Regizorul italian Eugenio Barba a revenit la Sibiu pentru a patra oară. Fost, câțiva ani, asistent al regizorului polonez Jerzy Grotowski, a mers apoi în Norvegia, unde a lucrat ca sudor, înainte de a-și înființa propria trupă de teatru, Odin, în 1964, cu tineri respinși la admiterea în Universitate. În cele din urmă, i s-a oferit o veche fermă în nordul Danemarcei, unde să creeze un atelier-școală pentru teatru. Acolo va înființa Eugenio Barba celebra Școală Internațională de Teatru Antropologic, un reper mondial pentru un nou fel de a înțelege dramaturgia. În 40 de ani de muncă, mica fermă din nord a devenit un adevărat campus, unde s-au realizat peste 70 de piese de teatru remarcabile, bazându-se atât pe talentul său regizoral cât și pe o disciplină de fier impusă cursanților săi veniți din toată lumea. Două dintre aceste piese au sosit anul acesta la Sibiu - "Sensul vieții" și "Memorie devastatoare". Sălile au fost pline, spectatorii fiind curioși să descopere textura stranie a acestui teatru-laborator, în care sunt reuniți actori din 12 țări și în care transpare tradiția pentru joc și măști a culturilor din întreaga lume.
Și tot despre teatru de foarte bună calitate este vorba și când privesc un domn grizonat, îmbrăcat lejer, de vacanță, făcându-și selfie-iuri în fața sălii "Thalia" din Sibiu. Se plimbă apoi relaxat, pe lângă vechiul zid al cetății, și doar dacă te uiți atent îl poți recunoaște: este Tim Robbins, actorul de Oscar din "Închisoarea îngerilor", venit la FITS, în calitate de regizor. Poate că a fost vorba de celebritatea câștigată în cinematografe, poate că oamenii au vrut să vadă "Visul unei nopți de vară" într-o regie simplă, așa cum se juca pe vremea lui Shakespeare, cert este că biletele la piesele regizate de Tim Robbins s-au vândut cu mult înainte de începerea festivalului. Norocoșii au putut vedea pe scenă o lume suprarealistă, cu zâne, vrăji, incantații și îndrăgostiți fermecați prin magie. "Aceasta este una dintre piesele mele preferate scrise de Shakespeare; conține foarte multe straturi de adevăr, neadevăr, vis, realitate, magie și înșelătorie. O dispută conjugală tulbură universul, iar situația confuză rezultată este periculoasă și plină de comportamente scandaloase și extrem de amuzante. Mă bucur că am venit în România, și Sibiul mi se pare un oraș foarte frumos, cu aerul lui medieval. Eu am fost în juriul care a premiat la berlinale filmul Poziția copilului, un film magnific, și mi-am dorit să vin aici și să cunosc actorii români, care mi se par excepționali", a spus Tim Robbins.
Și a avut ce să vadă, pentru că prezența trupelor românești a fost de anvergură. Nu doar numărul pieselor jucate de actorii români a fost impresionant, dar și calitatea lor. În felul ăsta, la Sibiu s-a văzut (chiar și prin contrast cu marile teatre ale lumii) că România are și o școală de teatru foarte bună, dar și actori și regizori de talie europeană sau mondială. Că Faust-ul lui Silviu Purcărete s-a jucat cu casa închisă nu e de mirare, având în vedere că biletele la acest spectacol sunt vândute aproape în totalitate până în septembrie. Dar la fel a fost și pentru "Metamorfoze" sau "Lulu" (în regia aceluiași Silviu Purcărete, ambele cu Ofelia Popii), pentru "Vestul singuratic", de la Nottara (cu Florin Piersic Jr, Andi Vasluianu, Vlad Zamfirescu și Ioana Calotă), "Marmură" (cu Victor Rebengiuc, care a și primit, emoționat, o stea pe Aleea Celebrităților) sau "Oameni obișnuiți" (un fel de jurnalism-teatru, în regia Gianinei Cărbunariu).
*
Dar festivalul de la Sibiu are, firește, și cârcotași. An de an, ei repetă același lucru: că marea demonstrație de teatru internațional are, în ea, prea mult "circ". Dar cine spune asta fie nu a văzut de aproape circul de pe străzile sibiene, fie nu înțelege rolul clovnului în lumea de astăzi, atât de demnă de "râs și plâns". Și anul acesta, spectacolele stradale au fost numeroase și, ca de obicei, de foarte bună calitate. Sigur că este circ, dar când trupa de la Les P*tits Bras prezintă, în Piața Mică, spectacolul "Parfumul Circului de altădată", nu ai cum să nu te emoționezi. Măcar pentru acrobațiile spectaculoase și umorul plin de candoare al unor actori îmbrăcați în costume de catifea vișinie, exact ca în zilele frumoase ale copilăriei. În Piața Mare, artiști veniți din Spania și Argentina au transformat cerul într-o scenă pentru o comedie aeriană, la 30 de metri înălțime. Iar când și orchestra cântă live lângă tine, totul este minunat! Ca de obicei, au fost pe străzi și majorete, și fanfare (cea românească, de la Cozmești și Youth Marine, din Cehia), și teatru cu foc, și dansatoare de batucada, îmbrăcate (doar) în pene și pietre prețioase. Au venit chiar și cimpoierii din Malta! Și dacă ați fi văzut toate astea și rămâneați tot plictisiți, mai aveați o singură șansă: un circ... vegetarian, în care o banană bate la tobă, o felie de pepene suflă în trombon și un morcov cântă la trompetă!
Pe scurt, despre festival
Directorul și fondatorul acestui eveniment minunat pentru Sibiu și pentru România, domnul Constantin Chiriac, este greu de "prins" în zilele cu mii de invitați la sărbătoarea teatrului. Totuși, într-un scurt moment de respiro, am putut să îi pun câteva întrebări.
CONSTANTIN CHIRIAC
"Le-am promis spectatorilor o ediție «de colecție». Sper că nu am dezamăgit"
[/img]- Pare că în fiecare an vreți cu orice preț să depășiți edițiile precedente. Dimensiunile festivalului și calitatea au fost impresionante! Cum reușiți?
- FITS este, de fapt, o activitate continuă precum curgerea unei ape, nu o muncă în salturi, pentru că nu facem așa: începe o ediție, apoi se termină, ne luăm avânt, ne poticnim și încercăm să ducem mai departe. Nu! La noi ediția de anul viitor este realizată deja în proporție de 80%, iar cea din 2018, aproape 50%. Mai avem de lucrat pentru 2019 și 2020, dar avem un contract semnat deja pentru 2023. Anul acesta le-am promis spectatorilor o ediție "de colecție". Cred că nu am dezamăgit.
- Tema acestei ediții este "Încrederea"...
- Ceea ce oferim publicului este, în primul rând, calitate. Se spune că suntem al treilea festival ca mărime din lume, dar, spre deosebire de Edinburgh, care este pe primul loc, aici, la Sibiu, nu este o piață de teatru unde oricine poate să vină să joace. Absolut toate spectacolele sunt foarte atent selecționate, ca să oferim publicului doar ce este excelență. Încrederea se construiește în felul acesta în timp, și față de spectatori, dar și față de companiile invitate.
- Festivalul a costat anul acesta nouă milioane de euro. Cât de greu a fost să obțineți acești bani?
- Aproape un sfert i-am primit de la bugetul local. Restul sunt sponsorizări. Din fericire, acest eveniment produce pentru comunitate mai mult decât cheltuiește și, când ai 65.000 de spectatori zilnic, și sponsorii sunt încântați să participe. Ne-am străduit să obținem și finanțări europene. Este unul din motivele pentru care am avut seminarii cu tema "Polonia - model de urmat în managementul cultural". Avem speranțe că lucrurile vor merge spre bine, suntem în discuții pentru construirea, chiar aici, la Sibiu, a unui centru de conferințe și spectacole de nivel internațional.
ELENA KUZINA, profesoară de actorie la Academia de Teatru din St. Petersburg, Rusia
"Oamenii au nevoie de artă, indiferent de regimul politic"
- Cum se explică fericita întâmplare pentru studenții români de a vă avea, chiar și pentru câteva zile, profesoară la Sibiu?
- L-am întâlnit pe George Banu, care era curios să vadă sistemul meu de formare actoricească, prin studiul corpului în mișcare. Nu vreau să vă plictisesc cu lucruri tehnice, dar pe scurt, tehnica se cheamă "Biomecanica lui Meyerhold" și este o alternativă la stilul de realism al lui Stanislavski, care am observat că este foarte popular printre actorii români. De altfel, eu mai predau și tehnica actoricească a lui Michael Cekhov. I s-a părut interesant lui George, și împreună cu domnul Chiriac m-au invitat în România, unde sunt pentru prima dată.
- Deși suntem vecini, de fapt știm foarte puține lucruri despre viața culturală din Rusia. Ce se întâmplă acolo? Cât de important mai este teatrul în Rusia?
- Este foarte important. În St. Petersburg sunt foarte multe companii private și sălile sunt mereu pline. La fel este și la Moscova. În sistemul de stat, banii sunt foarte puțini, însă teatrele independente o duc destul de bine. Există o efervescență culturală reală, nu doar în teatru, ci și în artele plastice sau muzică. Oamenii au nevoie de artă, indiferent de regimul politic.
- Cât costă un curs cu dumneavoastră în Rusia? E scump? Și în cât timp aș putea să devin un actor bun?
- Depinde... Un curs obișnuit, cu două întâlniri săptămânale, timp de o lună de zile, costă 60 de dolari, la St. Petersburg. Țin aceleași cursuri și în America, unde costă cam de zece ori pe atât. Dacă te ții de treabă, în doi ani poți să devii un actor bunicel și în patru ani un actor bun. Dar pentru asta îți trebuie și un pic de talent și... să faci naveta de două ori pe săptămână la St. Petersburg.
*
Am ajuns la finalul articolului și nu am apucat să spun nimic despre minunatele spectacole de dans, despre expoziții, filme sau lansări de carte, despre convorbirile lui George Banu sau despre concertele de gospel, fado sau orgă. E imposibil să scrii totul despre acest festival, așa cum e imposibil să prinzi toate evenimentele. A fost extraordinar să vezi cum oamenii, străzile, chiar casele și parcurile capătă o altă strălucire și frumusețe, atunci când sunt proiectate pe un decor artistic. Sibiul s-a transformat, timp de zece zile, într-o mică planetă culturală. Cortina festivalului a coborât, însă emoțiile și bucuria acestor zile vor rămâne, ca o lumină magică, peste casele, zidurile și străduțele vechii Cetăți.