Floarea florilor: Sânzienele

Parasca Fat
- Pe 24 iunie, florile și dragostea au puteri maxime -

"Sânziană di pă munte/ Auzit-am că știi multe/ De știi multe, hai mă-nvață,/ Cum să-l strâng pe mândru-n brață"

Această sărbătoare cu nume de flori cade în preaj­­ma sols­ti­țiului de vară (21 iunie), care mar­chea­ză ziua cea mai lungă a anului și noaptea lui cea mai scur­tă. Belșugul maxim de lu­mină al verii începe să sca­dă, plan­tele de leac își pierd încet vigoarea și ti­ne­rețea.
Sânzienele sunt flori galbene, ex­plozii florale pu­ter­nic miro­si­toa­re. Cresc pe haturile din­tre lanurile de grâu, pe câmpuri și prin poieni. Sân­­­zienele galbene nu tră­iesc decât în preajma sols­ti­țiu­lui de vară și a zi­lei lor. Pu­terea ma­­gică și tămă­du­i­toa­re a aces­­tor flori fiind extrem de ma­re, li s-a de­di­cat o zi, o săr­bă­toare cu dată fixă: 24 iu­nie. Și, într-adevăr, nicio altă floa­re nu se poate compara cu ele. Le găsim în foarte mul­te practici magice și în le­gă­tură cu cele mai im­por­tante aspecte ale vieții omu­lui. Chiar și mirosul dul­ceag, semănând cu cel al fâ­nului de curând cosit, ne spu­ne că sunt suma tuturor flo­ri­lor.
Cu toate că la 24 iunie se celebrează sărbătoarea creș­tină a Nașterii Sfântului Ioan Botezătorul, calen­da­rul ortodox păstrează și Sânzienele sau Drăgaica, scrisă tot cu roșu, în paranteză. Acest lucru ne duce cu gândul la faptul că ritualul Sânzienelor era foarte viu în me­mo­ria locuitorilor acestui spațiu și se ținea pe întreg cu­prin­sul țării. Mai înseamnă și că nu conți­nea elemente opu­se învățăturilor sfinte, credințele popu­lare adăugându-se ru­­gă­ciunilor în lupta împotriva re­lelor văzute și ne­vă­zu­te.

Flori ale vieții, flori ale dragostei, flori galbene, flori

Ca doamne ale florilor ce sunt, sânzienele galbene in­tră într-o mare diversitate de practici magice.
Pot să împiedice trăsnetul și fulgerul. În ziua de Sân­ziene, florile sunt sfințite la biserică, aduse acasă și ți­nute sub grindă pentru tot anul. Când vine vreme grea, fur­tună, se iau câteva fire și se aruncă în foc să se îm­prăștie tunetele și trăsnetele. "Și se oprea vremea", zic bătrânii.
În Maramureș, la Băița de sub Codru, se face co­ro­nița pentru viață, ca să se afle cât va trăi fiecare mem­bru al familiei. Fetele adună sânzienele cântând. Își fac mai întâi propria coroniță, pe care și-o pun pe cap, iar apoi fac pentru fiecare per­soană din casă. Spre seară, toată lumea se adună în curte. Cel mai pu­ter­nic din familie aruncă pe rând coro­ni­țele pe casă. Cu cât coronița ajunge mai sus și rămâne acolo, cu atât va trăi mai mult persoana res­pec­tivă. Dacă vreuna ca­de, este semn rău. Acea persoană nu va mai ajunge alte Sânziene. Cândva, demult, se ținea un fel de târg al fe­telor - de Sânziene -, cu muzicanți și mari pe­tre­ceri. Pe Valea Someșului, la Tămaia, se face cru­ce de Sânziene pen­tru protejarea casei și a aca­re­tu­rilor împotriva du­hurilor rele. Se fac mai multe cruci - câte clădiri sunt în curte. Una se aruncă pe casă, una pe șură, una pe cotețul păsărilor. Nici crucile, nici coronițele nu se vor lua de aco­lo. Trebuie să le ia vântul și ploaia. Sunt dăruite ne­vă­zu­tu­lui și celei care are în stăpânire aceste flori.
Pe Valea Marei se crede că dacă sânzienele nu sunt în­­florite de ziua lor, porumbul nu se va coace, îl vor prin­de brumele toamnei "în lapte", va îngheța și nu va mai fi bun. Pentru coacerea porumbului femei­le duceau flori de sân­ziene la biserică, la sfințeau, mergeau apoi cu ele la holda de porumb și puneau câte o floare ici-colo, în patru-cinci locuri, la câte un fir care avea "ciup" (mătase), semn de știulete, cu gân­dul: "să fie porumbul frumos, galben ca sân­zie­nele", adică să se coacă.
La Tăuții de Sus, lângă Baia Mare, coronița de sân­­zie­­ne se arunca pe casă pentru aflarea orân­dei (a ursi­tului). La Săcel, aproa­pe de Borșa, arun­­ca­tul co­ro­niței pe casă este un act de magie co­lec­tivă. Fata vine cu coronița pe cap la o casă unde se adu­nă mai multe copile. Sea­ra, ele se așează în ordi­nea vârs­tei, în linie, cu fa­ța spre casă. Prima aruncă pe aco­pe­riș co­ro­nița. Lo­cul în care stă înseamnă timpul când se va mă­rita. Cu cât coronița rămâne mai sus, cu atât se va că­să­­tori mai repede. Da­că pică înseamnă că nu se va că­să­tori în anul acela. Pen­tru a-și visa ursitul pun sânziene sub pernă și lea­gă toar­ta gă­­leții cu un la­căt pe care îl vor descuia a do­ua zi dimi­nea­ță.

Ziua florilor de leac

În cea mai lungă zi a anu­lui, florile de leac au pu­­tere maximă. Pentru vin­decarea bolilor care nu se vin­decă, se culeg flori de sân­ziene, dar și alte flori sau plante plăcut mirosi­toa­re. În urmă cu niște ani, bă­trâna Berci Ileana Gri­go­reanca din Călinești, pe atunci de 87 de ani, mi-a po­vestit cum a vindecat de ne­bunie o mamă a șapte co­pii, pe care nici un medic nu mai pu­tea s-o ajute. Re­pro­duc re­latarea ei în formă literară, pentru a fi ac­cesibilă: "În ziua de Sânziene mergi ne­mân­cată, di­mi­neața bună și cu­legi sânziene. Nu vor­bești cu nimeni nimic (postul tăcerii). Te rogi mer­gând, culegând, venind. Aduci flo­rile acasă și le duci du­mi­nică la biserică. Le pui la icoa­ne. După ce se veștejesc, le urci în podul bisericii să se usuce. Ace­lea-s bune de leac pentru supărare (depresii). Este om că-i ca nebun din supărare. În nicio zi nu-s așa de bune de leac florile ca acelea din ziua de Sân­­ziene. Sân­zienele (flo­ri­le) sunt mare leac. Pentru ori­ce boală sunt bune. La omul su­părat îi pui o mână de flori pe căr­buni și-i faci fu­mare. Nu­mai în trei seri îi faci, și-i trece supărarea și uită și iarăși îi om ca oa­menii."
Ziua de Sân­­ziene este o limită. Florile își păstrează toată puterea nu­­­mai cât cântă cucul, adică până la Sân­ziene. De la Sân­­ziene înainte, cucul nu mai cân­tă și florile își pierd for­țele. Se spune că cucul devine uliu păsăresc.

Noaptea de Sânziene

Poate nicăieri în România nu se sărbătoresc Sân­zie­nele cu mai mult fast ca în Maramureș, la Vișeul de Mij­loc și la Vișeul de Jos. (Este o noapte fantastică, im­pre­­sio­nantă, a focurilor, a magiei, a dragostei.) Obi­ceiul se practică și în sa­tele în­ve­cinate: Petrova, Leor­di­na, Moi­sei sau în orașul Bor­șa, unde s-a transformat în fes­ti­val.
Ca să aflu amă­nunte des­pre Noaptea de Sân­zi­e­ne, am vor­bit cu Ilea­na Ciu­ban de 74 de ani și cu Vasile Năsui de 88. Ileana Ciuban îmi spune că este o noapte a focu­ri­lor, dar nu orice fel de focuri, ci a făcliilor, pe care le des­crie în felul următor: se ia un lemn de molid sau de brad, lung cam de o ju­mă­tate de metru, care se cio­­plește la un capăt pentru a putea fi ținut în mână. Ce­lă­lalt ca­păt lă­sat gros se încres­tează în patru sau în opt și în cres­tături se pun vergele lungi de un metru sau de o ju­mă­tate de metru. Se pun până la do­uă­zeci și cinci de vergele. În interior se pun paie, fân, câlți, res­turi din lemn de brad, ră­șină și se aprinde cu naftă (pe­trol). Arde cu flacără mare, ore în șir. Purtătorul o în­vârte ca să sară scântei și își strigă pri­etenii la "făclie". După lăsarea nopții se adună câte treizeci-pa­tru­zeci de ti­neri, co­pii și tați ai copiilor, la marginea apei și ard "fă­cli­ile" pâ­nă se termină, învârtindu-le. După ce-au ter­mi­nat de ars, capetele fumegânde se pun jos și sar pes­te ele. Sar pes­te foc pentru a scăpa de toate bolile și re­lele; le arde focul și omul rămâne curat.
În vreme ce flăcăii învârt făcliile, fe­te­le mari merg și se tăvălesc goale - se spală în rouă - în lanurile de grâu, de secară, de orz, de orice fel, ca să aibă noroc, să fie frumoase, curate, să se mărite bine, să aibă copii.
După lăsarea nopții, pe prund se aprin­de un singur foc mare din paie, tu­le­ie de porumb legate în snopi mari și tot felul de ră­mă­șițe aduse de acasă. Peste acest foc trebuie să sară fetele. Cea care nu vrea să treacă este luată de subsiori de către doi feciori și trecută "cu de-a tăria". Cei­lalți scor­mo­nesc fo­cul să sară scân­tei, ca fetei să-i fie și mai frică. Pe lângă foc se în­cin­ge un joc. Pri­ma da­tă se prind în joc băr­­ba­ții și joacă "băr­bă­tes­­cu". Apoi se joacă în­vâr­tita în doi. Fie­ca­re fecior își joacă drăguța. Veselia ține cât îi țin pe ei pu­te­rile să joace, une­­ori până la ziuă.
La o primă vedere, să­ritul fetelor peste foc pa­re un fel de glu­mă. Bă­trâ­ne­le însă îi știu rostul și spun: "Tăceți, bine că ați să­rit peste foc, că s-a țâne vaca (va prin­de vițel) când vom du­ce-o la buhai (ta­ur)", alu­­zie clară la un rit de fer­ti­litate, așa cum este tăvălitul prin lanurile pli­ne de rouă.
Sărbătoarea ma­gi­că a lu­mi­nii și a îm­pli­nirii naturii, Sân­zie­ne­le, exprimă și explozia feminității erotice, prea­­pli­nul menit să fie cules înainte ca ziua să se scurteze și soa­rele să se stingă, a toamnă, pe cer.


Foto: HORIA ȚURCANU (3), MEDIAFAX (1)