Românii din regiunea Covasna-Harghita sunt minoritari în propria țară. Asta o știm cu toții, nu e o teorie, ci un fapt statistic. Este însă tragic că, spre deosebire de toate celelalte minorități din România, pe ei nu îi apără nimeni. Sunt la mâna unei administrații maghiarizate, care, din când în când, face pași spre asimilarea lor completă. Despre această situație, care unui european i-ar părea cel puțin bizară, revista noastră a scris în repetate rânduri, fără ca oficiali ai statului român să ia atitudine. Grav este însă că nici intelectualii nu sunt preocupați de soarta și evoluția autointitulatului "Ținut Secuiesc". Majoritatea afișează indiferență, iar cei care sunt preocupați de problemă se tem să nu fie etichetați drept naționaliști, cuvânt pus la index de elita corectă politic (politically correct). Există însă și o minoritate de intelectuali neînregimentați, care nu se uită mereu peste umăr când scriu sau vorbesc public. Unul dintre ei este și prof. dr. Radu Baltasiu, sociolog, director al Centrului European de Studii în Probleme Etnice al Academiei Române și al Direcției pentru Românii din afara granițelor și Limba română din cadrul ICR. Domnia sa a întreprins în comunitățile românești din Covasna și Harghita o cercetare sociologică, iar rezultatele ei, publicate în cadrul unui studiu științific, patronat de Academia Română, ar trebui să-i dea de gândit oricărui român, mai ales politician cu răspundere publică. Mai ales că în respectivul document apare un plan al unor cercetători din Ungaria, care propun, public, maghiarizarea romilor, pentru asigurarea prezervării dominației ungurești în cele două județe.
"În Harghita-Covasna există colectivități românești care trăiesc în frică"
- Domnule profesor, aș începe prin a vă ruga să faceți o radiografie a comunității românești din Covasna și Harghita.
- Autointitulatul Ținut Secuiesc are astăzi, de facto, o largă autonomie, în vreme ce comunitatea românească de acolo este cvasi ignorată; ea are acces la resursa administrativă, în măsura în care e condusă de primari români, sau dacă are legături directe cu administrația centrală. Vorbim, de fapt, de discriminarea unei minorități, căci asta sunt românii în Harghita-Covasna. Dacă "Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării" și-ar face vreme să analizeze așezat, conform legii, această chestiune, ar descoperi că românii sunt discriminați negativ în această zonă. Elita maghiară preocupată de identitatea maghiară are un număr impresionant de specialiști din Ungaria și din România, care studiază "stocul lor de vitalitate", ca să zic așa, și care propun politici ce sunt mai mult sau mai puțin însușite de către administrațiile locale din zonele cu populație preponderent maghiară și nu numai. Începuturile actualei situații sunt seculare. Au fost comunități românești care nu și-au mai revenit după șocul din 1940 când a fost cedat Ardealul de Nord (noi am identificat în teren asemenea lucruri). Atunci oamenii au fost deportați masiv și nu s-au mai întors; am întâlnit comunități înghețate în frica anului 1940. E un fenomen absolut straniu: frica este un fenomen individual, dar noi am întâlnit comunități care trăiesc în frică, o frică neprecizată, motiv pentru care au comportamente insuficient studiate, care se manifestă inclusiv prin pierderea limbii - nu mai vorbesc limba lor strămoșească, româna, decât la slujbă.
- În studiul dvs. ați atras atenția asupra unui plan cam ciudat de prezervare a identității comunității maghiare în Transilvania. Despre ce este vorba?
- Există un studiu al unor cercetători maghiari (din care noi am citat), care cartografiază România din punctul de vedere a ceea ce ei numesc "abilitatea reproducerii etnice maghiare". Autorii au împărțit Transilvania în 4 regiuni ale acestei "reproduceri etnice maghiare", făcând o proiecție care operează pe 30 de ani, între 2002 și 2032. Conform acesteia, ei au calculat care este cea mai potrivită zonă pe care ar trebui să se concentreze pentru a păstra "potențialul etnic maghiar", iar aceasta este Harghita-Covasna. Celelalte trei regiuni sunt zone în care fie maghiarii și-ar fi pierdut potențialul acesta de reproducere etnică și ar fi fost deja "asimilați" de români, fie procesul de asimilare "ar fi ireversibil". Atunci, singura lor zonă de oarecare optimism este zona a patra, Covasna-Ciuc. Iar în această zonă, speranțele autorilor sunt legate de comunitatea romă care, pentru autori, reprezintă un grup-țintă interesant. Ei pornesc de la premisa că populația aceasta de romi este cea mai prolifică - se estimează că este singura populație care va crește în următorii 20 de ani în zonă, contingentul femeilor fertile din această etnie explodând la peste 190% în 2032. Citez din studiu: "Principala preocupare în ceea ce îi privește pe romi este integrarea acestora în sistemul instituțional maghiar". Eu am toată stima pentru colegii maghiari, preocupați cu atâta atenție de soarta consângenilor lor; însă am încercat să atrag atenția, de câte ori am avut prilejul (nu știu în ce măsură am fost înțeles) că ideologizarea riscă să ducă la o fundătură, și iată că am avut dreptate: această zonă este printre cele mai sărace din România, iar maghiarii suferă de sărăcie la fel ca și românii. Ce înseamnă ideologizare? Înseamnă absolutizarea, în cazul de față, a acelor idei privind etnicitatea, și ignorarea completă a tuturor celorlalte probleme care țin de bunăstarea unei comunități. Și atunci, dacă, pe de o parte, românii, care sunt comunitatea minoritară locală din Harghita-Covasna își pierd structurile comunitare, care se atrofiază, pentru că nu au acces la administrație, economie, cultură ș.a.m.d., cealaltă comunitate, maghiară, majoritară în această regiune, riscă tot un impas - de astă dată unul ideologic, prin hipertrofia unor preocupări care riscă să-i consume tocmai vitalitatea de care respectivii cercetători sunt preocupați. Ei riscă să ajungă o "comunitate inventată", un termen consacrat apărut în sociologia celei de a doua părți a sec. XX.
"Etnicul e ceva ce nu poate fi ignorat, dar dacă îl supralicitezi, are efecte perverse"
- Deocamdată, comunitatea maghiară din Harghita-Covasna nu pare deloc inventată. Dimpotrivă, ea există și e foarte puternică...
- Diferența dintre o comunitate reală și o comunitate inventată este aceea că o comunitate reală este o structură întemeiată în primul rând pe tradiție, pe afinitatea lingvistică, pe sentimentul de apartenență, în timp ce comunitatea inventată este mai degrabă o comunitate strânsă în jurul unui scop, adeseori, ideologic. Nicolae Iorga discută în Hotare și spații naționale, despre statele de substituție, versus statele organice. Sunt convins că majoritatea colegilor mei maghiari cunosc această chestiune, pentru că în lucrarea citată sunt discutate și pericolele ideologizării etnicului. Etnicul e o constantă, este ceva ce nu poate fi ignorat, dar dacă te joci cu el, în sensul că îl supralicitezi, ai efecte perverse. În Covasna-Harghita principalul efect este sărăcirea populației, inclusiv a celei maghiare. Statistic, aceste două județe sunt cele mai înapoiate din Transilvania și printre cele mai înapoiate din România. Eu cred că, pur și simplu, în aceste două județe e vorba de un blocaj. Cei care ar vrea și ar putea să facă ceva nu reușesc nimic, pentru că sunt supuși presiunii unei norme de grup. Dacă norma de grup este asta pe care o vedem la televizor, cu patrii și tradiții inventate sau exagerate, cu istorii exagerate sau reinventate, atunci, sigur că oamenii care au un comportament mai așezat, români sau maghiari, nu au loc în discuție.
- De fapt, cine sunt, cu adevărat, responsabili de soarta comunității românești din Covasna-Harghita? Cine sunt cei care au împins-o în această zonă gri a existenței, făcând din ei o etnie mai puțin protejată decât orice altă etnie din România. Și asta, în propria lor țară!
- Sunt două tipuri de elite responsabile de această situație: cele care produc idei și cele care le implementează. Elita intelectuală românească, care produce ideile, are o problemă, o reținere, o jenă în a trata problema națională - și din această perspectivă suntem, cred, o excepție europeană. Nu-mi dau seama dacă mai există vreo țară în care elita intelectuală, cu acces la resurse, să fie atât de jenată, încât nu doar să nu dezbată, dar să trateze uneori chiar cu dispreț fenomenul propriei comunități. În al doilea rând, sunt responsabili cei care au puterea de a implementa ideile - administrația. Ar trebui menționat că în ultimii 100 de ani, administrația locală din Covasna-Harghita a fost preponderent în mâna comunității maghiare, care a condus, atât în vremea perioadei staliniste a comunismului din România, cât și după 1989.
- Cum de aceste probleme ale românilor din Covasna-Harghita nu au explodat într-un Kosovo?
- Pentru că poporul român este foarte tolerant și pentru că avem experiența negocierii, în istorie, a statutului de națiune tolerată în propria sa țară. După răscoala de la Bobâlna și, mai precis, prin codul lui Werböczy, românii, cea mai numeroasă naționalitate din Transilvania, au devenit națiune tolerată. Asta, apropo de noțiunea de toleranță. Asta înseamnă o jumătate de mileniu, dacă nu mai mult, de experiență istorică cu un tip particular de administrație.
"Marea problemă a comunității maghiare este blocajul politic"
- Deocamdată, problemele din Covasna-Harghita nu sunt băgate în seamă dar zona respectivă ar putea deveni instabilă. Ce ar trebui făcut?
- Cel mai bun studiu din acest punct de vedere a fost făcut de Anton Golopenția, în perioada interbelică, el fiind unul dintre sfătuitorii guvernului din acea perioadă și unul dintre cei mai importanți cercetători ai școlii sociologice de la București. El vorbește despre integrare, iar termenul care decurge de aici este acela de interculturalitate, care are și o consecință economică foarte interesantă - și anume, conexarea acestui teritoriu cu restul teritoriului. De pildă, noi am fost surprinși să vedem că fluxul economic natural între această zonă și restul țării nu este nici către Cluj-Napoca, nici către Târgu Mureș, cu atât mai puțin către alte capitale europene vecine, ci către Brașov. Deci, Brașovul are o energie gravitațională atât de importantă, încât dă peste cap calculele minților înfierbântate. Pentru că, dacă economic, oamenii se duc spre Brașov - un centru economic important, un oraș nu doar românesc, ci cosmopolit, deschis, cu o economie neutră din punct de vedere ideologic, un oraș prin excelență cultural, cu universitate, Brașovul însuși va filtra aceste preocupări și va asigura un debușeu presiunilor din Covasna-Harghita, pentru toată populația, indiferent de etnie. Dar lucrul acesta nu pare a fi fructificat suficient. Adică, e foarte important să existe o legătură feroviară mult mai bună. Cum ajung, de pildă, laptele, sau fânul, sau carnea, care sunt produse de o calitate excepțională în Covasna-Harghita, într-un centru industrial ca Brașovul, Bucureștiul ori Bacăul? Nu există un transport al mărfurilor coerent, nu ai rețele de distribuție care să valorifice în folosul comunităților produsul local. Toți locuitorii acelei zone sunt realmente izolați, indiferent de etnie, pentru că nu există un circuit economic coerent. Șoselele sunt modernizate la nivelul perioadei interbelice, dar nu s-a construit nimic nou semnificativ spre zona aceea, căile ferate astăzi au o viteză de circulație mult mai mică decât în al Doilea Război Mondial. Marfa e perisabilă, ne trebuie antrepozite, trebuie un pic gândită chestiunea. Astăzi, spre exemplu, e mai ușor să aduci lapte din Polonia, la fabrica din Sfântu Gheorghe, decât din Harghita! Fabrica locală de lapte din Sfântu Gheorghe a văzut că e mai profitabil să ia lapte din Polonia sau Ungaria, decât de la țăranii din apropiere. Toată lumea are probleme, iar marea problemă a comunității maghiare este blocajul politic: ei nu au alternativă doctrinară, aproape toți votează aceeași formațiune, este o înregimentare care le închide perspectivele. În fine, e un comportament tipic celor care se consideră minoritari - drama este că ei nu sunt minoritari, sunt majoritari acolo și ar trebui să-și asume condiția de majoritar.