Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Matei Călinescu, "Un altfel de jur­nal. Ieși­rea din timp", ediție îngrijită de Raluca Dună, Editura Humanitas (tel. 0372/74.33.82), 450 p.

La 24 iunie se împlinesc șapte ani de la moartea lui Matei Călinescu, prozator, memorialist și teo­re­­tician al modernității li­te­­rare, care a marcat și con­­tinuă să-i influențeze pe toți cei ce îl citesc. Ma­ri­le lui ca­lități intelec­tua­le, cul­tura vastă, talentul de scri­itor sunt dublate de ceea ce nu­mim conven­țional un ca­racter - demn, nedispus la compromisuri, o combinație rarisimă în lumea noastră de ieri și de azi, între o minte strălu­ci­tă, principii etice și des­chidere afectivă. Tocmai această alcătuire l-a silit să rămână în 1973 în exil, pen­tru a scăpa de pre­siunile Securității care voia să-l racoleze ca infor­mator. A avut o carieră univer­si­tară de top în SUA, a publicat în engleză cărți fun­damentale de teorie literară și literatură com­parată, intrate în biblio­grafii academice din multe țări, și a continuat să fie până la sfârșit un om bun, cu vocația prieteniei și o profundă înțelegere a suferinței, cu atât mai mult cu cât viața nu l-a scutit de tragedii personale. Re­cent, Editura Humanitas a lansat primele trei vo­lume dintr-o serie de autor Ma­tei Călinescu pre­vă­zută să cuprindă integra­li­tatea scrierilor lui. Con­form dorinței testamentare, s-a început cu operele autobiografice și literare. Găsiți acum în librării, reeditate, "Viața și opiniile lui Zacharias Lichter" (romanul-eseu din 1969, de o importanță crucială pentru literatura română nu doar prin tema liber­tății interioare într-un regim opresiv, ci și prin mo­dul de construcție modern, preluat de generația '80) și "Portretul lui M" din 2003, scris ca exerci­țiu spiritual după moartea fiului autist, dar și cu gândul de a fi de folos altora. Lor li se adaugă vo­lumul inedit pe care vi-l re­co­mand azi, o carte cu totul specială, care-l aduce printre noi pe omul și cărturarul confruntat cu propria moarte anunțată, într-un jurnal-epilog al faptelor și gândurilor din cei doi ani premergători "ieșirii din timp". Con­ceput ca o mărturie a "multiplelor vârste interioare ale unui autor bătrân, confruntat cu o moarte ce va surveni mai devreme sau mai târziu", jurnalul are în vedere publicarea postumă nu mai devreme de 2016. O spune Matei Călinescu într-o prefață datată 2008, în care "vede" cartea așa cum o avem noi acum, structurată în două părți: prima, "Problema memoriei", cu amin­tiri-evocări datate 2004-2006 și o a doua, "Cu plă­cere privesc lumina soarelui", cu no­tații din 2007, când a primit diagnosticul de can­cer terminal, și până în iunie 2009, când s-a stins la câteva zile după ce împlinise 75 de ani. Tema pro­fundă a aces­tor pagini de supraviețuire "de pe o zi pe alta din punct de vedere metafizic" e drumul spre moar­te al unui om lucid, care în­frun­tă cu calm și grație - căci unele pagini sunt un pur trans­port po­etic - boala neiertătoare, un gânditor "care mai are forța de a lupta cu zădărnicia". Aliați îi sunt me­mo­ria, lec­­turile, scrisul, marea muzică, plimbările în na­tură și soția sa Uca - însoțitori fi­deli de o via­ță, o normalitate care capătă o altă in­ten­­sitate în sta­rea de urgență a coborârii cu sens unic. Paginile des­pre timpul pierdut și regăsit în memorie, imer­siunile spre înțelesuri profunde ale textelor sacre, cu pers­pectiva lor consolatoare și incertă despre imor­talitatea spiritului, dar și părerile despre Ro­mâ­nia în care a revenit adesea după '90, te fac să-l înso­țești participativ în irea­li­ta­tea lui imediată. În 2004, Matei Călinescu in­ten­țio­nase să se repa­tri­eze, își mobilase chiar un apar­ta­ment în București, dar și-a dat în curând seama că postcomunismul, dominat de securiști și corupție insti­tuționalizată, îl rănea în identitatea lui fun­da­mentală. S-a întors în America și n-a mai revenit de­cât în scurte vizite anuale, pen­tru a-și comemora fiul a cărui urnă o adusese în mormântul familiei de la Turnu Severin. Acolo unde se află acum și ră­mă­șițele sale. Matei Călines­cu cel viu e însă de găsit în cărțile lui.