O dimineață cu MĂDĂLINA GHENEA

Dia Radu
"Locuiesc într-o valiză!"

E una din cele mai frumoase femei cu care s-ar putea mândri România! Fost model, pe care s-au bătut marile branduri inter­na­ționale, a virat curajos spre actorie, după primul ei rol, primit aproape întâmplător. De atunci, ascen­siunea superbei românce s-a făcut încet și sigur. În 2013, a jucat alături de Jude Law, în pelicula "Dom Hemingway". A devenit celebră datorită episoa­de­lor din serialul "Borgia" și, mai recent, grație apa­riției ei răpitoare din splendidul film al italianului Paolo Sorrentino, "Youth". Recent încheiatul Fes­tival de Film Transilvania de la Cluj a adus-o acasă, in­vi­tând-o, în cadrul galei de închidere, ca să-i în­mâneze Sophiei Loren trofeul pentru întreaga ac­tivitate. Dacă seamănă sau nu cu marea actriță ita­liancă, așa cum se spune, rămâne să decideți sin­guri. Un lucru e cert: Mădălina Ghenea strălucește la fel de tare pe covorul roșu, ca în timpul inter­viurilor din diminețile ploioase de la hotel.

România este serbarea mea

- Mădălina, e prima dată când te văd față în fa­ță și recunosc, uluită, că ești incredibil de fru­moa­să.

- Vai, vai, vai. Nu mă văd eu atât de frumoasă. Mai sunt și mereu pe drumuri și asta mă obosește foarte tare. După 14 ani de colindat, am început să mă resimt.

- Nu te obosește să știi că oamenii te privesc ca pe-un bibelou, că se înghesuie să facă poze cu tine?

- Știu că la asta se așteaptă oamenii, mi-am asumat lucrul ăsta. Și încerc să le ofer ce-și doresc. Eu, când merg la Cannes sau la Roma, când nu sunt pe covorul roșu, nu mă aranjez, merg în teniși. Aici mi s-a spus: "Trebuie să te aranjezi, trebuie să te coafezi, pune-ți tocuri! Oamenii așa vor să te vadă!" Iar eu îmi iubesc țara, și cumva... vreau să le fac oamenilor pe plac. Știi cum de Paște ne îmbrăcam toți frumos să mergem la biserică și ne puneam rochițele și pantofiorii noi ? Așa și eu, când vin în țară, pun cele mai bune haine. Ca să nu mai spun că o am pe mama, care în primul rând mă întreabă ce mă­nânc și în al doilea rând cum m-am îmbrăcat. Va­liza pentru TIFF am făcut-o cu ea. Parcă m-am pre­gătit pentru serbare. România este serbarea mea.

- Mi-au mărturisit, odată, niște actrițe ro­mân­ce, că la castinguri se duc mai mereu nemachiate și nearanjate, altfel nu prind roluri în film. Pentru tine a fost vreodată fru­mu­sețea o piedică?

- Nu, și nu sunt de acord cu men­ta­litatea asta. În film poți deveni și urât, dacă ești un ac­tor bun. Charlize Theron a luat un Oscar pen­tru un rol care nu avea nicio legătură cu fru­musețea. În "Youth", unde joc rolul unei femei su­perbe, Miss Uni­vers, îmi place tocmai că ceea ce des­coperi pe parcur­sul filmului e că ea nu e chiar atât de fru­moa­să fizic, că e și multă aparență și poleială la mijloc, dar că e cu atât mai spe­cială la interior.

- Românii spun că semeni foarte tare cu Sophia Loren. Nu întâmplător, aici, la TIFF, ai fost invitată să-i înmânezi un trofeu. Te regă­sești în trăsăturile ei?

- I-am citit cartea și am o obsesie pentru Sophia Loren. Aștept de 29 de ani momentul ăsta. Spun as­ta, pentru că și mama o iubește și, cumva, cred că as­­ta și-a dorit pentru mine. Sophia e o mamă mi­nunată, o actriță uriașă, o femeie foarte frumoasă, dar totuși sufletul ei... mi-aș dori să am sufletul ei. Am învățat enorm din cartea pe care a scris-o. Am și luat-o cu mine, vreau să mi-o sem­neze.

Iconița din portofel

- Mădălina, dacă n-ai fi fost cu mine, la in­ter­viu, cum ar fi început dimineața ta?

- În valiză, în aeroport, cu o cafea. Printre avioane. Sau poate pe un platou de filmare.

- Totuși, ai și tu o casă...

- Nu am o casă !

- Cum așa?

- Schimbul de ba­gaje îl fac în București, acasă, la ai mei. Nu mai lo­cuiesc în Italia, mi-a fost foarte greu să las casa din Italia, am iubit foar­te mult aparta­men­tul în care am locuit. Dar am luat de­cizia să mă mut în State. Numai că, de fiecare dată când am hotărât să locuiesc în SUA, am ajuns să ac­cept câte-un proiect în Eu­ropa. Nu știu cum se fa­ce, plătesc o casă aco­lo și ajung să nu stau mai deloc în ea. Așa că am re­nunțat și la State. Acum locuiesc în­tr-o va­liză.

- Ai măcar vreo bu­cățică de acasă pe care o porți cu tine prin lu­me?

- Da, iconița pe care o țin în portofel. E dă­ruită de tata.

- Cât de des vii acum în România?

- Ultima dată am ve­nit în ianuarie, am fost la "Pe­tru Vodă", la mâ­năs­tire, un­de merg a­proa­pe de fie­care dată când vin. Vreau să merg și acum, poate după Cluj. E un loc dum­ne­zeiesc, unde pă­rin­tele Hari­ton, la care merg de vreo șa­se ani, mă ascultă și mă sfă­­tu­iește. N-am gă­sit loc mai fru­mos în lume.

- Reușești să treci nevăzută când vii în ța­ră?

- Nu știu. Românii sunt liniștiți, dacă mă re­cu­nosc, mă la­să în pace. Simt o for­mă de respect din partea lor și apre­ciez asta. Italienii sunt altfel. La San Remo, de pildă, când am pre­zen­tat festivalul, erau zeci de oameni în fa­ța hotelului care aș­tep­tau să facă o poză cu mine. Dar îmi pla­­ce și asta, bineîn­țe­les, nu mă de­ran­jea­ză publicul cald. Mă simt bine în am­bele feluri.

- Și totuși, cum sunt dimi­nețile în ca­re te tre­zești aca­să, la ai tăi?

- Sunt dimi­neți în­conjurate de cărțile și lucrurile din camera mea.

- E aceeași ca­meră din copi­lărie?

- Nu, eu am co­pilărit la Slatina și ai mei s-au mutat acum la Bucu­rești, să fie aproape de nepoțelul meu. Camera mea de la Bucu­rești e un muzeu cu amintiri. Sunt o persoană care colec­țio­nează tot, compulsiv, bilete de avion, frunze, flori. Pâ­nă și un șer­ve­țel, dacă-mi aduce amin­te de ce­va, îl iau cu mine. Ma­ma știe că nu are voie să mute nimic.

Bucățele de vis

- Hai să vorbim puțin și de "Youth". În Ro­mânia a fost foarte bine primit. În Italia ai avut parte de aceeași reacție?

- Da, am avut eco­uri extraordinare. Cred că este cel mai im­por­tant pas din cariera mea. Am dat prima probă într-un moment când sufletește nu eram deloc bine și decisesem să mă retrag din viața publică.

- Lumea nu prea a înțeles de ce ai dispărut brusc chiar atunci, în plin avânt al carierei tale. Ce s-a întâmplat?

- Am trecut prin cel mai greu moment al vieții mele, cu atât mai greu cu cât m-am ferit să mă deschid față de alții. Eram doar eu cu su­ferința mea. Ajunsesem să cred că viața mea nu are niciun sens. Mă în­chisesem în mine, de­parte de familie, prie­teni, iubit. Atunci nu pu­team vorbi despre toate lucrurile astea, fiindcă dureau. Dar nu sunt o femeie de fier. Știu câți oameni se confruntă cu astfel de probleme și aș vrea să-i încurajez să nu-și piar­dă niciodată speranța. Eu mi-am găsit liniștea la mânăstire, unde după multă rugăciune a venit, în ulti­ma zi, o lumină. Am stat atunci vreo două săptămâni. De obicei stau mai multe zile, dorm acolo, mănânc acolo. Când m-am întors în lume, a venit și propu­ne­rea pentru Youth. Este un rol mic, era și mai mic când am dat această probă. Nu am primit nici măcar un scenariu. Mai mult, am refuzat să respect scena, am făcut exact opusul a ceea ce mi se cerea, pentru că am considerat că această femeie nu este proastă. Paolo Sorrentino mi-a zis: "În acest birou nu-mi spune ni­meni ce să fac". Și totuși a lăsat scena așa.

- Asta e și marea surpriză a rolului, că splen­doarea de la care te aștepți să fie o prostuță dă o re­plică care te lasă mut. Ai avut și tu parte de pre­judecata că femeile frumoase nu sunt și inteligente?

- Absolut. Oamenilor care cred asta le-am răspuns făcând filmul Youth! (râde) Dar munca face să iasă la suprafață adevărul. Încet, încet, nu e ușor, e mult de lucru, vreau să-mi mai antrenez accentul american. Dar puțin câte puțin din visul meu se împlinește în fiecare zi. Și asta mă bucură și nu renunț. Numai prin muncă poți dovedi că mai e și un suflet acolo, nu doar un trup.

Foto: PHOTOLAND, DREAMSTIME, NICU CHERCIU