Interviul care urmează are pentru mine o semnificație aparte. Cu douăzeci de ani în urmă, de sub tiparnița Editurii "Integral" își lua zborul prima mea carte de poezie, iar acum urmează să îmi apară și prima carte de proze. Gestului de recunoștință i se adaugă însă și dorința de a le prezenta cititorilor noștri o editură mai puțin cunoscută, dar care și-a făcut o datorie de onoare în a publica literatură română clasică dar și "începătoare", ajutându-i pe tinerii scriitori, nu prea răsfățați în zilele noastre, să-și vadă visele împlinite.
"Avem 15 colecții de carte românească"
- În doar doi ani, ați izbutit să puneți pe picioare o editură importantă în România, care publică literatură română contemporană, proză și poezie. Ce v-a îndemnat spre o activitate atât de riscantă și de puțin bănoasă?
- Publicarea de carte este, azi, în toată lumea riscantă, pentru că s-a democratizat. Orice om cu un laptop poate să întocmească azi o carte, să o pregătească de tipar și să o distribuie. Editorului i-a mai rămas doar dreptul de a gândi proiecte. Rolul lui e în diminuare. Acum 20 de ani, ca să faci o carte îți trebuiau o industrie și zeci de oameni. Acum ajunge unul singur. Dar asta nu mă împiedică să-mi fac proiecte și să cred în ele. Noi avem 150 de titluri scoase în doi ani, din care 149 sunt de autori români: de la poezie și roman, până la lexicografie, lucrări de știință și cărți pentru copii.
- Cum v-ați hotărât să promovați literatură română, cu orice risc?
- Douăzeci și cinci de ani, am condus câteva case de editură sau de media din România și străinătate, unele foarte mari. Dar tot timpul acesta, mi-am păstrat mica mea "jucărie", Editura "Integral". O pornisem în 1996 ca pe o editură de hobby, cu 2-3 cărți pe an. Și chiar atunci, am scos o carte frumoasă și stranie: "Petrogradul într-un pahar cu șampanie", scrisă de dvs., Valentin Iacob, care a primit premiul de debut pentru poezie al Asociației Scriitorilor din București. O confirmare fericită, pentru amândoi.
- Între timp, editura a crescut ca Făt-Frumos din poveste...
- În 2013, am simțit dorința ca totul să ia amploare. Și m-am hotărât să lansez un proiect editorial puțintel altfel decât al celorlalte edituri. Pe mine nu mă interesează să fac editare de catalog, cum fac cei mai mulți editori. De pildă, ei merg la târguri internaționale mari de carte, iau lista de top 10 bestseller-uri, le cumpără și le publică în România. O activitate stimabilă, dar care pe mine nu mă interesează! Eu generez proiecte. Când primesc o propunere pentru o carte, de pildă, mă gândesc imediat la serii de cărți pe care vreau să le dezvolt. Așa am ajuns să avem 15 colecții de carte românească. Mulți au zis că ne-am întins prea mult, dar noi mergem mai departe. Acum avem și multe cărți în limba engleză, cărți ale unor scriitori români, cu traduceri supervizate de poeți din Anglia. Dar am tradus și din engleză, "Six english poets" ("Șase poeți englezi"), lansată de curând la ICR. O provocare au fost și cele două volume ale lui Nicu Covaci, "Phoenix", sau "Nebunul cu ochii închiși" al lui Mony Bordeianu, o carte de amintiri în premieră. Ca să nu mai zic de "Marea spovedanie a brokerului fugar", de Cristian Sima, un bestseller al anului 2015.
- Editura "Integral" duce cărțile autorilor pe care îi publică la mari târguri internaționale.
- "Integral" se comportă ca și cum ar fi o editură mare. Chiar dacă are un buget mic. Asta este toată taina. De pildă, de curând am fost la Târgul de Carte de la Bologna, în Italia. Ceilalți editori s-au dus să cumpere copyrighturi, în vreme ce Editura "Integral" s-a dus să vândă copyrighturi! Am fost și la Târgul de Carte de la Paris, cu poezie de foarte înaltă clasă, am fost și la Frankfurt, la Londra, și cred că vom merge și la Beijing, pentru că avem deja câteva cereri din Asia.
"Se citește și azi, dar se citește altfel"
- Cu experiența de editor pe care o aveți, credeți că există azi o criză a cărții în România?
- Nu există o criză a cărții, ci a ofertei de carte. Lumea s-a schimbat, cititorul s-a schimbat, citește altfel. S-a schimbat în primul rând obiceiul citirii. Nu mai există o foarte mare disponibilitate pentru romanele de 600 de pagini. Oamenii citesc mai repede. Schimbarea asta e legată și de noile telefoane sau tablete, care au devenit purtătoare de biblioteci. Dar mulți editori au rămas în același format. Fac cărți așa cum făceau și acum 20 de ani. De citit se citește, dar se citește altfel. Așa că acum trebuie să te duci tu, editor, la cititor, cu oferta ta. Și dacă s-a schimbat totul, de la modul de scriere, la modul de publicare și de recepționare a cărților, atunci editorul trebuie să fie foarte agil. Eu încerc să țin pasul cu schimbarea. Dacă oamenii cer cărți pe hârtie, voi face cărți pe hârtie. Dacă vor să le fac pentru tablete, le voi face pe tabletă. Dacă vor voi să citească cărțile prin holograme, n-am nici o problemă să le fac.
- Care sunt cărțile importante și colecțiile Editurii "Integral"?
- Avem Colecția "Focus" dedicată cărților-eveniment, așa cum a fost cartea lui Cristian Sima, iar acum, în aceeași serie, lansăm la târg o carte interesantă, "Jocurile privatizării", de Adrian N. Ionescu, o carte despre marile tranzacții bursiere din România și beneficiarii lor. Una dintre aparițiile foarte vizibile o constituie Colecția "Opere Integrale". Nu sunt prea multe edituri care au creat o colecție de opere integrale pentru autorii români contemporani. Eu încerc acest pariu, prin opera integrală a prozatorului Daniel Bănulescu. Avem și o colecție de proză pentru alți scriitori cu valoare. Se cheamă "Nod", iar poezia contemporană românească pe care am publicat-o este adevărata bucurie a vieții de editor! Dar mă mândresc și cu cărțile noastre pentru copii. Cele mai multe dintre ele sunt scrise de mine! Căci eu chiar cred că basmul există și azi. Iar din cele 150 de cărți publicate, trei sunt ale unor liceeni. Una dintre ele se cheamă "Liceu", scrisă de Andreea Coscai. Este o carte în care autoarea stă de vorbă cu colegii ei din liceele bucureștene. Este portretul unei generații, necenzurat. Pentru mulți autori foarte tineri pe care i-am debutat, a fost o schimbare a carierei lor.
"Vreau să fiu printre cei ce vor ridica literatura română la prestigiul cinematografiei noastre"
- Vedeți viitorul literaturii române între atâtea voci de casandre care îi anunță sfârșitul?
- Șansele literaturii noastre cred că trebuie să meargă pe două căi. Prima este conjunctura economică. Editorii trebuie să reziste. Să reziste să publice ceea ce acum e considerat riscant ca afacere editorială. A doua noastră șansă ține mult de menținerea unui spațiu cultural european comun. Eu sunt un partizan al Uniunii Europene și cred într-un spațiu cultural european. Iar România a avut dintotdeauna talente, dar ele trebuie să fie expuse și comunicate lumii, cu tărie și profesionalism. Aici statul se implică prea puțin. Susținerea cărții românești în lume este făcută mai mult pe banii editorilor. Eu sunt unul dintre ei, dar încă nu avem un efort conjugat în promovarea culturii noastre. Deși există cărțile care pot duce departe în lume cultura română. Eu nu cred că doar regizorii români sunt foarte talentați. Vreau să fiu printre cei care vor ridica succesul literaturii române la nivelul celui din cinematografia noastră. Va fi un succes de stimă și critică, nu unul comercial! În România, există scriitori de valoare care au ajuns la vârful maturității și capacității lor de creație, printre care vă includ și pe dvs. Pe ei vreau să-i susțin, pentru a crea o imagine cu mai mulți poli ai literaturii noastre de azi. Sunt scriitori foarte puternici, ale căror cărți le-am publicat și le public.
- Deși alergați pe o pistă ce pare să aibă puțini spectatori, perseverați, d-le Postolache!
- Îmi place lucrul bine făcut. Acum consider eu că e momentul meu de maturitate și performanță. Pentru asta mă dedic unui proiect puternic și coerent. Vreau să las ceva în urmă. Să știu că am scos 2-300 de cărți care îmi vor supraviețui.
Nota redacției! Cartea de proză a colegului nostru, Valentin Iacob, "Viața și moartea în troleibuzul 81", va fi lansată, vineri, 3 iunie, ora 18.00, la Târgul de Carte "Bookfest" de la "Romexpo.