"Mă bucur că exist în fenomenul teatral"
- La Gala Uniter de anul acesta ați fost distinsă cu premiul pentru cea mai bună actriță în rol principal, pentru rolul Elena, din spectacolul "Casa cu pisici", în regia lui Radu Iacoban, deși măiestria dvs. actoricească începe în urmă cu multă vreme, de prin anii '70, când ați absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică "I. L. Caragiale" din București...
- Da, cred că premiul ăsta adună la un loc șansa întâlnirilor mele profesionale și a muncii mele de până acum. Pentru că, de-a lungul anilor, am avut norocul de a fi jucat și de a fi învățat meserie alături de actori uriași ca George Constantin, Liliana Tomescu, Gina Patrichi... Deci oameni de la care am câștigat enorm! Și, mai nou, am adăugat pe lista întâlnirilor profesionale benefice și pe aceea cu noua generație de regizori și actori. De la care iarăși am avut de învățat.
- După ani de zile în care ați făcut parte din colectivul celebrului teatru Nottara, ați traversat scena în familia teatrului Act. De ce?
- După mulți ani la Nottara, ajunsesem într-un punct în care eram pe picior de a renunța la meserie, deși continuam să iubesc foarte mult teatrul. Nu pe mine în teatru, ci teatrul! Dar, pur și simplu, nu mă mai găseam în acele forme de teatru. Căci nu ai tot timpul ocazia să lucrezi cu un regizor care să te mobilizeze. Însă tocmai atunci a venit șansa de a face saltul în teatrul alternativ și am trecut la Act. Am primit propunerea de a juca în "Șefele", o piesă care ne-a adus multe premii, după care au venit rolurile din "Capra sau cine este Sylvia?", cu Marcel Iureș (rol pentru care am fost nominalizată la UNITER) și "Capra cu trei iezi" (altă nominalizare la UNITER)... Iar în ultimii ani, au început să "răsară" tot felul de întâlniri cu tineri, foarte tineri și foarte underground, întâlniri incitante, care mi-au adus multă bucurie și au însemnat alți pași importanți în meserie.
- Cu ce sentimente ați primit premiul UNITER?
- Această a treia nominalizare a fost, din nou, o mare bucurie, căci ea valida faptul că exist în fenomenul teatral, dar și beneficul lucrului meu cu cei tineri, însă nu am mers cu gândul mai departe de atât. Chiar nu așteptam premiul și faptul că l-am câștigat chiar a fost o surpriză! Stăteam lângă Dorina Chiriac și-mi doream ca ea să ia premiul. Alături era Erzsébet Fülöp și-mi doream ca ea să ia premiul, în anii precedenți stătusem lângă Ofelia Popii și-mi dorisem ca ea să ia premiul... Țin minte că atunci, în sală, când am fost nominalizată împreună cu Ofelia, mi-a trecut prin minte că, "Dacă printr-o nedreptate, voi lua eu premiul, am să i-l dăruiesc ei". Dar am scăpat de această nedreptate! (râde)
- În lumea artistică, marcată de gelozie și de frustrare, ceea ce spuneți pare ciudat. Cum v-ați conservat altruismul?
- Nu cred că e vorba de altruism. Pur și simplu, cred că asta e normalitatea mea. Da', poate că eu, în construcția mea, am o zonă de "autism". Niciodată nu am fost invidioasă, nu mi-am dorit să fiu premiantă, nu am avut ambiții de genul ăsta. Știu, într-adevăr, că acum toată lumea vrea coroniță. Dar oamenii aceștia nu trebuie blamați. Asta e ceea ce li se inculcă: necesitatea coroniței, ideea că, dacă nu ești pe primul loc, nu exiști.
- Pornind de la premiul UNITER, să facem o retrospectivă: cât de veche e pasiunea aceasta pentru actorie? Talentul a fost o genă de familie?
- Într-o anume măsură, l-am moștenit de la mama. Deși am aflat asta târziu, când ea a îndrăznit să mi se confeseze spunându-mi că demult, în tinerețe, își dorise să devină actriță. Însă a venit războiul, lucrurile s-au precipitat și a fost deturnată de la acest drum. A ajuns să lucreze ca funcționară, dar datele ei native, de natură artistică, au ajutat-o să suplimenteze veniturile familiei: umbla prin sate să caute talente de muzică, de teatru sau de dans, se ocupa de brigăzile artistice... Și, tot într-o anume măsură, moștenesc de la ea și dragul de cărți. Asta e imaginea cea mai limpede pe care o am din copilărie: casa noastră în care se citea pe rupte! Mama, venind cu brațul plin de cărți, bunica mea, citind neîntrerupt, inclusiv când gătea - stătea cu o țigară într-o mână, cu o carte în cealaltă și, din când în când, mai mesteca și în cratiță - și tata, lecturând în fotoliu. Pe de altă parte, tata iubea foarte tare muzica, iar pentru teatru avea un respect deosebit. El era avocat, dar, de la un punct încolo, nu i s-a mai permis să profeseze și a "eșuat" lucrând în tribunal, nu mai știu exact pe ce post. Între timp, el divorțase de mama, iar între noi se instalase o oarecare distanță. Oricum, bietul de el a fost și la Canal, o poveste despre care nu s-a vorbit niciodată în familie. Părinții au vrut probabil să ne ocrotească pe noi, copiii, de aflarea chinurilor îndurate acolo, așa că, de față cu noi cel puțin, subiectul era evitat.
- Să păstrăm imaginea aceea senină, a casei în care se citea pe rupte, și s-o încadrăm: unde era ea situată?
- În Vălenii de Munte, în orașul lui Iorga. Acolo m-am născut. De-altfel, ai mei au fost prieteni cu sora lui Nicolae Iorga. Mai am și acum o poșețică foarte frumoasă, pe care mama a primit-o de la dânsa. Acolo am făcut școala generală, acolo, toți copiii din familia lărgită organizam diverse spectacole acasă la câte-o mătușă mai înstărită (eu nu le aveam nici cu recitatul, nici cu cântatul, ci dansam și mă ocupam de detaliile tehnice: aranjam cortina, închipuită din cearșafuri, îi explicam fiecăruia pe unde e mai bine "să intre în scenă", imaginam "mișcarea scenică"...). Apoi ne-am mutat în Ploiești, unde am urmat cursurile celui mai mare liceu din oraș. Doamne, cât am mai urât școala! Nu-mi plăcea sistemul, mereu mi se părea că elevii sunt nedreptățiți de impunerile școlare. Singurele materii către care aveam aplecare erau istoria și româna. În schimb, matematica era un chin! Mă și întreb cum am intrat la liceu. (râde) Din perioada aceea, n-am decât o singură amintire luminoasă: aceea a profesorului de română, care era un om minunat. Ne chema la școală la ore suplimentare și ne preda ceea ce altfel nu se preda. Era un adevărat personaj: mic de statură, slab, cu părul zbârlit, cu ochelari, dar cu un spirit uriaș!
"Am făcut o facultate superbă!"
- Ce v-a îndemnat, după absolvirea liceului, să dați admitere la IATC?
- În adolescență nu mă gândisem deloc la actorie. Marea mea pasiune era dansul, iar faptul că nu am izbutit o carieră în balet mi-a rămas suprema durere. Am făcut doar câțiva ani de dans - părinții ne-au dat pe mine și pe fratele meu la școli de artă, deși o duceam greu cu banii: fratele meu era la liceul de muzică (apoi a făcut Conservatorul), iar eu am mers la școala de balet. Dar vremurile erau tulburi, la un moment dat nu ni s-a mai permis să stăm în cămin, pentru că n-aveam "origini sănătoase", părinții nu ne puteau plăti o gazdă, așa că eu am renunțat la balet, iar fratele meu la instrument. Când am terminat liceul, plănuiam să dau la Drept sau la Filozofie. Dar tata și mama m-au rugat să încerc la Teatru. Un coleg de liceu, mai mare decât mine, venise la noi acasă și zisese: "Tu ar trebui să dai la Teatru, că ai așa, o concentrare anume." Și ai mei au prins din zbor ideea. Admiterea de la Teatru era înaintea celei de la restul facultăților, deci aș fi avut cum să mă repliez. N-am făcut nicio pregătire cu vreun actor sau profesor. După proba eliminatorie, ajutată de acel coleg, am început repede să învăț niște poezii, apoi, într-o noapte, mi-am scris un monolog, pe care l-am învățat într-o zi și jumătate... A fost un tur de forță, dar pe care l-am parcurs cu pace, cu liniște, fiindcă mergeam la Teatru îndemnată, nu arzând de patimă. Și tocmai din acest motiv, recunosc că, până prin anul II, am tot vrut să trec la Critică. În plus, a mai intervenit și un episod mai puțin senin: inițial, am intrat la clasa Radu Beligan - Nuța Negreanu, dar Beligan s-a retras curând și a rămas Nuța Negreanu, care nu m-a mai primit în anul II la examene, pentru că una dintre colegele mele i-a povestit că o imitam. Iar asta probabil că i-a rănit orgoliul. Am depășit, totuși, situația.
- Cum?
- Am repetat anul II. (râde) Datorită unor profesori care țineau la mine, nu am fost dată afară din școală, dar m-am trezit că trebuie să repet anul. Îmi pare rău că nu m-au pus să repet mai mulți ani. Fiindcă am avut o facultate superbă. Apoi am ajuns la clasa lui Constantin Moruzan, un regizor de radio, dar meserie pot să spun că și eu, și colegii mei, am învățat din ce furam și din șansa de a lucra la Regie. Pe vremea aceea era o adevărată bătălie să ajungi să lucrezi în producțiile celor de la Regie. Ei îi aveau profesori pe David Esrig, pe Radu Penciulescu... Oameni de la care chiar aveam ce afla! Așa am ajuns să joc în facultate la Alexandru Tocilescu, la Alexandru Tatos sau la Petrică Ionescu. Aceea era o perioadă de mare deschidere: până în 1971, făceam toate nebuniile de pe lume - chiar piese de teatru nepublicate în România, care ne parveneau prin tot felul de filiere ciudate și pe care le puneam în practică.
- A fost o perioadă de mare strălucire a teatrului românesc. Cine, dintre cei cu care ați lucrat, v-a impresionat în mod special?
- În afara lui Penciulescu și Esrig, pe care i-am considerat profesorii mei, toată lumea și atmosfera din interiorul și dimprejurul facultății te marca: în anul în care am intrat eu, la anul IV își prezentau producțiile Andrei Șerban sau Aurel Manea... Era o perioadă extraordinară! Noi aproape că nu ieșeam din facultate, locuiam acolo - stăteam împreună, discutam, lucram, repetam, într-un cuvânt, învățam! Dacă ieșeam din Institut, ne duceam să vedem de zeci de ori "D'ale Carnavalului", "Nepotul lui Rameau", cu Gheorghe Dinică și Marin Moraru, în regia lui Esrig, sau "Troilus și Cresida"...
"Mă țin minte stând cu Gina Patrichi, nopți întregi"
- Cum arăta lumea artistică a acelei perioade? Era mai multă prietenie, mai multă dorință de a face artă?
- Vremurile erau de așa natură, încât noi ne adunam unii cu ceilalți instinctiv. Se creau niște nuclee de viață. Eu eram alături cu regizorul Alexandru Tatos, cu Helmut Sturmer, un scenograf de mare clasă, cu Miruna și Radu Boruzescu, niște scenografi fantastici - de la ei, de la acești scenografi extraordinari, am învățat enorm, pentru că profesia lor e mai esențializată. Stăteam cu ei când gândeau un decor, când vorbeau despre efectul pe care voiau să-l obțină pentru o piesă... Eram alături cu minunea de Gina Patrichi, cu Gilda Marinescu, o mare actriță, pe nedrept uitată. Mă țin minte cum stăteam cu Gilda și cu Gina nopți întregi, până se mijea de ziuă, desțelenind texte, discutând despre un spectacol... Era și o școală de viață, nu doar de meserie! Iar prietenia era la mare preț. Și mă refer la prietenia adevărată, aceea cu sacrificiu - renunțai tu la ceva ca prietenului tău să-i fie bine, erai conștient că renunțarea ta se va transforma în beneficiul celuilalt și erai fericit să renunți. Iar aceste prietenii au rămas, au străbătut timpul nepătate.
- S-a mai păstrat ceva din valorile astea în lumea de azi?
- Lumea artistică de azi e o altă lume. Care are un alt fel de viață. Noi nu aveam altă salvare decât să fim împreună. Faptul că ne căutam unii pe alții, că stăteam împreună, că ne cultivam aceste prietenii era șansa supraviețuirii. Lipsa noastră de libertate exterioară ne îndemna să ne găsim libertatea interioară. În viața de zi cu zi ne loveam de fel de fel de opreliști, dure, dureroase, revoltătoare, și-atunci încercam să ne salvăm, creându-ne o libertate a spiritului. Cei din lumea artistică de azi, tinerii, duc un alt fel de greu. Cred că îi apasă foarte tare - poate uneori chiar fără să conștientizeze - grija zilei de mâine. Situație inexistentă pe vremea noastră, pentru că atunci, toți eram o apă și-un pământ, eram aruncați obligatoriu prin teatrele din țară. În București nu aveam dreptul să intrăm decât după ani de stagiatură în provincie. Bănuiesc că tinerii de azi, având toată libertatea exterioară, dar fiind împovărați de această grijă a subzistenței, lasă interiorul pe planul doi. Spun asta fără a-i judeca. Nu pretind că felul în care ei trăiesc e greșit. E doar altfel. Binele și răul lor arată altfel decât binele și răul cu care am crescut eu. Și vreau să înțeleg cum e lumea lor, cum e binele lor și cum e răul lor...
- Dar lumea dvs. cum este? Vă simțiți integrată în societatea de azi?
- Nu mă simt deloc confortabil. Căci noi, ca societate, ne aflăm în cădere liberă. Uite, și tinerii din teatru simt asta: a apărut o nouă generație "dadaistă". Și ei trăiesc sentimentul disoluției, care e din ce în ce mai pregnant. În schimb, dincolo de teatru, nu-i nici urmă de dadaism. Dincolo de teatru e doar o scufundare, e din ce în ce mai întuneric.
- Reușiți să îl evitați, să fraternizați cu lumina?
- Mă străduiesc să nu învinovățesc. Pentru că, în fond, felul în care arată azi societatea e firesc. A fost atât de mult rău adunat, încât trebuia ca el să explodeze sau să se scufunde definitiv. Iar mișcarea asta de scufundare inevitabil ne antrenează și pe noi. Și dacă rațional nu mai văd nicio șansă de redresare, măcar în miracole mai cred - în posibilitatea ca, printr-un miracol, întunericul să se risipească. După o tragedie, mereu se pune o cărămidă, pentru că întotdeauna se mai găsește cineva care să vrea să meargă mai departe. Mă întorc la imaginea dadaiștilor: ei voiau să distrugă totul, dar așa, din absurdul dadaist, s-a născut Eugen Ionescu.
- Care sunt valorile vieții dvs.?
- Le-am păstrat pe cele în care a fost educată generația mea: onoarea, loialitatea, responsabilitatea, prietenia, iubirea, înțelegerea, armonia și credința. În ceea ce privește credința, nu am acea viziune a unui Dumnezeu care stă să ne numere greșelile și să ne pedepsească. În univers există un echilibru între bine și rău și, cum Dumnezeu ne-a dăruit liberul arbitru - cadoul cel mai greu de dus -, e limpede că ține de noi să căutăm să păstrăm echilibrul dintre minte și inimă. Toate lucrurile de pe lumea asta au fost făcute perfect de Dumnezeu - chiar și noi, oamenii. Uite: mătrăguna, dacă știi cât și cum s-o folosești, e benefică, dacă însă sari calul, aceeași mătrăgună omoară. Așa că orice greșeală ne aparține, dacă nu știm să păstrăm echilibrul dintre minte și inimă. Vezi, de-asta iubesc eu teatrul: pentru că oricum ar fi personajul, rău sau bun, el, într-un fel, încearcă să potolească partea distructivă a ființei, încearcă s-o lămurească, s-o îmbuneze, să-i pună stavilă.
"Dragostea e momentul inimii. Dar ea trebuie să devină iubire"
- Până acum, tabloul este perfect. Dar despre iubirea cealaltă, dintre doi oameni, iubirea pasională, ce părere aveți? Se potrivește cu meseria de actor?
- Eu operez o diferențiere: dragostea e momentul acela de fior, e momentul inimii, dar apoi ea trebuie să devină iubire. Și-atunci, referindu-mă la iubire, pot să spun că eu am simțit-o necesară, căci e ceva minunat, superb... În raport cu profesia însă, am băgat de seamă că atunci când am fost temătoare sau nefericită în dragoste, atunci mi-a fost cel mai bine în actorie.
- Partenerii dvs. de viață, actorul Ion Besoiu și regizorul Alexandru Dabija, au activat și activează tot în sfera artistică. Cum e dragostea între colegi de scenă?
- Eu niciodată nu mi-am adus problemele din meserie acasă. Iar faptul că aveam alături tot un spirit artistic a însemnat, pentru mine, un sacrificiu. În sensul că a trebuit să renunț la intensitatea muncii mele profesionale pentru a nu genera asocieri sau a nu intra în concurență cu partenerul meu de viață. Am dorit să evit astfel de situații și am ales să mă plasez într-un plan secund. A nu se înțelege că-mi pare rău că am procedat așa. Nu-mi pare rău absolut deloc! Mă bucur fiindcă știu că pentru "beneficiari" a însemnat mult faptul că eu m-am așezat așa, la ajutor, și nu la câștig.
- Oare "beneficiarii" au conștientizat valoarea sacrificiului?
- Asta chiar nu are importanță. Important e că am putut să fac asta pentru ei.
- Nu au intervenit și momente de frustrare, dorința de a ieși din planul secund?
- Nu. Ți-am spus: eu n-am avut ambiții pe meserie. Sunt o persoană leneșă în ambiții, nu sunt invidioasă, nu vreau să demonstrez nimic, nici față de mine însămi... Încerc să trăiesc în pace, eu cu mine. Dacă aș încerca să-mi demonstrez ceva, aș putea da naștere unui conflict interior, iar asta chiar nu e de dorit. În rolurile mele, eu mă folosesc pe mine, cu trup, spirit și istoria personală. Așa că reprezentarea teatrală cât mai aproape de spectatori - cum am avut noroc să tot fie cele din ultimii ani - îmi dă posibilitatea să empatizez mai bine cu oamenii. Proximitatea asta mă aduce și mai aproape de crezul meu: să nu mint. La urma urmei, actoria e o terapie - eu dau din mine totul, spun despre mine ce sunt, cum sunt, ce mi se întâmplă... Lucruri pe care, altfel, poate că n-aș avea curaj să le recunosc, dar pregătind un rol, nu pot să le ascund. E ca atunci când mergi la un terapeut pentru o ședință de psihanaliză: scoți din tine totul, trebuie să fii sincer până la capăt. Și-apoi, terapia asta îi aduce beneficii și spectatorului: pentru că omul din sală, care empatizează cu mine, cel de pe scenă, descoperă ceva în el, de care poate că nici nu era conștient... Eu, când intru în scenă, vreau să spun ceva despre mine, pentru că tu aștepți să afli ceva despre tine.
- Și când coborâți de pe scenă în viață, ce vă bucură și ce vă întristează?
- Mă întristează starea asta de război continuu. În rest, am foarte multe bucurii, prima dintre ele fiind aceea că, de doi ani, sunt bunică, și încă bunică de gemeni - o fată și-un băiat. Să fii bunică e cu totul altceva decât să fii mamă - abia acum înțeleg cu-adevărat minunea făpturii omenești. Îi admir foarte tare pe nepoții mei și-i urmăresc cu fascinație cum se fac oameni. Altfel... mă bucur de fiecare zi - că ninge, că plouă, că e soare, că e cald, că sunt! Mă bucur de prieteni, mă bucur să stau cu ei la taclale despre câte-n lună și-n stele, mă bucur de plimbările mele terapeutice prin parcuri, de cărțile pe care le citesc, de armonia muzicii clasice, de filmele bune pe care le văd, mă bucur de noapte, pentru că e liniște. Cred că sunt noctambulă, tocmai pentru că iubesc atât de mult liniștea nopții...