Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
Giuseppe Tomasi di Lampedusa, "Că­­lător prin Europa. Epistolar 1925-1930", edi­ție în­gri­jită de Gioacchino Lanza Tomasi și Sal­va­­tore Silvano Nigro, tra­ducere de Vlad Russo, Edi­tura Huma­nitas (tel. 0372/74.33.82), 198 p.

"Ghepardul", unicul roman al principelui sicilian, publicat postum în 1958, continuă să figureze în topul celor mai vândute cărți din lume, în noi traduceri și ree­ditări (acum 5 ani vă re­co­mandam aici o nouă tra­du­cere ro­mâ­neas­că a Ga­brielei Lungu, apărută la Hu­ma­nitas). Despre un asemenea scriitor magician - ca­pabil să producă transfuzia la publicul larg, con­ser­vând în globulele tex­tului și plă­cerea intelectuală, și jubi­lația sen­zuală - ne in­teresează totul. Din pă­cate, se știu prea pu­ține elemente bio­grafice, ieșite la lu­mină târ­ziu, la aproape ju­mătate de secol de la moar­tea lui Lam­pedusa și da­torate fiului său adoptiv Gioacchi­no Lanza Tomasi. Aces­ta a de­venit în­­­gri­jitorul edi­țiilor de manuscrise ine­dite, cu toate informațiile și explicațiile ne­ce­sare. Între aceste ediții se află și volumul "Sirena și alte povestiri", apă­rut și el acum, în traducerea Ga­bri­elei Lungu, în colecția "Raf­tul Denisei", tot la Huma­ni­tas. De citit neapărat: nuvela titulară e o splen­doare iar ce­lelalte două poves­tiri com­pletează imaginea des­pre om și scriitor din Epis­tolarul pe care vi-l recomand azi. "Călător prin Eu­ro­pa" ni-l apropie peste timp pe tâ­nărul aris­tocrat "prin vinele căruia curge literatura" și care călătorește prin marile orașe euro­pe­ne nu din do­rința de evaziune de pe insula sa, ci din nesaț de cul­tură și delectări lumești. Înțelegem de la fiul adop­tiv că exis­tă mai multe fon­duri epistolare cu re­ve­lații biografice ca­re nu pot vedea (în­că?) lu­mina tiparului. Între acestea, multele scrisori adre­sate soți­ei, Alessan­dra Wolff Stomersee (Licy), o ba­ro­neasă letonă cu care era înrudit prin alianță (ma­ma ei văduvă se recăsătorise cu un unchi al lui Giuseppe). Licy, care studiase psihana­liza înainte de a se mărita în 1931 cu viitorul autor al "Ghe­par­dului", i-a supraviețuit 25 de ani și s-a opus publicării scrisorilor păstrate în fa­milie, pe motiv că ar fi "contrazis ver­siunea oficială a soțului ei, nobil și scriitor" (se pare că psihanalista era cam în­cuiată și antipatică). Abia la mult timp după moar­tea ei, în 2006, Lanza Tomasi a putut tipări, dintr-un fond achiziționat de Biblioteca din Milano, scrisorile trimise de Giuseppe verilor săi din familia Piccolo di Calanovella, de care era foarte apropiat. Vo­lumul e o revelație: auzim timbrul personal al tâ­nărului Lam­pedusa, auto-intitulat Monstrul, atât pen­tru foamea sa culturală cât și pentru apetitul epicu­reic (e un mâncăcios rafinat, amator de farmece fe­mi­nine și de confort, dar și de bârfe și glume rău­tă­cioase). E drept că și verii Piccolo - o fa­milie de excentrici cu preocu­pări ar­tistice și ezo­terice - se pre­tează malițiilor că­lătorului, care nu se cruță nici pe sine ("Monstrul adă­pos­tește în el nu doar un înger, ci și un porc, lucru cu care se mân­drește. În calitate de porc, pre­țu­iește și se desfată cu bucuriile cărnii"). Plin de ver­vă, cosmopolit, poliglot și cu un ochi de por­tretist excepțional, descoperind mereu în prezent fantoma trecutului, autorul scrisorilor se arată inte­resat și de noutățile tehnice din capitalele euro­pene ale anilor 1925-30: cine­ma­tograful cu înre­gis­trare fonografică si­mul­tană, radioul, automo­bi­lele. Epistolele lui descriu Londra (orașul cel mai iu­bit pentru noblețea lui rezervată), Parisul, Ber­linul (îl descoperim cu surpriză simpatizant fas­cist, ca și alți membri ai familiei lui; mai târziu se pare că i-a trecut), Elveția - toate cu o dezin­vol­tură ludică, o insolență (foarte "incorectă politic") și o curiozitate care și-au păstrat în timp culorile juvenile. Mare iubitor de Stendhal și Chesterton, care nu-i lipsesc din bagaje, Lampedusa își po­ves­tește fragmente din istoria personală lipite la cald pe istoria europeană a anilor '20, într-un fel ce te face să înțelegi geneza "Ghe­par­dului".