MARIN CENUȘĂ, 77 de ani - "Pe măsură ce dau la pedale, simt că întineresc"

Iulian Ignat
Cu bicicleta, spre paradis

La prima impresie, nu se deosebește cu nimic de ceilalți pensionari ce se plimbă agale, într-o zi înnorată de primăvară. Ne vedem la intrarea unui mare parc bucureștean, acolo unde a început "transformarea". O strângere pu­ter­nică de mână, o privire vie, aprigă, și impresia se schimbă: simt că am în față un bărbat motivat, cu un țel. Nu mă înșel. Anul acesta, omul din fața mea a pus deja la răboj 7.000 de kilometri străbătuți pe șaua bicicletei. În ultima zi a lui 2015, kilometrajul arăta 27.000. Cineva ar spune că nu-i rău pentru călătoriile cu avionul, altul s-ar lăuda că a mers atâta cu mașina, doar că Marin Cenușă i-a străbătut strân­gând coarnele bicicletei în mâini și pedalând din greu, fie pe caniculă, fie pe ploaie torențială. Și re­cordul abia urmează! În primăvara trecută, el a împlinit 76 de ani! Într-o țară ca România, unde bă­trânețea pare tot mai mult sinonimă cu resemnarea, cu ac­cep­tarea umilinței și nepu­tinței, există, iată, un om care s-a scuturat de această corvoadă, fă­când abstracție de anii din buletin. Zicalele au, câteodată, dreptate. Ti­nerețe fără bătrânețe nu este, așa cum pare, o simplă poveste. Ea poa­te fi trăită din plin.

Medicamentul cu două roți

Vreme de cincizeci de ani, Marin Cenușă nu se mai urcase pe-o bi­cicletă. Nu rămăsese cu amintiri prea plăcute de la prima sa aventură, de când avea șapte ani și făcea tot felul de în­tre­ceri cu ceilalți copii de pe Șoseaua Măgu­rele. Băgau viteză cât puteau, apoi puneau frână brus­că, se întorceau la punct fix, și o goneau înapoi, spre linia de final. Într-o zi, de la o astfel de cursă, s-a întors acasă cu roata din spate ase­me­nea cifrei opt. Nici măcar nu se mai învârtea. Tatăl său a sărit în sus: "Cum ai putut să faci așa ceva?" Era bicicleta lui, de serviciu, ca să meargă pe ea, băiatul băga un picior pe sub cadru și așa pedala. A luat o chel­făneală zdravănă și bicicleta a ajuns la fiare vechi. Alta n-a mai văzut în copilăria sa. Rămas singur, tatăl trebuia să crească patru copii, de unde bani de bicicletă?
După ce a rămas și el văduv, Marin Cenușă s-a decis să fie atent cu sănătatea, să se îngrijească. Tre­cuse printr-o perioadă dificilă, era surmenat, avea multe kilograme în plus, îl dureau picioarele, ge­nun­chii, nu se simțea deloc în formă. Și-a făcut ana­li­zele și s-a dus la medic: colesterolul mărit mult, gli­ce­mia la fel, și altele, pe care nu le mai știe prea bine. Medicul i-a impus un regim alimentar strict și i-a recomandat să facă multă mișcare, să meargă zilnic pe jos și din când în când, să alerge, măcar puțin. "A doua zi m-am dus la alergat. Era pri­măvară, dă-i și aleargă, însă nu prea știam eu cum, n-aveam treabă cu alergatul. Cum trec eu pe lângă doi tineri ce stăteau pe o bancă, îi aud zicând, în urma mea, «Ia uite-l și p-ăsta, îl caută moartea pe acasă și el aleargă-n parc». Când am auzit așa ce­va, m-am oprit din alergat și m-am dus drept la doc­tor. I-am spus ce s-a întâmplat: «Dom' doctor, eu nu pot să mai alerg în condițiile astea. Dacă mai aud pe unu' care zice așa ceva, mă duc și-i dau una în cap». Și atunci mi-a venit ideea asta: n-ar fi mai bi­ne să-mi iau o bicicletă? «Ia-ți», mi-a zis doctorul. Pri­ma bicicletă mi-au cum­părat-o bă­ieții mei, o chinezărie grea de tot, 28 de kilograme avea. Am început să dau ture de parc, era greu al naibii, fă­ceam o tură în 20 de minute. Da-mi plă­cea vâjâitul roților, aveau ele o hârâială plăcută auzului. Și mă sim­țeam bine în șa, dă­deam din ce în ce mai multe ture, și din ce dădeam mai tare la pedale, îmi plăcea și mai mult. Acum fac o tură în 10 minute. Am ajuns la normal cu co­les­te­rolul și nu mă mai dor picioa­rele. Am dat 20 de kilograme jos, de trei ani, nu mai dau jos, nu mai pun la loc. Nu mai țin regim, mănânc ce vreau, mai beau o bere, un co­niac...".

Țara văzută din șa

S-a angajat în 1956, ime­diat ce a ter­minat școala pro­fesională, la "Fla­mu­ra Ro­șie", de unde a ieșit la pensie în 1994. Mai întâi a fost me­canic de în­treținere, apoi a ajuns maistru și, ca res­pon­sabil de secție, alerga prin țe­sătorie cât era de lungă ziua de muncă, pentru a vedea și a aduce ce aveau nevoie colegii săi. Noaptea era mai lejer, pentru că lucrau în trei schim­buri, dar ziua um­bla, uneori, și câte 15 kilo­metri. Asta era toată miș­ca­rea, pentru că singura legătură cu sportul era cea de... suporter oficial al echipelor de fotbal și de volei. "Flamura Roșie" avusese într-o perioadă o echipă foarte bună de fotbal, antrenată chiar de Flamaropol, ce venise cu niște băieți de la hochei. Nea Marin era nelipsit de la meciuri. Îl întreba responsabilul: "Marinică, vii la meci?" "Sigur, nea Cezărică". "Bine, ia niște bo­nuri de masă de aici, să nu vii pe burta goală". Ca hobby, avea tablele. Juca în parc. Și rummy-ul îi plăcea, juca toată noaptea, în concediu, la Băile Felix. În afară de concediile la mare și la Băile Felix, nu a cunoscut țara, nu a călătorit. A trebuit să ajungă la aproape 70 de ani, pentru a-i afla frumusețile, și asta nu așezat confortabil pe un scaun de mașină, ci gâfâind din greu pe șaua bicicletei. În 2008, după ce își schimbase "chinezăria" cu o cursieră perfor­man­tă, s-a împrietenit cu un tânăr care l-a întrebat dacă nu vrea să vină cu gașca lui, într-o tură. Atunci a par­curs pentru prima oară distanța București - Cons­tanța, într-o singură zi. "Băiatul de care vă zic era colonel, și-i plăcea să comande. Eu, dacă eram mai în vârstă și nu mai pedalasem pe așa distanță mare, tot rămâneam în urmă, dar el venea la mine și mă încuraja: «Hai, nea Marine, hai că poți!», apoi mergea la bicicliștii din fruntea plutonului. «Lă­sați-o mai încet băi, să mergem grupați, că de-aia am plecat împreună la drum!». Făcea ture între mine și ei. A fost greu de tot, căldură mare, dădeam pentru prima dată de cățărări de-alea lungi, de trei-patru kilometri. La un moment dat, am vrut să aban­donez, însă grupul a făcut o pauză și mi-am revenit. Am băut o bere, am mâncat o banană și, când m-am urcat pe bicicletă, nu-mi mai venea să mă dau jos, așa de bine alergam cu ea. Greu a fost și anul acesta, la Năvodari, că ne-a prins vânt puternic din față la cățărările alea lungi, dar am ajuns, și nici prin gând nu mi-a mai trecut să renunț."
Se vede frumos țara de pe bicicletă. Ardealul, Reghin - Târgu Mureș - Cluj; din Vatra Dornei, s-a ur­cat în șa și a ajuns în Maramureș - Cimitirul Vesel, Sighet, mocănița. A făcut de patru ori Trans­făgărășanul și de două ori Transalpina, acolo unde a și tras o căzătură zdravănă. Lângă Rânca. Cauciucul din față s-a spart într-o gaură de canal neasigurată, iar bicicleta l-a azvârlit peste cap. Era la coborâre, cu 60 de kilometri la oră. S-a ales cu o claviculă ruptă, spatele julit, și acum mai are semne și câteva săptămâni de stat în spital. Cum a ieșit, a luat-o de la capăt. Parcă cel mai frumos a fost la tura de la Bor­șa, la o cățărare abruptă. "Pedalezi, pedalezi, urci, panta e înclinată și, cu coada ochiului, te mai uiți în stânga, unde-i un hău mare. Brazii ăia, cât sunt ei de înalți, par așa mici, iar jos de tot, sclipește ce­va. Dacă n-ar fi soare și n-ar străluci, nu ți-ai da sea­ma că acolo e apă, e Bistrița. Ce mai, frumos de tot!".
Când vine vorba de cățărări, de pante, nea Marin își amintește și de drumurile prin străinătate. A pedalat până la Veliko Târnovo, medievalul orășel bulgăresc, iar anul trecut, a participat la o competiție în Grecia, un tur al insulei Thasos. "Prima zi, ne-am dus să vedem traseul, a doua, am pornit în cursă 120 de participanți. Mulți au abandonat, erau pante lungi, aveam în spate o mașină ce huruia din greu la urcare, și-i lua pe cei ce abandonau. Eu îi auzeam huruitul și mă gândeam: «Numai să nu mă ia și pe mine, să nu abandonez». La coborâre, mergeam cu viteză, la urcuș, o luam mai încet și tot mă depășea o fată. La coborâre, treceam pe lângă ea, la urcare mi-o lua înainte. Când am auzit că urmează ultimul deal, am tras tare, să nu ies în urma unei fete. Am prins din urmă doi pe biciclete de munte. Îmi zic: «Hai, că-i depășesc eu și p-ăștia!». Erau cam de aici până-n ușă. Când a întors unu capu' și m-a văzut, băi frate, ca din pușcă a pornit! Ce să-i mai prinzi?! Dar asta a fost o excepție, nu particip la concursuri. Și nu-i bine să te iei după alții, să for­țezi. Mai ales la vârsta mea. Trebuie să-ți vezi de rit­­mul tău. Fuge unu' pe lângă tine, lasă-l să se ducă, nu te lua după el. Altfel, te forțezi să-l ajungi și, când ai ajuns sus, ești atât de obosit, că trec toți pe lângă tine, rămâi ultimul. Așa, merg în rit­mul meu, de plăcere, n-am treabă cu ni­meni."

Prietenie de cursă lungă

Sunt mai multe grupuri ce străbat țara în ture de bicicletă. Ele se for­mea­ză pe prie­te­nii, pe afinități, pe carac­tere. Când e vorba să tragi din greu, să pedalezi sute de kilo­metri, e normal să vrei să ai aproape oameni în compania cărora te simți bine. Meseria nu con­tează prea mult, într-o gașcă de bi­ci­cliști poți întâlni un fotograf, un me­dic, un barman și un profesor. Ci­clismul este fie un hobby, o pasiune ce dă de­pendență și nu te mai lasă să stai liniștit acasă, fie o refulare, o evadare după o săptămână uci­gătoare de muncă. Se nasc prie­tenii, grupuri, apar lideri, iar sta­rea de bine, comunicarea între oa­meni trece pe primul loc, pe­dalatul de­vine un pre­text. Nea Ma­rin merge în ture cu toate găștile, se în­țelege bine cu toți. Și e cunoscut de toți drept cel mai în vârstă ciclist. Când apare undeva, își dau coate și-și șoptesc: "Ui­te-l pe nea Marin!" E respectat de toți și, cumva, în se­cret, toți își doresc să ajungă ca el, să fie în formă până la adânci bătrâneți.
"Nu e zi în care să nu mă sune ci­neva să-mi zică: «Nea Marine, ce faci mâine, mergi în cutare loc?». Dacă nu am apucat să pro­mit alt­cuiva, sigur merg. Ăștia tineri au ser­viciu în timpul săptămânii, așa că, dacă se întâmplă să nu am cu cine pleca, mă urc pe bicicletă și o por­nesc singur până la Videle, până la Giurgiu, mănânc ceva și mă întorc. Mi-am făcut suta de ki­lometri pe ziua aia, sunt mulțumit. Mă antrenez în fiecare zi. Chiar și iar­na. Numai dacă e zăpadă nu ies, că risc să stric bi­ci­cleta. În zilele alea, mă plimb pe jos prin parc, mai mă văd cu băieții la o bere, vinerea avem șe­dință, fa­cem pla­nuri, și aș­teptăm să vină vreme bu­nă. Nu e zi să stau în casă."
Sigur, oricât s-ar antrena singur nea Marin, tot mai bine e în echipă, mai ales când por­nesc mai multe zi­le la drum și se în­tâlnesc seara la po­vești. Mai sunt și cazuri (cum a fost după ce au trecut Cheile Bicazului) când, ajunși la des­tinație, au făcut un duș și au căzut lați de oboseală. Dar și așa, di­mineața e foar­­te plă­cut, când se strâng la micul dejun să sta­bi­leas­că traseul pentru a doua zi. Toți cu ochii câr­piți de somn, bâj­bâ­ind du­­pă cafea. "Hai, nea Ma­ri­ne, să-ți dau o ceașcă de ca­­fea." "Nu beau eu cafea, da' un pă­hă­ruț de co­niac ar merge". În dru­mu­rile prin țară își fac prie­teni, intră în vor­bă cu lo­cal­nici care îi invită la un pahar de vin, ori insistă chiar să ră­mână la ei peste noapte și-i aș­teap­tă de fiecare dată cu drag. Parcă ai mer­ge la rude sau la pri­­eteni vechi.
"Îl avem pe Colonelul de pe Valea Argovei, care mai merge cu noi, în ture. Odată, am trecut prin zo­nă, am zis să trecem pe la el pe acasă, să-l salutăm. Ne-a fost un pic jenă să mergem 20 de oameni, dar așa de tare s-au bucurat, și el, și so­ția. Ne-a băgat mândru în curte și ne-a zis: «Vecinii credeau că eu sunt singur, plec de nebun cu bi­ci­cleta, ia uite-i acum cum se uită peste gard, să vadă că suntem mai mulți!»".

"Fă orice, dar nu sta pe loc"

Marin Cenușă lucrează ca paz­nic de noapte și nu o dată s-a în­tâm­plat să vină de la muncă, să-și pună ceasul să sune peste o oră, și să plece în tură cu bicicleta, după ce-a tras un pui de somn. Sau invers. Îi prind bine niște bănuți în plus la pensie, pentru că are o pasiune destul de scumpă. La vârsta lui, nu i-ar conveni deloc să se trezească cu ceva rupt la bici­cletă, pe o șosea, la 150 de kilometri de casă. S-a în­tâmplat odată, bine că a întâlnit niște tractoriști care l-au ajutat să repare lanțul rupt. Așa că își cumpără cele mai bune piese pentru bicicletă, iar astea costă. Unii sunt invidioși, "Ia uite ce și-a mai luat moșu'!", alții îl în­țeapă, "Nea Marine, să mi le lași mie moștenire, când te duci". Le mai răspunde și el: "Când mi-or rămâne mie mici, vi le las vouă, mă". Îl în­treb cam care-i diferența de vârstă între el și colegii de ture și cum se descurcă. "Cam pa­tru­zeci, cinci­zeci de ani", zice. "Dar eu nu simt asta, nu mă gândesc la așa ceva. Vor­bim între noi ca pri­­etenii. Și nu-mi simt vârs­ta. Mă mai în­tâlnesc cu colegi de la mun­că, se uită la mi­ne și se miră. «Ce faci, mă, ce mănânci? Zici că ai întinerit». Ce să le zic? Mănânc de toate alea, nu mai țin regim. Dar fac miș­care. Câteo­dată, simt că pe măsură ce dau la pedale, parcă întine­resc, an de an parcă-i mai bine. Eu așa zic, că dacă-i o posibilitate să te păstrezi tânăr, in­diferent de vârstă, sportul e soluția. Nu neapărat bicicleta, fiecare să facă ce i se po­trivește, ce-i place, dar să facă ceva, să nu stea pe loc. Contează foarte mult, se vede și fizic, și mental."
Se bucură că a convins doi sexagenari să-și ia biciclete și să se antreneze. N-a reușit același lucru cu cei doi băieți ai săi, dar măcar unul dintre ei a în­cercat. Ce­lălalt nu vrea deloc, îi spune: "Îmi amor­țește mie spatele de stat în mașină, trebuie să fiu ne­bun să înțepenesc pe șaua aia îngustă". De! Ni­meni nu e profet în casa lui.

O zi glorioasă

Își amintește clar, cu toate amănuntele, de ziua în care a pedalat douăsprezece ore, pe o ploaie torențială. În prima zi făcuseră București - Călărași, trecuseră cu bacul Dunărea și înnoptaseră acolo, în drum spre mare. Era septembrie și a doua zi a început să toarne cu găleata. Apa inundase șoseaua, nu se mai vedea unde-i groapă, unde-i neted. Plutonul se oprea din 20 în 20 de kilometri, pentru odihnă și hidra­tare. Montat, prins în ritm, nea Marin a evadat în ultimii 50 de kilometri și a pornit apăsat spre Vama Veche. Din 100 de participanți, au terminat cursa 15, ceilalți au ajuns cu un autocar. El a sosit al treilea, ud leoarcă, obosit, dar fericit să vadă cum este primit, felicitat, aplaudat, strâns în brațe de necunoscuți. I-au dat hainele lor uscate, i-au făcut cinste, l-au pus la masă să mănânce și s-au mândrit cu el.
Îl întreb:

- Când vă treziți dimineața, ăsta-i primul lucru la care vă gândiți, ce tură urmează?

- Nu aștept eu dimineața să mă gândesc la asta. Mă gândesc de seara cum o să fie, cine o să mai vină, cum o fi vremea. Eu am stat întotdeauna bine cu somnul, dar uneori, înaintea unei ture mai lungi, adorm mai greu. Mă gândesc să nu uit pompa, să iau aia și aia, să umplu bidonul. A doua zi, mai glumesc băieții: "Ce ai, nea Marine în bidon, de pedalezi așa iute?". Că unii mai pun energizante, d-astea. "Ce să am, mă, limonadă cu miere, că energie am de la Dumnezeu!".

Foto: VICTOR VLANGA (2)/ MIHAI LEONTES (4)