E posibilă schimbarea?

Toma Roman
Alegerile din 5 iunie sunt, la peste douăzeci și șase de ani de la răsturnarea dictaturii comuniste, mai importante decât oricând.

Partidele le consideră, desigur, un test-cheie și o opțiune pentru "parlamentarele" din noiembrie. Din pers­pectiva lor, partidul cu cele mai multe primării și consilii județene este - în principiu - câștigătorul acestora. Credința lor - bazată pe experiența elecțiunilor de până acum - ar fi că alegătorii sunt un fel de turmă care, ca orice turmă, se ia după conducătorul ei. În majoritatea lo­ca­lităților mici, rurale sau urbane, situația chiar este așa, edi­lii-șefi dând orientarea votului. Dependența de favorurile lor și sistemul de complicități locale îi determină pe elec­tori la renunțarea la judecățile proprii în favoarea opțiunilor manifestate de liderii locali aleși. Marile partide (PSD-ul, PNL-ul) știu că formulele doctrinale care le deosebesc, orientările pragmatice generale care le diferențiază la nivelul spectrului politic contează mai puțin în comu­ni­tățile reduse, câștigul fiind adus de deciziile responsabililor cu viața acestora. Un primar "orientat", adică stimulat cu fonduri de dezvoltare și facilități locale, poate aduce mai multe voturi decât cea mai tare activitate propagandistică. În cele peste două decenii și jumătate de "alegeri libere" s-a văzut că "talpa partidelor" este alcătuită din mărunții șefi locali și că, fără ea, partidele pierd bătăliile naționale. Din această cauză, în micile comunități s-au eternizat primarii "verificați", li s-a permis să-și întemeieze "dinastii locale" și să realizeze proiectele cele mai extravagante (dar adu­că­toare de comisioane sau alte avantaje). Din acest motiv a fost, multă vreme, stimulat și traseismul primarilor, ad­ministrația centrală, dominată de partidul la guvernare, drenând selectiv fondurile pentru primării, cu gândul la alegerile următoare. Intervențiile DNA și ANI în activitatea primăriilor au tulburat destul de mult apele. DNA a sesizat că mai mulți aleși locali s-au folosit de poziția lor pentru a umbla la "borcanul cu miere". Când te eternizezi într-un post de comandă ești tentat, aproape firesc, să consideri că toa­te drepturile ți se cuvin, că deciziile sunt corecte, că nu ai nicio responsabilitate față de cei pe care îi reprezinți și conduci. Anchetele DNA au surprins o mulțime de afaceri oneroase, contracte "cu dedicație", proiecte inutile dar profitabile, care s-au desfășurat ani la rând în orașele și sa­tele României, fără nicio opreliște din partea "forurilor su­perioare", ba chiar stimulate de acestea, pentru că trebuie "bani pentru partid", iar ierarhiile trebuie și ele "să tră­ias­că". Sistemul a generat, așadar, un cerc vicios, aleșii locali transformându-se într-un fel de "arendași" pentru "moșiile partidelor", iar partidele devenind "boierii" care-i premiază pe arendașii care dau mai mult. Cu cât un partid e mai co­rupt, cu atât "talpa" sa e mai putredă. "Afacerile" dez­vă­luite de DNA și "incompatibilitățile" stabilite de ANI au ară­tat că "harta corupției locale" este extrem de întinsă, și dezvoltarea ei este dependentă de corupția ierarhică a par­ti­delor ce o tutelează. Nu întâmplător, niciunul dintre parti­dele parlamentare nu s-a gândit și nu a propus o limitare a man­datelor aleșilor locali la două legislaturi, și la stabi­lirea unui control eficient și riguros al fondurilor de dez­voltare locală și al proiectelor pentru care acestea sunt cheltuite. Prea multe mici localități nu au canalizare, încăl­zire cen­trală ori infrastructură pentru transporturi, dar au parcuri de distracții, muzee nevizitate, monumente.
Anul 2016 a adus, totuși, în competiția pentru insti­tu­țiile locale, o "premieră". Foarte mulți candidați sunt sus­pec­tați oficial de afaceri oneroase sau chiar puși sub acu­zare. Prezumția de nevinovăție funcționează, desigur, dar "codurile etice" ale partidelor ar fi trebuit să-i împiedice, până la lămurirea definitivă a situației, să se mai afișeze pe scena publică. Nominalizarea lor este, în fapt, o sfidare și o desconsiderare a electoratului. Dacă acțiunile DNA, ANI sau ale Parchetului nu s-ar fi finalizat în anumite cazuri, am fi asistat, fără îndoială, la defilarea în bătălia pentru pri­mării și consilii locale a unor personaje grotești, ca Ma­ză­re, Nichita, Bunea Stanciu, Popescu-Piedone ș.a., greu de oprit, tocmai pentru că mafiile din care fac parte con­trolează "la sânge" votul cetățenilor. La capitolul "condam­nați" și "suspecți", PSD-ul conduce detașat, fiind partidul în care solidaritatea în corupție funcționează în cel mai efi­cient mod. Este și greu, de altfel, să ceri autoproclamatului "partid de stânga" să desemneze candidații cei mai corecți și cinstiți la conducerea comunităților locale, când liderii lui, Dragnea și Ponta (într-un tandem de putere recent re­făcut), sunt - unul, condamnat deja, - iar celălalt, sub con­trolul Justiției. "Cupola" PSD-istă n-ar trebui să se mire nici că media independentă vorbește, în cazul candidatei la Pri­măria Generală a Capitalei, Gabriela Vrânceanu-Pan­dele, de o implicare a "mafiei din Ilfov" (soțul ei, Florin Pan­­dele, fiind primar de Voluntari) sau de "mafia cra­io­veană", în cazul candidatei puse sub acuzare, Lia-Olguța Va­silescu. Exemplele alcătuiesc o listă uriașă. Și Vrân­cea­nu-Pandele, și Vasilescu sunt sigure că mecanismul le­găturilor clientelare, în care "partidul" le-a implicat, con­știent că "răsplata" va reveni pe măsură, le va asigura ale­ge­rea și realegerea în fruntea comunităților pe care le vizează. Nici PNL-ul nu stă, din această perspectivă, mai bine, deși s-a dovedit mult mai capabil decât PSD-ul să în­vețe din propriile-i greșeli. Candidații lui au, tocmai pentru că sunt mai puțin "vizibili" pe harta corupției publice din România, șanse mai mici să spargă sistemul complicităților clientelare instalat în anii postcomuniști. Cătălin Predoiu, ca să vorbim de alesul liberal pentru primăria Bucureștilor, ar trebui să fie extrem de tranșant în susținerea proiectului său de transformare a orașului într-un "smart-city", ară­tând transparent sursele de finanțare și direcțiile concrete de dirijare a fondurilor, pentru a o pune în dificultate pe G. Vrânceanu-Pandele și pentru a atrage voturile criticului electorat de dreapta.
Unii observatori ar putea crede că - în contextul "ava­riei" demonstrate a sistemului partinic - cetățenii s-ar putea orienta spre "independenți", spre candidații "apolitici". Cel mai cunoscut dintre ei este Nicușor Dan, pretendent mai vechi la primăria Capitalei. Independenții au însă doar șanse contextuale și momentane, după eventualele lor vic­torii trebuind, obligatoriu, să se alinieze la o orientare politică. Majoritatea lor sunt "instinctiv" de dreapta și con­tribuie, vrând-nevrând, la fragmentarea acesteia. În situația dată, speranța că localitățile României vor fi, în sfârșit, după un sfert de veac de la căderea comunismului, bine gu­vernate, rămâne cu totul la latitudinea cetățenilor. În­tre­barea pe care trebuie să ne-o punem este cât de mult s-au "deșteptat" ei, cât de adânc au înțeles că ceva trebuie, real­mente, să se schimbe.