Floarea vieții
Pe Daniela Făiniș, una dintre cele mai importante artiste ale porțelanului, am reîntâlnit-o de curând, într-o expozițe deschisă în București, la galeria "Art Yourself", de pe elegantul bulevard Dacia. De-abia așteptam să văd ce mai plăsmuise în ultimii ani. Iar titlul expoziției este promițător: "Floarea vieții", o creație la care artista meditează și lucrează de mult. "Tapiserie de porțelan" a numit-o ea. O horbotă de flori și lumină care-ți fură privirea de cum intri în expoziție, îndemnându-te să pui întrebări.
Poate și pentru că afară e Mai și s-a dezlănțuit primăvara, am vrut mai întâi să aflu de la Daniela Făiniș de ce e ea atât de îndrăgostită de flori și de plante, care i-au invadat cu febrilitate creația.
- Florile m-au urmărit pe mine mereu. O obsesie ca o inflorescență. O găsești peste tot și în natură. O găsești și pe porțile maramureșene, reprezentând soarele. La mânăstirea Prislop, poarta de intrare este o poartă maramureșeană, decorată cu acest simbol solar.
- De ce ți-ai numit lucrarea tapiserie de porțelan?
- Pentru că așa cum țeși firul de lână, tot așa poți să iei și bucățica de porțelan și să împletești cu ea. Faci o floare cu fire de porțelan, floarea vieții, cu șase petale, care cresc în spirală. Și care pe măsură ce se naște, se țese odată și cu lumina. Această tapiserie e incandescentă. Transmite lumină. Așa o percepi. Este cumva dintr-o altă dimensiune. S-a potrivit mult cu Sărbătorile Paștelui. Cred că are un mister aparte.
Un bulgăre de lumină în iarbă
- De când lucrezi la Floarea vieții? Ce te-a chemat către ea?
- Sunt tot felul de fragmente de trecut, ciudate cumva, pe care mintea și lumina ochilor mei le-au adunat. Cred că nimic nu a fost întâmplător din ce am trăit. De pildă, la un moment dat am văzut niște apariții de bulgări stranii de lumină. Alte trăiri au avut o semnificație mai profundă, pentru că sunt legate de mânăstirea Prislop și de mormântul Părintelui Arsenie Boca. Toate s-au strâns adânc în mine și m-au condus, pe căi insesizabile, să fac tapiseria incandescentă de porțelan, Floarea vieții.
- Ce spui pare din altă realitate. Despre ce fel de lumină vorbești?
- Uite, îmi amintesc cum acum doi ani, am fost la biserica Drăgănescu, pictată de părintele Arsenie Boca. Și era acolo o bătrână cu multe păsări la poartă, iar eu am întrebat-o dacă nu are și de vânzare. Mi-a spus că dacă vreau, îmi pune o cloșcă cu pui. "Da" - i-am spus. Și ea mi-a pus o cloșcă și mi-a zis că "a numit" ouăle pentru mine, a zis că sunt pentru Daniela când le-a pus sub cloșcă. Când s-au născut puii, i-am adus de la Drăgănescu, și m-am apucat să le fac poze la mine în curte. I-am pus în iarbă și, la un moment dat, pe când eram cu aparatul în mână, am văzut un bulgăre ca o păpădie, dar era aievea. Era un bulgăr de lumină în iarbă! Și i-am făcut o poză. Și fotografia a ieșit. Clară, clară! Ești uimit să vezi sfera aia de lumină, ziua în amiaza mare. Globul era chiar în mijlocul puișorilor. Cine știe, poate că atunci mi-a apărut pe fotografie umbra unui înger care plutea prin grădina mea... Poate că bucuria pe care o simțeam mi-a dat puterea să-l văd. Am stat minute întregi nemișcată, urmărind lumina aia care s-a topit încet. Ca o vrajă. Altădată m-am dus la Sarmizegetusa, împreună cu soțul meu, Aristin, și câțiva prieteni. Eram tot cu aparatul de fotografiat în mână și pozam pietrele și simbolurile de acolo. Și, la un moment dat, am văzut iar niște lumini colorate. Nu știu dacă mă crezi, dar eu, când apar lucruri care nu țin de normalitate, nu mă blochez. Nici nu mă sperii, nici nu mă minunez, dar probabil că intru într-o stare specială, că de aia le și văd. Uimirea mă aduce în starea aia. Și atunci, în clipa magică de la Sarmizegetusa, mi s-a părut că simt și că înțeleg mai mult. Dincolo de realitate. Eram așa de fascinată de acele lumini, că mi s-a părut că încet, încet, trecusem și eu pe un alt tărâm. De-acolo de unde veneau și ele. Și am înțeles și de ce mi s-au întâmplat toate astea la Sarmizegetusa Regia. Pentru că e un loc special acolo, m-am gândit foarte mult și cu multă emoție că acolo trăiseră strămoșii noștri din urmă cu mii de ani. Eram chiar în mijlocul templului, între pietre. Și le-am mulțumit atunci celor ce trăiseră acolo, le-am spus în gând că și eu mă trag din ei. Eram bucuroasă că ei au existat și că exist și eu, acum, în timpul meu. Am simțit foarte multă iubire pentru locul acela. Și tocmai atunci au apărut acele lumini, de dimensiunea unei mingi de handbal, care au început să se plimbe prin fața mea!... Erau colorate, totul părea ireal, atât de ireal, că nici nu mai puteam să vorbesc. Le-am surprins și în aparat. Declanșam tot timpul, înnebunită de cum jucau în fața ochilor mei. Și credeam că și ceilalți le-au văzut. Încetișor, am ieșit din imaginile astea spectaculoase și m-am dus la prieteni cu sufletul la gură. "Voi ați văzut?". "Ce să vedem?" - m-au întrebat nedumeriți. Târziu, am înțeles că în acel loc aparte, avusesem privilegiul să intru în relație cu spiritele lui vechi. Chiar cred că este adevărat! Dar dacă e să continui poveștile astea ciudate, care mi se întâmplă, din când în când, intrăm într-o zonă prea delicată.
- Ce vrei să spui?
- Păi eu văd mereu semne stranii, și tot de lumină. Odată, eram acasă cu Aristin. El urcase la mansardă. Îi place lui să stea să privească cerul de-acolo, că are impresia că vede cum se curbează Pământul. Mie nu. Eu sunt mai terestră. Așa că stăteam în curtea casei noastre de la Cernica și îmi luasem o carte s-o răsfoiesc. Cartea e a unui șaman care povestește fragmente din viața lui. Unde s-a deschis cartea, am început să citesc. Și acolo spunea că este bine, din când în când, să ne gândim la persoanele din jurul nostru și să ne cerem iertare, că precis le-am deranjat cu ceva. Când te duci să-ți ceri iertare, trebuie să te duci cu sufletul, cu trupul, cu mintea, cu inima, te duci cu totul. În momentul în care am citit cuvintele astea, mintea mea a și plecat la mama, la Aristin, la mama lui, la vecina de aici, care îmi veneau în minte. Și simțeam că sunt chiar lângă ele. Și, la un moment dat, mi-a apărut pe piept o înlănțuire de lumini, un fel de încrengătură, așa cum sunt lichenii. Erau puncte luminoase albe, multe. Mi-am zis că am stat strâmb și mi-a amorțit ceafa. Și am început să mă frec pe gât, zicându-mi că am stat eu concentrată. Pe urmă am început să mișc picioarele. L-am văzut pe Aristin pe balcon și am început să strig la el: "Ei, tu vezi ceva de acolo? Vezi ce am eu pe piept?". S-a uitat la mine ciudat și a zis că glumesc. Am stat apoi așa mult timp, după care am început să-mi mișc mâinile, ca să văd dacă dispare această minune care era pe pieptul meu. Părea un labirint de lumini. Vibrau, și acolo unde se intersectau, era punctul și mai luminos. Seara, eu am multe cărți puse lângă pat, și le răsfoiesc. Cărți de ezoterism. Am luat o carte, când dintr-odată mi se oprește privirea pe o hartă. Arăta exact ce văzusem eu! Labirintul de lumini! Era corpul uman desenat și pe el apăreau luminile astea. Și am zis: Dumnezeule! Ce-am văzut chiar există! Dar cea mai frumoasă trăire de felul acesta am avut-o recent. Lucrasem foarte mult și aveam din cauza asta și dureri atroce de coloană. Dar trebuia să facem fotografii la lucrările mele monumentale. Eram acasă, la Cernica, și Aristin s-a urcat pe scară ca să pună o pânză în spatele lor. Și, la un moment dat, m-am ridicat și eu și nu-mi venea să-mi cred ochilor: tot spațiul meu plin de porțelanuri se umpluse de lumini! Erau mii și mii de luminițe și eu mă simțeam minunat printre ele. Eram atât de încântată, că am început să mă rotesc și să dansez. L-am întrebat pe soțul meu dacă vede și el ce văd și eu. Mi-a spus să mă potolesc, că îl sperii. El nu văzuse nimic. Ți-am spus poveștile astea, ca să înțelegi mai bine mesajul tapiseriei mele de porțelan. Floarea vieții a mea freamătă, o simți că vibrează, e vie, îți atrage imediat privirea, și lumina ochilor tăi intră în rezonanță cu lumina ei. Are încărcătura pe care am adunat-o în acești ani.
O voce din cer
- Te-aș ruga să nu tai firul poveștii până nu vorbești și de întâmplarea de la Prislop. E fascinant să vezi din ce zone nebănuite răsare arta...
- Iată, sunt vreo patru ani de când am ajuns prima oară la Prislop. S-a întâmplat pe căi ocolite. Inițial, îi promisesem unei măicuțe că voi merge la Izvorul Tămăduitor, la Sâmbăta. Noi veneam dinspre Brașov, cu mașina. Am intrat la Sâmbăta în mânăstire, am văzut biserica și am mers la izvor. În curte, un preot ne întreabă: "Da' unde vă duceți?". "Acasă, spre Craiova" - i-am răspuns. "Păi, sunteți la doi pași de Prislop. Nu vă duceți și la mormântul sfânt?". "Cum să ne ducem, părinte, că vine seara?". Și el: "E păcat, e păcat. Trebuie să vă duceți la Prislop". Și ne-am dus. În fața noastră era Hațegul, se deschidea o lumină de soare deasupra lui, iar în stânga și în dreapta era furtună, un cer negru și amenințător. În față aveam soare și din spate eram înconjurați de nori negri. Așa am ajuns prima dată la Prislop. Iar slujba de seară a fost cea mai frumoasă din viața noastră. Am avut impresia că și eu sunt un înger și fac parte din cântările măicuțelor și din tihna lor. Era iarnă, afară era deja întuneric, dar deasupra mânăstirii Prislop era ca și când acolo ar fi răsărit soarele. Cerul era foarte luminos.
Și tot la Prislop am trăit o întâmplare mult mai aparte, tot împreună cu soțul meu. Ne dusesem să aprindem niște lumânări. Am cumpărat un snop, i-am dat câteva lui Aristin și ne-am despărțit. El s-a dus la una din căsuțele acelea unde se aprind lumânările, eu am mers la alta, cu lumânări pentru morți. Eram cu gândul la bunicii mei și numeam lumânarea gândindu-mă la fiecare dintre ei, când am auzit o voce, chemând înspre mine și Aristin. O voce foarte blândă: "Măi Aristine! Ce faci, măi?" În prima clipă, m-am gândit că o fi vreun cunoscut. N-am dat atenție. Dar Aristin a venit la mine și m-a luat de mână: "M-ai strigat?" "Nu". Și iar s-a întors: "Nu glumești?" Între noi doi mai era o doamnă care aprindea lumânări. S-a dus și la ea: "Pe mine m-a strigat cineva. Dvs. ați auzit?" "Nu știu ce se întâmplă, dar vocea s-a auzit la un metru în spatele meu. Eram convinsă că e cineva acolo", a spus și doamna. Toți trei auzisem glasul blând chemându-l, ca și cum îl știa de o viață. Din momentul acela, soțul meu e marcat. În spatele căsuțelor în care se puneau lumânările este un deal mic. De acolo nu putea să îl cheme nimeni, așa că a început să se uite pe dedesubt, credea că-i cineva ascuns sub căsuțele pentru lumânări. Nu era nimeni. Mai târziu, am ajuns din nou la biserica Drăgănescu și i-am spus preotului ce s-a întâmplat. "Nu sunteți singurii. Acolo se întâmplă mereu semne și minuni!", ne-a spus. Ne-am mai dus la Prislop, de vreo 4-5 ori. De fiecare dată s-au întâmplat lucruri spectaculoase și ciudate. Odată, voiam să mergem pe Valea Oltului, la o mânăstire. Imediat ce treci de Cozia, mai sus de ea, este un pod. Iar pe partea cealaltă a podului, e o bisericuță ce se vede din șosea. Știam că este un preot bun acolo și eu eram în perioada în care îmi doream un copil. Mergeam cu sufletul deschis, căutând un preot cu care să stau de vorbă. Știam de acea biserică, o văzusem de atâtea ori. Dar când am ajuns în dreptul podului, n-am văzut-o. O fi mai încolo, mi-am zis. Tot nimic! Am mai mers 14 kilometri. Eram doi oameni și nu vedeam o biserică. Pur și simplu, dispăruse din peisaj, pentru noi. Și atunci el a zis că poate nu trebuia să mergem la biserica asta, ci la Prislop. De asta nu se oprise drumul nostru pe Valea Oltului. Trebuia să mergem la Prislop. Și ne-am dus. Eu n-am mai intrat în biserică, m-am dus mai sus de mormântul Părintelui și m-am așezat pe o rădăcină de copac. Am stat pe ea acolo și am plâns vreo oră, două. Încontinuu. Anume m-am dus până acolo, ca să plâng. Lucrurile sunt uneori întâmplătoare, alteori zici că par anume așezate.
Biserica neterminată
- Legătura aceasta cu părintele Arsenie o simți, cumva, și în munca ta de artist?
- Începusem să lucrez la Floarea vieții și vizitele noastre la Prislop se înmulțeau, erau niște chemări către care eram pur și simplu direcționați. Odată, după vecernie, am întrebat o măicuță de ce pictura bisericii nu e terminată. "Părintele nu și-a ales încă artistul care să o picteze!" - mi-a răspuns. "Atunci când îl va alege el, atunci va fi terminată biserica". Am fost uimită și marcată de aceste vorbe. Biserica are doar niște icoane adunate de Părintele Arsenie și altarul de lemn, care e pictat de el. În rest, este nepictată. Când am plecat de acolo, primul lucru pe care l-am făcut a fost să rămân cu ochii fixați pe poarta maramureșeană. Și am văzut pe ea Floarea vieții. M-am gândit mult timp la ea. Eu încă croșetez cu fire de porțelan la lucrarea mea, pentru că în mintea mea răzbat uneori vorbele măicuței, că biserica își așteaptă un artist. Mă gândesc tot mai des, în frânturi de-o clipită, cum ar fi ca în mica biserică de piatră de la Prislop să fie explozia de lumină a porțelanului țesut de mine? Cum ar fi ca acești pereți să fie tapetați cu petale care sunt ca fulgul de nea? Fulgi translucizi și suavi, primind lumină, ca într-un vis.
Epilog
- Te-ai izolat la Cernica, cu Floarea vieții din grădina ta de porțelan. De ce ai fugit de oraș?
- Cioran scria că la Paris, el își făcea pierdută cheia de la garsoniera lui, la portar. Să nu-l afle nimeni, să aibă liniște. Atunci era cel mai fericit. Simt și eu bucuria asta acasă la mine, când nu mai sună telefoanele, când nu am obligații și mă pot bucura de bucățica mea de grădină și de toate lucrurile mărunte și simple din jur. Cloșca mea cu pui, care tocmai au ieșit din găoace, mi se pare un miracol. Natura este perfectă. Privești orice fir de iarbă și orice plantă și înțelegi că toate sunt minuni. Îți trebuie doar răgazul să le descoperi. Și atunci ești bogat. Cred că sunt privilegiată, pentru că am un loc mirific, numai al meu. În spate e pădurea, alături mânăstirea și peste toate, verdele și tihna. Ce să-mi doresc mai mult?