Un dos de palmă

Claudiu Tarziu
Clasa politică românească mărtu­ri­sește, de un sfert de veac încoace, un crez pe care nu-l are: statul de drept.

Pentru po­liticienii noștri, această noțiune nu este o realitate pe care să o încarneze, ci o simplă formulă re­torică de adormit opinia publică și de amă­git partenerii străini. E lesne de constatat asta dacă punem față în față definiția statului de drept cu existența obiectivă a sta­tu­lui român.
Într-un stat de drept, cele trei puteri, le­gislativă, executivă și judecătorească, se află într-un permanent echilibru, pentru că se asistă și se cenzurează una pe alta, în vir­tu­tea unor mecanisme bine stabilite. Cu alte cuvinte, nici una dintre expresiile lor - Par­lamentul, Guvernul și Justiția - nu are cum să devină abuzivă, ar­bitrară sau tiranică. Poa­te încerca, dar atunci va fi adu­să la or­di­ne prin forța legii, care dom­nește dea­su­pra tuturor. Evoluția statului este pre­dic­ti­bilă și cetă­țe­nii au anu­mite ga­ranții în pri­vința drep­­tu­rilor și li­bertăților.
La noi însă, de la înlăturarea regimului co­munist încoace, s-a manifestat continuu o pronunțată asimetrie între cele trei puteri în stat. În anii "90, Executivul făcea și des­fă­cea Legislativul și su­pu­nea autoritar Jus­tiția. În a doua parte a ani­lor 2000 și după, Legislativul a ținut mereu în șah Executivul, schimbând guvernele - nu în concordanță cu interesele generale ale ce­tă­țenilor, ci potrivit celor particulare, impu­re, ale unor lideri politici, mergând până într-acolo încât a încercat, de două ori, să-l demită pe pre­șe­dintele statului. Iar de câțiva ani încoace, ace­lași Legislativ se dovedește neobosit în a că­uta mijloace de a controla Justiția sau mă­car de a o boicota. În reacție, Justiția tinde să se impună ca or­donator exclusiv al vieții pu­blice, printr-o ambițioasă "resetare" a cla­sei po­litice, pe bază de do­sare penale.
În aceste condiții, nici o victorie de eta­pă pe drumul spre statul de drept nu este imua­­bilă. Orice accent greșit amenință să provoace o schimbare de paradigmă. Ca să dăm un exemplu la zi, adoptarea unor mo­di­ficări legislative rău-intenționate vor du­ce la castrarea Justiției și, implicit, de la de­turnarea luptei anticorupție, de la corupții mari, spre cei mici și foarte mici. Prin anu­larea unor paragrafe de lege sau prin "nu­anțarea" lor vom spune adio marilor dosare de corupție și vom asista la o "spec­ta­cu­loasă" vânătoare de găinari. Scenariul nu este rodul imaginației noastre, ci unul care se derulează de câtăva vreme încoace.
Parlamentul are astăzi în mânecă peste douăzeci de proiecte legislative pentru amen­darea Codului Penal, a Codului de Pro­cedură Penală, a legii incompatibi­li­tății privind dezincriminarea conflictului de interese etc. - toate vizând asigurarea pro­tecției politicienilor corupți. Cu un dos de palmă ar fi șterse aproape toate pro­gre­sele făcute în Justiție de un deceniu în­coa­ce. Mul­te astfel de proiecte au fost blocate până acum, ca efect al confruntărilor dintre gru­purile de putere. Ușor, ușor, însă, se con­turează condiții favorabile pentru adop­tarea lor. S-a creat deja o masă critică de aleși ca­re presează în acest sens, ei înșiși fiind ame­nințați de dosare penale. Mai este nevoie numai de lideri politici care să-și asu­me eventualele costuri. Președintele Senatului, Călin Popescu Tă­riceanu, este un adversar declarat al lup­tei anti-corupție și ar fi gata să dea lovitura fatală acesteia, pe final de ca­rie­ră, dar nu poate singur. În sensul acesta, pa­re-se că președintele încă în funcție al Ca­merei Deputaților, Valeriu Zgonea, aflat prin­tre parlamentarii fără dosar penal, nu ar fi acceptat să se înhame la această opera­țiu­ne sau, în tot cazul, a așteptat să se aleagă ape­le și a tărăgănat lucrurile. Condamnarea la doi ani de închisoare cu suspendare a pre­șe­din­telui PSD, Liviu Dragnea, a accentuat ca­rac­terul de urgență al adoptării mo­di­fi­că­rilor legislative. Prin urmare, Zgonea este de­barcat, și în locul lui va fi pus, probabil, Victor Ponta, fost premier și lider al PSD, actual client al DNA. Ponta are și cu­rajul, și inconștiența, și interesul de a aduce Jus­tiția în starea de servitoare a politicie­ni­lor. El este un "mort" politic, pe care nu-l mai poate afecta nici un gest suicidal, ca acesta. Dimpotrivă, ar putea redeveni ce-a fost, ba chiar mai mult decât atât, în cazul în care Justiția va fi pusă cu botul pe labe definitiv. Iar "învierea" politică a lui Ponta va fi, în sfârșit, o declarație cinstită a clasei politice împotriva statului de drept.