Mă uit cu mare atenție și nu mă înșel: din ochii țambalistului curg câteva lacrimi adevărate, ce se împletesc repede cu sudoarea ce curge de pe el, de atâta cântat cu foc. Solistul vocal e mic, ascuțit ca o așchie, cu părul zburlit și pare că se ridică pe vârfuri când rostește versurile apăsat, răspicat, din rărunchi.
- Taci, că s-a enervat spiridușu', mustăcesc colegii lui de taraf.
- Și acum o horă a lu' tata lu' acordeonistu' nostru, a lu' Dorel.
Lăutarii sunt răsfățați, primiți cu prietenie, iar ei simt asta și dau ce au mai bun. Taraful duduie, pufăie, atinge viteze amețitoare, pentru a coborî apoi în văi adânci de melancolie. Se improvizează, se cântă piese vechi, străvechi, cu virtuozitate, din toată inima, pe scenă parcă nu mai sunt doar instrumentiștii, cu talentul și cu experiența lor de 30-40 de ani, ci și umbrele taților, bunicilor și ale străbunicilor lor lăutari. "Asta-i lăutărie adevărată, din bătrâni!", se aude de mai multe ori, ca un motto al nopții. Petrecerea durează douăsprezece ore! Am văzut concerte de lăutari în săli dichisite, pe scene lungi, ale unor festivaluri în aer liber, i-am ascultat cântând în studiouri de înregistrări sau pe prispele caselor de la țară, însă la o petrecere cu lăutari de 12 ore nu am participat niciodată!
- Și acum una, ca la Ion Nămol, i-auzi-o p'asta, cum zicea Romica!
Bătrânul cu pălărie are o privire vicleană și un profil ca al unui lup ce și-a încolțit prada. Cântă cu vocea și cu vioara, cum nu mai auzi astăzi. Vine din timpuri îndepărtate. Pentru câteva clipe, îți poți imagina că te afli la o petrecere dată la conac de un mare boier. Însă acum, sunetul se reglează cu exactitate, totul este înregistrat, scena arată impecabil, de parcă ar urma un concert în fața a sute de oameni. Sunt însă doar zece oameni ce se bucură de această muzică și mă simt privilegiat să mă aflu printre ei, să am acces la această muzică ce se aude rar, atât de rar! Dacă este un loc în care marii lăutari adevărați au cântat în ultimii zece ani, acesta este Galațiul. Pentru că aici trăiește un împătimit al muzicii lăutărești, totodată, un fin cunoscător al acesteia, care știe cu exactitate pe ce disc EP din '65 cântă Dona Siminică două piese în țigănește, și la ce nuntă din anii '80 l-a avut în taraf Bebe de la Petrechioaia pe Leonard a lu' Verginica la contrabas, pe când cel ce urma să devină un mare instrumentist avea doar 14 ani și nu se zărea după uriașul instrument. Dar Dan Brînzea, om de afaceri din Galați, gazdă a acestor petreceri cu lăutari, nu păstrează pasiunea numai pentru el și pentru câțiva dintre prietenii săi. Este inițiatorul, finanțatorul și autorul unei impresionante colecții de 40 de CD-uri de muzică veche, editate sub numele "Comori ale muzicii lăutărești". Într-o perioadă în care adevărata muzică lăutărească a ajuns să fie uitată, greu de găsit, atât pe scene, cât și în magazinele de muzică, colecția cu coperte roșii a domnului Brînzea face dreptate și scoate la lumină mari interpreți ai acestei muzici, odinioară atât de dragă românilor.
Cu lăutarii, de la 12 ani
- Sunteți născut în Galați? Este orașul acesta o zonă specială pentru muzica lăutărească?
- Sunt născut la Hunedoara, acolo unde s-au cunoscut tata, ce venea din Ploiești, și mama, din Alexandria. La doi ani după ce m-am născut, prin '67, s-a deschis combinatul de aici, de la Galați, se căutau oameni cu experiență care să-l pună pe picioare, așa că familia mea s-a alăturat valului de români ce veneau și se stabileau aici. Zona asta n-a excelat niciodată în mari lăutari, nu se cânta aici lăutăria aia frumoasă, ca la Ploiești, București, Buzău. Ea se cam oprea la Brăila. Până acolo se cânta cu bas, cu țambal, la Galați se cânta deja cu toba, și cu cât urci spre Iași, apar tot mai multe instrumente de suflat, până se ajunge la fanfară. Erau, desigur, și la Galați câțiva lăutari buni, prin anii '70, Ghiță Zlate, Ion Boșcu, zis Piteșteanu, dar acesta, după cum îi zice și numele, nu era de pe aici.
- Și atunci, de unde a apărut pasiunea aceasta a dvs.?
- La 12 ani, eram fotograf de nunți și de botezuri, fotografiam noaptea întreagă să câștig un ban. Și unde stă fotograful? La masa lăutarilor. Cu ei mâncam, cu ei stăteam, cu ei vorbeam, mi-am petrecut zeci, sute de nunți cu ei. De acolo pasiunea pentru muzica asta. Am început în trimestrul al treilea din clasa a cincea, și am făcut asta până la 18 ani. Culmea e că făceam fotografii foarte bune și lumea mă prefera. Dacă aveau de ales între trei fotografi maturi, de 30 - 40 de ani, mă luau pe mine. Mă luau de la biserică, sâmbăta, de la cununie. Făceam câteva fotografii acolo și apoi întrebam "Nu vreți să vin și la nuntă, la restaurant?". De fapt la salon, că prin '78-'80, nu se prea făceau nunțile la restaurant. Primele trei patru nopți au fost mai grele pentru mine, un puști de 12 ani, apoi m-am obișnuit. Deja, lăutarii mă cunoșteau, începuseră să mă îndrăgească, se purtau frumos cu mine. Am legat de atunci prietenii. Apoi au început să mă ia cu ei, "Vezi că am nuntă în cutare loc, nu vrei să vii?" Sigur că da! Ascultam multă muzică la nunțile astea. Știam muzica de acasă. Tata avea un pick - up și îi plăcea muzica lăutărească, mai mult ca folclorul, nu atât țambalul și vioara, cât acordeonul. Tot mergând la nunți, pasiunea pentru muzica asta a crescut. Pe la 18 ani am renunțat, eram deja mare și nu mai îmi convenea postura asta, cum se întâmplă la nuntă, se mai îmbată unu, vino să-mi faci o poză...
- Mai târziu, unde ați mai putut asculta muzică lăutărească?
- Doar acasă, pe discuri. În curând, au început să apară și casete înregistrate, le găseam în Galați, la talcioc, sau veneam la București, unde era unu' cu o rulotă, în fața magazinului Unirea. Erau studiouri ilegale, ce luau un lăutar, făceau niște înregistrări cu el, scoteau 500 de casete și le vindeau. Lăutarii cei mari aveau deja discuri de vinil la Electrecord, însă apăreau și alții, ce nu aveau acces nici la Televiziune, nici la Radio, nici la Electrecord. Florică Roșioru, de exemplu, care a fost cu cinci clase peste toți lăutarii ce au imprimat oficial vreodată. La acordeon, e Ionică Minune, vine o lungă pauză în urma lui, apoi mai e unul pe locul următor, la țambal, Toni Iordache nu avea concurență și nici acum nu poate fi dat jos de pe piedestal. La voce, era Florică Roșioru, întreabă orice lăutar și o să-ți spună că Florică e Dumnezeu. Dar ăsta săracu nici nu știa să vorbească, era semianalfabet, nu avea haine pe el și mai avea și o față ciudată. El azi lua banii de la o nuntă sau de pe unde cânta, mâine nu mai avea nici un ban, îi dădeau colegii ceva de mâncare. Artist, boem, e puțin spus, era la extremă. Ce să caute în Televiziune, la Electrecord? Dar eu îi găseam muzica pe casetele astea ilegale. Colecția mea începea să prindă contur. Pe la 25-26 de ani, ne strângeam câțiva prieteni în curtea unuia dintre noi și aduceam un taraf de aici, din Galați, și petreceam toată noaptea. După '90, mi-am făcut firma, am început să câștig niște bănuți și, din 2004, am adus lăutari de la București. Când am deschis hotelul, am aranjat restaurantul sub numele "Crama Lăutarilor", cu sute de fotografii înrămate pe pereți, cu muzică de colecție.
"Cum, mă, asta-i muzica lăutărească? Ce frumoasă e!"
- Ascultați și alte genuri de muzică?
- De câțiva ani îndrăgesc jazz-ul și chiar organizez aici, la Galați, concerte cu artiști de la București. Vinerea punem biletele în vânzare, dar nu oricum, ci verificăm cumpărătorii, așa încât să nu vină întâmplător neaveniți, iar sâmbătă dimineața s-au terminat biletele. Am bucuria să primesc mesaje de mulțumire de la spectatori ce apreciază aceste concerte, atât de rare la Galați. Mie mi s-a deschis gustul de la jazz-ul clasic, al anilor '50, cu Louis Armstrong, Ella, Oscar Peterson. Simt clar o paralelă între cele două muzici, îi văd pe lăutarii noștri ca pe cântăreții negri de jazz. E o muzică ce se improvizează și care ține mult de gena transmisă. Sunt și români ce cântă lăutărie, dar n-o să cânte niciodată ca un țigan, orice ar face. Eu am încercat, așa cum organizez concerte de jazz, să fac publice, pentru toată lumea dornică, serile cu lăutari organizate pentru prietenii mei. Am avut însă surpriza să constat că la "Crama Lăutarilor" venea din ce în ce mai puțină lume, oamenii credeau că e vorba de manele și nu mai intrau, așa că am renunțat.
- De ce nu mai știe lumea ce înseamnă muzică lăutărească și se vorbește numai despre manele?
- Mass media a avut un cuvânt greu de spus. De asta am eu așa o ciudă pe cei de la Pro TV, care de ani de zile și-au propus să imbecilizeze românii cu "Vacanța mare", cu Măruță și cu atâtea emisiuni stupide. Prin anii 2000, nu era emisiune a lui Teo în care să nu invite și să ridice în slăvi câte doi-trei maneliști, pe care-i prezenta ca lăutari. Și acum, la toate știrile cu maneliști celebri, ei sunt numiți lăutari. Postul Acasă TV avea o emisiune numită "Cântă-mi, lăutare!". Timp de șapte emisiuni, aici au cântat cei mai mari lăutari care mai trăiau atunci, Gheorghe Lambru, Marin Doru, toți, iar emisiunea era foarte bună. Deodată, după șapte episoade, în același decor, cu aceeași denumire, au apărut numai maneliști. Cum să nu se creeze confuzie? Când am făcut primele petreceri cu lăutari, am invitat un amic, aviator. A zis că nu, că lui nu-i prea place muzica asta, a tot evitat. Eu am insistat. Seara, după câteva ore, a venit la mine, cu un zâmbet mare pe față: "Cum, mă, asta e muzică lăutărească? Credeam că vorbești de manele, de Copilu' Minune, de d-astea. Mă, da' ce frumoasă e muzica asta! Dă-mi și mie un disc, ceva, să ascult și acasă!".
- Cum de-a ajuns muzica lăutărească atât de ascunsă, de greu de găsit?
- Înainte de '90, era iubită și căutată, scotea Electrecordul un disc, se vindea în 100.000 de cópii. Aveam pe unul cu pick-up la țară, scotea pick-up-ul pe geam, punea un disc cu Gabi Luncă de răsuna toată valea. După '90, nu s-au mai scos discuri și a urmat o pauză lungă, în care această muzică a căzut în uitare, așa încât generațiile ce au venit au crescut fără să știe de ea. La fel ca prietenul meu, aviatorul, nu au avut acces la ea, nu știau că există. Au proliferat manelele, care au un ritm alert, oriental, prind repede la un public cu creierul mai subțire, necultivat, și sunt promovate din plin în mass media. Îmi povestea Marin Doru, marele lăutar: "Nașule, toți ăștia de conduc acum Ferrari-uri erau niște copii d-ăștia de le curgeau mucii, le dădeam câte zece lei să ne care stațiile și țambalul pe la nunți. Când au crescut, se rugau de noi să-i lăsăm să cânte o piesă în pauză, apoi două piese, apoi toată pauza. În doi-trei ani, ne-au dat de tot la o parte. Oamenii au preferat să-i ia pe ei la nunți, nu pe noi." În anii 2000, manelele erau la apogeu, nu se mai auzea de muzică lăutărească. Nu este vina celor ce cântă, ci a celor ce le cer ce să cânte. Lăutarul trebuie să trăiască, să aducă mâncare la copii acasă, dacă-i ceri să cânte Bach, cântă Bach, dacă-i ceri să cânte mizerii, n-are ce-i face. Acum, manelele au dat un pic în spate și parcă-parcă există iarăși un interes pentru muzica lăutărească.
O arhivă grandioasă
- Există, oare, viitor pentru muzica lăutărească, tineri care să-i prelungească viața?
- Cei ce vin să cânte la mine știu că, dacă fac vreo greșeală și o dau spre manele, nu mai sunt bine veniți aici. Am invitat câțiva tineri despre care am auzit lucruri bune, dar în general am fost dezamăgit. Ca instrumentiști, sunt foarte buni, virtuozi, poate cu clase peste lăutarii vechi. Dar nu înțeleg ce vor să cânte, le merge mâna repede pe strune sau pe clape, și atât. Aia nu-i nici jazz, nici lăutărie, nu știu ce e, nu-i nici cal, nici măgar. Ei îi spun lăutărie modernă. Pentru mine, e un nonsens. Lăutărie adevărată, cum a cântat aseară bătrânul Ciotoi, nu se mai face. El e ultimul viorist care mai cântă așa, ultima generație. Și e păcat, pentru că se încheie un lung ciclu. Să-i luăm pe cei ce au cântat aseară. Florică, țambalistul, care-mi povestea cum a cântat prima lui nuntă cu Gheorghe Lambru, cu cei mai mari draci, pe când avea doar 11 ani. A greșit Florică o dată, s-au uitat ăia urât la el, a fugit de la nuntă, de rușine, de frică, s-au dus după el și l-au adus înapoi. Tatăl, bunicul și străbunicul lui Florică au fost lăutari. Bunicul lui a făcut parte din orchestra lui Budală, un lăutar foarte iubit de români, pentru stilul lui muzical și calitatea umană. El a făcut niște înregistrări extraordinar de frumoase, cu țambal, bas, pian și violoncel, iar la pian era bunicul lui Florică. Dorel, tatăl acordeonistului de aseară, unul dintre cei mai mari colegi de generație ai lui Ilie Udilă, a avut lăsate în urmă doar două imprimări, pentru că avea o scolioză urâtă, de aia i se spunea Dorel Cocoșatul, și nu putea să apară așa la televiziune. Când nu s-a mai putut duce la nunți, a rămas acasă și a devenit un excelent profesor de acordeon. Din mâna lui au ieșit foarte buni acordeoniști. Tatăl lui George Udilă, ce a cântat aseară cu clarinetul și cu saxofonul, a fost celebrul Ilie Udilă, dar se pare că mai bun ca amândoi a fost Stere Udilă, bunicul lui George. Însă cine să mai știe de el, pe atunci nu era nici Radio, nici Electrecord...
- Am simțit că de mulți dintre cei care au cântat vă leagă o prietenie adevărată. Au lăutarii ceva aparte în firea lor? Le-ați câștigat greu încrederea?
- Sunt caractere diferite, de multe ori dificile, uneori viclene. Este o relație ce s-a clădit în timp, până ce i-am adus pe fiecare pe strada mea. Ei aici se simt bine. Ce mâncăm, ce bem noi, mânâncă și beau și ei, nu-i zorește nimeni, când simt nevoia să ia o pauză, iau o pauză. Le place faptul că nu e cântec să nu-i știu versurile, uneori le cer piese pe care nici ei nu le mai știu pe de-a-ntregul, le șoptesc eu la ureche în timp ce cântă. Data trecută, au venit aici Ionică Minune cu Mieluță Bibescu, și Ionică, cât e el de mare, la sfârșit, și-a dat cu mâna peste frunte, a ușurare, și a zis: "Uf, mi-a fost frică să nu-mi ceri ceva ce nu știu să cânt!"
- Care este povestea colecției roșii de CD-uri?
- Inițial, mi-am dorit să am acces la arhiva Electrecordului, în care se păstrează toate înregistrările făcute de lăutari, timp de 40-50 de ani. Aveam aproape 80% dintre ele, dar mă fascina restul. Mi-a luat un an să-i conving pe cei de la Electrecord, apoi am pornit treaba și am colaborat foarte bine. După primele 10 CD-uri lansate, mi-am completat arhiva cu ceea ce nu aveam, însă mi-am zis că, dacă tot am pornit, să duc treaba la capăt, să scot la lumină aceste imprimări, așa încât toată lumea să le poată asculta. Cine mai are acum pick-up, unde mai găsești discurile de vinil? Am făcut selecții dintre imprimările marilor interpreți de muzică lăutărească, am scris note despre carierele lor, și astfel au ieșit aceste 40 de CD-uri. Doamna Mioara Panaite, de la Arhiva Electrecord-ului, cu care am colaborat strâns, mi-a spus câte mail-uri și mesaje de mulțumire a primit, câți oameni s-au bucurat să redescopere această muzică. Am făcut-o din inimă și a însemnat și pentru mine o mare împlinire sufletească.
- Și impresionata dumneavoastră arhivă audio-video?
- Am strâns 4-5000 de cântece pe vinil, casete, CD-uri, format digital. Arhiva video am strâns-o rugându-i pe lăutarii ce au venit să cânte aici să-mi aducă înregistrările lor personale, făcute de amatori pe la nunți, botezuri, petreceri. Marin Doru, cu care aveam o relație specială, mă suna: "Nașule, am mai găsit o casetă video". "Păi, hai încoace". Se urca în mașină, îmi aducea caseta, prăjeam un pește, făceam o saramură, cânta două-trei piese și pleca acasă, la București. Apropo, știți cum scria cântecele Marin Doru? Se trezea dimineața și-i spunea nevestei: "Nuțo, ia și scrie!". Și-i spunea versurile, le visa noaptea. Uitați-l aici pe Ionică Minune, la o nuntă de țigani, de prin anii '80. Ce hărmălaie! Cad contoarele alea peste ei. Asta-i Laleaua Neagră, cântând într-o bucătărie, ce voce avea femeia asta, acum nu mai știe nimeni de ea. Și aici am o altă raritate. Ăsta-i tatăl lui Marin Doru, Doru Gură de Aur de la Clejani i se spunea. Numai Siminică și Florică Roșioru puteau să mai cânte așa. Uitați cum îi merge mâna pe vioară lui Gore, ce lin sună acordeonul, cum cântă tot taraful ca un metronom. Ce frumusețe de muzică, ce minunăție!