Dumnezeu ne-a ajutat să petrecem, în trecuta deja lună Aprilie, câteva zile însorite în județul Neamț, în căutările noastre de minuni ale lumii românești. Și le-am găsit. Peisaje neverosimile, presărate cu case parcă aduse din povești, Ceahlăul, un munte sfânt, plin de schituri și de ascunzișuri pentru sihaștri, iar la poalele lui, o minune de biserică veche, în care slujește un preot tânăr, vrednic și mult iubit de enoriași: părintele Fabian Andrei, parohul bisericii "Pogorârea Sfântului Duh" din satul Ceahlău.
"Și astăzi, pe Ceahlău viețuiesc sihaștri"
- Preacucernice părinte, sunteți binecuvântat să slujiți într-un loc mirific, la poalele Ceahlăului, într-un sfânt lăcaș legendar și între oameni plini de evlavie și lumină. Vă invităm să împărtășiți această bucurie și cu cititorii revistei noastre, pornind chiar de la muntele care străjuiește locul în care ne aflăm. De ce este considerat Ceahlăul muntele sfânt al românilor? Există un temei pentru această venerare a lui?
- Potrivit legendelor, Ceahlăul era un munte sfânt încă din vremea dacilor, căci pe vârful său, străbunii noștri obișnuiau să facă slujbe închinate divinității. Mai aproape de zilele noastre, Ceahlăul s-a sfințit însă în mod real prin nenumărații și, deseori, neștiuții sihaștri care au trăit în cotloanele sale și care viețuiesc și astăzi pe stâncile lui. De altfel, toponimia zonei demonstrează că aici au fost, din cele mai vechi timpuri, oameni cu viață sfântă. Unele denumiri s-au păstrat, altele au lăsat urme numai în documente sau în memoria oamenilor. Așa, bunăoară, avem Piciorul Sahastrului, Groapa Sihaștrilor, La Chilii, Poiana Maicilor, Obcina Chiliei, Piatra Altarului, Adăpostul lui Ghedeon, Chilia lui Iosaf, stânca Panaghia - închinată Preasfintei Fecioare -, Pârâul Călugărului etc. De asemenea, al doilea vârf al Ceahlăului poartă numele de Toaca, pentru că aici erau chemați pustnicii la rugăciune. Acum se află acolo un schit.
- În mod surprinzător, Muntele Ceahlău are și un... hram: Schimbarea la Față, celebrată pe 6 august. Nu am mai auzit ca un munte să aibă, asemeni bisericilor, hramul său...
- Într-adevăr, și după știința mea, este singurul munte din lume cu un hram religios. O altă dovadă că el este venerat de credincioși din vremuri străvechi. Și nu e numai o vorbă. Să veniți de Schimbarea la Față și veți vedea că muntele este plin de oameni. Cu foarte mult timp în urmă, creștinii se adunau în ajunul sărbătorii la locul numit Lespezi - unde este un fel de platou de piatră, pe vârful muntelui -, privegheau seara și a doua zi participau la Sfânta Liturghie. Apoi mâncau puțin pește și sarmale. Așa sărbătoreau pe atunci. Muntele a fost sfințit de rugăciunile și nevoințele anahoreților. Și astăzi, dacă ești îmbunătățit sufletește și urci acest munte, simți vibrația credinței celor care s-au nevoit și a celor care viețuiesc aici, în numele lui Dumnezeu.
- Puterea rugăciunii poate fi atât de mare încât să schimbe locul, să-l curețe, să-l sfințească?
- Cu siguranță, rugăciunea făcută cu credință are puterea de a schimba locul. Ne spune și Mântuitorul: "Dacă veți avea credință în voi cât un grăunte de muștar, veți zice muntelui acestuia: «Mută-te de aici dincolo», și se va muta; și nimic nu va fi vouă cu neputință". La hramul Ceahlăului vin zeci de mii de oameni. Nu cred că vin degeaba. Simt că acesta este un loc binecuvântat prin puterea rugăciunii.
"Credința oamenilor se vede în frumusețea bisericilor"
- Oare tot rugăciunea a păstrat și frumusețea nespusă a bisericilor de la poalele muntelui? Vechi sau mai noi, sfintele lăcașuri din această parte a Moldovei păstrează aceeași arhitectură de sute de ani, sunt îngrijite și ferite de înnoirile care schilodesc atâtea alte lăcașuri din România...
- Aici, la noi, bisericile sunt foarte iubite. Credința oamenilor se vede și în felul cum le îngrijesc. Există o adevărată comuniune. La noi, de pildă, nu au prea venit bani din surse de stat, tot ce s-a făcut s-a făcut cu posibilitățile credincioșilor. Bisericile sunt rodul darului lor.
- Și biserica în care slujiți este de o frumusețe rară, sporită și de misterul ruinelor care o înconjoară...
- Astăzi, biserica este cunoscută ca fiind "biserica de la Palatul Cnejilor", dar înainte de a fi a unor nobili, a fost a unei așezări monahale, atestate încă din veacul al XV-lea. Se spune că un monah, pe nume Silvestru, a trecut munții din Transilvania, călăuzit de niște luminițe tainice, și mergând numai noaptea. Chiar pe locul altarului de acum, a găsit un frasin bătrân, cu trunchiul foarte gros, în care acele luminițe s-au oprit. Dinspre copac se auzeau glasuri îngerești, cântând troparul Sfântului Ioan Botezătorul. Monahul a tăiat copacul, făcând din buturuga lui Sfânta Masă și din restul trunchiului un mic schit. Cu timpul, părintele Silvestru a reușit să adune în jurul său o obște însemnată. Pentru că poziția schitului era strategică, la granița cu Ardealul, și pe un teren aflat la înălțime, de pe care se vede toată Valea Bistriței, hatmanul Gheorghe, fratele domnitorului Moldovei, Vasile Lupu, a construit aici, între anii 1637-1639, o biserică-fortăreață, din zid, în locul celei din lemn. Mai târziu, între 1663 și 1667, când moșiile schitului au revenit familiei Cantacuzino, aceasta a construit zidurile de incintă, înalte de opt metri și late de șase, care nu erau doar de împrejmuire, ci și prevăzute cu turnuri și camere de locuit pentru familia nobiliară și servitorii ei. Tot atunci se povestește că ar fi fost săpat un tunel de refugiu, lung de 8,5 kilometri, de la palat, pe sub munte, până în Transilvania. La un moment dat, Matei Cantacuzino a fost răsplătit cu titlul nobiliar de cneaz, de către țarina Ecaterina a II-a a Rusiei, pe care a ajutat-o în războiul ruso-turc. Și drept urmare, schitul Sihastru sau Mânăstirea Pion, cum mai era numită așezarea monahală, a căpătat numele de "Palatul Cnejilor". Din păcate, urmașii lui Matei Cantacuzino, dedați la desfrâu, beții și jocuri de noroc, au intrat repede în conflict cu călugării de aici, pe care i-au alungat. Se spune că monahii i-ar fi blestemat, și așa se face că palatul a ajuns o ruină, dar biserica rezistă până azi.
"Oamenii de aici nu sunt stresați ca cei din orașe. Se roagă și vin la biserică"
- Bisericile din Neamț sunt impresionante, nu doar prin frumusețe, ci și prin număr. Să fie la mijloc credință sau și trufie?
- Mulțimea de biserici și mânăstiri din județul Neamț a fost oglinda sufletului celor care le-au ridicat. Ca să fim drepți, în momentul de față, ca în toată lumea, de altfel, credința a mai slăbit și pe aceste meleaguri. Modernismul a atins și oamenii din această zonă. Totuși, știm că omul sfințește locul, așa că fără credință, aceste sfinte lăcașuri n-ar putea să existe și, cu siguranță, nici frumusețea lor.
- Moldovenii au renumele de oameni credincioși, ba se spune chiar că ar fi cei mai credincioși dintre români...
- N-aș putea spune că suntem cei mai credincioși, nu i-am cunoscut atât de bine, din acest punct de vedere, pe ceilalți români, pentru a face o comparație. Dar cert este că nu ne-am înstrăinat chiar tare de Biserică și de Dumnezeu. Suntem, oarecum, în ascultarea și în împlinirea Cuvântului lui Dumnezeu.
- Cum își trăiesc moldovenii credința?
- Credința e un dar de la Dumnezeu. Dar ca s-o ai, trebuie să te rogi. După ce o capeți, o menții prin post și rugăciune. Acestea sunt cele două aripi ale credinței: postul și rugăciunea. Întrebați-i pe oameni dacă postesc și se roagă și vă veți convinge cum trăiesc ei ortodoxia. Nemțenii au fost în istorie mari războinici, dar îi vedeți azi blânzi și buni. Asta, datorită faptului că au găsit și smerenia. Când știi că nu poți face nimic fără de Dumnezeu, devii mai bun și mai blând. Punem mult în mila lui Dumnezeu și în nădejdea că El ne va ajuta. De aceea, nici nu prea îi auzi pe oamenii din zona noastră plângându-se de boli. Întâi apelează cu strășnicie la Dumnezeu, prin rugăciuni, prin slujbe, și se vindecă. Eu cunosc cazuri medicale deosebit de grave, vindecate prin rugăciune. Mulți nu mai merg la spitale, se apleacă spre rugăciune, cu spovedanie și post, și reușesc să-și tămăduiască trupul. Dacă îți ții trupul și sufletul curate, îi faci loc lui Dumnezeu. Că așa ne spune Scriptura: Dumnezeu vine în locul cel curat. Și unde vine Dumnezeu acolo este și tot binele. Răul este doar lipsa lui Dumnezeu. Oamenii de aici nu sunt stresați ca cei din orașe, nu se plictisesc, se roagă, vin la biserică; ne adunăm și în alte zile, în care nu sunt slujbe, vorbim, găsim explicații duhovnicești pentru tot ce ni se întâmplă. Și nu ne îngrijorăm. De ce să ne temem, când știm că Dumnezeu e deasupra și ne veghează?
"Fiecare om trebuie să descopere singur cum să se roage"
- Vorbiți cu patos despre felul în care trăiesc moldovenii credința ortodoxă. Dar dvs. vi se împlinesc rugăciunile proprii, rugăciunile imediate, ale vieții de zi cu zi? Ați simțit puterea rugăciunii prin ceea ce ați cerut?
- L-am întrebat odată pe un părinte, foarte iscusit în rugăciune, cum se roagă. Și el a început să-mi vorbească despre un taximetrist din București care s-a chinuit mult să învețe o rugăciune simplă, dacă nu mă înșel "Apără, Doamne!". Îl ascultam și mă întrebam de ce îmi povestește despre acel om, când eu voiam să știu cum se roagă el, pentru a învăța și eu să mă rog. Pe urmă am înțeles că fiecare om trebuie să descopere singur cum să se roage. Pentru că dacă vorbești despre rugăciunea izvorâtă din experiența ta personală, s-ar putea că cineva să o ia ca model, ca rețetă, să nu i se potrivească și să se smintească. Dar să știți că am avut și eu bucurie rugându-mă pentru apropiați sau chiar pentru persoane străine, care se aflau în boli grave, la spital, medicii spunând că nu mai au nicio șansă de supraviețuire, iar acum sunt bine sănătoase, la caselor lor. Sub nicio formă nu consider că a fost meritul rugăciunii mele. Tot binele de pe acest pământ este al lui Dumnezeu. Noi suntem slugi nevrednice. Însă, dacă faci cu dragoste o rugăciune pentru aproapele tău, se petrec minuni. Să nu vă îndoiți nicio clipă! Și când îmbini rugăciunea cu taina spovedaniei și cu taina împărtășaniei, puterea este cu atât mai mare. Eu am trăit așa ceva - asta vă pot mărturisi. Dumnezeu ne iubește atât de mult, încât ne lasă libertatea totală și ne împlinește orice cerere, dacă ne rugăm, chiar dacă uneori cerem ce nu ne este de folos sau ceva ce ne îndreaptă într-o direcție greșită. Și atunci ne împlinește Domnul rugăciunea, dacă o facem cu ardoare, pentru a învăța ceva și a deveni mai înțelepți. De aceea, eu cred că cea mai bună rugăciune este aceasta: "Facă-se voia Ta, Doamne!". Pentru că dacă ceri ceva anume, s-ar putea să ți se împlinească și nu știi dacă e chiar bine. Acum, să nu ne imaginăm că dacă venim aici, la Palatul Cnejilor, și ne rugăm sau se roagă preotul, se împlinesc toate pe dată. Ar însemna că noi comandăm și Dumnezeu execută, și nu e cazul. Nu, rugăciunea, pentru a fi lucrătoare, pentru a cunoaște ceva din ea, trebuie să fie stăruitoare, să se vadă răbdarea noastră. Nu te rogi o dată și aștepți, apoi spui, dezamăgit: nu-i eficientă rugăciunea! Dumnezeu ne încearcă răbdarea. "Prin răbdarea voastră vă veți mântui" - spune Sfânta Scriptură. Apoi, rugăciunea trebuie făcută cu credință, să nu ne îndoim că Dumnezeu ne va ajuta. Și rugăciunea trebuie să aibă și haina smereniei: noi ne rugăm, atât facem, Dumnezeu ne dă. Nu pentru că suntem rugători grozavi, ci Dumnezeu, în mila Sa, ne ajută. Dacă facem așa rugăciunea, putem aștepta să se împlinească.
- Există oare un moment când simți că rugăciunea îți este primită în cer? O stare minunată, când Dumnezeu te ascultă?
- Da, pot fi astfel de simțăminte, dar nu trebuie să ne luăm după ele. Pentru că nu simți întotdeauna că ți s-a împlinit rugăciunea, chiar și când ți se împlinește. Mai ales dacă te rogi pentru altul. Pe de altă parte, nu ar trebui să căutăm cu tot dinadinsul "semne". Să ne rugăm și atât, că Dumnezeu poartă tuturor de grijă. Altfel, riscăm să cădem în înșelare. Diavolului nu-i place că se roagă omul și trimite repede sentimentul că nu e primită rugăciunea, ca omul să nu mai stăruie în rugăciune. De aceea, chiar dacă ni se pare că rugăciunea nu ne este primită, că nu-i făcută cu zdrobire de inimă, cu lacrimi, credință și stăruință, să continuăm să ne rugăm, căci rugăciunea curățește sufletul. Și, la fel ca orice alt lucru, și rugăciunea se învață. De aceea e nevoie de exercițiu. Nu poți deveni un bun rugător, dacă te rogi sporadic, dar dacă îți vei impune o disciplină în rugăciune, vei reuși lucruri mari. Pe urmă, nu vei mai putea sta fără rugăciune.
Rugăciunea în teologia ortodoxă este definită ca fiind "vorbirea cu Dumnezeu". De aceea, să o privim ca pe un mare privilegiu, nu ca pe un chin. "Mi-a spus duhovnicul să fac anumite rugăciuni, și să mă concentrez la rugăciune. Nu sunt în starea potrivită pentru a mă ruga, mă rog altă dată". Dacă gândim așa, e greu. Dar dacă devii conștient că prin rugăciune te întâlnești cu Dumnezeu, se schimbă perspectiva. Te uiți la ceas și abia aștepți ora când să pui mâna pe cartea de rugăciuni, ca să intri în dialog cu Dumnezeu, să-i povestești ce-ai mai făcut, să vezi ce idei îți mai dă pentru ziua de mâine, să simți binecuvântarea Lui. Ăsta ar fi dorul după rugăciune. Și asta ne pune și în acea postură, de a simți că rugăciunile noastre sunt primite.
"Preoția nu e o meserie, ci o misiune"
- Părinte Andrei, cuvintele dvs. ar putea aduna credincioși în orice mare biserică de la oraș. Vă simțiți împlinit ca preot, aici, în satul Ceahlău?
- Este o mare bucurie pentru un preot să-și vadă enoriașii făcând voia lui Dumnezeu. Chiar dacă asta nu e neapărat meritul unui singur preot, căci există o continuitate în lucrarea preoțească. Firește, întotdeauna este loc de mai bine, căci altfel nu ar fi spus Mântuitorul: " Fiți, dar, voi desăvârșiți, precum Tatăl vostru Cel ceresc desăvârșit este". Vedeți ce ne cere Iisus Hristos? Te înfioară. Nici nu știu dacă omul se poate desăvârși în această lume, dar importantă e lupta lui pentru desăvârșire. Or, când îi văd pe enoriașii mei că se străduiesc să câștige liniștea sufletească, să renunțe cât de puțin la o patimă, chiar dacă nu în totalitate, simt că îmi împlinesc menirea. Îmi place să-i văd muncind pentru mântuirea sufletului lor. Asta e mulțumirea unui preot. Pentru că preoția nu e o meserie, ci o misiune, pentru care, ca să ți-o îndeplinești, ai nevoie și de astfel de încurajări.
- V-ați dorit dintotdeauna să fiți preot?
- Am citit în viețile sfinților că în unele cazuri sfinții au știut din fragedă pruncie că îi vor sluji lui Dumnezeu. Eu, în copilărie, n-am simțit neapărat un fior mistic și nu mi-am dorit lucruri mari și înalte. Visul meu era să mă fac tractorist, pe urmă aviator... Chemarea a venit ceva mai târziu, când auzind bătând clopotele la biserică, n-am putut să mai lipsesc de la slujbe. Ei, și când am simțit că nu mai pot fără slujbe, m-am gândit: oare nu ar fi bine să rămân mai mult în biserică, să fiu eu cel care aduce oamenii în ea? Acum, simt că aș muri dacă nu aș mai fi preot. Nu-mi văd viața altfel decât în slujba lui Dumnezeu. Deși știu să fac și alte lucruri și pe unele le fac chiar bine.
- Sunteți tot moldovean la origine, dar mai din nord, de la Botoșani. V-a primit cu drag locul acesta sau a durat până v-ați învățat cu el?
- Pot spune că eram acomodat înainte de a veni preot la Ceahlău. Pe când eram preot la Botoșani, conferințele preoțești se țineau aici, la Durău. De fiecare dată când veneam încoace mă minunam de frumusețea zidirii lui Dumnezeu, de strălucirea peisajelor, de mulțimea bisericilor, de seninul oamenilor, de liniștea aceasta, a zonei Neamțului. Nici tunetele nu sunt aici ca în alte părți, ci aproape melodioase, nici vânturile nu suflă cu răutate, ci abia dacă adie prin sat. Și îmi spuneam că eu nu sunt vrednic să slujesc într-un loc ca acesta. Însă, Pronia a făcut să vin preot la Ceahlău, și acum mă simt aici ca acasă. Chiar dacă încă sunt legat de locurile mele de baștină, forța spirituală a locului acesta este irezistibilă, te prinde ca un magnet. Dacă ați sta și dvs. aici mai mult de câteva zile, mă tem că vă pierde Bucureștiul.
- Ne pregătim pentru cea mai mare sărbătoare creștină, Învierea Domnului. Oare vecinătatea Ceahlăului, considerat "munte sfânt", curăția și credința oamenilor de aici imprimă Paștelor o vibrație aparte?
- Ca peste tot, și aici, în săptămâna mare pentru care ne pregătim, este o atmosferă de doliu, de înfrânare, de pietate, căci înainte de a învia, Iisus, Domnul nostru, a pătimit pentru păcatele noastre și se cuvine să ne căim pentru aceasta. Așadar, credincioșii postesc, se spovedesc, vin la slujbele Bisericii... Dar asta nu înseamnă că acest fel de a trăi al lor este diferit de restul timpului. Am intrat în post, facem cele ale postului, dar și când ieșim din post, păstrăm aceeași atitudine; nu suntem doar creștini de duminică sau de Paște. Desigur, acum ne străbate un fior anume, gândindu-ne la chinurile Mântuitorului și la marele dar pe care ni l-a făcut, ca prin suferința Lui să ne deschidă poarta mântuirii. Ne străduim mai mult, în perioada aceasta, a postului. Dar peste toate, trebuie să avem conștiința faptului că postul, oricare post, este încă o treaptă către cer. Dacă l-ai ratat, nu se mai întoarce. Vor veni alte posturi, dar dacă pe acesta nu l-ai ținut, rămâi nefolosit și mai departe de cer decât ai fi putut fi.