ANA BLANDIANA - "Dacă reîncepem să credem în noi înșine, în cultura noastră, în credința noastră, putem să ne salvăm"

Cristian Curte
Pe 23 martie, scriitoarea Ana Blandiana a primit titlul de Doctor Ho­noris Causa, din partea Universității Babeș Bolyai din Cluj. La ceremonia de decernare a titlului, dis­tinsa poetă a rostit un discurs strălucit, prin ex­presia și luciditatea lui, în care a vorbit despre marile pro­bleme cu care se confruntă astăzi continentul eu­ropean. Preluat ulterior și de presă, textul a stârnit o adevărată furtună mediatică, cu reacții de apreciere, dar și cu atacuri murdare, care au acuzat-o pe Ana Blandiana de le­gio­narism. O con­dam­nare foarte la modă în zi­lele noas­tre, desprinsă, parcă, din manualul de dis­cre­ditare al fostei Securități.

"Europenii nu mai au mândria rădăcinilor lor culturale"

- În discursul rostit la Cluj, cu prilejul acordării titlului de Doctor Honoris Causa, ați comparat de­grin­golada lumii contemporane cu sfârșitul Im­pe­riului Roman. Unde vedeți similitudini?

- Ideea de bază este că marile imperii, toate pu­terile din lume, până la urmă, au tendința să se mon­dializeze și o fac pe măsura forței lor și a dimen­si­unilor lumii cunoscute la epoca respectivă. Ele ajung să domine spații imense și populații care, încet-încet, se apropie de centru și încep să-l influențeze. Cei care au fost oprimați de imperiu ajung în cele din urmă să îl invadeze, unii se adaptează noii culturi, alții refuză să o facă. Astăzi, eu simt că sunt ame­nințate cultura și spiritualitatea europeană care, încet-încet, au ten­dința ca, aproape de la sine, fără legătură cu in­fluen­țe­le din jur, să se estom­peze, să dispară. Euro­penii nu mai au mândria rădăcinilor lor culturale. E un fel de ră­ceală a in­ten­sității per­ceperii pro­priei definiții și a pro­priilor rădăcini. Este clar că, în acest sens, al unei lip­se de co­eziune inte­rioa­ră, ne ase­mănăm cu ro­manii. La sfâr­șitul Imperiului Ro­man, Roma nu mai era Roma, după cum Londra de astăzi nu mai este Londra de ieri. Totul se schimbă rapid, iar firele de nisip au alte culori, alte structuri. Dacă ai fost în Europa acum 15 ani și te duci acum, o să vezi o cu totul altă Eu­ropă. Și nu mă refer acum la recenta lunecare a sirienilor nefericiți spre Occident, ci la anii de dina­in­tea ei. Eu nu cred că Eu­ropa este amenințată să fie omorâtă de islamici, deci nu discutăm nea­pă­rat de terorism. Îm­potriva lui se vor găsi soluții, așa cum s-au găsit soluții și îm­po­triva altor mișcări te­ro­riste. Europa este în pe­ricol, însă, să își piardă definiția culturală. Și nu numai atât.
Am fost în urmă cu două săptămâni la Veneția, la festivalul de poezie, unde se știa de dinainte că premiantul va fi un scriitor libian care locuiește de mulți ani în Franța. Se numește Amin Maalouf și este câș­tigător și al unui premiu Goncourt. Ei bine, la Ve­neția a avut loc o discuție cu o ziaristă, care era foarte agresivă, în sensul că încerca să îl facă să își spună părerea despre toată povestea asta a migranților. El era în general precaut și moderat, dar ideea principală expusă de el era aceea că trebuie să se găsească so­luții ca migrația să înceteze, pentru salvarea tuturor. Adică, nu numai pentru salvarea Europei, dar și pen­tru salvarea Siriei. Mi se pare, într-adevăr, singurul lucru înțelept, infinit mai înțelept, decât să militezi pentru ca să vină cât mai mulți sirieni aici, urmând să trans­forme o atmosferă, o mentalitate, o cultură în ceva ce nu se știe ce va fi. Ce prestigiu intelectual și ce vi­ziu­ne cul­turală poa­te să posede cineva ca să ai­bă dreptul și curajul să hotărască amestecul unor culturi care sunt atât de diferite? De unde știe el că, după ce vor fi distruse, ca să fie amestecate, va ieși ceva bun sau măcar funcțional? Întotdeauna, jocul de-a Dum­nezeu a fost peri­cu­los, deși nu este pentru pri­ma oară când oamenii îl fac; Alexandru Macedon, Iuliu Cezar au făcut același lucru, adică au luat po­poare pe care le-au amestecat, le-au schimbat limba, religia, cultura, au dat culoare uni­tară între­gului, în cele din urmă. Acum, paradoxal, de­și suntem infinit mai de­mocrați, mai transparenți decât acum mai bine de 2.000 de ani, nu știm cine sunt cei care au hotărât acest lucru, dar este evident că nu este un proces ab­solut natural, adică exis­tă și o gândire, și o preme­di­tare în toată această po­veste.

- Credeți că există "arhitecți" în spatele proiec­tu­lui multiculturalismului european?

- Da, sigur. Uitați-vă la președinții și prim-mi­niș­trii principalelor țări europene: pur și simplu dau din colț în colț ca să gă­sească soluții legate de emigranți. Este clar că nu au gândit ei acest lucru și nici nu s-au întrebat în ce măsură vor putea să țină sub control un asemenea fenomen mondial. Eu discut din punct de vedere cultural, pentru că pe mine mă in­te­resează - nu câți albi vor rămâne, ci în ce măsură se va păstra această mare cultură eu­ropeană. Această afir­mație a mea nu tre­buie deloc înțeleasă în sensul că nu există de­cât cultura euro­pea­nă, sau că nu există una isla­mică. Pentru mine, cel mai mare poet de azi este Ado­nis, un poet libanez, și este un adevărat scandal că aș­teaptă pe lista Pre­miu­lui Nobel, de nu știu câți ani, fără să-l primească. Cultura islamică - care, cel puțin în secolele în care ei stăpâneau Spania, era o cultură ma­joră, cu mari poeți, arhitecți, medici - este, în ulti­mă instanță, la fel de amenințată de această migrație, pentru că, în măsura în care popoarele se dislocă și se amestecă, ea se poate pierde. Cine are interesul să se piardă? Problema este să se salveze acea esență pe care omenirea a distilat-o din ciocniri, conflicte, răz­boaie și lupte, acea esență care a fost cultura. Cultura, așa cum se spune - sau se spunea, cel puțin, când eram eu mică -, este ceea ce îți rămâne după ce ai uitat tot ce ai învățat. Cultura este ceea ce ră­mâne după tot ce au trăit și tot ce au suferit popoa­rele.

"Secularizarea tot mai accentuată a Occidentului a marginalizat și a estompat nu doar credința în Dumnezeu, ci orice fel de credință"

- În discursul rostit la Cluj, ați făcut o afirmație cu reverberații majore în opinia publică. Citez: "Es­te evident că, în implacabila ciocnire a civili­zațiilor, Europa pierde văzând cu ochii, nu pentru că nu are resurse, ci pentru că nu are credință. Și nu mă refer numai la credința în Dumnezeu, deși, evident, și despre asta este vorba, ci, pur și simplu, la puterea de a crede în ceva." Să nu mai existe, oare, credință în Europa?

- În mod evident, secularizarea tot mai accentuată a Occidentului a marginalizat și a estompat nu numai credința în Dumnezeu, ci orice fel de credință. Nu mai există ceea ce au, de pil­dă, americanii, care și-au păs­trat senti­men­tul religios, în cazul lor, oarecum legat de iubirea de patrie. De exemplu, la ei nu e o rușine să umbli cu stegulețul în mână, și în orice restaurant in­tri, găsești înfipt pe ma­să și un mic drapel american. Dacă s-ar în­tâmpla asta la noi, în Europa, ni s-ar părea ridicol. Îmi amintesc de acea dezbatere, care a avut loc cu mai mulți ani în urmă, când s-a elaborat Cons­ti­tuția Uni­unii Europene, o dezbatere care a atins for­me inte­lectuale aproape violente de polemică, în jurul unei mici bucățele de propoziție: "rădăcinile creștine ale Europei". Asta, deși era clar că Europa este cons­truită pe filosofia și literatura greacă, ju­risdicția ro­mană și creștinismul izvorât din Vechiul și Noul Tes­ta­ment și devenit izvor de artă. Este sur­prinzător că astăzi este mai puțină credință în Europa Occidentală decât în Europa de Est. Pentru că - l-aș cita pe Lech Walesa - "de libertate, răul profită mai mult decât binele". Vreau să vă spun că e o frază care m-a im­pre­sionat foarte tare și nu am citat-o numai acum. Nu e o frază care pune sub semnul îndoielii nece­sitatea li­bertății, ci felul în care ea este între­buințată. Ai luptat pentru libertate - cum a fost cazul lui -, ai ajuns la libertate și îți dai seama că libertatea este o problemă încă mai mare decât obținerea ei. Cum să o folosești? Ce să lași să se petreacă în ea, în ce să se trans­forme această libertate? Asta este pro­ble­ma so­cie­tății occi­dentale și a so­cie­­tății noastre, de fapt, de la aceas­­tă oră. Ce fa­cem cu libertatea pe care am dobândit-o atât de greu? Îmi amintesc că am citit când­­va, acum vreo doi ani - nu știu dacă fe­nomenul mai continuă , des­pre un fotograf ce­le­bru a cărui operă consta în ur­mătorul lucru: făcea apel să se strângă în­tr-un anu­mit loc, într-un parc, pe un câmp, oameni dispuși să se lase fo­tografiați goi. Anunțurile lui făceau să vină oameni de la sute de km distanță, unii treceau granița numai ca să facă parte dintr-o mulțime care era fotografiată în pielea goală. Deci, și asta face parte din libertate. Pen­tru asta credeți că a luptat Soli­darnosc? Europa de Est, care a trăit aproape jumătate de secol de repre­siu­ne și de lipsă de libertate, este mult mai puțin manipulabi­lă decât Europa Oc­ci­den­tală și mult mai puțin naivă. Ea, care nu avea drepturi ale omului și care spera să le aibă, înțelege că un drept al omului este ceva care să ducă la demni­tatea lui, nu la distru­gerea esenței lui.

- Poate fi recuperată, în vreun fel, credința, orice fel de credință?

- Am avut o conferință la Padova, unde am fost cu soțul meu, Romulus Rusan, și ne-am dus să ve­dem și bazilica Sfântului Anton. Era însă coadă, și noi aveam numai câteva ore. Discutam între noi - evi­dent, în românește - ce facem: stăm și ne folosim aco­lo tot timpul, sau umblăm prin oraș un pic? A venit la noi un călugăr care era român și ne-a auzit vorbind ro­mânește, după aceea ne-a și recunoscut, și ne-a dus în față. Am făcut cunoștință și cu alți călugări care supravegheau bazilica, iar seara, ne-au invitat la trapeză, la masa lor călugărească. Ne-am bucurat. Am stat de vorbă cu aproape 20 de călugări tineri, fran­ciscani. Spre uluirea noastră, absolut toți erau din Est: letoni, croați, români din zona Bacă­ului, unguri, po­lonezi. Eu, în glumă, zic: "Dar unde sunt italienii?". Ei mi-au răspuns foarte serios: "Ita­lienii nu se mai fac călugări." Pentru mine, această descoperire a fost aproape o revelație existențială. Deci, în condițiile terorii (cum a fost comunismul n.n.), se păstrează mai bine intensitatea sentimen­tului religios și a legăturii dintre oameni, a legăturii cu Dumnezeu, decât în con­di­țiile societății de con­sum, care nu mai are decât idealuri materiale - adică nu faci decât să muncești tot mai mult, ca să câștigi tot mai mult, ca să mănânci tot mai mult, ca să te dis­trezi tot mai mult, să faci cură de slăbire că ai mâncat prea mult și așa mai departe. Eu sper că e posibilă o salvare a Europei, prin întoar­cerea spre spiritualitate și spre adevărata cultură. Mă gândesc la importanța poeziei, care, în țările comu­niste, a fost un mod prin care se respirau ultimele molecule de libertate, comunicându-se cu publicul pe deasupra cenzurii.

- În închisori poezia a fost singura libertate...

- În închisori poezia a fost, paradoxal, cea mai importantă formă de rezistență, aș zice. Deși aflați în captivitate, oamenii își ritmau existența chinuită, de-a lungul unor ani și zeci de ani, compunând versuri, dar nu tre­cându-le pe hârtie (nu aveau cum), ci transmițându-le prin pereți în alfa­betul Morse pentru a fi me­mo­rate de cât mai mulți. Cred că a fost un ex­traor­dinar fe­no­­­men ro­mânesc. Eu mă duc peste tot unde sunt invitată și, ca o maniacă, mă fo­losesc de toa­te pri­le­jurile li­te­rare ca să poves­tesc me­reu și de Me­mo­rialul de la Si­ghet, și de poe­zia din închisori. Noi, românii, chiar nu știm să fim mân­dri de ceea ce avem și de ceea ce am fost în stare.
Ca să revin, în ul­timul timp s-au în­mulțit festivalurile de poezie. Faptul că o carte a mea, "Pa­tria mea A4", pentru care la sfârșitul lunii martie am fost dis­tinsă la Gdansk cu titlul de "Poet euro­pean al li­bertății", a fost tradusă într-un an de zile în cinci limbi - deși nu avea nimic senzațional, nimic ac­tual, era doar poezie poezie - îmi demons­trează că oa­menii au început să fie obosiți de excesul de ma­terialitate, că simt nevoia să reintre în definiția lor de oameni și că înțeleg să vadă libertatea și ca pe o modalitate de ele­vație spirituală.
Am participat cândva, în urmă cu zece ani, la o reuniune la care am fost invitați de UNESCO, 60 de poeți din toată lumea, câte un poet din fiecare țară, și acolo s-a înființat o academie mondială al cărui text fondator spunea că lumea poate fi salvată prin poezie, ceea ce suna naiv, dar și foarte frumos. Există enorm de multe lucruri care au fost spuse de-a lungul vremii de artiști care erau desprinși de pământ, ca să zic așa, care păreau naivi, caraghioși, și totuși până la urmă ele au influențat în continuare mersul spre bine al omenirii. Eu cred că și azi ne putem întoarce - salvarea asta este - la definiția noastră, la cunoaș­terea noastră, în primul rând. Pentru că, așa cum spu­nea Aristotel: "cunoașterea e întotdeauna recu­noaș­tere". Eu cred că dacă reîncepem să credem în noi înșine, în cultura noastră, în credința noastră, putem să ne salvăm.

"«Politic corect», o dogmă periculoasă ca orice dogmă"

- Credeți că intelectualii din Europa sunt și ei de vină pentru actuala stare de lucruri?

- În orice caz, intelectualii sunt cei care răspund întotdeauna și pentru ceilalți, iar acum ei sunt cei care se autocenzurează și, în sensul acesta, sunt profund vinovați. Fac din nou comparația cu Estul: este clar că, după ce intelectualii din spațiul comunist au su­ferit atât de pe urma cenzurii, ei sunt mai puțin con­vertibili și mai reticenți față de corectitudinea politică. Îmi aduc aminte că pentru mine asta era obsesia în anii dictaturii, că autocenzura e mai periculoasă decât cenzura. Când ești cenzurat, alții îți taie doar accesul publicului la libertatea ta, nu și libertatea în sine; în timp ce, dacă te autocenzurezi, tu singur te desființezi cumva. Astăzi, știm exact cine au fost și cum se numeau personajele dintr-o univer­si­tate americană care au creat lista de termeni care sunt corecți sau care nu sunt corecți politic. Po­trivnici propriilor tradiții americane, aceștia au filtrat până și vocabularul, "cu­ră­țindu-l" de ceea ce li se părea discriminatoriu. Evi­dent că, de la un stat la altul, aceste tabu-uri au fost aplicate sau nu. Ei bine, intelectualii apuseni se supun într-o parte însemnată acestui dogmatism, care sea­mănă în mare măsură cu dogmatismul comunist, deși aproape că nu mai exis­tă partide comuniste, și nu rea­lizează că obtuzitatea lor creează, ca reacție, la polul opus, un alt dog­ma­tism, la fel de periculos pen­tru democrație: extre­mismul naționalist, care mili­tează împotriva unității conti­nen­tului. Nu cred că prin astfel de ciocniri ale extre­melor se rezolvă lucrurile, ci prin mijloace mult mai profunde, din­tre care unul este chiar cultura. Cultura care, cum spunea Eugen Lo­vi­nescu, "este fina­litatea tuturor socie­tăților" și care, de altfel, este cea mai puternică armă îm­potriva populis­mu­lui și antieuro­pe­nismului.

- Să fii "politic corect" este aproa­pe o religie în Occi­dent. Un "trebuie" aplicat ca o normă: cine nu îl respectă devine dușman.

- E o dogmă, periculoasă ca orice dogmă. Sigur că acum, dacă nu ești corect politic, nu intri la închi­soa­re, dar ești intimidat și marginalizat. Deci, este pe­ri­culoasă în măsura în care, în­cet-încet, se în­grădesc li­mitele gândirii și se influen­țează marea popu­lație în acest sens. Părerea mea este că, în gene­ral, glo­ba­lizarea consumului presupune o unifor­mizare in­clusiv a creierelor. Omul nou, pe care îl creează televiziunea de consum, este cel puțin la fel de manipulabil ca omul nou pe care a visat să îl creeze comunismul și nu a reușit de tot. (E adevărat că, după '89, ne-am dat sea­ma că a reușit mai mult decât credeam noi). Dar este clar că acum reușita este mai mare, pentru că înainte opuneai rezistență, îl consi­derai dușman pe cel care voia să îți bage în cap că Stalin, de pildă, e bun și genial, când tu știai ce a făcut Stalin, în timp ce acum nu opui nicio re­zis­tență la reeducarea atrac­tivă care ți se propune. Stai și te uiți ca prostul la tot felul de aberații pe micul ecran sau pe tabletă.

"Dacă sunt mândră cu adevărat de ceva în legătură cu mine, este că am avut puterea să mă întorc, să fac pașii înapoi de pe scena publică și să revin în viața mea, de scriitor"

- În urma discursului dvs. rostit la Cluj, un in­telectual respectat, Mircea Toma, v-a făcut "le­gio­nară", într-un text în care și Gabriel Liiceanu era de­clarat "nazist". V-a afectat această califi­care?

- Nu aș spune că sunt înspăimântată, dar cel mai tare mi-a păsat în sensul că nu mi-a venit să cred că au­­to­rul a fost un om ca Mircea Toma, un om care cre­deam că este, ca și mine, un intelectual din so­cie­tatea civilă. Dar e clar că cineva care susține că eu sunt "legionară" și că Liiceanu e "nazist" este un om care sau e incapabil să gândească, sau a avut un interes să facă acest lucru. Din păcate, nu am nicio îndoială în această ultimă privință. În acest sens, am fost tulburată de bănuiala că societatea civilă poate să însemne azi cu totul altceva decât în 1990, că și societatea civilă are azi nu idei, ci interese. Lucrurile sunt complicate, cu atât mai complicate cu cât noțiu­nea de "legionar" este, în ultimul timp, extraordinar de polimorfă, ca să zic așa. Adică, există puținii bătrâni care mai trăiesc, care au trecut prin zeci de închisori - aceștia sunt deja foarte puțini -, dar mai există și o categorie de tineri. Țin minte că prima oară am auzit în timpul Pieții Uni­versității de niște tineri care umblau în cămăși verzi și cu diagonale de piele, și nu am avut absolut nicio în­doială că erau "făcuți", nu născuți. Nu au apărut în Pia­ța Universității, dar s-a auzit despre ei. Lucrând la Me­morial, știu foarte bine din arhive că, în vremea "luptei de clasă", aproape nu exista proces și con­damnare în care, în cele din urmă, acuzatul să nu fi fost acuzat că este legionar, deși nu făcuse nicio poli­tică, sau fu­sese țărănist sau liberal, întotdeauna ad­ver­sari politici ai legionarilor. A face pe cineva legionar însemna atunci să îl distrugi, iar acum, cel mult, să îl dis­cre­ditezi, pentru că în prezent nu mai poți să distrugi un om chiar așa de ușor. Faptul că această metodă ținând de anii '50 (care însă a fost folosită și în anii '90) re­in­tră în arsenalul manipulărilor mi se pare cel puțin suspect.
Pe de altă parte, am fost impresionată și încu­ra­jată de masiva reacție a celor care m-au apărat și că­rora le mulțumesc, și am fost uimită și intimidată de răs­pândirea acestui text rostit sub cupola venerabilei universități clujene, de marele impact public pe care l-a avut. Totul s-a transformat însă într-o explozie a celebrității, care nu cred că îmi face bine ca poet și pe care nu mi-am dorit-o niciodată. În general, cred că poetul trebuie să privească lumea, nu să fie privit - asta a fost marea mea problemă și în cei zece ani de după '90, când am fost foarte implicată în Alianța Civică, în Convenția Democratică. Chiar dacă am spus întotdeauna, și m-am ținut de cuvânt, că nu can­didez, că nu accept funcții publice, totuși, eram în in­teriorul faptelor, sub lumina reflectoarelor, care îmi dă­dea sentimentul că mă orbește, că nu mai văd ni­mic. Cred că, dacă sunt mândră cu adevărat de ceva în legătură cu mine, este că am avut puterea să mă în­torc, să fac pașii înapoi de pe scena publică și să revin în viața mea de scriitor.