TRADIȚII POPULARE: "Vin Floriile cu soare și soarele cu Florii"

Cititor Formula AS
- "La-nceput de aprilie/ Prăznuim Floriile,/ Când podoabe mâțișoare,/ De pe ram de sălcioare,/ Le aninăm de sărbătoare,/ Sărbătoarea lui Hristos/ Să ne fie de folos!/ "Osana" dintru'nălțime/ Că Hristos împărat vine!" -

Un popas înaintea Golgotei

Ortodoxia se află în prag de sărbătoare. Săp­tă­mâna Patimilor începe în această duminică, ce sim­bolizează Intrarea triumfală a Domnului în Ierusalim. "Duminica Floriilor" sau a "Intrării Mântuitorului în Ierusalim" este una din cele mai plăcute zile din Postul Mare, cea din urmă duminică din Păresimi. Ea se mai numește "Staurile Florii" ori "Staulele Flo­rii". În unele ținuturi se mai numește și "Duminica Vlăstarilor".
Nu departe de Ierusalim, Iisus s-a oprit în dreptul satului Betfaghe, de pe Muntele Măslinilor. El i-a che­mat pe doi dintre ucenicii săi și le-a spus: "Mer­geți în satul dinaintea voastră și veți găsi îndată o asină priponită cu mânzul. Dezlegați-i și aduceți-i la Mine. Iar dacă vă întreabă cineva, răspundeți-i: Dom­nul are nevoie de ei". Și ducându-se cei trimiși au găsit precum le-a spus Iisus și dezlegând mânzul, l-au dus lui Iisus și punându-și veșmintele pe mânz, L-au așezat pe Iisus deasupra. Vestea că Mântuitorul vine spre Ierusalim a ajuns repede în Cetate. Entu­zias­mul poporului ajunsese la culme. Mare de oameni I-a ieșit în întâmpinare, venind apoi împreună în Cetatea Sfântă. În mijlocul mulțimii, Iisus ședea pe un mânz de asin, spre a arăta că vine ca Împărat al Păcii: "Nu te teme, fiica Sionului! Iată, Împăratul tău vine șe­zând pe mânzul Asinei!" (Zaharia 9,9); (Ioan 12, 15)
Mulțimea I-a făcut o procesiune măreață și en­tuziastă, conducându-L pe Iisus pe Muntele Măsli­nilor și peste Valea Cedronului, în strigăte de bucurie. Oamenii așterneau în cale crenguțe înverzite și haine (Matei 21, 8). Aveau în mâini ra­muri de finic și strigau: "Osana! Bi­necuvântat este cel ce vine în nu­mele Domnului Împăratul lui Israel" (Ioan 12, 13)
Astfel s-a împlinit profeția ros­tită cu sute de ani în urmă de către proorocul Zaharia: "Bucură-te, fii­ca Sionului! Veselește-te, fiica Ie­rusalimului! Căci iată, Împăratul tău vine la tine drept și biruitor, sme­rit și călare pe mânzul unei asi­ne". Intrarea Domnului Păcii în Ora­șul Păcii nu putea fi făcută de­cât pe cel mai blând animal și în­conjurat de către copii, ale căror gla­suri nevinovate spuneau și ele pierzându-se în larma mulțimii: "Osana! Binecuvântat este cel ce vine în numele Domnului!".
Iar când Iisus intră în Ieru­salim, tot orașul se puse în miș­care. Fie­care întreba: "Cine este acesta? Es­te Iisus, proorocul din Nazaretul Galileei" răspundea mul­țimea ce-l însoțea și-l prea­slăvea pe Domnul. Oamenii care fuseseră cu Iisus în Betania po­vesteau că El l-a înviat pe Lazăr și a înfăptuit multe alte minuni. Atunci fariseii și-au zis între ei: "Vedeți că sunteți neputincioși? Toată lumea se duce după El". Și apropiindu-se de Iisus, I-au cerut să le spună ucenicilor să nu-L mai preaslă­vească. Dar Iisus le-a răspuns: "Vă spun că dacă vor tăcea ei, pietrele vor striga!". Dar mulțimea ce L-a aclamat și L-a primit cu ramuri înverzite, tot această mulțime avea să-L pă­răsească în curând, neîn­țele­gând că împă­răția Lui nu era din lumea aceasta, nu era cea pe ca­re o aș­tep­tau ei. Ei aveau să-L ducă spre judecată și moarte pe cruce. Dar Iisus Hristos intra în Cetatea Ieru­sa­­limului nu pen­tru încoro­na­rea Lui ca Împărat pă­mântesc, ci ca Împărat al ce­rurilor, care se vor des­chide tu­tu­ror prin moartea și în­vierea Sa. Intra în Ierusalim ca să se aducă pe sine însuși jertfă de răs­cum­părare pentru toți cei care cre­zând în El, să aibă intrare în Ierusalimul cel ceresc.

Duminica la Florii

O veniți ca să privim
Colo spre Ierusalim
Vine pe asin călare.
Să plinească profeția,
Ce a zis-o Isaia,
O, a Sionului fată
Nu te teme că azi iată.
Al tău mire încălecând
Vine pe asin șezând,
Arătând o pietate,
Spre Ierusalim cetate.
Azi poporul adunat
Pentru ziua de serbat.
Punea a sale veșminte
La asin jos înainte.
Și cu glas de bucurie,
Îi strigau: Osana Ție!
Osana să fii mărit
Fiul lui David numit.
"Osana întru cei de sus"
Strigau pruncii, lui Iisus
Pe când fața lui senină
Părea încinsă de lumină.
Deci Osana de cântăm
Lui Iisus să ne-nchinăm
Că azi face preparare,
Spre marea răscumpărare.

Sâmbăta lui Lazăr

În tradiția satelor româ­nești, "Sâmbăta lui Lazăr" sau Lăzărelul este o săr­bătoare de graniță, o sâmbătă neobișnuită, care ne aduce marea sărbătoare de a doua zi. Este Ajunul Flo­rii­lor, ziua când florile, plan­te­le de orice fel, încep să-și dezvăluie puterile. Este zi­ua în care serbăm amintirea celor trei Lazăr: Lazăr din Betania, fratele Martei și al Mariei, Lazăr cel să­rac (Luca XVI, 19-31) și Lazăr, personaj din folclorul românesc, cel care a murit din dor de plăcintă.

Lazăr din Betania

Betania. Satul celor trei frați după trup: Marta, Maria și Lazăr, pe care i-a iubit așa de mult Domnul nostru Iisus Hristos. Casa lor a fost locul preferat de Mântuitor și de ucenici pentru găz­duire. Situată la o depărtare de câți­va kilometri de Ierusalim, spre ră­sărit, pe drumul ce ducea la Ierihon și Galileea, Betania era în calea Domnului, ori de câte ori venea sau se în­torcea din Sfânta Cetate. În mij­locul satului, chiar lângă drum, se afla casa celor trei, despre care s-au scris pagini mișcătoare în Sfânta Evanghelie. Lazăr din Betania era unul dintre cei mai statornici uce­nici ai lui Hristos. De la prima lor în­tâlnire, cre­dința lui în Hristos fu­sese pu­ternică, iubirea pentru El profun­dă și era foarte iubit de către Mântuitor. În casa lui Lazăr, Iisus găsise de multe ori odih­nă. Mântuitorul nu avea o casă pro­prie. El depindea de ospitalitatea prietenilor și ucenicilor Săi și ade­sea, când era obosit sau în­setat, găsea adăpost în familia aceasta pașnică, departe de in­vidia fariseilor mânioși. Dar în­tristarea a intrat în casa paș­ni­că unde Se odih­nea Iisus. Lazăr s-a îmbol­năvit din­tr-o dată. Aflân­du-se cu ucenicii în pustiu, Iisus a primit vestea cea tris­tă:
- Doamne, bunul tău prieten s-a îmbolnăvit și zace pe moarte.
Auzind așa, Iisus a zis:
- Boala lui nu este spre moarte, ci pentru slava lui Dumnezeu, pentru ca Fiul Lui să se slăvească prin ea. Și mai rămânând două zile în locul unde se afla, plecă în Betania, știind că Lazăr nu mai era în viață. Surorile lui Lazăr, Marta și Maria, L-au întâmpinat pe Iisus și I-au spus:
- Doamne, dacă ai fi fost aici, fratele nostru n-ar fi murit.
Iisus răspunse:
- Fratele tău va învia din morți. Eu sunt învierea și viața, cine crede în mine, chiar dacă va fi să moară, se va întoarce la viață, iar cel care trăiește și crede în Mine nu va muri niciodată. Crezi în cele ce spun?
- Da, Învățătorule, zise Marta. Cred că ești Hris­tos, Fiul lui Dumnezeu care trebuie să vină în lume.
Iisus a întrebat:
- Unde l-ați pus? și îndată toți au pornit la mormânt.
- Dați piatra la o parte! ceru Iisus.
Marta îi spuse că Lazăr zace de patru zile în peșteră, Iisus îi răspunse:
- Nu ți-am spus că dacă vei crede, vei vedea slava lui Dumnezeu?
Oamenii rostogoliră piatra de la intrare. Iisus își înălță ochii spre ceruri și zise:
- Tată, Îți mulțumesc că M-ai ascultat...
Apoi strigă cu tărie:
- Lazăr, vino afară!
Și Lazăr ieși, cu fâșii de pânză albă înfășurate în jurul mâinilor și picioarelor. Cei prezenți au rămas uluiți de ceea ce au văzut, iar unii dintre ei au vestit fariseilor minunea făcută de Iisus. Neliniștiți, aceștia au convocat sinedriul (sfatul bătrânilor) care a hotărât să-L ucidă pe Iisus, căci, dacă Îl lăsau așa, "toți vor crede în El și vor veni romanii, ne vor lua țara; că ne este mai de folos să moară un om pentru popor, decât să piară tot nea­mul".

Moșii de Florii - datini și obiceiuri în Sâmbăta lui Lazăr

- Țăranii cred că în Sâmbăta Floriilor morții se scoală din morminte și așteaptă la porțile Raiului, până la Înviere, când intră în grădina binecuvântată. Pentru că sufletele mor­ților nu sunt purificate pe deplin, po­me­nile celor vii le ajută să ajungă acolo.
- În această sâmbătă, credincioșii vene­rea­ză mor­ții. Păstrând vechile obiceiuri din bă­trâni, gospo­dinele pregătesc în casă colaci de post (numiți și Moși). Colacii sunt împăr­țiți să­racilor.
- În această zi de pomenire a morților se pun ra­muri verzi de salcie și apă la crucile de pe morminte.
- În Sâmbăta lui Lazăr nu e păcat de lucrat, numai de tors nu e bine. În credința că cei adormiți vor învia în via­­ța viitoare, ca Lazăr, se face în aceas­tă zi po­menirea generală a mor­ților. Este ultima sâmbătă îna­inte de Paști.
- În casele cu copii, se trimit plă­cinte și colaci de post, în amintirea lui Lazăr. Per­soana care duce trebuie să spună: "Primește aceas­tă plăcintă de su­fletul lui cu­tare", iar cea care pri­mește răspunde: "Dumnezeu să pri­meas­că!".
- Se crede că cei care dau vor avea pe lumea cealaltă, fiindcă se știe că: Cine face,/ Lui își face,/ Cine dă,/ Lui își dă.
Obiceiuri populare de Florii
- Cu crengile de salcie aduse de la bi­serică sunt atinși copiii mici, ca să crească și să înflo­reas­că la fel ca sal­cia. Ramuri de salcie se pun și pe mor­­­minte. Stupii de albine se încing cu salcie. Ei vor fi ținuți tot anul așa. Se spune că stupii vor rodi din bel­șug.
- Unii iau câțiva mâțișori de pe ră­murelele aduse și le pun pe stupi, cre­zând că stupii se sfințesc, le merge mai bine și strâng mai mul­tă miere peste an. La fel, pe cine-l bați la Flo­rii cu mâțișori de salcie aduși de la biserică, nu-l mai dor ure­chile în tot timpul anului. Ei se mai între­buin­țează ca leac împotriva mai mul­tor boli, cum ar fi gâlcile, fri­gurile, durerea de grumaz. Cei ce au aceste boli înghit câte unul până la trei mâțișori și le trece, iar vitelor le dau în tărâțe și le afumă cu ei. Mulți cred că, dacă înghit trei mâțișori sfințiți în ziua de Florii, nu se mai prinde nici o boală de gru­maz în de­cursul anului de ei, iar dacă unul a în­târziat s-o facă, apoi trebuie să înghită un mâ­țișor, însă numai pentru trecerea gâlcilor.
Există și credința că, dacă fetele dau cu salcie prin păr, în ziua de Florii, le crește părul mare și frumos. În noaptea de Florii, se fierbe apă cu busuioc și cu fire de la canafurile ce se află la prapuri, furate de la vreo înmormântare a unei fete mari. În ziua de Florii, fetele și femeile se spală cu această apă pe cap, ca să aibă păr fru­mos și să strălucească asemenea firelor de la pra­puri și să fie plăcute ca și cum se bat flăcăii după busuioc. După aceea, toar­nă apa rămasă la rădă­cinile unui păr, spunând astfel: "Cum îi părul când îi înflorit frumos, așa să fiu și eu de fru­moasă! Cum se uită oamenii la un păr înflorit, așa să se uite și la mine!".
- Se crede că acela ce se va împărtăși în ziua de Florii, înainte de a se apropia de preot ca să se îm­părtășească, orice va gândi în acel moment, Tatăl ceresc îi va îndeplini dorința.
- Pentru a-ți feri casa de trăsnete, se aruncă mâ­țișori de salcie în focul încins din vatră.
- Unii oameni iau de la biserică câte o nuia. După ce o aduc acasă, o pun colac la icoane în casă și, în timpul grindinei, o aprind și afumă cu ea sau o pun pe acoperișul casei, ca să înceteze grindina.
- Masa trebuie să stea întinsă toată ziua.
- Dacă vor cânta broaștele până la Florii, vara va fi frumoasă.
- Cum va fi ziua de Florii, așa va fi ziua de Paște.

Duminica Stâlpărilor

Duminica Floriilor se mai numește la noi și "Duminica Stâlpărilor". Credincioșii duc la biserică ramuri înflorite, în special de salcie. Ramurile se sfințesc și se împart la toți credincioșii.
Salcia este de mare preț în această zi, fiecare credincios întorcându-se de la biserică cu ramurile de salcie, pe care le păstrează cu sfințenie lângă icoană, ca păzitoare de toate relele în timpul anului.

Salcia și Floriile

- Poporul crede că salcia e sfântă.
Se spune că pe când Iisus se afla răstignit pe cruce, Maica Domnului neștiind unde se află, a încălțat opinci de fier, a luat în mână un toiag de oțel și a plecat plângând în căutarea Lui. Mergând, a ajuns la o apă peste care nu putea trece. Văzând pe mar­ginea apei o salcie înaltă, Fecioara Maria a rugat-o să se facă punte. Salcia i-a ascultat ru­gămintea și s-a aplecat punte peste apă, până la malul celălalt, iar Maica Domnului, trecând peste ea, a binecuvân­tat-o ca să nu se poată face cărbuni din ea și să se ducă în toți anii în ziua de Florii la biserică.
Potrivit tradiției, ramurile verzi sim­bo­lizează biruința asupra morții. În coronițele de salcie se mai înfig și coji de ouă roșii de la Paști, pentru ca în tot anul să existe în casele noas­tre lucruri sfințite, care aduc binecu­vân­tări și înlătură răul.

Prof. GABRIELA BARBU



Floriile
de Vasile Alecsandri

Iată zile-ncălzitoare
După aspre vijelii
Vin Floriile cu soare
Și soarele cu Florii.

Primăvara-ncântătoare
Scoate iarba pe câmpii
Vin Floriile cu soare
Și soarele cu Florii.

Lumea-i toată-n sărbătoare,
Ceru-i plin de ciocârlii
Vin Floriile cu soare
Și soarele cu Florii.

Păcat, zău, de cine moare,
Și ferice de cei vii
Vin Floriile cu soare
Și soarele cu Florii.

Copiliță, nu vrei oare,
Nu vrei cu mine să vii
Când Floriile-s cu soare
Și soarele cu Florii?

Să culegem la răcoare
Viorele albăstrui?
Hai! Floriile-s cu soare
Și soarele cu Florii.

Eu ți-aș da de orice floare
Mii de sărutări și mii
Hai! Floriile-s cu soare
Și soarele cu Florii.

Iar tu, dulce, zâmbitoare,
Te-i face că te mânii...
Hai! Floriile-s cu soare
Și soarele cu florii.