Lovitură de fulger
- Se fac zece ani de când la Teatrul Godot se joacă non-stop "Dragostea durează trei ani", de Frederic Beigbeder, în regia lui Chris Simion. Un veritabil record! Faci și tu parte din această aventură care ne demonstrează că teatrul, atunci când e de calitate, poate dura infinit...
- Da, așa este. La vară se împlinesc zece ani de când tot jucăm. Se va face un spectacol aniversar, la care va fi invitat și autorul piesei. Sunt peste șase sute de reprezentații! Cu adevărat un record! Piesa e foarte bine scrisă, Chris Simion este un regizor și o femeie puternică, dar eu cred, sincer, că motorul succesului este Cristi, bărbatul meu. Implicarea lui în crearea acestui personaj, de o intensitate incredibilă, i-au dat o viață atât de lungă.
- Succesul vostru se înscrie într-un moment mai larg de elan al teatrului românesc?
- Hmmm. Nu trecem, în opinia mea, printr-un moment de vârf în teatrul românesc. El este la fel de anemic ca și societatea, în general, e lipsit de strălucire și de vârfuri. Sper să nu mă înțeleagă nimeni greșit. Ador teatrul, pur și simplu, este dragostea mea, dar cred și nu mi-e frică să spun că suntem într-un impas. Nu vorbesc deloc de faptul că nu am avea actori talentați, nu vorbesc că în locul marilor nume care dispar vin altele în loc -, ci vorbesc despre punctul acela culminant din teatru, care să-mi taie respirația. Așa cum social ne mulțumim cu puțin, la fel facem și în artă. Subiecte mici, abordări facile. Pe de altă parte, nu cred că omul poate fi redus definitiv la niște stări spirituale mărunte. În prezent parcurgem o stare de amorțire, care sper să nu fie definitivă.
- Mariajul tău și-al lui Cristi "se joacă", și el, cu succes, tot de zece ani. V-ați cunoscut pe scenă?
- Ne-am cunoscut la Constanța, când eu jucam la teatrul de acolo, iar el fusese invitat în spectacolul "Îmblânzirea scorpiei". Dar perioada coincide, da, sunt cam zece ani de atunci. Jucăm mult împreună, ne place, dar am învățat să separăm cât putem de bine cele două lumi ale noastre, teatrul și viața de cuplu. Nu e bine deloc să le amesteci, realitatea se deformează îngrijorător dacă o faci.
- Și cum e realitatea cuplului vostru? Un deceniu de dragoste în ziua de azi, mai ales când e vorba de doi artiști, este o performanță.
- Relația noastră a început ca în filme, cu un "coup de foudre"!!! Ne-am îndrăgostit pe loc și iubirea a pus stăpânire pe noi din prima secundă. A ars cu intensitate, dar am și „lucrat" pentru ea, nu am lăsat flacăra să se stingă. Nu a fost o ardere care consumă, ci o ardere care hrănește și crește un sentiment. A crescut în dragoste profundă, în prietenie, în gingășie, dar și-a păstrat pasiunea. Cred că lucrul acesta se întâmplă numai între oameni care au cu adevărat ceva de construit împreună, cu dedicație, cu atenția îndreptată unul spre celălalt. Degeaba ai lângă tine un om minunat, dacă ochii îți alunecă spre alții. Reversul este la fel de periculos: indiferența, singurătatea în doi. Vezi atâția oameni mergând prin oraș, și se uită mai degrabă la vitrine decât la cel de lângă ei. Vitrine după vitrine, produse după produse, ani după ani și oamenii se îndepărtează de oameni. Ajungem să ne privim precum ne uităm la marfa din rafturi, etichete, culori, nimicuri, unele după altele. Și iubirea devine o marfă de larg consum. Iubire în ghilimele, fiindcă în împrejurarea aceasta, nu poate fi vorba de sentimente. Pe de altă parte, este numai și numai la îndemâna fiecăruia să spună: "Stop, până aici!".
- Are și dragostea nevoie de întreținere, de efort, sau marile iubiri ard de la sine?
- Sunt extrem de rare situațiile în care dragostea rezistă doar prin ea însăși. Eu cred că ea cere să fie întreținută cu efort considerabil. Orice poate veni în ajutorul iubirii și al păstrării ei trebuie folosit. Dar dacă atenția ta către celălalt e trează, curată și adevărată, nu ai cum să pierzi iubirea. Este imposibil. Fără această atenție, lăsăm anii să treacă pe lângă noi și ne trezim plafonați și singuri sufletește. E mare păcat când se întâmplă așa.
Doi pe un balansoar
- Fără vreo urmă de feminism, te întreb: crezi că este mai greu pentru femei să întrețină iubirea?
- Tot fără nicio nuanță feministă, îți răspund: da, este mai greu pentru o femeie. În primul rând, o femeie trebuie să aibă mult mai multă răbdare. Bărbații vor și le place să fie tratați ca niște copii, și atunci răbdarea femeii este pusă la grea încercare. Pur și simplu, așa suntem, sunt diferențe mari între bărbați și femei, iar dacă nu înțelegem asta, nu vom putea nicicând să trăim frumos împreună. Evident că nu e vorba despre cine și cât trebuie să stea la cratiță, cine și cât trebuie să aducă bani sau mai știu eu ce prostii din astea. Suntem structural diferiți, bărbații au nevoie de mai multă grijă, iar femeia, prin simplul fapt că dă naștere pruncilor, este capabilă să ofere această grijă, prin natura ei. Iar ăsta e doar un exemplu între sute altele...
- Dar și când vine prințul pe calul cel alb și te fură... Așa ceva li se întâmplă numai femeilor...
- Ha, ha! Te referi la nunta noastră. Nu a fost chiar răpire, căci am acceptat de bună voie și nesilită de nimeni. Dar, da, a fost foarte frumos, ne plac lucrurile atipice. Nu ca să aibă ceva senzațional, ci ca să ne creăm propriile amintiri, puțin diferite decât cele comune. Să ne surprindem. Să păstrăm relația noastră proaspătă, iar asta se face numai fiind permanent grijuliu față de celălalt și fiind mereu dispus la mici sacrificii de sine. Eu nu cred că-ți poți împărți viața cu cineva, dacă nu-l iubești complet. Doamne, cât de obositor trebuie să fie să mimezi iubirea zi de zi!
Un drum lin
- Gabriela, ești născută în Suceava, în Bucovina, cum ai ajuns actriță în București?
- Am știut mereu că voi fi actriță. Viața mea a mers înspre această meserie fără niciun efort. Nu m-am chinuit să ajung actriță, nu mi-am dorit să fiu altceva, nu am trecut prin vreo întâmplare extraordinară în acest sens. Drumul meu a dus lin către scenă. Iar când am simțit că "asta e" , totul a devenit foarte intens. Am făcut facultatea la Iași, am debutat acolo pe scena celui mai frumos teatru din țară, sub "bagheta" lui Beatrice Rancea. Apoi am mers la Constanța, chemată tot de ea, am jucat acolo doi ani, exact cât îmi și propusesem să stau. Am plecat la București și iată-mă rezistând aici.
- Te-a cucerit Bucureștiul ușor?
- Nu prea. Mutarea în Capitală a venit cu mici șocuri. Îmi place Bucureștiul, îmi place să trăiesc aici, dar tot nu pot trece peste niște lucruri. De exemplu, îmi vine încă extrem de greu să mă obișnuiesc cu lipsa de punctualitate și de cuvânt. Nu vorbesc despre excepții, că întârzii din cauza traficului infernal, ci de faptul că unii procedează constant așa. Este adevărat că eu sunt adepta unui comportament mai... milităresc. Iar lipsa de cuvânt, de punctualitate sunt lucruri care pe mine mă deranjează. Am ajuns să-mi aleg apropiații în funcție de asta, ca să nu am senzația că își bate cineva joc de mine.
- Ești o prezență foarte discretă în lumea actorilor, nu participi la evenimente, nu ai apariții în televiziune. De ce?
- Nu-mi place deloc să mă fac remarcată fără motiv. Dar să știi că eu consider un minus faptul că nu pot lega relații de "prietenie" cu niște oameni care m-ar putea propulsa, dar care mie nu-mi plac. Faptul că sunt discretă în apariții, că sunt retrasă, este tocmai cauza acestui lucru: fățărnicia, falsa conversație, interesele acestea mercantile nu rezonează deloc cu persoana mea. Știu că nu-mi face bine în carieră felul acesta de a fi, dar nu pot altfel.
Nimic fără Dumnezeu
- E primăvară, una frumoasă acum. Ești fata căldurii, a mării, sau mai degrabă a muntelui și răcorii?
- Sunt, în primul rând, fata omului lângă care mă aflu. Cred că nu contează unde ești, atâta timp cât ești cu cine trebuie. Dar, ca să-ți răspund la întrebare, sunt fata mării și a soarelui. Îmi place căldura, îmi plac spațiile largi. Dar câteodată sunt și omul muntelui, însă din alte motive, unele ce țin de suflet. Se întâmplă ca duhovnicul meu și locul unde mi-a renăscut credința să fie la munte, într-o mânăstire din zona Vâlcea. Se spune că omul este suma întâlnirilor sale din viață. Eu am avut privilegiul să am astfel de întâlniri, care m-au ajutat să cresc, să mă cunosc, să înțeleg mai bine anumite lucruri. Întâlnirea cu duhovnicul meu este pe primul loc al marilor întâlniri din viața mea. M-a ajutat să-L regăsesc pe Dumnezeu. Sunt extrem de fericită pentru asta și îmi țin capul sus, bucuroasă că mi s-a întâmplat.
- Îl pierduseși?
- Poate nu chiar pierdut, dar la un moment dat, toți Îi întoarcem spatele sau nu-I mai dăm importanța cuvenită. Așa am fost și eu, iar întâlnirea cu duhovnicul meu, cu toți monahii de acolo, ființe de o curățenie sufletească ieșită din comun, m-au făcut să nu mai pot fi abătută deloc de la drumul meu. Nu numai în credință, ci și în viața de zi cu zi. Foarte important este că am descoperit împreună cu Cristi toate lucrurile acestea. Am mers amândoi prima dată acolo, am avut trăirile acelea puternice împreună, iar acesta chiar a fost un dar de la Dumnezeu. Spun asta, pentru că știm oameni care s-au despărțit tocmai pentru că unul nu a înțeles credința celuilalt. Noi am fost "luați de moț" împreună și am perceput amândoi cu aceeași intensitate ceea ce ni se întâmpla. A fost atât de puternic, de sincer, de curat, încât acum cred cu toată tăria că fără Hristos nu poți face nimic.
- Să vorbim, măcar la final, și despre soțul tău, Cristi Iacob, celebrul actor de teatru și cinema.
- Celebru, dar aleargă de nu mai poate. A acceptat directoratul interimar al Teatrului Mic, loc unde joacă de douăzeci și cinci de ani, și s-a simțit dator să ajute când i s-a cerut. Deși nu prea-i place, încearcă să facă cât mai bine asta, dar în același timp, este copleșit de muncă, alergătură, acte, lucruri pe care un actor le face greu de tot. Doar că el nu este omul care să dea înapoi când promite ceva. Așa că luptă. Are spectacole multe și așteaptă să revină total la ceea ce-i place, adică doar să fie actor.
- E primăvară, e soare, viitorul tău e la fel de senin?
- Ce-mi doresc cel mai mult și mai mult în acest moment este un copil. Fără îndoială, el este visul numărul unu. Și aștept și în teatru o minune. Am sentimentul că urmează să se schimbe ceva major, pentru că, așa cum spuneam, acum suntem într-o perioadă care pe mine mă dezamăgește puțin, prin simplismul ei. Noi, actorii, trecem printr-o perioadă în care suntem docili față de spectatori, pentru că avem nevoie de ei, iar ei se mulțumesc cu ceea ce le dăm. Nu e bine. Exigențele scad îngrijorător. Însă, am speranțe că totul se va schimba, așa cum și alte lucruri bune s-au mai schimbat în România. După mulți ani de teatru independent, mi-aș dori să mă întorc la cel de stat. Am speranța că și acolo se vor schimba lucrurile spre bine.
Foto: LIVIU ȘTEFAN (2)