Despre post, cu Părintele Nicodim Măndița

Redactia
"Părintele Nicodim Măndița (1889-1975) apar­­­ține ace­lei lumi de suflete duhov­nicești care au rodit în har și cuvânt dumnezeiesc și rodeș­te mereu prin cu­vântul scris, lăsat posterității. Calitățile deosebite ale scri­su­lui său au fost: sim­pli­tatea, limpezi­mea și mireasma cuce­ri­toare de suflet. Un pom străjuia la un hotar de țarină. Lucră­torii țarinei se odihneau adesea la umbra lui și se hrăneau din rodurile lui. A venit însă vre­mea și stăpânul a ho­tărât să fie tăiat, dar n-a fost aruncat ca orice uscă­tură să ardă în foc, nu. Din trun­chiul lui, încă puter­nic, s-a făurit un jgheab și s-a pus la fântâna din care se adăpau smeritele viețuitoare. Așa, co­pacul tăiat, și după sacrificarea lui slujea, ostoind setea atâ­tor ființe ostenite. Cu atât mai mult slujește părintele Nico­dim astăzi, după trecerea dincolo prin viața jertfelnică de aici." pr. prof. Constantin Galeriu

Cine, cui, unde și când s-a statornicit postul?

La această întrebare, care pe mulți îi pune în în­curcă­tură din cauza necunoștin­ței dreptei credințe creș­tine, răspundem clar cu Dum­ne­zeiasca Scrip­tu­ră și bogatele în­vă­țături ale sfin­tei noas­tre Bi­serici. Pos­tul a fost sta­tornicit de Dum­ne­zeu protopărinților noș­tri Adam și Eva în Rai, când i-a așe­zat și binecu­vântat să stă­pâneas­că, să lucreze și să pă­zească grădina Ra­iului.
Dumnezeu - zice Scrip­tura - a sădit în Eden gră­dină, făcând să crească într-însa tot felul de pomi fru­moși la vedere și cu roa­de plă­cute la mâncare. În mij­lo­cul grădinii se afla Po­­mul vieții, pomul cunoș­tinței binelui și rău­lui. Atunci, aco­lo, i-a rânduit omului și post, zicând: "Din toți pomii grădinii poți să mă­nânci, dar din pomul cunoștinței bi­nelui și al rău­lui să nu mă­nânci, căci în ziua în care vei mânca, cu moarte vei muri!". (Fac. 2.3-14)
Cât timp protopărinții noștri Adam și Eva au păzit postul acesta, rân­duit de Dum­­nezeu, au trăit foarte fericiți și liniștiți. Mai pe ur­mă, cedând amă­girii șar­pelui-dia­vol, au stri­cat pos­tul rân­duit, mân­­când din fruc­­tul pomului oprit. (Fac. 2.15-17) Aceas­tă călcare a postului lor a fost și este iz­vorul tuturor tulburărilor, su­fe­rințelor, pri­mej­duirilor, nenorocirilor și morții, care au intrat în lume (Fac. 2; 3) și multe, mul­te le vedem și noi cu ochii noștri în lumea vre­mu­rilor noastre.
După căderea protopărinților noș­tri nea­­mul omenesc s-a depărtat din ce în ce mai mult de Dumnezeu. Dumnezeu și-a ales Lui popor din sămânța patriarhilor: Avraam, Isaac și Ia­cob-Istail, care să-I slujească cu cre­dincioșie. Aces­tui popor ales al Său, Dumnezeu i-a rân­duit, pe lân­gă Legi Divine, Biserică și cult Di­vin, și post, adică tot po­porul să postească în anu­mite vremi: "A­ces­tea zice Dom­nul Dum­nezeul nos­tru: «Întoar­ceți-vă la Mine, cu post, cu plân­ge­re și cu tânguire. Trâm­­bi­țați cu trâmbiță în Sion, sfințiți post, vestiți vindecarea. Aces­tea gră­iește Domnul Atot­țiito­rul. Pos­tul al pa­trulea, pos­tul al cin­ci­lea, postul al șaptelea și pos­­tul al zecelea vor fi Ca­sei Iudei, spre bu­cu­rie și vese­lie, spre săr­bă­tori bune, în care să vă ve­se­liți și ade­vă­rul și pacea să le iubiți»."
Împăratul Prooroc Da­vid zice: "Mi-am smerit cu post Sufletul meu"... Mân­tui­torul mărturisea în biserica Vechiu­lui Testament că: "Postesc de două ori în săp­tă­mână". (Ioil 1.14, 2.12.15; Zah 8.10; Ps 34.12, 68.12; Lc. 18.12) Toți oamenii aleși ai Lui Dum­ne­zeu au postit. Astfel a postit Moi­se post aspru de două ori câte 40 de zile când s-a suit și a stat sus pe Mun­tele Sinai, înain­tea lui Dumne­zeu, care i-a dat tablele legii (Eș. 34; 24-31; 2 Legea 9.9,18). Așa au postit David, Ilie, Proorocii și toți credin­cio­șii din Biserica Ve­chiului Testament.
Dumnezeu a rânduit post și în Biserica creștinilor
Iubitorul de oameni, Dumnezeu, în dra­gos­tea Sa nemărginită pentru mântui­rea oa­me­ni­lor, a rânduit post creștinilor prin mântui­torul nos­tru Iisus Hristos. Mântuitorul, după ce a pos­­tit El însuși 40 de zile și 40 de nopți, fără a mânca sau bea ceva, ne-a învățat cum să postim fiecare din noi, creștinii, zicând: "Când postiți nu fiți ca fățar­nicii, triști... Deci tu, când pos­tești, un­ge-ți ca­pul tău și fața ta o spală ca să nu te arăți oame­ni­lor că pos­tești, ci Ta­tălui tău Ceresc. Și Ta­tăl tău, cel care vede în as­cuns, îți va răsplăti ție la arăta­re". Mai pe urmă, ară­tând ucenicilor că trebuie a posti spre a birui spi­ritelor ia­du­lui, zice: "Voi n-ați scos de­monul din fiul lu­natic... pentru că acest neam (soi de draci) nu iese fără numai cu post și cu rugă­ciuni". (Mt. 4.2; 6.16-18, 17.21)
Umiliții, iscusiții, în­țelepții și mult oste­ni­torii în lupta cea bună până la sacrificiu, Sfinții Apostoli s-au supus cu toată credincioșia și dra­gostea Divinei rânduieli a postului.
"Apostolii întăreau su­fletele ucenicilor ru­gân­du-i să ră­mână în credință, căci prin multe necazuri se cade nouă a in­tra în Împărăția lui Dum­nezeu. Hiro­tonisin­d Preoți pe la bise­rici, se rugau cu posturi, în­cre­­din­țându-i pe ei Dom­nu­lui în care au crezut." (Fap­te­le ap. 13.2-3, 14.23). Aceas­ta o ade­verește și Sf. Apostol Pavel, zi­când: "Noi în toate ne-am pus pe noi înainte ca slujitori ai lui Dumnezeu, în multă răbdare, în necazuri, nevoi, strâm­­bători, bătăi, tem­nițe, neașe­zări, osteneli, pri­ve­gheri, în posturi, foa­me, sete, golă­tate, frig." (Cor. 6-45; 11) Arzând de do­rința de a apăra de spiritele rele și a fortifica cât mai mult pe creș­tini, Sfinții Apos­toli îi sfătuiau să postească zicând: "Îndeletnicindu-vă în post și în rugă­ciune... ca să nu vă is­pitească pe voi Satana pen­tru neîn­frâ­narea voastră." (1 Cor. 75)
Posturile sunt sfințite de Biserică pentru curățirea noastră de păcate. Posturile înfrânează poftele rele, îm­pu­ținează și nimicesc mate­riile netrebnice din corpul ome­nesc, scăpându-l de dife­rite boli trupești și sufletești. Postul adevărat înalță min­tea noastră la privirea bunu­rilor spirituale suprafirești și înaripează sufletul, împu­ter­nicindu-l a-și lua zborul pe treptele cerurilor la Dum­nezeu, izvorul tuturor sta­tor­nicelor bunătăți.

Felurile posturilor

* Primul post e postul as­pru sau negru, adică atunci când postitorii nu mănâncă și nu beau nimic în ziua sau timpul cât postesc.
* Postul mijlociu e postul acela care reduce mân­carea la o singură dată pe zi (ora 15), când se mănâncă numai puțină pâine și apă.
* Postul de mâna a treia e acela când creștinii mănâncă mâncare fiar­tă o dată pe zi, cu cumpătare.
* Postul de mâna a patra e acela când creștinii mănâncă mâncăruri (de post) fierte, de două ori sau de trei ori pe zi.
* Post îngăduitor se numește postul acela când creștinii mănâncă mâncăruri îndulcite cu untdelemn ori cu pește și beau puțin vin.
* Posturi generale sunt cele patru posturi din cursul anu­lui, ajunurile și cele trei zile ale săptămânii (luni, miercuri, vi­neri).
* Posturi locale sunt posturile care se fac de pioșii unor localități pentru izbăvirea de oa­re­care primejdii sau nefe­riciri ce-i amenință sau îi bân­tuie.
* Posturile particulare sunt postu­rile care se țin de pioși apar­te, pentru: pietate, făgă­du­in­ță, canon ori alte tre­buințe folositoare.