Sunt clujean, băiat de oraș
- Fiindcă regizorii sunt obișnuiți să lucreze cu imagini și scene, am să-ți propun la început de interviu un joc. Dacă ar trebui să faci un film despre viața ta, ce cadre obligatorii am găsi în el?
- Nici nu știu exact ce aș alege, poate imagini cu mine copil, stând la cozi enorme, să-mi iau bilet la Cinema Republica din Cluj, sau cu mine bucurându-mă de legitimația de protocol pe care o obținuse mama, fiindcă era medic, și care arăta ca un carnet de partid. Poate și o scenă cu mine plângând prima oară la cinema, la un film total stupid, Viața merge înainte, povestea vieții lui Julio Iglesias, la care mă dusese o colegă de muncă de-a maică-mii. Era melodrama perfectă pentru femei de categoria ei. Apoi, neapărat o scenă cu mine, devorând almanahurile Cinema, care apăreau la finalul anului.
- Dacă asta e istoria vizibilă a pasiunii tale, care e cea invizibilă? Ce te făcea de fapt atât de pasionat de film?
- Nu cred că eram chiar atât de pasionat. Când eram mic, mă uitam la filme pentru că bunica mea se uita la filme. Vedeam toate melodramele anilor '40, '50, '60 și o adoram pe Bette Davis, pentru că și bunica o adora. Sunt clujean, băiat de oraș, care n-a avut șansa unor vacanțe idilice prin natură. Cinema-ul era una din puținele distracții posibile. Mama e medic, tata a studiat fizică. Când m-am născut eu, erau încă stagiari, mama călătorea când la Mangalia, când la Govora, când la Băile Felix. Locuiam într-un apartament cu repartiție, pe care ai mei îl mai partajau cu încă o familie, că așa erau vremurile comuniste. În situația asta, părinții s-au gândit că ar fi mai bine ca o vreme să stau cu bunica la Sibiu, unde avea ea casă. Bunica era singură, și-a găsit în mine un proiect de viață. Era foarte strictă, foarte severă, avea în ea o disciplină de tradiție germanică, fusese și educatoare. M-a ordonat foarte mult, eram mereu dat exemplu ce băiat cu maniere devenisem. Asta mi-a făcut foarte bine, era o bunică foarte simpatică de care m-am atașat foarte tare.
- Era plăcută atmosfera Sibiului în anii aceia?
- Era, da. Îmi amintesc cu drag de societatea de femei în care am crescut, de clanul de mătuși care m-au guvernat din umbră. Fiecare din doamnele astea și-a lăsat într-un fel amprenta în viața mea. Una din ele m-a învățat să tai cu cuțitul și furculița, alta îmi aducea constant poze cu actori și actrițe decupate din reviste sau mă ducea la filme. Alta avea grijă să citesc, îmi explica lucruri din istoria artei. Când am venit la facultate, la București, am stat tot la niște mătuși. Iar mai târziu, când am lucrat la primul film, am modelat multe personaje feminine după tiparul lor. De altfel, Legături bolnăvicioase l-am dedicat pe generic bunicii mele, pentru că multe scene s-au hrănit din lumea ei și a acestor mătuși de la Sibiu. Din păcate, n-a mai apucat să-l vadă.
- Spuneai că filmul nu era chiar o mare pasiune. Și totuși, cum ai ajuns unde ești azi, Tudor?
- Eram doar un puști de 17 ani la revoluție, care se pregătea serios pentru Medicină, de gura părinților. Dar după cinci zile de privit la televizor și citit ziare, când am înțeles că gata, suntem într-o țară liberă, în care totul e posibil, mi-am zis: «Ah, deci aș putea face ce vreau eu în viață!» Și așa am ajuns să dau examen la Regie, fiindcă deja mă interesa cum se fac filmele, trecusem de simpla fascinație pentru actori și poveste. Recunosc, a fost o decizie ușor exaltată. Azi cred că e bine să ai un pic de experiență în spate, înainte de a alege cariera asta. Din fericire, am intrat. Și tot din fericire, la examenul de la Medicină, care avusese loc cu o lună înainte, am picat cu 50 de sutimi sub linie. Dacă aș fi intrat, sunt sigur că ai mei ar fi insistat să rămân.
- Crezi în întâmplările care îți fac destinul?
- Absolut. Fără să fiu vreun mistic, pot spune că viața și cariera mi-au fost marcate de întâmplări și întâlniri. E ca atunci când vâslești: dacă prinzi curentul, te poți agăța de val și te duci cu el. Acum, când am filmat pentru "De ce eu?", m-am izbit de nenumărate detalii și coincidențe între viața mea și a celui care a inspirat filmul, încât am ajuns să cred că nu întâmplător eu am documentat acest episod al justiției și eu am decis să-l spun lumii.
"Să te bați ca un câine"
- La 18 ani viața ta a luat o întorsătură și te-ai mutat în Capitală...
- Multă vreme mi-a fost foarte greu să mă acomodez cu Bucureștiul, cu școala. Eram la un nivel foarte pauper de cunoștințe de istorie a filmului, aveam colegi mult mai în vârstă ca mine, mai pregătiți, care așteptaseră ani de zile să se deschidă porțile facultății. A doua mea școală a fost la Cinematecă, unde vedeam câte 4, 5 filme pe zi, ca să-mi fac bagajul. Eram și foarte singur, timid, nici acum nu leg prietenii prea ușor. Îmi lipseau prietenii. Vreo doi ani, m-a bântuit gândul să mă întorc la Cluj.
- E fascinant uneori să vezi cum neputințele unui copil ajung să devină mai târziu mari plusuri. Pe tine ce te-a împins înainte? Care a fost motorul?
- Mi-am dorit să arăt că pot. Mie și alor mei. Ei n-au crezut că o să fac mare brânză cu filmul. Atunci, în iarna lui '90, când le-am spus că dau la Regie, au fost chiar foarte duri, ne-am certat. Mi-au spus, literal, că e o tâmpenie ce fac. Am trăit multă vreme cu dorința asta de a fi independent, de a le arăta că pot să-mi câștig banii, să fac ceva. Și n-a fost ușor, aici, la București, eram al nimănui, n-a fost nimeni să-mi țină spatele artistic, să mă sprijine, să mă introducă în vreun cerc. Ăsta a fost motorul. Am învățat în timp că e o prostie să spui că nu se poate, că trebuie să te zbați pentru lucrurile în care crezi.
- E sfatul pe care l-ai da și celor la început de drum, într-o carieră artistică?
- Chiar am avut ocazia să le vorbesc tinerilor la TEDx (o conferință motivațională n.r.) și le-am spus că e important să-ți asculți instinctul. Lucian Pintilie, cu care am lucrat ca asistent de regie, spunea: «Trebuie să te bați ca un câine, să-ți duci proiectul până la capăt așa cum vrei tu, chiar dacă vor veni mereu alții să-ți spună că se poate și altfel, că se poate mai ușor. Fiecare încercare de a ușura o situație devine un pas spre catastrofă». Așa e. Orice compromis de direcție duce la eșec. Nu le-am spus acestor tineri decât că trebuie să te bați pentru ideile tale. Uneori nu iese, pierzi concursuri, idei, bani, dar important e să mergi mai departe.
- Ești un ardelean proiectat în lumea gălăgioasă a Bucureștiului. Te simți diferit? Simți că, într-un fel, și-n filmele pe care le faci ești altfel decât cei de aici?
- Da, mă simt mai altfel, mai ardelean. Paradoxal, nu am simțit niciodată nevoia să fac un film despre problematica zonei din care vin, cum face colegul meu Marian Crișan, și o face bine. Dar e ceva fundamental în mine, sunt o sumă de calități și de defecte ardelenești care mă reprezintă. În ultimii zece ani, am conștientizat tot mai mult rolul extraordinar al maghiarilor în Ardeal și șansa pe care ei ne-au dat-o să ne dezvoltăm. Am descoperit de curând ce personalități uriașe avea minoritatea maghiară de la Cluj, ce sevă culturală extraordinară. E ceva ce cred că s-a transmis. Din păcate, conviețuim împreună, dar știm foarte puține unii despre alții, fiindcă doctrinele politice au adâncit falia dintre noi. Ca să nu mai spun că ardelenii cresc cu atitudinea asta de superioritate față de cei din sud. Taică-miu nici nu calcă în București. (râde)
- Ce e ardelean în tine, Tudor?
- Probabil un anume tip de întârziere în a lua decizii, o politețe din asta exagerată, o lipsă de adecvare în anumite situații... Scriitorul Vasile Ernu, care e basarabean, vorbea la un moment dat de moldoveni versus ardeleni. Și zicea că noi, ardelenii, suntem foarte drăguți, calzi, dar nu te primim în casă așa, când vrei tu, ca-n Moldova. Ardeleanul are o reticență burgheză. Se poartă minunat, dar te face să te simți în vizită, nu mai mult. Așa am fost crescuți.
"Știu foarte bine cine sunt și ce fac"
- Hai să vorbim puțin și de parcursul tău profesional. De-a lungul timpului, ți-ai găsit forța să realizezi foarte multe lucruri, în umbra actului creator propriu-zis. Ce te-a împins să te implici în atâtea direcții, când artiștii se plâng, de obicei, că nu au timp pentru proiectele lor?
- Eu nu mă consider artist. Artiști sunt Cristi Puiu sau Mircea Cărtărescu. Sunt oameni care pariază total pe arta lor, care au o totală inabilitate în a dezvolta un proiect antreprenorial, care nu vor să audă de contabilitate, de financiar etc. S-a întâmplat ca eu să am și talentele astea. Viața ne pune în fața unor alegeri și fiecare decide cum e mai bine pentru el. Ce m-a împins pe mine în toate aceste proiecte a fost curiozitatea, dorința de a face mai mult. De pildă, în 1994, când am terminat facultatea, a apărut oportunitatea de a mă înscrie la un curs ținut de cei mai mari producători de film din lume. Erau toți greii filmului acolo. Am ieșit iluminat și am zis: "Wow!". Primul lucru pe care l-am făcut apoi a fost să înființez o firmă de producție cu o colegă de la curs. Apoi a apărut Atomicul, era o provocare, aveam libertate totală să creez un brand, să înțeleg ce înseamnă să faci televiziune, cum să zic "nu"? Când s-a pus problema să merg la TVR, prietenii mei mi-au spus: «Nu te duce, o să intri în gura lumii, o să suferi!» Dar am zis: «Nu, mă duc, trebuie să fac asta, fiindcă simt că pot lăsa niște lucruri bune». Am reușit să le dovedesc celor din televiziune că merită să ne asumăm mize mari, că și televiziunea națională poate produce programe de vârf. Când singurele lor pariuri într-un an erau Cerbul de Aur și Eurovisionul, am adus formatul Mari Români, care a făcut rating uriaș și a făcut să se vorbească de TVR. De asta spun că nu am neapărat profil de artist. Sunt un bun antreprenor, cu multe idei creative și proiecte pe care mi-am propus să le cresc.
- Și în tot timpul ăsta nu ai renunțat nici la a face film.
- Despre oameni și melci a venit la șapte ani distanță de filmul meu de debut. Am fost foarte dur și exigent cu mine, mă gândeam că, dacă nu-mi găsesc pasiunea și plăcerea de a face regie sau dacă filmul nu ar fi ieșit bine, nu aș mai fi făcut niciodată altul. Din fericire, a ieșit bine. Dacă e ceva ce știu despre mine e că mă evaluez foarte bine, știu foarte bine cine sunt și ce fac și fiecare film e o probă cu mine care-mi arată dacă am învățat ceva. De altfel, trăiesc cu sentimentul că m-am maturizat abia acum câțiva ani, că tot ce a fost până acum a fost o serie de acumulări. Abia acum înțeleg ce mi s-a întâmplat, ce am avut șansa să trăiesc în anii aceștia haotici de după 1990.
- Cum reușești să împaci regizorul cu producătorul din tine?
- Greu. E un război pe față. Cei doi Gemeni din mine dau bătălia de la Podul Înalt. În ultimii ani, de când a apărut și un copil în viața noastră, gestionarea timpului e o adevărată provocare. Nevoia de timp pentru proiectele mele intime, pentru scris scenarii, pentru lecturi, se bate cu problemele zilnice, care țin de derularea unui festival, de administrarea câtorva firme, unde trebuie să dăm salarii, și de tot felul de nevoi casnice. E cumplit. Fraza pe care o aud cel mai des despre mine e: «Nu înțeleg cum ai timp de toate, cum reușești să faci atâtea». Nici eu nu știu cum. Încerc să mă împart. Dar cel mai fericit sunt atunci când pot să mă dedic filmului. Anul trecut, am plecat într-o prospecție în Spania, unde voi turna următorul film (după romanul Apropierea, de Marin Mălaicu Hondrari n.r.), și numai faptul că niște zile am putut vorbi despre cu totul altceva a fost o mare gură de oxigen. 2014, de pildă, a fost un an de coșmar. Am decis să filmez "De ce eu?" în februarie, apoi am plecat cu o bursă de două luni în America și am ajuns în țară exact când a început TIFF-ul. A trebuit să rezolv o groază de lucruri de la distanță, a fost psihotic, nici eu nu știu cum am reușit.
- Și cum te pregătești de filmări? Ai vreun truc pe care-l aplici, să te izolezi de toată nebunia asta?
- Ascult jazz, deși sunt mai degrabă fan rock alternativ. Jazzul sau canalul Mezzo lăsat deschis mă liniștește mult. Cu jazzul am o relație interesantă. La Cluj are o tradiție extraordinară, mergeam de mic la concerte. Am crescut cu jazz, fără să fiu un cunoscător. Acum, cea mai mare bucurie e să merg la Gărâna, an de an. În ultimii ani, am reușit să aducem și la TIFF banduri de jazz foarte mari.
- După niște ani, te-ai întors acasă, dăruindu-le clujenilor un festival. E și o declarație de dragoste față de locul în care te-ai născut?
- În 2001 nu aveam un festival de film care să ne reprezinte. Nu am ales din prima Clujul, pentru a-l găzdui. Am lucrat destul de științific. Am făcut o cercetare, să văd care e orașul cel mai dotat pentru așa ceva, mă refer la aeroport, săli, hoteluri și alte dotări. Iar Clujul a ieșit cel mai bine. Mai mult, la vremea aceea, Clujul avea de două ori mai multe filme vizionate pe cap de locuitor față de București. A fost o mare bucurie și ușurare. Recunosc că mă trăgea ața acasă. În timp, festivalul a crescut și am avut bucurii nenumărate. Am reușit să convingem Primăria să modernizeze fostul cinema Republica, am făcut lobby susținut să nu dispară alte săli. Până la lucruri mai puțin vizibile, cum ar fi faptul că am determinat apariția unei școli de film și televiziune la Universitatea Babeș Bolyai. Tineri care au trecut prin programele noastre educaționale au întemeiat, la rândul lor, cercuri de film la universități din toată lumea. E un impact subtil la nivelul clujenilor tineri care îmi dă o satisfacție uriașă. Simt că profilul orașului a avut de câștigat. Am schimbat în bine multe destine.
Un haos natural
- De vacanțe mai ai timp?
- Dacă aș putea, cred că aș pleca șase luni în vacanță. Am tot mai mare nevoie să mă desprind, cred că ai mei m-au făcut cu valiza în mână. Îmi place enorm să călătoresc. Din fericire, am șansa de a călători des cu filmul, când filmele sunt selectate în festivaluri. Să vezi lumea, s-o cunoști, e unul din lucrurile cele mai frumoase. Să călătorești în locuri minunate și să mănânci puțin și bine. Iată niște plăceri burgheze, pe care acum 20 de ani nu le aveam. (râde)
- Soția ta, Oana Giurgiu, e și ea producător și are o agendă cel puțin la fel de încărcată ca a ta. Cum e viața între doi oameni de carieră?
- E ca orice haos, dacă vrei să-i faci ordine, îi distrugi echilibrul. Între noi, lucrurile se așează natural. Anul trecut, am ajuns să facem documente în Excell, în care am notat când e unul plecat, când altul, când e festivalul, când e vacanța copilului, unde are fiecare treabă. E o mare provocare să armonizezi două agende cu proiecte diferite. Și sufăr că, din cauza prea multor obligații, nu pot să fiu mai des cu copilul nostru, Ștefan. Are deja 9 ani și, tot așteptându-mă să mă eliberez, a învățat tot procesul de facere al unui film. Mi-a reproșat de curând: «Da, dar n-o să ai timp nici după, că după ce termini promovarea la filmul ăsta, o să filmezi alt film. Și după ce filmezi, o să montezi».
- În haosul organizat de care vorbești trebuie să fie și o parte bună. Poate faptul că lucrați împreună. Că aveți despre ce vorbi...
- Da, așa e. Dar nu funcționează întotdeauna. Uneori, avem opinii diferite, mai negociem, ne mai certăm, mai lăsăm fiecare de la el. Uneori, luăm și acasă tot frecușul ăsta organizatoric, rămâne între noi și asta nu e cea mai fericită chestie. Ne fură mult din bucuria relației. Dar asta e, ne-am asumat proiectele astea, ne ținem de ele.
- Cum e viața ta bucureșteană, Tudor? Te mai simți plecat de-acasă?
- Nu, sunt un animal de Piața Romană, foarte bine adaptat. După un stagiu de două decenii în capitală, conduc ca un bucureștean, dacă m-ar vedea clujenii la volan, m-ar stigmatiza. Îmi place Bucureștiul. Încă mai descopăr locuri noi, cartiere și zone pe care nu le știam. Într-o zi, la finalul anilor '90, am mers să iau un pachet de la gară. Era 6 dimineața, toată Calea Griviței era goală și era soare, iar clădirile, vechi și scorojite, erau ireal de frumos luminate. Pentru mine, a rămas la fel și acum, un oraș al contrastelor, un oraș cotlonit, care se cere descoperit.