Zile cu prilej

Parasca Fat
Prima săptămână din Postul Mare (al Paș­telui) este o săptămână de "sărbători băbești" sau "zile cu prilej", neconsemnate în calendarul creștin.

(Motiv pentru care le și publicăm după începerea postului, ca pe un "do­cument" de via­ță arhaică în Maramureș.) Se țin pentru tunete, fulgere, "vântul rău" sau Frumușe­lele, pentru Milostive și pentru morți. Prilej înseamnă pri­cină, mo­tiv din care s-a întâmplat că a trăsnit o claie de fân ori vântul a distrus pânza întinsă pe pa­jiște la înălbit. Adică din cauză că nu "s-a ținut", nu s-a sărbătorit ziua indicată. Dacă celelalte "zile cu prilej" sunt presărate de-a lungul anului, zilele primei săptămâni din Postul Paș­telui sunt sărbători compac­te. Fie­care poartă un nume și este destinată unor munci precise.
Lunea urâtă. Se postește și se ajunează. La toată lumea îi este urâtă și i se pare foarte lun­gă, fiindcă este prima zi de post.
Înainte de răsăritul soarelui se scoate ce­nu­șa de la sobe și se presară cu ochii închiși peste straturile din grădinuță, ca să se distrugă vier­mii și să nu mănânce legumele. Nu se țese, nu se toarce, nu se coase, nu se spală haine, nu se coace pâine. Singurul lucru indicat obligatoriu este semănatul răsadului. Din răsadul se­mă­nat în lunea urâtă va ieși în mod sigur o varză fru­moasă, deoarece la repicare, răsadul va avea numărul de zile necesare.
Marți între tunuri. Nu se lucrează aproape ni­mic: nu se coase, nu se țese, nu se toarce, fiind pericu­los pen­­tru tunetele și trăsnetele la care sunt expuse animalele și omul.
Miercurea Milostivelor. Nu-i voie să se lu­cre­ze ni­mic. Milostivele se mai numesc slă­bă­noa­ge. Sunt lumi­nițe cu cap de om care joacă, pe la unu-două noap­tea. Merg o bu­ca­tă de drum, se opresc și joacă sus-jos. Pleacă iar și iarăși se opresc să joace. Pentru a putea lucra în această zi, există o modalitate de dezle­gare. Cea care vrea să lucreze face "prescurile Milos­ti­velor". Pe o hârtie pune, cât iei cu trei degete, șapte gră­mă­joare de făină și șapte de cenușă, sub formă de prescură. Aprinde o lumânare și pune prescurile între spini, pe un băț ori într-un par din gard. Pres­curile Milostivelor se pun înainte de răsă­ritul soarelui. La în­toar­cere, femeia dă de poma­nă două ouă la doi copii care nu știu să zică "mul­țam", adică foarte mici, și apoi lucrează. Sunt însă puține cele care fac Prescurile Milos­tivelor.
Miercurea Milostivelor se ține mai ales pen­tru Frumușele sau "vântul rău", ca să nu dis­tru­gă pânza pusă la înălbit sau, pe timpul verii, fâ­nul. De obicei, "vân­tul rău", vârtejul (tor­nada) are o putere extra­ordinară, putând să ridice de la pământ copii sau căpițe întregi de fân și să le ducă până cine știe unde, împrăș­tiindu-le. Pânza o învârte printre crengile copa­cilor, în­cât nu mai poate fi luată decât tăiată bucăți ce nu pot fi utilizate la croitul cămă­șilor.
Că zilei i se spu­ne Mier­curea Milos­ti­velor ar pu­tea în­semna că pe lângă nu­mele de Fru­mu­șele, aces­tui vânt pe­riculos i se mai adau­gă în­că un eufe­mism plă­cut, fiindcă este interzisă orice oca­ră sau vorbă urâtă la adresa lui. Tre­buie să i se adre­se­ze nu­mai cuvinte fru­moa­se, de lau­dă. În ce fel ar fi ac­­ționat Milos­ti­­vele, lumi­nile cu cap de om, dacă nu li s-ar fi respectat ziua nu se știe ori este tabu. Ceea ce se știe despre ele că fac nu indică o legătură lim­pede cu "ținerea" zilei, cu sărbătorirea ei.
Joița verde. Este bine a țese, a boncăni, a face zgo­mot, ca să iasă iarba. În această zi țe­su­tul nu mai este lucru, ci ritual.
Vinerea seacă. Nu se lucrează orice. Se dea­pănă, se aleg semințele de flori, sămânța de fa­sole pentru primăvară, se verifică lăzile cu hai­ne.
Sâmbăta morților. Se ține ziua pentru morți. Nu se mănâncă de dulce. Se dă pomană în mniatu' (nu­mele) lor. Nu se spală rufe, nu se face leșie. Cea care spală ori face leșie le dă morților să bea apa aceea în care a spălat ori leșiat. În nicio sâmbătă a morților nu este voie să se spele haine. Am putea zice că zilele se țin pen­tru apă, pentru purificarea ei.
Duminica este a taților, spun cu maliție băr­bații; sărbătoare pentru toată lumea.

***

Din punct de vedere omenesc, săptămâna întâie-n post în care nu se toarce, nu se coase, nu se țese de­cât joi, ca ritual, este o săptămână a milei față de mâi­nile tru­dite ale femeilor. Mâi­nile trebuie și ele să se odih­nească, să se refacă după o iarnă de zile și nopți în care lu­crează neo­bosite, încontinuu, pentru a-și putea în­veș­mânta în straie noi, albe, familiile, la sosi­rea primă­verii și a Învierii Domnului Iisus Hris­tos.