Sihastra din vârful muntelui

Cristian Curte
- Departe, într-un vârf al Munților Vâlcan, la granița dintre nordul Olteniei și Ardeal, la un ceas de urcuș de la Mânăstirea Tismana, se află o bisericuță de piatră și o chilie de lemn în care trăiește o pustnică. Maica Vartolomeea se nevoiește aici de aproape două decenii, doar ea și cu Dumnezeu, învățând să-I vorbească și, mai ales, să-L asculte -

Era încă noapte, dar departe, la linia orizontului, o dâră de zare aurie vestea, deja, că lupta luminii cu întunericul era pe sfârșite. Văzuse răsăritul de mii de ori de pe vârful mun­telui, dar de data aceasta, un iureș de bucurie i-a năpădit inima. A început să toace ca pentru slujbă și nu s-a oprit până când discul soarelui nu a ieșit cu totul din spatele mun­ților. Era felul ei de a saluta venirea luminii, în pus­tiul cel rece al înălțimilor. Și când pri­mele raze i-au mân­gâiat fața, maica a simțit că soa­rele îi vorbește: "Bu­nă dimineața, Vartolo­meea, o sută de ani să trăiești!". În dimineața aceea, împlinea șaptezeci. Era plecată în pus­tiu de un deceniu. "Am vrut să fac la fel în anul următor, dar soarele nu mi-a mai răs­puns..."
Maica Vartolomeea e mi­cuță și plăpândă. Are ochi albaștri, un albastru adânc, ca cerul de peste munți, și o voce blândă, delicată și mân­gâioasă. 78 de ani au trecut peste ea, din care optspre­zece i-a petrecut aici, în pus­tiul uneori miraculos, alteori aspru, al Cioclovinei de Sus. (Cioclovina de Gorj, "peste drum" de Cioclovina de Ha­țeg, n.n.) Și cum stă așa, ghemuită, în strana micuță, cioplită parcă anume pentru ea, pare un copil venit să se roage. În fond, în adâncul inimii, asta și este, un prunc înțelept, care a învățat să Îl asculte pe Dumnezeu.

Un vis din copilărie

De mică visa să plece să se sihăstrească. Își amintește cerul din nopțile copilăriei, când dormea afară, în curte, și-și spunea - "Dacă rezist acum, atunci înseamnă că trebuie să merg la pustie." Și a rezistat. Și nu doar o noapte. Apoi, peste dorul acesta nebun și sfânt, în naivitatea lui, s-a așternut viața, cu grijile și necazurile ei. Au trecut anii, a făcut școală, a venit în București și s-a angajat. Dar ceva, undeva, în adâncul inimii, îi spunea că nu merge pe calea rân­duită ei de Dumnezeu. Că trebuie să schimbe direcția vieții. Să renunțe la tot și să plece.
S-a întâmplat într-o zi obișnuită, la fel ca toate ce­lelalte. Se rugase la biserica Sfânta Ecaterina, lăca­șul studenților teologi din București, punându-și în ruga aceea toată zbaterea, toate îndoielile, toate căile pe care viața i le așternea, față în față cu dorul ei după mânăstire. Iar Domnul i-a răspuns. În adâncul inimii, a auzit atunci - "Nu vrei să-Mi urmezi Mie? Dacă rămâi în lume, vei ajunge paiul societății; dacă vei merge după Mine, te voi ajuta și te voi salva din viața asta!" Întrebarea a năucit-o. Așa că a întrebat, la rândul ei: "Dar cine ești, să te cred sau să te urmez?" "Am fost, sunt și voi fi!". Atât. Apoi s-a așternut tăcerea. Din acea clipă, scurtă cât o ră­suflare, a fost alta. "Să știți că nu e poveste, eu chiar am trăit-o. Dialogul acela mi-a dat multă putere. M-am simțit deo­dată stăpână pe mine și am avut curajul ca imediat, chiar a doua zi, să le spun la serviciu că eu nu mai stau. Voiau să mă facă membru de partid, așa că s-a dat un fel de alarmă, dar până la urmă am bi­ruit." Și a plecat. Nu era ușor să te călugărești în acele vremuri. Mâ­năs­tirile abia se redeschiseseră, du­pă ce fuseseră aproape desființate de decretul din 1959, care urmă­rise transformarea lor în muzee, ateliere sau CAP-uri. Ea a ales Tis­mana, străvechea ctitorie a Sfân­tului Nicodim. Ucenicia i-a fost însă presărată cu spini, o cale a du­rerii, pe care Hristos i-o pregătise ca să crească în smerenie.

Mânăstirea

"Spun sfinții părinți că atunci când vii la mânăstire, acolo este un spital și tu ajungi bolnav - bol­nav de patimi, de gândirea asta obositoare. Iar Dumnezeu pune pe cineva, una sau două persoane, să te «spele». Și Domnul te freacă bine în felul acesta, cu buretele de sârmă! La sfârșit, însă, tot El m-a luminat și am înțeles că trebuie să rabd totul, pentru păcatele mele. Am răbdat, dar a fost greu de tot..."
Maica Vartolomeea și-a găsit li­niștea după o întâlnire neașteptată. În anii aceia de ucenicie a venit la Mânăstirea Tismana părintele Nil Dorobanțu, care suferise mult în temnițe, de pe urma conducerii comuniste. Au vorbit îndelung, despre Hristos, iubire de semeni și suferință, dar un singur cuvânt i s-a împlântat în adâncul sufletului, un sfat cât o viață: "Când Îl vei des­coperi pe Mântuitorul răstignit în inima ta, atunci vei fi salvată". Din clipa aceea, când avea ispite provocate de celelalte viețuitoare din mânăstire, se arunca în fața Crucii. "Crezând, nu numai închipuin­du-mi cum e Mântuito­rul pe cruce, alergam în fața Lui și spuneam: «Doamne, ajută-mă și iartă-mă, că am greșit!»" Trebuie să-L ai mereu pe Hristos în inimă. Nu în altă parte! În inimă! Uneori exagerezi în minte bucuriile sau supărările, dar tre­buie să ai răbdare să vezi cum e realitatea - și rea­litatea, de multe ori, este, de fapt, frumoasă. Dar noi, gândind așa, superficial și neavând răbdare, greșim de multe ori și o percepem altfel. Când nu te mai controlezi, îți pierzi stăpânirea de sine și pierzi gân­direa asta pozitivă - că Dumnezeu este cu tine și nu te va lăsa să te pierzi. Trebuie tot timpul să avem gân­dul la Dumnezeu! Poate că exagerez, dar așa simt eu. Tot timpul, clipă de clipă, trebuie să-ți fie gândul la Dumnezeu, și atunci și Dumnezeu este cu tine și te ajută. Și e mare lucru ăsta. Mare lucru!"
Încet, cu multă trudă și rugăciune, liniștea i s-a așternut pe suflet. A învățat că trebuie să fie numai iertare și iubire. Pentru toți. Dumnezeu o pregătea ast­fel pentru asprimea traiului din sihăstrie. Ar fi vrut să plece încă din primii ani de călugărie, dar tradiția nescrisă cerea ca monahiile care doreau să se sihăs­trească să se pregătească în obște, timp de 20 de ani. Așa că a așteptat.

Locul ciumaților

Drumul urcă pieptiș de la Mânăstirea Tismana, agățându-se de pantele muntelui. E un drum mâncat de ape, pe care, dacă urci la pas, mergi mai bine de un ceas prin pădurea golașă acum, în prag de pri­măvară. Apoi apuci pe o potecă, iar ea te duce spre vârf, cale de alt ceas. La capăt, printre steiurile de stâncă și cenușiul fagilor se ițește albastrul fumuriu al cerului, care se zbate să iasă din iarnă. O bisericuță mică, de piatră, văruită în alb și îmbrăcată în șiță, îți spune că ai ajuns. Ești la Cioclovina de Sus, pe un pin­ten de munte. De jur împrejur sunt numai pră­păstii, singura graniță e văzduhul. Un cuib de vulturi, rupt de tot restul lumii. Doar tu și cu Dumnezeu. Lumea, cu bucuriile și durerile ei, cu păcate și virtuți, a rămas departe, în urmă. Parcă în alt ev.
Lăcașul a fost durat în anul 1714. În acele vre­muri, aici erau aduși bolnavii de ciumă, de care lu­mea fugea mâncând pământul, și care trăgeau să moa­ră. Erau târâți până sus și izolați în munte pentru ca molima să nu se mai răspândească. Aici nu se trăia, ci se murea. Un loc blestemat, un loc al chi­nurilor, pe o gură de rai. În locul acesta a vrut maica Vartolomeea să-și aștearnă rugăciunile.
Când a primit binecuvântare să se sihăstrească, în anul 1998, aici nu mai era decât străvechea bise­ricuță în curs de restaurare. În rest, nimic. Doar mun­tele, cerul și pădurea cu jivinele ei. Dar ea a vrut să rămână aici pentru totdeauna. Împlinise anii de în­cer­cări în ascultări, iar dorul după rugăciunea în sin­gurătate o mistuia. Avea 60 de ani, dar inima îi era tânără și curajoasă.

Mușcătura și sărutul pustiei

Întâi i-a degerat obrazul, pentru că se culca pe scân­durile înghețate bocnă. Și acum are partea dreap­tă a lui mai roșie decât cealaltă. Apoi piciorul, pe care l-a scos într-o noapte de sub folia de nailon cu care se învelea. Maica Vartolomeea tăinuiește încer­cările prin care a trecut, așa că despre suferințele răbdate am aflat de la o altă monahie, care-i știe bine viața. Când am întrebat-o dacă nu i-a fost frig în plină iarnă, în vârf de munte, mi-a spus doar atât - "Ieșeam afară, în mușcătura gerului, iar când in­tram înapoi, mi se părea cald."
Când a ajuns la Cioclovina a trebuit să-și dureze un adăpost. Avea la îndemână lemn și cuie rămase de la restaurarea bisericuței. A așezat câteva scânduri pe pământ, închipuind o podea. Apoi, din crengi, a construit un soi de colibă, pe care a acoperit-o cu o folie de nailon și a legat-o cu sârmă. Acum avea un adăpost de ploaie, dar înăuntru nu putea să facă foc, pentru că și-ar fi topit bruma de acoperiș. Așa că toată iarna s-a "încălzit" cu o candelă improvizată dintr-o cutie de pateu, în care punea puțin ulei. A rezistat în chilia aceea un an de zile. "Dar eram fericită! Într-o zi am ieșit afară și am simțit așa o bucurie, încât am zis - «Cioclovina, ăsta-i visul meu de-o viață și viața mea de vis!» Nu adia niciun vânt, dar când am ieșit, a venit așa, deodată, o boare și a scuturat crăcile de zăpadă pe fața mea. Pentru mine a fost ca și cum locul mi-ar fi răspuns printr-un sărut. Cu fericirea aia nu știu dacă o să mă mai întâlnesc vreodată..."

Sihăstria

- Cum începe ziua aici, măicuță?

- Începe frumos. Lumina taie parcă tot covorul ăsta de nori de noapte și săgețile care vin la orizont anunță soarele. Lumina îți dă putere! Într-o iarnă, nu mai văzusem soarele de vreo două luni de zile și eram necăjită rău, fiindcă eu depind foarte mult de el. Așa că am intrat în chilie și m-am rugat cu rugăciune sinceră la Maica Dom­nului. Am simțit pe loc că mă mângâie și când am ieșit iar afară, nu-mi mai era frică și necaz pe zăpadă că nu e soare. Mi s-a schimbat cugetul în bine. E o mare experiență să stai la pustie. Că multe lu­cruri înveți în singurătate și în sihăstria adevărată. Cel mai mult înveți să-l iubești pe aproapele tău, așa cum este el.

- Cum să înveți asta singur, în vârf de munte, fără niciun om prin preajmă?

- Sunt oameni destui, ți-e plină mintea de ei: uite, cutare ți-a făcut cutare, uite-așa... Și atunci, eu stau liniștită și îi zic gândului: "Du-te la Mântuitorul, vezi ce zice El, că eu nu știu să gândesc". Asta e și o probă de smerenie, și un ajutor nepre­țuit din partea lui Dumnezeu. Uite-așa, stai în pustie, nu te deranjează nimeni, dar te deranjează gândurile. Și până nu te împaci cu toți oamenii pe care i-ai cunoscut, până nu înveți să-i iubești necondiționat, gândurile nu te lasă. Eu mă și rog pentru toți oamenii cu o rugăciune intensă.

- Singurătatea asta deplină în care trăiți nu e, uneori, mult prea grea?

- Este grea, dar și ajutorul este mult din partea lui Dumnezeu. De multe ori mă culcam, că nu mai pu­team să mă rog... Vin și demoni, șapte demoni ne luptă pe noi, și cel mai periculos este demonul accediei, care vine cu deznădejde și nesimțire. Te paralizează și îți dă o indiferență, că, de unde până atunci credeai în Dumnezeu, în frumusețe, deodată ți se schimbă traiectoria și nu-ți mai vine să crezi în nimic, și îți dă și o moleșeală, de nu mai poți... Eu cred că de acolo numai Dumnezeu te mai poate scă­pa. E ca o mlaștină: când cazi în ea, orice ai face, nu te mai poți salva, te tot duci la fund; trebuie să vină cineva din afară, de Sus, de undeva, să-ți întindă o mână de ajutor, să te salveze. Într-o dimineață, m-am sculat tare răvășită și am zis: "Doamne, m-ai uitat, sunt sigură că m-ai uitat!" Și a venit răspunsul: "Dacă te uitam, nu te mai sculai!" E grea singură­tatea, da, dar dacă Îl ai pe Dumnezeu, atunci se ușu­rează. Dacă Îl iubești pe Dumnezeu, trebuie să Îl cauți în orice făptură, în orice loc, în orice fir de iar­bă care răsare, și să te bucuri, că este un dar mare de la Dumnezeu.

Gușterul din ciubăr

Maica Vartolomeea iubește animalele. Pentru ea e o legătură tainică, dar foarte puternică, între om, creație și Creator. I s-a întâmplat ca Dumnezeu să o îndrume El însuși spre ajutorarea jivinelor pădurii. Într-o zi, pe când se ruga, de afară a auzit un strigăt de ajutor. A ieșit grăbită, gândindu-se că e vreun turist la ananghie, dar nu a văzut pe nimeni. Strigătul o tulburase, așă că a început să caute împrejurul chiliei. Atunci i-a venit în minte să intre în căsuța unde locuiește. Acolo, în ciubărul cu apă, a găsit un gușter pe cale de a se îneca, vlăguit de cât se zbătuse. Dumne­zeu îi dăduse un semn, iar inima ei, frăgezită de rugăciune, îl au­zise.
"A doua zi de dimineață, când am ieșit de la biserică, cine credeți că dansa în fața mea? Șopârla! Eu am o legătură cu Dumnezeu care pare așa, copilă­roasă. De exemplu, când mai gă­sesc viermișori prin chilie, se mai întâmplă, că-i pustiu pe aici, zic: «Doamne, eu nu-l omor, dar nici Tu pe mine să nu mă omori dacă ajung la Tine, acolo!» E și asta o boabă de rugă­ciu­ne, nu? Să ții legătura cu Dumnezeu e mare lucru, și să te bucuri de fiecare zi și să te scoli cu bucurie că, uite, El ți-a dat să mai trăiești o zi! E frumoasă ziua aici, la pustie - nu știu cum e în altă parte, dar mie aici tare mi se pare fru­moasă! După mine, dacă noi iubim anima­lele, ne iubește și pe noi Dumnezeu. Trebuie să fie iubite și ele, că sunt făpturi lăsate de Domnul - nu știu cu ce scop, nu știu cu ce împrejurări, dar sunt și ele în viață și trebuie ajutate."

Ultima încercare

Ani de zile, maica Vartolomeea a făcut singură drumul până la Mânăstirea Tismana. Mergea ceasuri întregi prin pădure, pe vreme frumoasă sau pe zloată, îngânând rugăciuni, ca să-și aducă de-ale gurii sau să-și care cele necesare traiului de zi cu zi. Drumuri grele, pe care le făcea de multe ori singură, o mo­nahie ajunsă la șaptezeci de ani de viață, dar care, sub veșmântul fragilității, ascunde un suflet cu o tărie de oțel.
În urmă cu câțiva ani, maica s-a împie­dicat și a căzut. Și-a rupt atunci amândouă picioarele. Au venit și au coborât-o din mun­te cu Salvamontul, apoi au operat-o la spital, la Craiova. Oasele, plăpânde, la fel ca întrea­ga ei făptură, nu s-au mai supus sufletului de oțel. S-au frânt și nu au mai vrut să se vin­dece pe deplin. De atunci, măicuța merge în două bastoane, așezând cu grijă fiecare pas. Chilia ei din singurătate părea că va rămâne goală. Dar maica Vartolomeea nu s-a îndu­ple­cat. Nu putea să renunțe la sihăstrie toc­mai acum, în amurgul vieții. Așa că le-a rugat pe celelalte maici să o ducă înapoi. Să o ia pe sus de subsuori, dacă e nevoie, și așa să o urce la chilia din vârf de munte, ca să moară în "visul ei de-o viață". Și pentru că o iubeau, maicile i-au împlinit voia, dar de atunci, i-au rânduit și o ucenică alături de ea.
"Eu zic așa, că nu există fericire deplină fără ajutorul lui Dumnezeu. Chiar dacă, hai să zicem, uite, ai casă, ai mașină, ai nu-știu-ce, și zici că ești fericit, aia nu-i fericire. Nu e, dar oamenii o cred fericire. De aceea, când vin peste ei nenorocirile, nu-și mai revin. Dar dacă Îl iubești pe Dumnezeu, așa ceva nu se întâmplă. Chiar dacă vin necazuri, cum au venit la mine, ele îți dau o stabilitate și o putere, pentru că sunt trecătoare și tu știi că Domnul e cu tine și te ajută. Fără necazuri nu ne putem mân­tui, așa spun și sfinții părinți, și eu cred că necazul ne dă posibilitatea să alergăm la Dumnezeu. Alții aleargă în altă parte, dar noi, ortodocșii, trebuie să alergăm la Dumnezeu. Gândind așa mereu și trăind viața asta cu smerenie - la dumneavoastră, la mireni, se cheamă bunăcuviință, la noi, la monahi, se cheamă smerenie - este imposibil să nu simți dul­ceața dumnezeirii."

Fotografiile autorului, GEORGE CRĂSNEAN (1), DREAMSTIME (1)