"Pe 18 februarie, cel mai mare basist român de jazz va concerta alături de Big Bandul Radio", anunțau afișele de concert. Și, într-adevăr, una dintre atât de rarele prezențe în țară ale lui Decebal Bădilă, tânărul-minune al anilor '80, a însemnat o seară strălucitoare pentru jazz-ul românesc. Venit din Germania, direct de la aeroport, fără repetiții, muzicianul a scos scântei, alături de instrumentiștii orchestrei radio, dar, mai ales, în formula de trio, cu doi vechi colegi de trupă, pianistul Petrică Andrei și Vlad Popescu (tobe). Ovaționat de publicul bucureștean, Decebal Bădilă a afirmat încântat: "Sper că și spectatorii s-au bucurat pe atât de mult, pe cât ne-am bucurat noi. Ne-am simțit extraordinar pe scenă, atât de bine, încât am decis să scoatem un disc cu înregistrarea acestui concert. Prietenia noastră a devenit și mai temeinică și a fost un factor decisiv în reușita acestui demers muzical, la opt ani după ce nu mai cântaserăm împreună."
Între valurile Dunării și blocurile din București
- Ați plecat în Germania în urmă cu 26 de ani, dar publicul de jazz de la noi nu vă uită și vă duce dorul. Cum vă simțiți atunci când vă întoarceți pe o scenă din țară?
- Foarte emoționat. O senzație pe care o simt foarte rar în ultima vreme. Poate și datorită faptului că vin atât de rar aici și simt presiunea, simt că așteptările sunt foarte mari: atât publicul, cât și muzicienii de jazz așteaptă să audă lucruri aproape imposibile de la mine. Sunt emoționat pe orice scenă din țară, dar parcă mai mult la București, orașul în care mi-am început cariera, și pe scena Sălii Radio, acolo unde am cântat în trecut cu mari muzicieni. Se știe că sunt născut în Constanța, însă nu am stat acolo decât până la vârsta de doi ani, când părinții au decis să ne mutăm la Tulcea. Acolo am avut o copilărie extraordinară, aproape în fiecare zi eram pe câte o ambarcațiune mai mare sau mai mică, barcă, șalupă, vapor, săptămânal mergeam în Deltă, băteam mingea, umblam liber într-un oraș pe care îl consideram la vremea aceea uriaș. Apoi, când aveam cinci ani și jumătate, părinții au decis că ar fi mai bine să ne mutăm la București. Fratele meu, mai mare cu șase ani, Ovidiu, începuse cursurile Liceului "George Enescu", la contrabas, și s-au gândit că ar fi mai bine pentru mine să nu schimb școlile, așa cum făcuse el. Ajunși aici, părinții m-au întrebat, mai mult de formă, gândindu-se că voi alege școala cea mai apropiată de noua casă: "Băiețel, la ce școală vrei să mergi?" Eu însă am spus că vreau la aceeași școală ca cea a fratelui meu, școala de muzică. Niciunul dintre părinți nu era muzician de profesie, însă mama cântase pe vremuri la vioară, iar tata cânta, și o mai face și acum, într-un cor. Au zis "Bine", gândindu-se că oricum nu am să trec examenul de aptitudini. S-a întâmplat însă cu totul altfel.
- Cum v-ați acomodat cu zgomotosul București, cu școala de muzică?
- Am primit locuință în cartierul Pantelimon, bineînțeles, la blocuri. În fiecare zi, eu și cu fratele meu făceam o oră și jumătate dus, o oră și jumătate întors, de la școala de muzică. Pentru noi, era o aventură zilnică, destul de obositoare, ce-i drept. Mie mi-ar fi plăcut să fiu pianist, dar primisem instrucțiuni clare de acasă, nu care cumva să..., așa că atunci când am fost întrebat, la școală, "Ce vrei să studiezi, pianul sau vioara?", am spus, pe un ton plângăcios, "Vioara". Așa că am studiat patru ani vioara, dar nu mi-a plăcut deloc. La un moment dat, am descoperit în casă contrabasul fratelui meu și, când credeam că nu sunt observat, cântam la el. Ovidiu câștigase detașat, la 9-10 ani, concursurile naționale la care participase, însă nu se putea prezenta mai departe cu instrumentul dat de școală. Profesorul său, Ion Diblă, un om tânăr, energic, a venit cu ideea să comandăm unul la Reghin. A durat doi ani, însă, odată sosit contrabasul, fratele meu a început să câștige premii internaționale. Când am ajuns și eu la nouă ani, am visat să devin pianist de jazz, pentru că descoperisem înregistrările lui Oscar Peterson. Câțiva ani mai târziu, cântam la pian într-un trio cu fratele meu și cu un percuționist. Am debutat la Festivalul de Jazz de la Sibiu. Florian Lungu, specialistul numărul unu al genului, ne-a ascultat și mi-a zis "Da, nu-i rău pentru vârsta ta. Însă l-ai ascultat pe cutare sau pe cutare? Armoniile tale sunt cam rudimentare". Avea perfectă dreptate, însă eu am fost atât de rănit, încât am renunțat la visul de atunci.
Chitarist, într-o trupă pop
- Și chitara bas? Cum ați ajuns, până la urmă, la instrumentul care v-a consacrat?
- Prima mea scenă a fost cea de la Casa Pionierului, unde cântam la vioară într-un soi de ansamblu folcloric de copii. Și atunci, pe când aveam vreo opt ani, fratele meu mi-a arătat la contrabas un "mers de brâu, de horă", o formulă folclorică tipică sudului țării. Și formula asta m-a urmărit mult timp, o repetam la coarda sol, cea groasă, a viorii. Ea s-a combinat în mintea mea cu faptul că Ion Diblă, profesorul lui Ovidiu, cânta la bas într-o formație pop de succes pe vremea aia. Așa că lucrurile s-au limpezit pentru mine: vreau să devin chitarist bas, într-o trupă pop! Următorii doi-trei ani mi i-am petrecut cântând, alături de colegi mai mari, într-o formație de... heavy metal, numită "S.O.S.". O experiență foarte interesantă pentru mine. Atunci mi-a fost clar că asta e, sunt făcut pentru chitara bas, nu m-am mai uitat în urmă. De atunci, cel mai simplu lucru pentru mine este să cânt la ea, am senzația că pot face asta și în somn. Orice zi în care nu reușesc să ating chitara este ca o zi pierdută pentru mine. Pentru mine, dar și pentru elevii, studenții mei. E o zi în care nu am progresat, nu am reușit să descopăr nimic. Bineînțeles că altfel descopăr multe chestii pe care alții le-au descoperit probabil cu mult timp înainte, dar bucuria de a le găsi eu este imensă. Asta-i firea mea, mă satur repede de lucruri ce pot avea succes, dar sunt repetitive, caut mereu ceva nou.
La 15 ani, alături de Johnny Răducanu
- Fratele dumneavoastră, regretatul Ovidiu Bădilă, a fost un foarte apreciat contrabasist. Care era relația, îi făceați concurență, vă ambiționați să-l prindeți din urmă, sau priveați spre el numai în sus, ca la un model?
- Îmi este foarte clar că fără Ovidiu nu aș fi ajuns basist, de acolo a pornit impulsul. Mai târziu, după ce el își făcuse un nume și cântase deja cu marii muzicieni români de jazz, a început să mă ia cu el și să mă prezinte. Știa că vrea să se îndrepte spre muzica clasică, interpreta extraordinar, în special muzica italiană a secolului XIX, știa că va pleca din țară și voia să-mi lase mie locul. Venind din partea lui, recomandarea era primită fără nicio reticență. M-a prezentat lui Johnny Răducanu, iar acesta m-a ascultat un pic și a zis: "Gata, în seara asta cântăm cu Dan, pa, nu mai avem nevoie de tine!" Așa am ajuns, la 15 ani, basistul lui Johnny Răducanu. Am cântat cu Dan Mândrilă, cu Marius Pop, cu cei mai mari, timp de cinci ani, între 1985 și 1990. Era o mare bucurie, fără să-mi dau seama, mă foloseam de energiile acestor muzicieni excepționali ca să zbor. Ascultam înregistrările și-mi ziceam "Doamne, ce tare sunt!" Asta mi s-a întâmplat și mie, și tuturor celor ce pornesc lansat, cu oarece talent, de la o vârstă fragedă. Apoi vine momentul adevărului și al dezvăluirilor, când îți dai seama unde te afli de fapt, și pornești o muncă asiduă pentru a ajunge în punctul de a fi la fel de mulțumit ca atunci când nu știai mai nimic, dar te credeai atât de tare.
- Care a fost cea mai importantă lecție învățată în acei ani de la Johnny Răducanu?
- Toleranța. Să lași lucrurile să curgă așa cum sunt. Prezența de spirit, dar și respectul, dragostea pentru muzică și pentru toți cei care o fac, pentru colegii de breaslă, pentru cei ce aparțin familiei noastre. Am învățat multe de la el, perioada aceea a fost plină de lecții pentru mine.
- Cum ați decis să părăsiți scena românească pe care erați atât de răsfățat, pentru Germania?
- Într-adevăr, mă simțeam iubit și propulsat de publicul de aici. După ce cântasem alături de vârfurile jazz-ului românesc, ajunsesem să am concerte de unul singur, bine primite. Însă cei din jur începuseră să-mi spună "Nu mai ai ce învăța aici, du-te în lume, du-te în America!" Ajunsese o idee fixă să ajung să cânt în capitala mondială a jazz-ului, ori la New York, ori la Los Angeles. Până în 1990, nu putusem ieși din țară, pentru că în 1987, fratele meu plecase din România și, după doi ani petrecuți fără acte la Paris, primise oferta de a se alătura unei orchestre importante din Germania, așa că se stabilise acolo. În februarie 1990, am renunțat la visul meu american și am plecat să studiez jazz-ul în Germania, unde urma să-mi revăd fratele după trei ani. A fost decizia cea bună să rămân în Germania, pentru că în felul acesta am putut avea parte de fratele meu, am putut fi în preajma sa, până în 2001, când el a dispărut. Însă școala în sine a fost dezamăgitoare. Noi ne imaginam de aici că în Germania sau în Occident ne vor învăța jazz, că va fi o mare experiență. Nu e chiar așa. Acolo te duceai la secretariat, îți spuneau când ai examene, iar cursurile erau facultative, n-a fost nimic special. Iar dacă se întâmpla ca unul să iasă în față, să treacă de nivelul mediu, destul de scăzut, devenea cumva transparent, nu mai era băgat în seamă de colegi, ca și cum nu mai exista. M-am bucurat, încă din primul moment, de simpatia și de sprijinul profesorilor. Însă atitudinea asta a colegilor nu am înțeles-o. Mult timp am crezut că nu sunt eu destul de bun pentru a fi băgat în seamă.
O umbră pe suflet
- A fost greu să vă faceți un nume pe scena germană?
- Scena de jazz nu-i deloc o scenă bogată în Germania, iar cei care trăiesc doar din jazz o duc ca niște asceți. Conform statisticilor, jazz-ul reprezintă doar 7% din cerința publicului german, în materie de muzică. Este foarte greu pentru cineva din afară să pătrundă în breaslă. Eu am început, încet-încet, să fiu ascultat și recomandat dintr-unul în altul. Mai întâi am cântat cu marele pianist Eugen Ciceu, cu care Florian Lungu îmi făcuse cunoștință în 1993, și cu care cântasem atunci la Sala Radio din București. Apoi am ajuns să cânt și în Germania cu vârfurile din jazz. Big Bandul din Stuttgart avea nevoie de un basist, eu credeam că formula asta nu-i pentru mine, așa că am acceptat jobul doar temporar. Dar iată că sunt de 18 ani alături de ei! Atunci când fratele meu a dispărut, m-am lăsat de muzică timp de șase luni. Când mi-am revenit și mi-am căutat din nou de lucru, mi-au deschis înapoi porțile. În plus, merg în turnee cu o formulă a starurilor de jazz din Germania, venerabile legende. Câteodată sunt plecat și 200 de zile de acasă.
- Veneați dintr-o lume românească efervescentă și boemă a jazz-ului, înconjurat de intelectuali, de artiști, și ați ajuns într-o societate pragmatică...
- Foarte pragmatică! De aceea, dezamăgirea mea este mare. Plecat spre o lume pe care o consideram liberă, văd că lucrurile se îndreaptă rapid spre același drum, al părăsirii libertății. Tot mai mulți oameni își dau libertatea cadou, renunță prea ușor la libertatea de exprimare, de alegere, și asta, în întreaga Europă. Iar în Germania, opinia publică este un pic isterizată, fără motiv, aș spune. Golul lăsat de lumea efervescentă a României anilor '80 n-a dispărut. Am avut însă șansa să cunosc în Germania câțiva artiști mari, pe care-i apreciam de pe înregistrări, și apropierea de ei mi-a prins bine.
- Puteți spune că sunteți acasă în Germania?
- Mă simt foarte bine oriunde merg cu concertele, sunt în largul meu, însă acasă, pentru mine, înseamnă România și Germania la un loc. M-am mutat de curând într-un sat ce și-a serbat 755 de ani de existență. Undeva lângă Frankfurt, pentru a fi aproape de cel mai mare aeroport al Germaniei. E o experiență nouă pentru mine, care am fost un orășean întreaga viață. Aici mi-am descoperit misiunea de a avea grijă de animale bătrâne și bolnave, de pisicile din sat pe care altfel, nu le-ar băga nimeni în seamă. Unele dintre ele vin la mine în curte, au simțit că acolo e un loc sigur, se tolerează, le hrănesc, le îngrijesc. Altele, mai timide, stau ascunse, le-am învățat locurile și le las acolo de mâncare. Sunt bucuros că pot face asta. Atunci când oferi ceva din inimă, fără să aștepți nimic în schimb, poți simți fericirea. Însă îmi fac tot mai multe griji, atunci când sunt plecat pentru mai mult timp, cum se descurcă animalele "mele".
"Lasă lucrurile să curgă"
- În afara pisicilor și a îndatoririlor zilnice, cu ce vă ocupați timpul și sufletul, ce faceți pentru plăcerea dumneavoastră?
- În acest moment, caut să găsesc un sunet nou, care să mă reprezinte. Pentru asta, trebuie să te scufunzi în interiorul tău, să simți care sunt lucrurile la care rezonezi. Când îl voi descoperi, am să încerc să-l redau cât mai fidel cu putință în sunetul basului. E ca atunci când vorbești, vrei să fie vocea ta, și să spui exact ce gândești, pentru că, știm cu toții, de multe ori, ne ies pe gură alte lucruri decât cele pe care voiam să le spunem. În tinerețe, suntem cu toții fascinați de anumiți muzicieni și încercăm, poate involuntar, să îi copiem, să sunăm ca ei. Apoi, căutăm să spunem acel ceva numai al nostru. N-ar trebui să fie greu, dacă, într-adevăr, ai ceva de spus. Ce mi se pare cel mai greu, dar și natural totodată, este să continui să mă descopăr nu doar ca muzician, ci și ca om. Să mă cunosc din ce în ce mai bine, deși sunt convins că nimeni nu va reuși acest lucru, cu totul, într-o viață. Încerc să fac asta cu multă umilință, cu autocritică. Îmi dau și voie, acum mult mai mult ca în tinerețe, să greșesc, nu mă mai acuz atât de mult pentru lucrurile pe care nu le fac așa cum ar fi trebuit. Încerc ca, din energia pe care o primesc, să irosesc cât mai puțin și să dau mai departe. Mai am multe de învățat despre asta. Și, pentru a nu cădea de prea sus, încerc să nu-mi doresc dinainte nimic și să nu am așteptări, în special de la cei dragi. Dacă nu ai idei preconcepute, așteptări, dacă lași lucrurile să vină, să curgă, nu ai decepții și lucrurile vor ieși bine. Acesta-i și felul în care văd eu muzica de jazz, spontană, creativă, legată de momentul acela unic.