Dragostea, bat-o vina
- Lubnan, prin paginile revistei noastre au trecut o mulțime de artiști străini, legați, profesional și sufletește de România. E prima dată, însă, când invitatul nostru este de origine arabă. Prin ce te-a sedus o țară atât de diferită de spațiul tău natal, Libanul?
- Eram în Beirut, orașul meu natal, în ultimul an la Muzicologie, mă ocupam de un cor de muzică orientală și corul acesta a fost invitat să participe la un festival de muzică din Qatar. Acolo am cunoscut orchestra Operei din Timișoara și, mai cu seamă, o violonistă minunată, de care m-am îndrăgostit. Mă aflam atunci într-o perioadă de cotitură din viața mea. Tocmai realizasem că, de fapt, ceea ce doream să fac în muzică era să dirijez. Așa că mă hotărâsem ca, după încheierea facultății în Liban, să plec în Germania, pentru a studia dirijatul. Totul era aranjat. Dar destinul a hotărât altfel. După întâlnirea cu turnură romantică din Qatar, am decis ca, înainte de a porni spre Germania, să fac un ocol prin România, mai exact prin Cluj, pentru a o vizita pe violonista care-mi furase inima și care locuia în acest minunat oraș. Mărturisindu-i planurile mele de viitor, ea mi-a propus să mă prezinte maestrului Petre Sbârcea (n. red., dirijor român de renume internațional, profesor la Academia de Muzică din Cluj) pentru a afla și opinia dumnealui. În acele câteva minute ale întâlnirii, viața mea s-a schimbat total: maestrul mi-a pus niște întrebări, m-a ascultat, apoi m-a testat puțin și, la final, a venit la mine, mi-a luat mâinile într-ale lui, și mi-a zis: "Domnule, ai brațe de dirijor. Hai să ne-apucăm de treabă!". Și ne-am apucat. Am dat uitării Germania, m-am mutat în Cluj, m-am înscris la Academie și am devenit elevul maestrului Sbârcea. Și m-am și căsătorit! Din păcate, după o vreme, mariajul s-a destrămat, însă eu și fosta mea soție am rămas în relații apropiate. Împreună avem un copil, o fetiță, care a împlinit șapte ani și e foarte talentată: cântă atât la vioară, cât și la pian. Locuiește la Cluj, cu mama, dar tata merge și o vizitează foarte des.
- Să renunți la Germania pentru Cluj a fost, totuși, o decizie curajoasă...
- Da, dar eu cred în energia omului și în acea înțelegere empatică de dincolo de rațiune. Pur și simplu, întâlnirea cu maestrul Sbârcea mi s-a părut încărcată de energie pozitivă, a fost un moment de viață extrem de intens. Am avut o presimțire că, dacă îl urmez, totul va fi bine. Și așa a fost. Școala maestrului Sbârcea e una de top, una dintre cele mai bune din lume. Acest lucru mi-a fost confirmat și cu ocazia cursurilor de dirijat la care am mers ulterior în Suedia, Germania și Anglia, cursuri susținute tot de maeștri internaționali. Peste tot, buna pregătire pe care mi-a făcut-o domnul Sbârcea s-a simțit: față de ceilalți colegi, mereu dovedeam un plus. În aceeași situație s-au aflat și alți foști elevi de-ai dumnealui, care azi sunt aplaudați, atât de specialiști, cât și de public, pe scene prestigioase din lume.
La Cluj, în miezul vieții
- Clujul ți-a plăcut? Cum se simte un libanez în Ardeal?
- Pe mine, Clujul m-a fascinat cu liniștea și ritmul de viață domol pe care îl impune. Venit din frenezia și agitația Beirutului, Clujul a fost aproape un șoc. La început, mi se părea că e prea multă liniște! Aproape că mă deranja. Apoi am realizat că, pur și simplu, Clujul are o altă vibrație, o altă energie. Din clipa aceea, am îmbrățișat orașul și cred că și el m-a îmbrățișat pe mine. În Cluj am învățat să privesc mai lung în lucruri, mai în profunzime. Agitația din Beirut sau din București, de pildă, e ca un jandarm care te tot împinge de la spate, de nu-ți lasă nici timp să respiri, darămite să mai stai să analizezi lucrurile. Clujul, în schimb, are o generozitate deosebită: te lasă să pătrunzi în miezul vieții și s-o savurezi pe îndelete. A nu se înțelege, însă, că nu iubesc și Bucureștiul. Din contră, Bucureștiul, în care m-am mutat pentru masterat și apoi pentru doctorat, mi-a oferit un sentiment de familiaritate extrem de confortabil - are ceva din vuietul și efervescența orașului meu natal. Pe de altă parte, Clujul - ca și Bucureștiul, de-altfel - m-a sedus prin oamenii care m-au primit cu naturalețea unui "acasă" regăsit. Niciodată nu m-am simțit în România ca un străin. Inclusiv în școală: colegii și profesorii m-au primit cu prietenie și m-au ajutat, la nivel academic, fără rețineri.
Molipsire pe viață: cetățenia română
- Ai putea defini experiența ta românească?
- România este o țară care a știut magistral să-și împletească spiritul autohton cu acele elemente potrivite ei, pe care le-a găsit în culturile cu care a intrat în contact de-a lungul istoriei. În România, eu am învățat să fiu "austriac" în profesie - adică riguros, corect, organizat - în vreme ce spiritul oriental mi-a înlesnit integrarea în societate. Gândește-te că, în fond, planul meu era să stau aici patru ani, apoi, după absolvirea facultății, să mă întorc în Beirut. Numai că acei patru ani s-au transformat în unsprezece - căci și după încheierea studiilor, ba și după angajarea la Filarmonica din Liban, ca dirijor permanent, eu tot în București am rămas să locuiesc. Abia de anul ăsta m-am mutat înapoi, în Beirut, și asta, pentru că au dat navală peste mine proiectele și nu mai făceam față navetei. Însă continui să revin aici cât de des pot și, odată ce programul de lucru îmi va permite, Bucureștiul va redeveni cartierul meu general. Știind toate astea, probabil că nu vei mai fi surprinsă când îți voi spune că, de câteva luni, am dobândit și cetățenia română. Aceea a fost o zi de indescriptibilă bucurie pentru mine! Simt o legătură foarte puternică între mine și România, simt că, dincolo de legătura de familie pe care o reprezintă fiica mea, aparțin acestei țări. Lucrez mult cu muzicieni români din țară și din străinătate, preiau, în concertele mele, piese compuse de români, vin aici destul de des ca să dirijez, vorbesc româna bine - după cum mi se spune - pentru că o tratez ca pe limba mea maternă, și chiar gândesc, în mare parte din timp, în română, cunosc țara bine, căci am mers în excursii cam pe tot cuprinsul ei... Fac parte din această cultură, aici mă simt cel mai bine. România era deja, în suflet, țara mea, dar mi-am dorit să fie țara mea și din punct de vedere legal. Iar acum e! Vezi, de-asta cred că atunci când lucrurile vin în viață către noi așa, în mod neprevăzut, precum valul iscat pe o mare liniștită, noi nu trebuie să ne speriem și să fugim, ci trebuie să le acceptăm, căci, de fapt, ele au un rost, energiile se atrag și, când nu te împotrivești, ele te vor duce spre rostul tău adevărat. Universul trebuie respectat, căci înțelepciunea lui e mai mare decât a noastră.
Cu vioara pe pernă
- Fiindcă vorbim cam de multișor despre muzică, ar fi cazul să vedem cum a apărut în viața ta...
- A fost ceva inevitabil, căci în casa noastră se făcea muzică, existau instrumente: pian, lăută... Sora mea, Soumaya, care e mai mare decât mine, e o cântăreață de renume în domeniul muzicii orientale. Primul concert l-a avut la șaisprezece ani, deci, îți închipui că la noi veneau deseori muzicieni, compozitori sau cântăreți. De-altfel, întreaga noastră familie (mama, tata și opt copii - patru fete și patru băieți, eu fiind copilul cu numărul șapte) are un marcat simț artistic: tata, Abdul-Hamid, a fost pictor de nivel internațional și poet (a studiat Beaux Arts în Franța, a predat pictura la Universitatea din Beirut, vreme de treizeci de ani, a publicat vreo cinci volume de poezii, iar o stradă din Liban îi poartă numele), unul dintre frații mei e și el pictor cu cotă internațională (cu tot cu verișorii, avem șapte pictori în familie), un alt frate e și el muzician (percuționist), un altul e actor... Pe de altă parte, trebuie să înțelegi contextul: noi am fost niște copii fără copilărie, căci țara era măcinată de război - un război care, pus cap la cap, a durat cincisprezece ani. De aceea, orice ține de confortul intelectual, pentru noi nu exista: nu puteam merge la Conservator să studiem un instrument, nu puteam merge la un concert sau la un spectacol de teatru. În esență, viața noastră se desfășura între pereții casei sau, mai curând, ai caselor prin care am trecut - și au fost multe, căci, în funcție de evoluția ostilităților, eram nevoiți să ne tot mutăm. Fugeam dintr-o casă în alta, terorizați. Noi, copiii, nici nu ne puneam problema să ieșim pe stradă, să mergem undeva sau doar să ne jucăm: ne era teamă să nu fim omorâți. În epoca aceea, părinții nu se gândeau cu ce activități paralele școlii să umple timpul copilului, ci se gândeau cum să-și țină copilul în viață. Abia după 1990, odată cu încheierea războiului, am înțeles și noi ce înseamnă o viață normală, liniștită. Și totuși, în condițiile astea atât de tulburi, eu și frații mei ne jucam deseori "de-a orchestra". Deși nu știam ce e aceea o orchestră, decât din poveștile părinților... Dacă privesc în urmă, nu mă țin minte altfel decât înnebunit de a scoate sunete melodioase: băteam cu bețe în butoaiele de apă sau pe balustra balconului, încercam să cânt la sticle sau pahare ... Odată, când aveam vreo cinci ani, m-am gândit să-mi confecționez singur un instrument: am luat o bucată de lemn, am bătut în ea niște cuie și de ele am întins niște sârme. Aveam un instrument cu coarde. (râde) Până la urmă, vâzând cât de pasionat eram, ai mei au aranjat, cu mari eforturi, să am un profesor particular și așa am început să studiez lăuta. Când s-au convins că am talent, au decis să mă ducă la Conservator. Aveam treisprezece ani și am început să studiez pianul. Instrumentul îmi plăcea enorm și dovedeam aptitudini reale, însă, la îndemnul profesorului, în anul al doilea am trecut la vioară. Războiul își pusese amprenta și asupra mentalităților, așa că profesorul mi-a spus: "Ai degete lungi, subțiri, mută-te la vioară. Cu vioara ai ce face mai mult în viață decât cu pianul. Aici, cu pianul, nu vei putea să ajungi mai mult decât profesor, pe când cu vioara ai mai multe șanse, vei putea să-ți câștigi pâinea mai ușor." Vezi cât de mult ne îngustase războiul orizontul?! Ani de zile am suferit de dorul pianului, dar, din fericire, și vioara mi s-a lipit de suflet. Mai ales după ce profesorul mi-a spus: "Ca să cânți la vioară frumos, trebuie s-o iubești, trebuie ca vioara să știe c-o iubești." Ca atare, pentru a-i arăta viorii cât de mult o iubeam, în fiecare seară o lustruiam, o mângâiam și... mai mulți ani de-a rândul, am dormit cu ea în pat: o așezam lângă mine, pe perna de alături. Cred însă că, de fapt, orice instrument mi s-ar fi dat, cu la fel de mult drag și râvnă aș fi studiat. Pur și simplu, simțeam că muzica e salvarea mea, că ea e speranța mea în viață.
Oameni fierbinți
- Cum mai arată acum Beirutul?
- Orașul a fost reconstruit, dar se merge, în mod agresiv, pe stilul modern. Care e frumos, deloc banal, însă pe mine mă doare sufletul când văd că, pe zi ce trece, clădirile istorice dispar. Se urmărește profitul în detrimentul istoriei. Ceea ce a mai rămas din Beirutul de odinioară e concentrat în centrul vechi, care, din fericire, a fost reabilitat cu multă grijă. Acolo mai poți să vezi ce înseamnă arhitectura tradițională: un melanj de influențe turcești și franțuzești - Libanul s-a aflat întâi sub dominație otomană, apoi sub dominație franceză. Casele vechi sunt, așadar, în stil turcesc, în stil franțuzesc sau într-un stil mixt - acestea din urmă au fost construite prin anii '30-'40: corpul clădirii e oriental, iar acoperișul, roșu, e franțuzesc. Sună ciudat dar, de fapt, îmbinarea e armonioasă și plăcută la vedere.
- Și oamenii? Și-au revenit și ei?
- Libanezii au calitatea de a fi învățat cum să renască din propria cenușă. Străinii care ajung azi în Liban sunt uimiți de cum arată țara și de atitudinea optimistă a oamenilor. Și, probabil, sunt cuceriți de caracterul nostru primitor: ca turist, în Liban, din a doua seară ți-ai și făcut prieteni dintre localnici. Iar prietenia, în Liban, nu înseamnă doar să stai de vorbă la o cafea și cu asta basta. Nu, libanezul te sună, te caută, te întreabă ce mai faci și e sincer interesat de binele tău. Și, neapărat, te invită acasă, unde îți întinde masa. Relațiile dintre oameni sunt încă foarte firești și calde, sunt strânse și de suflet. Eu, de pildă, cu prietenii mei, rareori mă întâlnesc undeva, la un restaurant sau la o cafenea. Întâlnirile se desfășoară aproape întotdeauna la cineva acasă - la mine sau la oricare altul din cercul nostru. Apoi, cred că felul în care libanezii îi tratează pe străini ține și de spiritul lor deschis: sunt foarte interesați de mersul lumii, sunt la curent cu știrile de pe tot globul...
- Libanul are graniță cu Siria, o țară în care, de mai mulți ani, situația este explozivă. Cum se raportează libanezii la acest conflict?
- Inițial, implicarea a fost profundă, dezbaterile se țineau lanț - unii erau pro, alții erau contra regimului Assad. Acum, însă, spiritele s-au potolit, tocite, probabil, de trauma războiului prin care noi înșine am trecut. Se mai discută despre situația din Siria doar din punct de vedere economic, pentru că Libanul e foarte afectat: trei sferturi din granița noastră e cu Siria și e aproape în totalitate închisă, iar restul de graniță e cu Israelul, iar aceea e închisă din 1948. Deci, suntem prinși între aceste două țări, iar asta ne izolează economic și turistic. Și totuși, viața merge înainte...
- Inclusiv din punct de vedere cultural?
- Da. Apetitul pentru cultură al libanezilor e foarte crescut și, din fericire, pe măsura posibilităților, și sprijinit. De pildă, noi avem două orchestre în Beirut, ambele finanțate de stat, iar intrarea la concertele amândurora este întotdeauna gratuită. Și concertele sunt de mare calitate, mereu invităm soliști și dirijori renumiți din Europa. Ce să mai spun de cele trei festivaluri internaționale din perioada verii - festivalurile de la Byblos, Beiteddine și Baalbeck?! Acolo au cântat Pavarotti, Domingo, Yo-Yo Ma, Anna Netrebko, la anul vine Carreras...
- Lubnan, ești încă foarte tânăr, dar ai deja o carieră prodigioasă. Ce mai înseamnă azi muzica pentru tine? Focul s-a mai domolit?
- Uneori, mă trezesc și eu punându-mi întrebarea asta. Privesc în urmă, îmi amintesc cât de disperat eram să fac muzică și-mi dau seama că disperarea aia e încă în mine, numai că, uneori, când programul e foarte încărcat, mă simt alunecând puțin în tehnicism. Așa că e o luptă continuă ca să-mi păstrez focul pasiunii viu. Din fericire, indiferent de temerile de dinainte, în concert mereu am sentimentul acesta, că pasiunea e cea care mă conduce, și nu tehnica pe care am învățat-o în școală și pe care am folosit-o în repetiții.
Fericire fără dragoste? Da. Se poate!
- Din ce se mai compune viața ta, în afară de muzică?
- A doua mea bucurie, după muzică, sunt prietenii, iar aici mă refer și la familia mea, căci frații și surorile mele (din păcate, părinții mi i-am pierdut) sunt cei mai apropiați prieteni ai mei. Așa că sunt fericit de fiecare dată când ne reunim: le gătesc, stăm la povești, facem muzică împreună (majoritatea prietenilor mei sunt muzicieni sau pasionați de muzică), râdem, dansăm... Altfel, îmi place să joc fotbal, să schiez, să călătoresc, sunt pasionat de bucătărie - îmi place să și mănânc, dar să și gătesc. Consider că și gătitul e o artă.
- Dar oare "arta" iubirii o mai exersezi sau, după experiența mariajului eșuat, ai decis să te ții departe de ea?
- Sunt un om foarte sentimental. Am iubit, dar, după mai multe experiențe trecute, am devenit ceva mai prudent. Mi-am dat seama că oamenii, în general, tind să confunde îndrăgosteala cu iubirea. Iar din confuzia asta se pot isca multe probleme, care pot eroda, până la iremediabil, o relație. Eu am înțeles, cred că destul de exact, care e diferența dintre cele două sentimente și ceea ce mă interesează e iubirea. Adică acel sentiment profund, complex și nobil, care nu exclude pasiunea pătimașă, dar merge mult dincolo de ea. Pe de altă parte, eu nu văd în iubire o necesitate. Nu caut să iubesc pentru că altfel nu aș putea trăi. Viața mea e frumoasă și fericită și în absența unei povești de dragoste. Uite, acum, așa cum mi-am alcătuit viața, am un tonus psihic și emoțional excelent. Deci nu sufăr. Dar nici nu resping ideea de iubire. Cred, de fapt, că în viața oricărui om, pot exista niște întâlniri de dragoste care trebuie să se întâmple, dar tot la fel de posibil e ca ele să nu apară și atunci nu trebuie să considerăm că viața noastră nu e deplină.
- Pun capăt dialogului nostru, pentru care îți mulțumesc, întrebându-te când te vom revedea pe o scenă din România?
- Curând, adică pe 18 martie, pe scena Sălii Radio, dirijând Orchestra Națională Radio. Am pregătit un program care reprezintă o premieră în România: pentru prima parte, am ales Simfonia nr. 40 de Mozart, poate cea mai cunoscută lucrare muzicală din lume, iar în partea a doua, îl am ca invitat pe marele compozitor libanez, artist UNESCO pentru pace, Marcel Khalife, care va susține un concert de lăută și orchestră, pe lucrări originale (cântece compuse de el, pe versurile unor poezii extrem de profunde, în limba arabă). Marcel va cânta și cu vocea, acompaniat fiind de o altă reprezentantă de marcă a Libanului, solista Abeer Nehme. Am vrut să prezint atât publicului, cât și orchestrei, un program deosebit și, sper eu, captivant, ținând cont și de faptul că asocierea aceasta dintre lăută și o orchestră clasică este foarte rară.