Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Milena Busquets, "Până și asta o să trea­că", traducere de Dorina-Maria Ivan, edi­tura Polirom (tel. 0232/21.74.40), 166 p.

Am citit cărți mult mai bune ale doliului și ale relațiilor complicate mamă-fiică. Nu v-aș fi re­co­mandat romanul ăsta subțirel și la propriu și la fi­gurat, dacă nu mi s-ar fi părut interesant dintr-un punct de vedere extraliterar, mai ales pentru părinții unor adulți, ale căror concepții și mod de viață, atât de diferite de ale noastre, ne par greu de înțeles. Scri­­itoarea spaniolă născută în 1972 face parte din ge­­­nerația descendentă din cea a hippioților și saizecioptiștilor spărgători de tabuuri, care "se în­căpățânau ca lumea să fie o petrecere, petrecerea lor", dar au sfârșit prin a se integra social și a munci pe rupte pentru carieră și bunuri materiale. Stră­du­indu-se să-și câștige atenția părinților lucizi și foarte ocupați, acești copii neglijați au fost nevoiți să inventeze metode mai sofisticate decât trasul de mânecă sau accesele de plâns pentru a fi băgați în seamă: "astfel noi am de­venit o generație pierdută de seducători înnăscuți". Milena Busquets știe ce spu­ne. Fiică a unei celebre editoare, a cres­cut în mediul intelectual-boem al mamei, a primit o educație cos­mo­polită (liceul francez din Barcelona, stu­dii universitare de arheologie la Lon­dra) și i s-a dat deplină libertate în opțiuni. Blanca, per­so­najul narator al romanului, e evident un alter-ego prin intermediul căruia vorbește o în­treagă gene­rație de femei încă tinere din Occidentul de azi și, prin extensie globalizantă, și de la noi. Beneficiare ale emancipărilor dobândite de mame, cu o tole­ran­ță neprefăcută față de instabilitatea rela­țiilor sexuale și față de viciile și defectele semenilor, aceste tinere sunt în fond niște sentimentale frus­trate în căutare de teren ferm printre nisipuri mișcătoare. Sfidând normele tradiționale care le impuneau o anumită supușenie întâi față de părinți, apoi față de un soț ales în principiu pe viață, adică un veșnic sacrificiu de sine pe altarul familiei, ele au căpătat curajul să facă ceea ce doresc fără să le mai pese de gura lumii. (Bine, în societățile mai con­servatoare, cum e a noas­tră, există încă destulă ipocrizie care le deter­mină să-și ascundă sau să își cenzureze acele laturi ale personalității neconforme cu tiparul cum­secade.) Vocea care se confesează în "Până și asta o să trea­că" e a unei femei de 40 de ani, cu doi co­pii din do­uă căsnicii eșuate, care trăiește un dureros episod de reevaluare la moartea mamei sale. Scris ca un mo­nolog adresat defunctei - o femeie stră­lucită, cele­bră și anturată, cu care fiica nu a pu­tut comunica deplin cât trăia - ro­manul oscilează între pre­zen­tul doliu­lui și evocarea unor mo­men­te din trecut, între com­ple­xul de inferioritate al fiicei față de ma­ma adorată-detestată, și încer­cările ei de a-și atenua sau chiar uita suferința prin par­tide de sex. Părerea ei despre vir­tuțile tera­peutice ale sexului e fri­vo­lă, cum probabil chiar sunt aceste tinere care-și con­si­de­ră min­tea "un templu" iar trupul "un parc de dis­trac­ții". La casa de va­can­ță a mamei din Cadaqués, un sat de pe ma­lul mării, se adună ca să o consoleze și să o ajute să treacă prin doliu toți apropiații Blan­căi: cei doi foști soți și tați ai copiilor ei, cu care a ră­mas în relații tandre, cele două prietene bune - al­te ipostaze con­trastante ale feminității moderne, a­man­­tul însurat cu care are o relație promiscuă, pre­cum și alți mu­safiri, copii, ani­­male de companie. Tră­­indu-și sufe­rința și plă­ce­rile în libertate, Blanca are revelația că, pe măsura îna­intării în vârstă, pier­de­rile ne definesc mai mult decât câștigurile și că "nu­mai iubirea ne-ar putea sal­­va. Tipii, precum și une­le tipe deștepte știu că și munca, ambiția, stră­du­ința și cu­rio­zitatea ne vor sal­va. Oricum ar fi, sunt con­vinsă că nimeni n-ar putea trăi fără o formă oa­re­ca­re de iubire sau de con­tact fizic. Sub un anumit nivel, începem să pu­trezim". O filosofare banală, cum sunt destule în acest roman repre­zen­tativ pentru o largă ca­tegorie de femei de azi. De unde și suc­­ce­sul lui ca "fenomen editorial interna­țio­nal".