România, gata de decolare

Ciprian Rus
Mai bine de 6 ani au trecut de la ul­tima tentativă de spargere a monopolului TAROM pe cursele in­terne.

Devenise de-a drep­tul ridicol: puteai zbura la Londra, Bar­ce­lona sau Milano, mai ieftin decât de la Bucu­rești la Cluj! Precedenta încercare durase foarte puțin și s-a dovedit un eșec surprinzător. În­tre timp, însă, companiile aeriene "low-cost" au început să ocupe o felie tot mai im­portantă pe piață, iar publicul româ­nesc, deja obișnuit cu zborurile externe și obosit să mai aștepte modernizarea "CFR Călători" sau iluzoria construcție de autostrăzi, depășise de mult stadiul de masă critică. În timp ce oamenii făceau 9 ore cu trenul de la București la Cluj sau vreo 6, în ritmul melcului, cu mașina până la Iași, prețurile pentru cursele interne în Ardeal ajungeau la 900 de lei! Practic, dacă erai un profesor universitar clujean și aveai de susținut o conferință la București ori dacă erai un mic om de afaceri în căutare de furnizori sau de noi parteneri, erai obligat să bagi o bună par­te din salariul sau profitul lunar în con­turile TAROM!
Dezvoltarea tot mai puternică a Clu­ju­lui și prezența pe aeroportul de acolo a unor importanți operatori aerieni inter­na­ționali a pus o presiune constantă, în ulti­mii ani, pe spargerea acestui monopol, mai cu seamă după ce Timișoara și Iașiul obținuseră prețuri mai bune pe relația cu Bucureștiul. Inevitabilul s-a produs: începând din vară, două companii "low-cost", RyanAir și WizzAir, vor opera zbo­ruri Cluj - București, la prețuri sub cele oferite momentan de CFR Călători! Nu am fost în stare, în 25 de ani, să punem la punct o infrastructură care să celebreze centenarul Marii Uniri, cu niște legături moderne între cele trei mari provincii ale României! Au trebuit să vină niște com­panii aeriene străine, ca să pună pre­siune pe "mamuții" CFR și TAROM. Căci ulti­ma companie, care nu a bine­vo­it, în toți anii aceștia, să pună niște pre­țuri ome­nești pe cursele interne, anunță, deja, că va lua fața concurenței, cu pre­țuri dus-în­tors de sub 200 de lei pe Cluj - Bucu­rești! Acum se poate...
Iată cât de bine poate face o piață normală și o concurență reală între firme! Iar efectele acestei schimbări, care se vor produce după 15 mai, sunt incalculabile pentru dezvoltarea țării. România nu va mai trage cu un singur motor, de vreme ce marile sale orașe de provincie vor fi co­nectate direct cu Bucureștiul. Se câș­tigă, nu doar cele mii și mii de ore pier­dute pe drumuri inutile, nu doar bani care vor putea fi investiți în altceva, se câștigă dinamism și energie vitală. Vom putea ieși cu toții din provincialismul păgubos în care ne-am așezat confor­tabil în toți acești ani cât am fost de­parte unii de alții. Iar faptul că Spania, cam­pioana Europei la fotbal, joacă la Cluj, și nu la București, nu va mai fi un motiv de orgolii fără sens, cum se în­tâmplă acum. Căci, în loc să piz­muiască Clujul că ia toate marile evenimente mu­zicale și spor­tive, pro­fitând de atuul in­frastruc­turii sale noi și superioare, Bucu­reștiul și alte mari orașe ar trebui să în­vețe lecția TAROM și să se ridice la nivelul "con­curenței". Numai așa putem merge mai departe, mai repe­de și, iată, mai ieftin.