Vestea mult așteptată la cea de-a 88-a ediție a Premiilor Oscar a făcut, deja, înconjurul planetei: Leonardo DiCaprio a luat, în sfârșit, marele premiu pentru interpretare! A primit această distincție pentru felul în care a intrat în pielea lui Hugh Glass, un comerciant de blănuri, abandonat de camarazi în pădure, și care din dorința de a se răzbuna, străbate trei sute de kilometri târâș (la propriu). Fanii lui DiCaprio au considerat că premiul i se cuvine din două motive: rolul din "The Revenant" a fost foarte greu, mai ales fizic, actorul fiind nevoit să joace în condiții foarte dure, și în al doilea rând, are deja la activ multe roluri de excepție, ignorate de juriu, nu se știe prea bine de ce, de fiecare dată. Pe de altă parte, cârcotașii spun că DiCaprio nu face un mare rol, tot cade și se ridică și se târăște, jucând un personaj destul de nenuanțat. Cât despre multele nominalizări din trecut, ei amintesc faptul că actori de mare anvergură au știut să aștepte: Peter O'Tool a avut opt nominalizări și niciun premiu, Paul Newman, 9 nominalizări și un premiu mai degrabă de consolare, spre sfârșitul carierei, iar Al Pacino abia la a opta nominalizare a fost și el premiat! DiCaprio, la cei 41 de ani, are cariera încă înainte, deci, unde-i graba? Premiul putea să meargă foarte bine și la Eddie Redmayne, pentru rolul mult mai complex din filmul "Daneza", dar juriul a hotărât altfel. Așa că DiCaprio a urcat, în sfârșit, pe scenă, într-un costum negru, Armani, simplu, dar foarte elegant, și și-a luat statueta de aur, mulțumind marelui regizor Scorsese, cel care l-a nășit într-ale cinematografiei, și anunțând că... încălzirea globală e reală și ne afectează pe toți. (Același mesaj pe care l-a rostit și la Davos, în calitatea lui, lăudabilă, de apărător al naturii.) În ce privește premiul, juriul putea să îi dea cu mult mai multă îndreptățire Oscarul în urmă cu 20 de ani, când îl nominalizase, prima dată, pentru rolul din "Necazurile lui Gilbert Grape", scutindu-l de un premiu discutabil. "The Revenant" a mai luat două premii, pentru cea mai bună regie (Alejandro Gonzalez I?arritu) și singurul pe care îl merita cu adevărat: cea mai bună imagine, cu adevărat impresionantă, datorată lui Emmanuel Lubezki. La premiul pentru cea mai bună interpretare feminină, lucrurile au stat exact pe dos. Trofeul a fost luat de Brie Larson, o actriță apărută parcă de nicăieri, aflată la prima nominalizare. Rolul ei în "Room" a fost al unei mame sechestrate alături de copil, care în cele din urmă reușește să se salveze. Un rol dramatic, jucat excelent, deși competitoarele au fost le fel de puternice - în special Cate Blanchett, în "Carol" și Jennifer Lawrence, în "Joy". Și dacă la rolurile principale câștigătorii erau previzibili, la rolurile secundare emoțiile au fost mai mari, pentru că a fost un număr mare de candidați. În cele din urmă, pentru rol secundar feminin a câștigat Alicia Vikander (din "Daneza"), iar pentru rol secundar masculin, Mark Rylance, în rolul spionului rus din "Podul spionilor", de altfel singurul "lucru bun" din filmul lui Spielberg.
Înainte de a anunța marele câștigător la capitolul "film", ar mai fi de menționat că "Mad Max" a luat cele mai multe premii, șase în total, în majoritatea lor tehnice: pentru cel mai bun mixaj de sunet, cel mai bun montaj video etc. Asta, în timp ce filmul "Ex Machina" le-a suflat de sub nas premiul pentru cele mai bune efecte vizuale unor grei, precum "Războiul Stelelor" sau "Marțianul". Așa se întâmplă când efectele sunt folosite doar pentru a-i da spectatorului un pretext pentru pop-corn...
Cel mai bun film
Și Oscarul merge la... (suspans)... "Spotlight"! Să fii jurnalist, ca mine, și să vorbești despre acest film e complicat, pentru că este greu să nu fii subiectiv. Filmul prezintă în amănunt investigația și viața de redacție a unei echipe de jurnaliști de la "Boston Globe", care a dus la dezvăluiri șocante despre preoții catolici vinovați de sute de abuzuri sexuale în parohiile deținute. Nu este un mare film, dar a fost cel mai bun și miza lui este una reală. De altfel, ca urmare a premiului, Vaticanul a reacționat prompt, spunând că regretă situația... ("Situația", adică sute de copii rămași cu traume, în urma unor abuzuri sexuale, despre care nu au putut spune nimănui, nimic, ani de zile.) "Spotlight", adică "Reflector", numele rubricii din ziarul american, a deschis o cutie a Pandorei și calea de a se face dreptate, chiar și tardiv, într-o problemă gravă.
Nu putem închide această galerie a premianților, fără să nu ne bucurăm pentru Levente Molnar, clujeanul care a jucat în "Fiul lui Saul", recompensat cu un Oscar, la categoria "Cel mai bun film străin". De săptămâna viitoare, îl puteți vedea în toate cinematografele din țară pe talentatul Levente Molnar, în acest film memorabil.
Marii pierzători
Din păcate, alături de marii învingători, anul acesta au fost și câțiva mari pierzători sau, mai degrabă, nedreptățiți. Merită amintiți pentru că dincolo de premii, părerea și admirația publicului contează mai mult. Cel mai nedreptățit a fost Tom Hardy, care în "The Revenant", a făcut un excelent rol secundar, mai pregnant și mai viu chiar și decât DiCaprio, în rolul principal. La aceeași categorie putea să câștige și Sylvester Stallone, numai că juriul nu a fost nostalgic. Kate Winslet, transformată și stăpână pe rol, în "Steve Jobs", sau Jennifer Jason Leigh, în "Cei 8 odioși", filmul lui Tarantino, puteau la fel de bine să fie pe scenă, cu trofeul în brațe.
În această ediție, în care premiul pentru cel mai bun film și cel mai bun regizor au fost date unor filme diferite, George Miller putea să primească, la fel de bine, trofeul celui mai bun regizor, pentru "Mad Max". Și asta nu doar pentru nostalgicii lui "Mad Max", cu Mel Gibson în rol principal, dar filmul este un spectacol realizat cu multă măiestrie. Poate că membrii juriului nu au apreciat prea tare genul filmului - de acțiune, sau poate pur și simplu, l-au perceput pe australianul Miller, ca pe un outsider.
La categoria "Cea mai bună coloană sonoră" Ennio Morricone a câștigat nu doar pentru că, la vârsta senectuții, merita un astfel de premiu pentru întreaga carieră, ci și pentru că a fost cel mai bun din competiție. La categoria "Cel mai bun cântec", au fost doi mari pierzători: în primul rând, Simple Song # 3, din filmul "Tinerețe", peliculă în mod ciudat nominalizată doar la această categorie (deși Michael Caine face un rol impresionant, și povestea, cu mici derapaje liricoide, e plină de miez și nostalgie felliniană), în al doilea rând, Lady Gaga, cu al ei "Till it happens to you", cu care, de altfel, "a rupt", chiar și fără premiu, scena Oscar-urilor, reușind un moment foarte emoționant.
Cam aceștia au fost premianții, cu și fără premii Oscar, de anul acesta. Și dacă nu sunteți cinefil, puteți "viziona", măcar în revistele ilustrate, câteva dive în rochii superbe, pe covorul roșu: Cate Blanchett, într-o rochie Armani și bijuterii Tiffany, Jennifer Lawrence, cu o rochie Dior și bijuterii Chopard, Naomi Watts, într-o rochie Armani Privé, cu bijuterii Bulgari, sau blonda Charlize Theron, în rochie roșie, Dior. Puteți să vă luați și pop-corn: e la fel de palpitant ca la orice block-buster de la Hollywood.