Între știință și alchimie - Isaac Newton

Andrei Cheran
- Cel mai mare fizician al secolului al XVII-lea a fost în secret un pasionat alchimist, care a amestecat, în creuzetele din laboratoarele sale, știința cu ocultismul. O carte recentă, scrisă de un francez, acreditează ideea îndrăzneață că marile descoperiri ale lui Isaac Newton au la bază experimente alchimice -

Un intelectual precoce

Isaac Newton s-a născut în 1642, chiar în ziua morții lui Ga­lileo Galilei (fi­zi­cian și as­tronom italian). A fost singu­rul fiu al unui mic proprietar de pă­mânt, analfabet, din Wool­sthorpe (Lincoln­shire), un sat din Anglia. Isaac era un copil vi­sător și intro­vertit, care avea note slabe la școală, cu ex­cepția "filosofiei naturii", disciplină care, la vremea aceea, încerca să explice mecanismul funcționării uni­ver­su­lui. In­teresul său pentru acest su­biect era așa de mare, încât unchiul său, un țăran ceva mai bogat, s-a hotărât să-l sus­țină, aju­tându-l să se pregătească pen­tru exa­menul de la "Trinity College" din Cam­bridge, unde a fost admis în 1661.
Pentru tânărul de 19 ani, intrarea într-o astfel de instituție prestigioasă a fost profitabilă din două motive: în pri­mul rând, a acumulat foarte repede toate cunoștințele epocii în domeniul matema­ti­cii și în cel al fizicii, punând astfel baze­le viitoarelor sale descoperiri. Pe de altă par­te, a căzut sub influența profesorului său de ma­te­matică și de teologie, Henry More, și a profe­so­rului de științe, Isaac Bar­row, doi al­chimiști amatori, bucuroși să-și trans­mită cunoștințele secrete unui tânăr strălucit și entuziast. De alt­fel, aces­ta și-a depășit foarte repe­de ma­eș­trii, sporind numărul expe­riențelor în acest domeniu, în ciuda ris­cului de a-și ruina reputația uni­versitară. În vre­mea aceea, prac­ti­carea alchimiei era ilegală, unii savanți ai epocii fiind con­damnați la moarte pentru ereziile lor.
În 1665, Newton a fost constrâns să se în­toarcă în satul său natal, pentru că la Cambridge izbucnise epidemia de ciu­mă. Această ședere forțată la țară, timp de doi ani, s-a dovedit deosebit de fruc­tuoasă. Atunci și acolo, marele om de știin­ță a descoperit calculul diferențial și integral, principiile opticii și legea gra­vitației universale. La 27 de ani, aceste descoperiri l-au propulsat ca pro­fesor no­mi­nalizat la Univer­si­tatea din Cam­bridge, unde i-a succedat maes­trului său, Barrow, care a demisionat spontan pen­tru a-i ceda locul strălucitului său elev. Trei ani mai târziu, Newton a devenit mem­bru al "Royal Society".
Se pare însă că în paralel cu această exis­tență oficială de profesor onorabil, preo­cupat în mod special de publicarea rezultatelor cerce­tărilor sale în mate­matică și fizică, Isaac New­ton a dus existența omului de știință retras în la­boratorul său, îndeletnicindu-se cu sa­vante și secrete experimente în dome­niul alchimiei. O car­te pasionantă - "New­ton sau triumful alchimiei" - sem­­nată de un francez, Jean-Paul Auffray, lansează ipo­teza în­drăz­neață că alchimia a fost, de fapt, cheia desco­pe­ririlor lui Newton. Să-i urmărim ar­gu­men­tele.

Cercetări în domeniul alchimiei

"Chiar dacă la 24 de ani, ge­nialul ma­te­matician a început să in­tuiască deja că mișcarea pla­netelor se explică printr-o forță parti­cu­lară, Newton nu putea să înțe­leagă la vremea aceea legile feno­me­nului gravitației. În secolul al XVII-lea, sta­diul cunoștințelor științifice asupra na­turii nu permitea acceptarea ideii că un obiect poate influența deplasarea al­tuia, fără ca între ele să existe contact fi­zic. În prezent, această proprietate de ac­țiu­ne la distanță este acceptată și susți­nută din punct de ve­dere științific, dar pe vremea lui New­ton era con­si­derată drept un feno­men magic sau ocult."
Cunoștințele din domeniul alchimiei i-au permis, fără îndoială, lui Newton, să abordeze problema gra­vitației cu mai multă acuitate decât contemporanii săi. Studiind principalele tratate de alchimie ale epocii sale, el a realizat personal ma­jo­ritatea experi­mentelor descrise ulterior. Practicate la început cu mij­loace rudi­men­ta­re, experimentele sa­le s-au îmbu­nă­tățit și, departe de pri­vi­rea au­to­ri­tă­ți­lor, New­ton a făcut alchimia să pro­gre­se­ze dincolo de li­mitele fixate de către pre­de­cesorii săi. Într-un demers cu adevărat științific, el a procedat sistematic și a no­tat cu mare precizie tot ceea ce a des­coperit. După moartea sa, survenită în 1727, la reședința sa a fost descoperită o bibliotecă uriașă de lucrări oculte, achi­ziționate în cel mai mare secret. Și mai inte­resant, Newton a con­tri­buit cu mai mult de un milion de cuvinte la lim­bajul secret al alchi­miei. Însemnările sale des­pre alchimie, care nu au fost niciodată pu­blicate integral, repre­zintă 70% din tot ceea ce a scris!
Isaac Newton nu a încercat niciodată să transforme metalul în aur, ci a în­cer­cat să descopere legile fundamentale ca­re guver­nează Cosmosul. Foarte credin­cios, el a fost convins că era de datoria sa să studieze opera divină a creației și să se intereseze de tot ceea ce formează uni­versul. Chiar dacă în perioada de studiu el nu realiza că va ajunge să descopere teo­ria gravitației prin in­ter­mediul știin­țelor oculte, el a fost convins până la fi­na­lul vieții că există o lege fundamentală a lumii, o cunoaștere ascunsă care trebuie dovedită.
Creuzetul său de alchimist i-a inspi­rat revelația că elementele se atrag unele pe altele sau se resping prin forțe miste­rioase. De fapt, Newton a observat aceas­tă acțiune în laboratorul său. Atunci a făcut legătura cu gravitația. Ceea ce se petrecea în creu­zetul al­ chimistului putea fi transpus la scară planetară, conform formulei: "Ceea ce se petrece jos (pe pă­mânt) se petrece și sus (în cer)".

Enigmele Bibliei

Studiul alchimiei și al științelor ocul­te l-au condus pe Isaac Newton spre alte teorii, neexplorate până atunci. Curiozi­ta­tea sa era insațiabilă și, de la mijlocul anului 1670 și până la moartea sa, el a fost pasionat de teologie. A studiat Biblia vreme de ani întregi, ajungând la con­clu­zia că toate cunoștințele po­poa­relor vechi sunt des­cri­se în Vechiul Tes­ta­ment. Ast­fel, în perso­na­litatea regelui Solomon (su­veran al Israelului între 972-932 î.e.n.) el a văzut o autoritate su­premă, caracte­rizându-l drept "cel mai mare fi­losof al lumii". S-a lăsat absorbit de pasajele care descriau templul lui So­lo­mon și a studiat tradu­cerile din diferite limbi ale cărții lui Ezechiel, for­mată - după cum bi­ne se știe - din mai mul­te "oracole", prin care acest profet biblic a anunțat prăbușirea Ierusalimului, iar apoi renașterea viito­rului Israel.
Isaac Newton nu a vrut, nici mai mult, dar nici mai puțin, decât să refacă pla­nul templului. El era convins că regele So­lomon codificase în proporțiile și mă­su­rile acestei clădiri toată înțelep­ciu­nea stră­­moșilor, descrisă în Vechiul Tes­ta­ment. Newton era sigur că va ajunge să pro­fețească viitorul lumii, ana­lizând Biblia cu cheia pe care i-o furnizase pla­nul lui Solomon. Studiul planului tem­plului a influențat nu numai elaborarea teoriei gravitației, ci le-a furni­zat oa­me­nilor de știință informații pentru inter­pre­tările sale profetice. Pentru marele ma­tema­tician și fizician, templul lui So­lo­mon era "un foc de jertfă care ardea perpetuu în mijlocul unui loc sacru", vi­zualizând centrul templului ca un foc în jurul că­ruia se adunau credincioșii. New­ton a botezat această structură pryta­neum și a sugerat maniera în care repre­zintă Cos­mosul: "Cerul era adevăratul templu al lui Dumnezeu și pentru ca un prytaneum să merite numele de templu, el era astfel conceput, încât să reprezinte sistemele celeste într-un mod cât mai fidel cu putință".
"Tocmai imaginea fo­cu­lui reunindu-i pe disci­poli în centrul templului l-a aju­tat pe Newton să ela­boreze noțiunea de gravi­tație uni­ver­sală", ne spune Jean-Paul Auffray. În loc să vadă razele lumi­noase ie­șind din foc, Newton a vi­zua­lizat a­ces­te raze ca pe niște forțe care îi atrăgeau pe dis­ci­poli către centru. Astfel, paralela dintre siste­mul solar și templu se vede cu claritate: planetele sunt disci­po­lii, iar focul templului (care este numit une­ori "focul din centrul lumii") este Soa­rele.
Bazându-se pe ideea că forța care atrage corpurile cerești unul spre celălalt depinde de distanța care le separă și comparându-le cu forțele degajate în creu­zetul de alchimie, Newton a ajuns la concluzia că o forță invizibilă - a cărei intensitate scade pe măsură ce obiectele se îndepărtează unele de altele - acțio­nea­ză asupra oricărui lucru. Prin­cipiul gra­vitației fusese descoperit.
Mesaje sibiline
Fructul cercetărilor efectuate de Newton în zona matematicii, a Bi­bliei și a astrologiei a fost sintetizat într-unul dintre cele mai importante tratate știin­țifice care au fost scrise vreodată: PHI­LO­SOPHIAE NATU­RALIS, "Prin­­­­cipia Ma­thematica", pu­blicat în 1687, în care cititorul avi­zat de astăzi poate să iden­tifice ur­mele alchimiei new­to­nie­ne. Fie­care noțiune enun­ța­tă con­ține simultan un dis­curs "laic", des­ti­nat ma­relui pu­blic, și un discurs ezo­teric, care se adre­­sea­ză inițiaților. Astfel, când Newton scrie: "Scoa­tem apa din ocean cu o scoi­că", nu putem să nu facem le­gă­tu­ra între această frază po­etică și prima etapă ini­ția­tică a adepților alchimiei: să faci călă­toria lui Saint-Jacques de Compostelle pen­tru a găsi o cochilie care să păstreze ermetic apa oceanului.


Indicii ascunse

Templul lui Solomon, construit pe lo­cul sa­cri­fi­ciu­lui lui Isaac către anul 1000 î.Hr., a fost un sanc­tuar al în­țelepciunii și al cre­din­ței poporului evreu. Isaac Newton era convins că dimensiunile sale și geo­­me­tria ascun­deau indicii care ar fi arun­cat o nouă lumină asupra cuvin­telor marilor pro­feți ai Bibliei (mai ales Ezechiel, Ioan și Daniel). Cău­tând în planul tem­plului chei pentru a clarifica interpretarea Scrie­ri­lor sfin­te, New­ton a produs o nouă cro­no­logie, ce per­mitea atât inter­pre­ta­rea tre­cutu­lui, cât și pe cea a vii­torului. El a în­cercat mai ales să calculeze da­ta vii­toarei ve­niri a lui Iisus și pe cea a Ju­de­cății de apoi.

Căutătorii de aur

Se spune adesea că alchimia se află la originea chi­miei moderne. Prac­ticanții ei, care expe­rimentau în secret, încercau să fabrice "piatra fi­lo­sofală", o substanță legendară care putea să transforme toa­te metalele în aur. Această preo­cupare a fost foarte la mo­dă până în secolul al XVII-lea, apoi a intrat în de­clin. La apo­geul ei, petrecut la mijlocul Evului Me­diu, în Europa exis­tau mii de alchimiști care încer­cau să descopere piatra care să-i facă bogați. Istoria a reținut mai ales pitorescul acestei preo­cu­pări, piatra filosofală nesemnificând doar fabrica­rea au­rului, ci și o desăvârșire de si­ne. Pen­­tru unii al­chimiști, era vorba des­pre des­coperirea miste­re­lor uni­ver­sului, în timp ce alții se ocupau de cer­ce­tarea mistică, trans­mutarea me­talelor ordi­na­re re­pre­zen­tând fiin­­ța uma­nă ca­­re ac­cede la pu­rita­tea au­ru­­lui prin tot fe­lul de ritua­luri com­plexe. Psi­hia­trul ger­man Carl Gus­tav Jung (în foto) a fost primul om de știin­­ță care a a­vansat teoria con­­­form căreia al­chi­miștii făceau apel la aces­te ritualuri pentru a ajun­ge la ilu­mi­nare.