REGINA MARIA, în mărturii de epocă

Ciprian Rus
Povești cu regi și regine

Spre sfârșitul secolului al 19-lea, revista fran­ceză "Revue des Deux Mondes" era printre cele mai citite publicații din lumea occidentală. Fondată la Paris, în 1829, ea oferea informații diverse și evenimente de ultimă oră, bene­ficiind de semnături de prestigiu, din elita literaturii franceze: George Sand, Chateaubriand, Sainte-Beuve, Dumas și Musset... În 1830, practic, nu existai ca politician, artist sau om de cultură, dacă nu se scria despre tine în "Revue des Deux Mondes". Chiar și două țări aflate la marginea interesului public, cum erau pe atunci Valahia și Moldova, și-au obținut certificatul de naștere în lumea bună a Europei occi­dentale, odată cu publicarea, în 1836, a unui reportaj întins pe 40 de pagini, numit "La Valachie et la Moldavie". Dar a fost abia începutul. În 1839 și în 1848, în plin elan revoluționar, Țările Române revin în paginile luna­rului parizian, apoi tot mai des, în preajma Pri­mului Război Mondial. Însă cele mai frumoase pagini rămân cele publicate în 15 ianuarie 1934, când "Revue des Deux Mondes" publică, sub sem­nătura scriitoarei elvețiene Berthe Vulliemin, un superb portret al Reginei Maria a României. Astăzi, când presa occidentală nu ratează niciun prilej de a scoate în față, uneori pe bună dreptare, urâtul și mizeria României, reportajul din "Revue des Deux Mondes" e un mesaj luminos, dintr-o epocă în care țară noastră stârnea nu doar simpatia Occi­dentului, ci chiar o admirație vecină cu venerația.
Jurnalistă, profesoară și autoare dramatică de mare succes, Berthe Vulliemin a făcut mai multe vizite în România, având, nu o dată, prilejul de a se afla în intimitatea Reginei Maria. Așa se și numește, de altfel, portretul realizat de ea pentru "Revue des Deux Mondes", în 1934: "Regina Maria în inti­mitate". Tot mai străini, noi înșine, de acele vremuri, ne-am bucurat să redescoperim România interbelică și unul dintre reperele ei de seamă, Regina Maria, într-una din cele mai celebre publicații ale acelui timp.

"Țara mea"

Românii au un cuvânt: "dor", în care cuprind acest amestec de nostalgie, de avânt, de poezie, de fatalism și de pasiune, care se înalță atât de covârșitor din pământul țării lor, România... De zece ori am regăsit câm­pia ei: primăvara, când lanurile de grâu o îm­bracă într-un covor de smaragd; vara, când sub spicele coapte, ea se în­vălurește ca o ma­re de aur curgător. Am vă­zut-o co­tropită de no­roa­iele toam­­nei și, de ase­me­nea, pe vremuri de us­căciune ar­zătoare, când sub copitele tur­melor, pămân­tul se înal­ță spre cer, în nouri groși de praf. Și, de fie­ce dată, am resim­țit ace­eași emoție de nespus, când te afli în fața ve­cini­ciei și a nesfâr­șitu­lui. Dar nicio­dată, poa­te, n-am fost pă­trunsă cu adevărat de în­țe­lesul acestui cuvânt, "dor", decât atunci când l-am auzit tălmăcit de către Regina Maria a Ro­mâ­niei. Era la scurtă vreme după război și Regele Ferdinand și Regina Maria veniseră să afle odihnă într-o mânăstire pierdută în munții Moldovei. România, care mai sân­gera din rănile proaspete ale măce­lului, vi­bra, totuși, de nădejdi, înlăun­trul noilor ei hotare: România Mare! Frate unit cu frate, opera de eliberare, în sfârșit, înfăp­tuită. Dar Regele purta îngrijorarea pe chipul său. Ți­nându-și mâinile lui frumoase, spri­jinite una de alta, odihnindu-le pe masă, după dejun, cu privirea plecată spre ele, asculta. Regina vorbea despre "țara mea", și în aceste două cuvinte punea o emoție și un entuziasm mai presus decât orice comentarii. Atunci mi-a fost dat să aud cuvintele cele mai fru­moase, cele mai pătrunse de înțele­gere și de dra­goste care au fost vreodată pronunțate des­pre o țară, iar aceste cuvinte erau rostite de chiar suveranii acestei țări, amândoi de ori­gine străină, dar care, prin chipul în care îm­părțiseră suferințele cu supușii lor, prin jertfa și credința lor, căpă­taseră, cu vârf și în­desat, dreptul de a spune "țara mea".
"Nu trebue să te uiți spre trecut, decât spre a afla motive noi de a te încrede în viitor. Astăzi e nevoie de refacere, și sunt atâtea de făcut în această țară! Oh, dacă-ați ști cât de frumoasă e România!". În curtea înconjurătoare a mânăstirii și pe povârni­șurile dimprejur, veniți din câmpie sau din văi îndepărtate, țărani și munteni se adunau, îmbrăcați în haine de sărbătoare. Veneau să o vadă pe Regina lor, să-i spună toate neca­zurile și ne­voile lor, să le împăr­tășească cu ea. Surâzători și atenți, Regele și Regina coborau prin­tre ei. Mulțimea îi în­conjura, și pe chipurile brăz­date ale țăranilor se vedea aceeași ex­presie de adorație intensă, mistică, ca­re apare pe fețele credin­cioșilor orto­docși, când sunt gata să sărute icoana așezată în mij­­lo­cul lu­mâ­nă­rilor aprin­­se. Regina avea un fel atât de simplu, atât de sincer, de-a se interesa de toate, de-a asculta poveștile fiecăruia dintre ei, încât, în mod firesc, oamenii își deschi­deau inimile, îi încredințau nădejdile și ne­cazurile lor. Dar ceea ce m-a izbit cu deose­bire, în aceste întâlniri ale Regelui Ferdi­nand și ale Reginei Maria cu mulțimea pito­rească a supușilor lor, era me­moria extra­ordinară a Suveranei. Nu exista om pe care să-l fi întâlnit vreodată și pe care să-l fi uitat. Recunoștea pe fiecare în parte, își amintea de lucruri vorbite demult, știa că fratele lui Mihai murise în război, că fiul lui Matei dorea să fie învățător... "Mă înduioșează și îi iubesc", spunea surâzând.

"Mama Regină"

Acțiunea politică a Reginei Maria a pătruns în istorie în clipa când România s-a asvârlit și ea, în război, alături de aliați. În iadul de la Iași, după invazia dușmană și după ocupa­rea Bucureș­tilor, în timpul celei mai aspre ierni, când totul lip­sea - cărbuni, alimente, medicamente, când epidemia de tifos bântuia cu furie, când defecțiunea rusească deschidea poarta celui mai negru pesimism, revoltelor și deznădejdei, oamenii veneau să se oțelească lângă Regină. Primitoare față de toți, răspândind încredere și curaj, știa să însuflețească, să le redea speranța celor desnădăjduiți, să îi mângâie și să îi liniștească. De la primul ministru și până la ultimul soldat, pentru fiecare avea o vorbă bună.
O revăd pe Regină în acele momente, sub aureola părului ei de aur. În ochii săi, de un albastru mai întunecat decât al gen­țianelor care înstelează povârnișurile munților, treceau um­bre și lumini, iar uneori strălucea câte o lacrimă, când amintea de suferința tăcută și de mândria soldaților răniți sau pe moar­te, la căpătâiul cărora veghease. N-am aflat decât mai târziu, de la alții, despre rolul pe care l-a avut în timpul retragerii din 1917, și despre epidemia de ti­fos exante­ma­tic, care a bântuit armata româ­nă, în cursul iernii care a urmat, și când Re­gina, prin bravura și de­votamentul ei exemplar, și-a câști­gat, în rân­durile tuturor soldaților, cel mai frumos și mai dulce nume, "Mamă Regină".
"Cu adevărat, nu știu de unde-am luat atâta putere", spunea Regina. "Poate că era o nevoie aproape ani­ma­lică de a scăpa de propria-mi du­rere. Ultimul meu copil, micul Mir­cea, tocmai murise. Bucureștii erau luați. Lipsiți de toate, ne aflam în imposibilitate de-a ușura groaznica suferință a sol­daților noștri... Vai! Acele zile petrecute la căpătâiele morților și ale muribunzilor, fără nădej­de de scăpare! Să nu poți face nimic, decât să zâmbești, să ții o mână care îngheață, să as­culți o răsuflare ce se stinge, să închizi pleoape pe ochi cari nu te mai văd. Și totuși, se pare că mai găseam tăria de-a scrie povești cu zâne: copiii mei nu mai aveau cărți și-mi era cu neputință să le procur. În fiece seară, după masa noastră sărăcăcioasă, le ci­team povestiri. Era o sărbătoare, un soi de evadare din visul rău în care trăiam. Și Re­gele venea să a­sis­te. Așteptam clipa aceasta ca singurul punct luminos al zi­lei», mi-a mărturisit mai târziu, «și n-aș fi voit s-o pierd pentru nimic în lume!".

Portret regal

Ceea ce te izbește la început, când o vezi pentru prima dată pe Regina Maria, e frumusețea ei. Înfățișarea sa, căreia i se potrivește atât de bine ter­menul de "înfățișare regală", statura ei înaltă, albeața de lapte a tenului, ovalul perfect al chipului, cu trăsături de-o puritate clasică, nasul mic, buzele bine desenate și zâmbetul atât de sincer, atât de blând, ochii de-un albastru intens, fruntea descoperită, părul de un blond de aur, astăzi ușor încărunțit, dar mai ales expresia pri­virii, în care strălucesc inteligența, bună­tatea, încordarea și, deseori, bu­cu­ria, alcătuiesc un tot de-o atracție ire­zis­tibilă. Dar pe lângă acestea, cât far­mec, câtă grație, în felul de-a primi pe oameni, cât interes știe să arate tuturor!
"Mereu mi se întâmplă să văd din­colo de ceea ce izbutesc să expri­me oamenii", îmi spunea odată Re­gina. "Să le simt nădejdile sau teme­rile, să împărtășesc durerea cu ei. Iată de ce, în măsura în care pot face ceva pentru dânșii, încerc totdeauna să fac, chiar de n-ar fi decât spre a mă liniști pe mine însămi...".
Deși profund feminină și grați­oasă, Regina Maria are două trăsături de caracter pe care rar le-am văzut dez­voltate, în așa măsură, la o fe­meie. Prima e curajul, spre a nu spu­ne în­drăz­neala ei, în fața pericolului. Da, acest avânt, această admirabilă vita­litate, care o mână în viață, care o duc și o silesc să se măsoare cu pe­ricolul, uneori chiar să-l provoace. Apoi, loia­litatea ei deplină, înnăscută, care nu i-a în­găduit nicio­da­tă vreun com­pro­mis, oricât de scump ar fi trebuit să plă­tească acest lu­cru. O altă tră­sătură este in­stinctul ei de dreptate, ne­vo­ia aceea a­dân­că, pe care o are, de-a face drep­tate celor­lalți, de-a avea o singură mă­su­ră în aprecie­rile și pornirile sale, la fel pen­tru toți, atât pen­tru acei de la care a avut, poate, multe de îndurat, cât și pentru cei cari-i sunt cei mai dragi.
"În sacrificiu n-au ce căuta lacri­mile, ci bucuria", spune dânsa. "Nu su­grumarea, ci exaltarea forțelor fru­moase care ne-au fost date, nu spre a arunca umbră, ci spre a răspândi lu­mină".
"Închipuiți-vă", îmi mărturisea una dintre priete­nele ei, "că Majes­tatea Sa, care pretinde că-i e extrem de greu să memorizeze un lucru ori­cât de mic, mai ales un discurs ofi­cial, poate re­cita «Evan­gheliile». Sunt sigură că această putere și această seninătate, care, uneori, mă uimesc, își au temeiul în Sfânta Scrip­tură".

Castelele Reginei

Regina Maria e, înainte de toate, o mare artistă. Gustul și căutarea frumuseții îi sunt specifice, dar a frumuseții adevărate, profunde. Asta am descoperit, străbătând locuințele Suveranei: acest instinct sigur al frumuseții.
Împrăștiate în cele mai frumoase ținuturi ale țării, locuințele Reginei sunt mai mult decât palate, sunt căminuri în care palpită un suflet artistic și primitor. Cocoțat ca un cuib de vulturi în vârful unei stânci prăpăstioase din mijlocul Carpaților, Branul e un vechi castel feudal. Înlăun­trul zidului împrejmuitor e o adevărată fortăreață a visului și a singurătății. Ziduri albe, uși de stejar lustruit, scări re­pezi, care se adâncesc în umbra albastră a arcadelor, altare mici, unde scânteiază aurul înnegrit al vechilor icoane, covoare vechi, în care femeile localnice au țesut, cu un gust minunat, eroi de legende. Apoi jos, în jurul lacului, feerie de flori. Mă încântă una, mai frumoasă decât celelalte: petalele sale purpurii, atât de întunecate, încât par aproape negre, alcătuiesc o stea perfectă, iar în adâncul foilor ca­tifelate, sta­mi­nele se odihnesc ca o coroană de aur. Poartă numele Suve­ranei. Re­la­țiile Reginei cu daliile ei sunt dintre cele mai intime. Am ob­servat-o, le cunoaște pe toate și îi face fiecăreia, individual, vizite zilnice.
Dar iată și Balcicul, care astăzi are o culoare ce­nușiu-verzuie, crestată cu argint. Mai la o parte, albă, într-o oază de verdeață, casa Reginei, la umbra unui minaret. Terasele se suprapun pe tot lungul parapetului, unele înguste cât o cărăruie, altele largi ca un bulevard, pe care șerpuiește printre pietre un pârâu de apă vie, în care se oglindesc petunii liliachii, dar mai ales aleea de crini, unde florile regale cresc atât de numeroase, că n-o poți străbate fără să amețești...
E primăvară. Aerul, plin încă de parfumul nopții, are gust de sare și cimbru. Deodată, pe creasta din vârful para­pe­tului, apare o siluetă. E o femeie călare pe un cal care aleargă în galop. Pe decorul cerului, mișcările se potri­vesc atât de perfect cu rit­mul animalului! Dreap­tă în șa, privește za­rea cea largă. Soarele își joacă razele pe podoaba de aur a uniformei în care e îmbră­cată. În urma ei sosește în goană un regi­ment întreg de cavalerie. Ea strânge atunci frânele; calul se ca­brează. Pe jumătate în­toarsă în șa, face cu mâna un semn celor cari se apropie, apoi, cu o lovitură de pinten, por­nește într-un galop nebun. O clipă, trupa șovăie, apoi că­lăreții își reiau goana, ur­mă­rind pe amazoana care a și dis­părut. Curând nu mai ră­mâne decât un nor de praf, care se așterne domol.
E antrenamentul de primăvară al Regimentului 4 de Roșiori. Conducătoare a lui, Regina Maria se în­credințează, astfel, de puterea de rezistență a soldaților. Unii dintre ei mi-au mărturisit că erau nevoiți să se antreneze în tot cursul anului, ca să fie în stare să o urmeze pe vajnica Suverană! Îndrăz­neață, neobosită, cu capul sus, cu privirea limpede, Regina Maria a României este cu adevărat o minu­nată lecție de viață!

(Traducere și adaptare)