"Oamenii nu mai știu să prețuiască valorile din țara asta. Nu mai au rădăcini. Și dacă pier rădăcinile, se veștejește tot trunchiul. Așa să scrieți. Asta zice o amărâtă de învățătoare din Hobița, satul nașterii lui Brâncuși."
Cartea cusută cu sfoară
Vine iute spre poartă, legându-și sub bărbie broboada. Sunt ani de zile de când nu i-a mai trecut nimeni pragul. Aici, în sat, oamenii o cam ocolesc. Războiul ei neobosit cu autoritățile, cu abuzurile și minciunile lor, i-au creat imaginea unui biet Don Quijote, la fel de plăpând și de înverșunat, care se ia zadarnic la trântă cu niște himere. "Bună ziua", îmi zice cu glasul posac, deschizând poarta. "Ce doriți?" Zâmbesc, îi dau binețe, și încep să îi povestesc pe îndelete cine sunt și de ce am venit până aici. Văd cum chipul ei se înseninează brusc. "De la «Formula AS»? Nu-mi vine să cred! De când vă aștept..." Zâmbește cu tot chipul și mă invită în curte. "Haideți după mine. Să vă arăt ceva frumos. O surpriză." O urmez pe o alee mărginită de crizanteme uscate, ocolim casa și ne oprim în fața unei anexe din spatele curții. "Aici mi-am făcut eu culcușul de iarnă. Am o cămăruță călduroasă unde nu-s decât eu și Bunul Dumnezeu. Haideți să intrăm, să vă arăt." Într-o odaie mică cât o găoace de ou stau înghesuite o sobă, o măsuță, un pat, un dulap, un scaun și o mașină de cusut străveche, la care femeia încă mai lucrează, când o apasă prea tare singurătatea, ori când e vifor afară. "Am aici tot ce-mi trebuie, nu-i nevoie să mai merg în casa mare. E prea pustiu și frig acolo." Femeia ia dintr-un sertar o cheie și deschide cu ea ușa mare a dulapului. "Să vă arăt comoara mea!", zice râzând. Deschide larg ușa și-mi arată pe raftul de sus câteva teancuri mari de ziare. Scoate de-acolo unul din ele și îl pune pe masă. Sunt zeci de numere ale revistei "Formula AS". Pe raftul de sus al dulapului sunt alte câteva sute. Aliniate cu multă migală, așezate pe un carton și cusute "milimetric", între ele, cu sfoară. "Aici am colecția pe ultimii cinci ani", îmi spune cu o lumină supremă pe chip. "Pe alea mai vechi le țin în casă, tot într-un dulap. Nu am lăsat niciun rând necitit. Să știți că revistele astea sunt toată bucuria mea. Doar cu ele mi-am mai ținut speranța. Că la tot ce-am îndurat eu de atâția ani și la ce nenorociri văd și la televizor, îmi pierdeam de mult mințile. Doar în revistele astea mai văd că există totuși și lucruri bune, că mai sunt speranțe." Râde ca un copil. "Nu-mi vine să cred că ați venit la mine în casă. Să vă țină Dumnezeu sănătoși, că faceți adevărate minuni." Pune teancul de reviste la loc, în dulap, și-mi arată, pe un raft mai jos, alte vrafuri de hârtii. Zeci de acte oficiale, tăieturi din ziare, fotografii, mape și dosare, toate strânse cu o râvnă de fier și păstrate cu sfințenie și în mare secret. Aici este munca ei de aproape 14 ani, e arsenalul ei ce pare imbatabil în lupta pe care o duce de-atâția ani, cu o determinare în spatele căreia nu se află nicio altă motivație decât aceea a restabilirii adevărului istoric. Le ia rând pe rând, le așază pe pat, le răsfoiește și le aranjează apoi într-o ordine numai de ea știută. "Să vedeți și dumneavoastră cât de tare m-am necăjit anii ăștia, ca să restabilesc adevărul, dar văd că tot nu se știe ce și cum!? Nimeni nu-mi ține partea, din neștiință ori de frică. Nu le pasă, dom'le. Și dacă ați ști cum mi-au ieșit în cale toate adevărurile... Cred că ele m-au găsit pe mine, ca să le fac dreptate, și eu nu pot să fac... nimic. Mă bat degeaba cu ticăloșii care vor să fure până și istoria noastră. Să facă bani și din asta, fără niciun pic de frică de Dumnezeu. "
Maria Mecu Brâncuși are 73 de ani și trăiește singură în satul Hobița, într-o casă care cândva a aparținut unuia din frații marelui nostru sculptor, Constantin Brâncuși. Soțul ei, strănepot de frate al artistului, a murit în 1991. De atunci, femeia asta scundă și firavă, cu ochii ageri și albaștri ca cerul, a rămas singurul om din sat care s-a luptat cu toate puterile ei pentru a păstra vie în memoria hobițenilor istoria adevărată a satului și amintirea unuia dintre cei mai mari sculptori ai lumii. Oamenii îi spun doamna Bia sau doamna învățătoare, pentru că toată viața a fost un dascăl exemplar, de care toți foștii ei elevi își aduc aminte cu mare drag și respect. Din păcate, în ultima vreme, nu prea mai are prieteni prin sat. Oamenii o evită, se feresc parcă să mai stea de vorbă cu ea, abia o mai salută pe drum, fără nici măcar s-o privească în ochi. "Să vă spun: eu cred că în satul ăsta au dispărut mândria și curajul. La început, erau toți de acord cu mine. Am făcut o petiție la primar, la prefect, în care ziceam de toate abuzurile, cum își bat autoritățile joc de renumele lui Brâncuși, cum vor să fure ca tâlharii patrimoniul nostru național. Au semnat-o zeci de oameni. Atunci erau toți revoltați. Nu s-a întâmplat nimic. Ba dimpotrivă, au început amenințările și lumea s-a speriat. Acum au amuțit cu toții. Am rămas singura care nu tace, și pentru asta lumea mă ocolește, nimeni nu mai stă la vorbă cu mine. Ori că le e frică, ori că zic că sunt nebună. Și-uite așa, s-a dus de râpă toată mândria noastră, și o să se ducă de râpă și satul, că deja avem școala închisă și nu știu câte case părăsite. Oamenii nu mai știu să prețuiască valorile din țara asta, nu mai au rădăcini. Și dacă pier rădăcinile, se veștejește tot trunchiul. Mereu am zis asta, și de-aia fug toți și se uită la mine ca la nu știu ce arătare."
Cinci milioane și-un cal
Povestea începe prin anul 2000, când mai marii din Ministerul Culturii de atunci au decis ca Muzeul "Constantin Brâncuși" din Hobița să-și schimbe numele în "casă memorială", deși tot satul știa că adevărata casă părintească a sculptorului nu avea nicio legătură cu cea în care sălășluia muzeul. Ba, mai mult, pentru ademenirea vizitatorilor, au mai și pus în curtea muzeului o placă pe care era scris: "În această casă s-a născut sculptorul Constantin Brâncuși". Un fals grosolan, de care știau până și copiii din sat. "Așa a început bătaia de joc!", zice doamna Bia apăsat, răsfoind cu furie printre hârtii și bucăți de ziare. Oamenii din Hobița erau tot mai scandalizați, nu se puteau împăca cu ideea ca în numele consăteanului lor, celebru astăzi în toată lumea, să se născocească o istorie mincinoasă. Cu toții știau că așa-zisa Casă Memorială "Constantin Brâncuși" de la Hobița este, de fapt, casa Calistrat Blendea, adusă în '70-'71 pe locul unde fusese cândva adevărata casă părintească a sculptorului, doar pentru că aducea la înfățișare cu prima. Și că adevărata casă în care s-a născut și a copilărit Brâncuși al lor era în proprietatea unui bătrân, pe nume Nicolae Gogoiu, și el moștenitor al Brâncușilor, și se afla cam la o sută de metri mai încolo, aproape de zăvoiul Bistriței. Oamenii știau toate astea încă din vremea comunismului, doar că atunci nimeni nu îndrăznea să vorbească despre Brâncuși. De data asta însă, furia lor a explodat. "Poate că dumneavoastră nu înțelegeți lucrurile astea sau vi se par niște banalități", zice femeia, țintuindu-mă cu privirea. "Dar pentru noi era o înșelătorie care ne-a revoltat foarte tare. La vremea aia, aveam și noi patriotismul nostru, ne mândream cu toții când auzeam cum se vorbește în toată lumea de Brâncuși, și o minciună ca asta era o mare batjocură. Își băteau pur și simplu joc de numele lui și de noi. Și asta n-am putut suporta. Am bătut din poartă în poartă, am scos lumea în stradă și a început scandalul, de ziceai că atunci a ajuns și la noi revoluția." Oamenii au ieșit în fața primăriei, au făcut o petiție, au dat sfoară în țară, au chemat presa și, în scurt timp, toată potlogăria a fost dată în vileag. La început, șefii instituțiilor de cultură au sărit ca arși, acuzându-i pe ziariști și pe sătenii din Hobița că ei sunt cei care vor să falsifice istoria. Cu timpul, însă, le-a mai pierit îndrăzneala și, în cele din urmă, au fost nevoiți să-și recunoască impostura. Doamna Bia îmi arată câteva bucăți de ziare din care îmi citește cu înfocare în glas. Sunt articole întregi, care dezvăluie toată povestea, reportaje despre revolta de-aici, din Hobița, mărturii de-ale ei sau de-ale altor săteni furioși. "Așa s-a aflat în toată lumea despre minciunile lor. Și tot așa a aflat și Florin Codre, un sculptor român care trăia la Paris, care a venit pe urmă repede la Hobița și l-a convins pe Gogoiu să-i vândă lui ce mai rămăsese din adevărata casă părintească a lui Brâncuși. Din câte am aflat, voia s-o ia bucată cu bucată și să o ducă la Paris, ca s-o facă acolo muzeu. Ați înțeles? Adică noi să aducem aici turiști ca să vadă un fals, și alții să se îmbogățească în străinătate cu o casă care trebuia să fie în patrimoniul nostru național. Că așa merg lucrurile în România. Știți cu cât a cumpărat casa lui Brâncuși de la Gogoiu? Cu cinci milioane de lei și un cal. În bătaie de joc. Și imediat după ce-a cumpărat-o, a început s-o demoleze, cu câțiva muncitori. M-am trezit pur si simplu că vine unul la mine, la poartă, să-i fac rost de ouă, lapte, pentru zece oameni. Erau muncitorii care veniseră să demoleze casa. Aveau nevoie de mâncare, și așa au ajuns la mine: «Avem oameni și o demolăm și o ducem de aici», mi-a zis Nicolae Diaconu, ăsta de-a bătut la poartă. Veniseră să ia casa. Atunci m-am supărat tare și am dat alarma. A sărit tot satul. Am mers acolo și le-am cerut să oprească demolarea. Degeaba, sculptorul ne-a arătat actul de cumpărare și și-a văzut mai departe de treabă. Am scris imediat o petiție și am umblat cu ea prin sat după iscălituri. Stați s-o caut, că o am pe-aici." Scotocește agitată printre hârtii și scoate dintr-un dosar câteva coli mari, pline cu nume și semnături. Își pune ochelarii pe nas și-mi citește cu o atitudine aproape solemnă: "Domnule Primar, în numele satului Hobița, sat în care s-a născut marele sculptor Constantin Brâncuși, vă rugăm să analizați și să rezolvați în interes local și național cazul casei părintești a familiei Brâncuși. Vă rugăm să opriți urgent demolarea și înstrăinarea. (...) Această casă a fost demolată parțial în ziua de 2 iunie 2001, cu intenția de a fi înstrăinată. Noi, locuitorii satului Hobița, sat unde s-a născut și a copilărit sculptorul Constantin Brâncuși, dorim să se stabilească legal, corect și cinstit, moștenitorii casei părintești a familiei Brâncuși. Cerem sprijin fiilor acestui sat, mai ales al celor plecați și al tuturor celor care își doresc să ne ajute să o refacem, să fie păstrată pentru totdeauna în satul nostru, ca semn de prețuire și recunoștință pentru marele nostru sculptor din Hobița." "Ia uitați câți au semnat!" Îmi arată o listă lungă, pe câteva pagini, cu aproape 200 de semnături. "Pe urmă am mers la Primărie, dar primarul n-a vrut să-mi primească petiția, că cică era sâmbătă. Se vedea de la o poștă că e și el în cârdășie. Pe urmă, am mers la poliție, dar se vedeau și acolo legăturile între ei. Așa că i-am amenințat că o să mă duc la Poliția Economică de la Târgu Jiu, și abia atunci s-au speriat și a venit primarul cu unul de la urbanism. Între timp, muncitorii dăduseră deja acoperișul jos. Dar au fost nevoiți să sisteze, pentru că nu aveau nici măcar autorizație de demolare". Zâmbește semeț, cu ochii aprinși de încântare. Era prima victorie a doamnei învățătoare.
Scandalul însă nu s-a oprit. Femeia a trimis petiția mai departe, la minister, la parlament și la președintele țării. Actul de înstăinare a casei trebuia cumva anulat. Toată zarva asta i-a cam speriat pe cei din primăria comunei, silindu-i să ceară instanțelor judecătorești anularea printr-un act oficial a convenției de vânzare a casei. Până la urmă, instanța a decis interzicerea înstrăinării a ceea ce mai rămăsese din casa părintească a sculptorului. Asta, însă, nu i-a oprit pe muncitori să continue demolarea. "Au venit pe la 1 din noapte, ca tâlharii, cu vreo 30 de mașini pe care le-au ascuns în zăvoi, la capătul satului, după cimitir. Au sărit vecinii, am ieșit și eu, muncitorii au început să dea cu spray din ăla care te paralizează, să ne omoare, și nu alta. Au vrut să ia acoperișul, să ia tot. Dar nu i-am lăsat. Am scos câinii din curți și i-am ațâțat să-i pună pe fugă pe tâlhari. Vecinii urlau de mama focului, ce mai, era un tărăboi, de s-a trezit tot satul. Până la urmă, au venit și vreo doi polițiști, și doar după ce i-am amenințat noi că-i reclamăm la județ dacă nu iau măsuri, abia atunci le-au cerut tâlharilor să plece și au făcut un proces verbal așa, mai mult de ochii lumii. Ce-i drept, după o vreme, «francezul» care voia să ia casa s-a ales cu un dosar penal, numai că la sfârșit, i-au dat «neînceperea urmăririi penale». Cam așa a fost răscoala noastră."
De atunci, în sat s-a așternut liniștea. Doar ea, doamna Bia, a continuat să lupte pentru repararea casei lui Brâncuși, pentru punerea ei în valoare și pentru mutarea muzeului acolo unde îi era locul. La insistențele ei, primăria comunei a solicitat Ministerului Culturii să le acorde fonduri pentru restaurare, fără însă a primi nici până în ziua de azi vreun răspuns. Singurul lucru obținut a fost o notă de informare prin care primăria a aflat că această casă a lui Brâncuși a fost inclusă pe lista monumentelor istorice. "Și cu asta, ce-am rezolvat?", zice indignată femeia. "Ce dacă-i spune de-atunci «monument istoric», și ea zace de atâția ani fără acoperiș? Să mergem să vedeți cum arată. O ruină, că-ți vine să plângi. Pasc caprele pe lângă ea, e plină de bălării și orătănii, bârnele au putrezit și stau gata să cadă. Am obosit de când tot cer la primărie să dea fonduri pentru restaurare. Am scris și la minister, și la guvern, am zis oamenilor din sat să facem iar o petiție, că altfel degeaba ne-am luptat pentru casa asta. Nimeni nu mă bagă în seamă, toată lumea se uită la mine ca la o nebună. Poate nu le mai pasă, poate le e teamă. Am primit chiar amenințări, să fac gura mai mică, să nu mai agit lumea, dacă vreau să am o bătrânețe liniștită. Și uite așa am rămas eu singură și mă doare inima când trec pe drum și văd în ce hal de ruină a ajuns mândrețe de casă în care a copilărit Brâncuși și care se mai numește și «monument istoric». Așa ne respectăm noi tradiția, valorile și trecutul. De-aia, nici Dumnezeu nu ne-ajută. E rău, domniță, că parcă văd așa, cum piere sufletul din oameni, și mă ia cu rău de la inimă".
O ruină neprețuită!
Ieșim la plimbare prin sat. Doamna Bia pășește tăcută, cu mâinile încrucișate la piept și cu privirea întunecată, cufundată în gânduri amare. Pentru ea, strada asta, cândva luminoasă și însuflețită, e astăzi un loc străin și aproape pustiu. Cei câțiva trecători ne privesc reținut și abia bombăne un salut. "Au plecat mulți din sat", spune femeia. "S-au dus să muncească prin alte țări și mulți dintre ei au uitat definitiv de unde au plecat. Au rămas mai mult bătrânii, dar și ei se sting unul câte unul, și-atunci casele lor rămân pustii și se năruie." Lăsăm în urmă biserica, și după un timp, îmi arată pe marginea stângă a drumului o casă veche, aproape o ruină, cu un pridvor mare, la etaj, și curtea invadată de buruieni. "Aici a trăit învățătorul Tabacu, primul dascăl din sat. La început, făcea ore chiar aici, în casa lui. A făcut pușcărie politică la Aiud. Pe urmă, când s-a eliberat, s-a luptat să se facă o școală în sat. El a fost fondatorul școlii din Hobița, care e puțin mai încolo. O frumusețe de școală, unde am fost și eu învățătoare. Din păcate, nu prea mai sunt copii prin sat, s-a închis și școala, cică vor să o facă și pe aia muzeu. Uite așa se duce totul de râpă." Mă duce să-mi arate școala, și ea părăsită, cu poarta legată cu sfoară și curtea sălbăticită, plină cu arbuști crescuți anapoda. "Mie îmi pare rău că vă arăt numai rele", spune femeia, privind cu nostalgie către clădirea școlii. "Eu știu că dumneavoastră, ăștia de la revistă, umblați mai mult după ce e frumos și curat, dar n-am ce face, ăsta-i adevărul aici, la Hobița. La școala asta am fost și eu învățătoare. Soțul meu a contribuit la renovarea ei. Pe zidul de la intrare, lângă ușă, au pus o placă cu învățătorii care au predat în școală. Era o școală-model, curată, cu flori multe și copii cuminți. Acum, uitați-vă la ea. Ia să vedeți cum începe să se dărâme, cum a fugit crăpătura până sub streașină. Peste câțiva ani, o să fie o ruină." La fel s-a întâmplat și cu terenul din zăvoi unde cândva se făceau tabere de sculptură în memoria lui Brâncuși. Acum n-au mai rămas decât niște pietre verzui, înecate într-o baltă, unde crește papura și orăcăie broaștele...
Ajungem la muzeul Brâncuși. O casă frumoasă, din lemn, veche de mai bine de o sută de ani, cu uși pitice și praguri înalte, cu cerdac și stâlpi ciopliți cu migală. Nimic de aici n-are însă vreo legătură cu adevărata casă părintească a lui Brâncuși. Chiar la intrare, ne întâmpină "ghidul", un domn ușor blazat, îmbrăcat în costum, care face zilnic naveta din Târgu Jiu. Ne salută protocolar și-apoi ne invită în casă, începând să ne recite un text pe care pesemne că l-a tot spus de sute de ori: "Mergând prin fiecare cameră, o să vă faceți o idee despre cum s-a încărcat sculptorul de fericire aici pentru toată viața, ca să ajungă să revoluționeze sculptura modernă". Două odăi și o bucătărioară, toate aranjate banal, împodobite ca într-o vitrină, cu obiecte tradiționale, multe blide, ulcele și copăi, majoritatea agățate de pereți, câteva cămăși și bundițe înflorate, atârnate pe umerașe, nenumărate pernuțe, cuverturi și ștergare, un fus de tors, un opaiț și cam atât. "Cântarea României" într-un sat din Oltenia. La plecare, întreb ghidul dacă mai vin vizitatori. "Slab de tot. Astă vară, da, mai veneau cu mașini. Elevi mai puțini, au cam strâmbat-o ăștia cu învățământul. Nu se mai implică profesorii". De vreo trei zile încoace, eu și cu doamna Bia suntem primii turiști. "Păi, la ce să mai vină vizitatori?", îmi zice femeia în șoaptă, în timp ce ieșim pe poartă. "Să vadă un fals? O casă oarecare, cu niște oale și ștergare luate de la oamenii din sat?"
O luăm spre pădurea de anini, care se vede la capătul satului. Trecem de vreo trei case și ne oprim în dreptul unui gard hârbuit, cu poarta căzută în drum. "Aici e casa adevărată a lui Brâncuși", îmi spune femeia, cu glas îndârjit și fața întunecată. "Monumentul istoric". De fapt, e doar ce-a mai rămas dintr-o casă veche, din lemn: un schelet strâmb, din bârne putrezite, fără acoperiș, gata oricând să se năruie. O ruină invadată de bălării. Ar fi îndeajuns o mică adiere de vânt, pentru ca totul să se prefacă într-un maldăr de lemne. Doamna Bia pășește parcă temătoare printre tufele mari, trecând pragul imaginar al casei și oprindu-se pe locul unei foste odăi. "Aici", zice ea cu emoție în glas, "între stâlpii și pereții ăștia, a copilărit Brâncuși al nostru. Casa asta a moștenit-o mai târziu sora lui, Eufrosina, iar când mai venea și el în sat, aici la ea îi plăcea să stea. Așa a rămas și vorba, că «la ea îi plăcea să șadă, la masă joasă, rotundă, să mănânce făsui, zamă de varză și să doarmă pe rogojină.» Acum, uitați ce-au făcut din casa asta. Niște netrebnici lacomi și fără frică de Dumnezeu." Mai face câțiva pași prin "odaie" și-apoi se întoarce în tindă și se așează pe pragul ferestrei, privind țintă către mine. "Uitați ce vă rog", îmi spune cu glas hotărât. "Să-mi faceți și mie o poză aici și să o dați la ziar. Și să scrieți așa, ca să știe și domnii de la conducere: că așa cum arată casa asta acum, așa o să arate toată țara asta, dacă nu învață să prețuiască trecutul și istoria noastră. Dacă aleargă doar după bani. Așa vor ajunge și sufletele noastre, cum e ruina asta. Că o să vină iarăși 1 decembrie, ziua țării, și iar o să se fălească toți domnii ăștia, cu poleială și steaguri fluturate, când, de fapt, niciunul nu mai dă doi bani pe glia asta chinuită de ei. Așa să scrieți. Că asta le zice o amărâtă de învățătoare din Hobița."