Despre umanioare, oameni și mașini

Cristian Curte
În urmă cu doi-trei ani, Adrian Papahagi, profesor universitar și filolog distins, se plân­gea de situația de cenușăreasă pe care dis­ciplinele umaniste o au față de cele reale.

Nu numai studenții, ci și sta­tul, în frunte cu ierarhia uni­versitară, privilegiază ști­­ințele reale. În dezbaterea is­cată, un ins educat, pro­ba­bil programator, îi explica dis­tinsului intelectual că, de fapt, nu are a se plânge de ni­mic. Profesia lui, ca și disciplinele uma­nis­te în general, nu aduc plusvaloare Produ­su­lui Intern Brut al României, în concluzie, nu au decât să rămână în cenușă.
Mai aproape de noi, o dezbatere a Minis­te­rului Educației privind statutul orei de mu­zică în clasa a VIII-a a prilejuit apariția pe internet a unor texte din aceeași catego­rie. Mu­zica este, spuneau inșii cu pricina, în cel mai bun caz, o pierdere de vreme în curricu­lă. Așa că, la naiba cu ea! Decât să studiem portative, mai bine am învăța ceva util. Adi­că, o oră de programare. Pasionații gă­sesc oricum pe internet destulă infor­ma­ție, dacă au de gând să își gâdile auzul într-un mod plăcut!
Și să nu vă imaginați că astfel de dez­ba­teri sunt tipice doar României. Prietenii mei, care sunt dascăli universitari, îmi spun că pretutindeni în lumea civilizată, umanioarele sunt aruncate la coș. De autorități și de stu­denți. Guvernele nu prea le mai bagă în sea­mă, și nici studenții nu se mai înghesuie la ele, ca acum câteva decenii. Ele pier sub asal­tul oamenilor noi. Oameni care - exact ca bac­teriile - se nasc, mănâncă doar ca să creas­­că, apoi, uneori, se înmulțesc, și mor. Atât. Oa­menii mileniului trei! Pragmatici, pros­peri, pricepuți, descurcăreți. Au meserii la mo­dă. Și bani! "Le au" cu tehnologia, cu gadge­tu­rile, cu computerele. Sunt pretutin­deni acasă și, în același timp, străini. Și mân­dri. Și puternici. Pentru ei, cultura e un lux pe care nu au decât să îl consume cei dispuși să plătească. Statul cată să se ocupe de chestiuni mai utile. De pildă, cu educarea unor noi oameni noi, care să producă, să con­­sume, apoi să producă din nou, ca să aibă ce consuma în continuare.
Când tipul acesta uman se implică într-o dez­batere educațională e, întotdeauna, prag­ma­tic. Copiii ar trebui, în viziunea lor, să în­vețe ceva practic, ca să le fie de folos în via­ță. Limbile moarte, artele sau, mai rău!, re­li­gia, sunt niște mofturi. Decât ele, mai bine încă o oră de programare (că se cere peste tot!), ori, dacă nu, bună și una de jocuri pe calculator (nu e o glumă, ci o realitate prin țările cu apă caldă).
Tipul acesta de umanitate care tropăie ve­selă, mergând spre nicăieri, șterge cu bu­re­tele tot ceea ce a însemnat "om" în urmă cu secole sau milenii. Căci, ceea ce ne dife­ren­țiază de animale nu este softul din com­pu­ter sau din telefonul superinteligent, oricât ne-am prosterna în fața lor, ci o frază mu­zi­­cală dintr-o cantată de Bach, o floare pictată de Van Gogh, o strofă din Homer sau o idee din dialogurile lui Platon. Prin toate aceste fragmente de emoție luminată de rațiune, universul se reflectă în noi și ne transpare, subit, mai bogat, mai profund, mai uman. Iar dacă ele nu (mai) contează pentru omul zi­lelor noastre, cu tristețe spun că nu mai con­tăm nici noi, ca umanitate. Atâtea mașini am inventat, atât de mult ne petrecem timpul în și cu ele, încât se pare că am ajuns să le se­mă­năm, iar emoțiile noastre, gândurile și idealurile noastre nu le mai depășesc pe ale suratelor noastre cu corp de plastic și oțel și minte formată din algoritmi programabili.