La învestitura ca ministru în guvernul Cioloș, profesorul de sociologie de la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Vasile Dâncu, și-a expus prioritățile în noua sa calitate de demnitar. De o sinceritate totală, domnia sa a afirmat deschis și pe înțelesul tuturor: "Am prioritățile mele, de om. Am renunțat la toate activitățile pentru a mă dedica total acestui guvern, care are ca obiectiv construcția unui proiect pentru România și, dacă nu este prea mult - îmi cer scuze pentru cum sună -, a unui model de guvernare. Aceasta este prioritatea zero... Știu că într-un an nu se poate schimba România, dar cred că orice lucru trebuie să aibă un început. Vreau să aducem mugurii încrederii în această țară, să arătăm că se poate face mai mult și mai bine, fără gălăgie zilnică, cu modestie și competență". Ținând cont de această profesiune de credință, care este, de fapt, profesiunea de credință a întregului guvern Cioloș, am dorit să limpezim pentru cititorii noștri mai multe detalii ale acestui proiect pentru România, dintre care unele sunt legate de situația satelor tradiționale - o altă preocupare a fiului de țăran care este, cu mândrie, domnul vicepremier Dâncu.
"Contează foarte mult oamenii, calitatea celor care formează guvernul"
- Sunteți vicepremierul unui guvern alcătuit din specialiști, profesioniști în problemele țării. Care este diferența față de guvernele de până acum?
- Nu este o diferență prea mare, poate doar una de postură: guvernul nu a fost alcătuit și selecționat de un partid politic. De altfel, găsim profesioniști în orice guvern politic, nu cred că guvernele trimise de partide sunt formate doar din neprofesioniști. E adevărat, este poate mai ușor să funcționezi ca membru într-un guvern politic: vii deja cu un program de guvernare creat în echipă și impus de un partid. Evident, uneori acest program este chiar și votat, deși majoritatea electoratului care votează nu știe multe lucruri despre programul politic, votând mai degrabă oameni sau partide pe care le simpatizează, de care este legat emoțional sau prin identificare cu o anumită tradiție ori grup social sau profesional. În fine, în toate guvernele există oameni cu calități și slăbiciuni. Poate că așteptarea față de un guvern de experți este exagerată, fără să se știe că aceștia nu-și pot impune totdeauna și integral programul pe care îl doresc, dacă nu beneficiază de un sprijin parlamentar. Nu trebuie idealizată nicio postură, și nici diabolizată; contează foarte mult oamenii, calitatea celor care compun guvernul, contează știința Premierului de a-i motiva și de a conduce corabia, contează contextul și poate chiar și... norocul. Sunt importante și strategia de comunicare a unei echipe guvernamentale, modul de comunicare cu Parlamentul și multe alte lucruri care nu țin mereu de modul în care a fost investit sau creat un guvern.
- Vă trageți din lumea țărănească a Năsăudului, premierul Dacian Cioloș se trage dintr-un sat din Sălaj, iar președintele Iohannis vine din Sibiu. Cum credeți că privesc "regățenii", "sudiștii", ascensiunea aceasta "în forță" a ardelenilor?
- Nu cred că este vorba de o semnificație sociologică, de diferențe de cultură regională, în care eu nu cred prea mult. Cred, mai degrabă, că este vorba de o situație de criză și de o întâmplare, sper fericită, pentru România. Au fost și guverne fără ardeleni în acești ani, sau cu ardeleni foarte puțini, dar aceste lucruri nu au o semnificație prea adâncă. Poate un mic avantaj ar fi faptul că Transilvania și ardelenii au învățat din tradiția administrației imperiale austriece, iar școala s-a născut acolo mai repede decât în celelalte provincii. Criteriul regional nu este unul care să conteze atunci când se fac echipele. Vom reuși doar dacă vom face ceva în echipă, iar echipele noastre de experți au mai mulți "regățeni" decât ardeleni sau bănățeni.
- Care vă sunt prioritățile, ca ministru al Dezvoltării, pentru 2016? Ce se poate face într-un an?
- Am vorbit mult despre proiecte în această lună și jumătate, așa încât prefer ca, în perioada următoare, să mă aplec asupra obiectivelor concrete ce vizează reforma administrației, descentralizarea administrativă și construcția unor condiții minime de trai decent, din perspectiva infrastructurii, mai ales în mediul rural sau în comunitățile defavorizate. Sper să pot realiza câteva proiecte pe care să le consider decente, pragmatice, necesare și apolitice, astfel ca viitorul ministru să le poată duce mai departe, ca pe o consecință a calității și oportunității lor.
"Tatăl meu, poetul țăran Vasile Dâncu, spune mereu că soarta țăranului român este soarta pieilor roșii"
- Deoarece gama activităților dvs. este extrem de complexă, vă propun să faceți referință, în mod special, la problemele satului românesc - una din temele foarte apropiate de sufletul nostru și al cititorilor noștri. Dumneavoastră înșivă sunteți fiu de țăran și, în cadrul unei dezbateri, ați accentuat că avem "ultima civilizație rurală din Europa". E de bine sau e de rău?
- Cred că noi am neglijat prea mult comunitățile rurale, le-am tratat ca zone care vor dispărea cu timpul sau doar ca zone agricole. Am uitat că acolo trăiește aproape jumătate din populația României, că acolo trăiesc Oameni. Politicienii au umilit continuu satul românesc, mergând acolo cu cadouri penibile în campaniile electorale. Tatăl meu (poetul țăran Vasile Dâncu - n.red.) spune mereu (a spus-o și pe vremea lui Ceaușescu și a avut mult de pătimit) că soarta țăranului român este soarta pieilor roșii. Nu cred că este doar o licență poetică, deoarece după dezastrul adus de comunism prin deposedarea țăranului de pământ, Uniunea Europeană a venit, după 2007, cu un alt cutremur: piața comună și industria alimentară europeană. Neprotejat de stat, fără cunoștințe și fără niciun ajutor, țăranul nostru nu poate rezista concurenței marilor producători europeni. Oricât de bună ar fi marfa lui, oricât de bio, el nu mai are acces în lanțurile occidentale care au preluat integral comerțul în România. Are proprietatea fragmentată, nu are condiții să producă la standarde europene, nu beneficiază încă de facilități și stimulente pentru a se asocia, și pierde în fiecare zi teren. Ajunge să producă doar pentru subzistență, și aceasta înseamnă sărăcie și mizerie. Am încredere că premierul Dacian Cioloș și ministrul Achim Irimescu, oameni care cunosc bine agricultura europeană, vor construi un sistem de suport statal sau comunitar pentru producătorii agricoli, care să ne facă mai competitivi și să ne putem recâștiga măcar piața românească, invadată acum de produse agricole importate. Să imporți mâncare într-o țară agricolă, cu tradiția și resursele noastre, este o adevărată barbarie.
- Constrâns la a produce doar pentru subzistență, obligat mereu la schimbări și adaptări din mers, țăranul este zilnic amenințat cu dispariția. În aceste condiții, cum credeți că vor supraviețui satul tradițional și civilizația rurală?
- Civilizația rurală este un mod de viață, o modalitate specifică de ființare, în acord cu cosmosul, în respectul naturii și în magia dumnezeirii. Civilizația rurală pe care o mai avem conține elementele morale necesare și suficiente vieții în comun, dar și o conștiință a unei unicități existențiale concrete, traduse în fapte și idei. Civilizația rurală are anticorpii pentru pierderea de sens pe care o traversează cultura urbană de azi, ea poate să ofere societății și omului modern o alternativă la pierderea sensului, a uitării de sine sau a crizelor de identitate. Suntem într-un punct de cotitură, cred eu; în noua lume a spaimelor și emoțiilor de masă, în care trăim tot mai periculos și mai artificial, cred că am putea să căutăm sensuri fundamentale în ADN-ul culturii noastre populare, de fapt, ADN-ul ființei noastre.
- Vă gândiți să puneți în operă o "strategie națională" pentru salvarea țărănimii? Cum ar trebui să arate aceasta?
- Fiii de țărani trebuie să participe la refacerea legăturii cu tradiția, pentru că ei au un subconștient în care civilizația rurală este vie și unde arhetipurile concentrează o devenire de sute de ani. Și intelectualii ar trebui să caute conservarea valorilor și traducerea lor în noile forme ale civilizației moderne. Am văzut o paradă a modei, realizată de Virginia Linul, o năsăudeancă de-a mea, cu niște creații vestimentare moderne, dar care foloseau modele tradiționale. Am văzut în toată lumea expoziții sau magazine de design vestimentar, dar niciunde nu am simțit că aceste haine îți îmbracă și sufletul, nu doar trupul, ca în cazul creațiilor acestei artiste din Salva. Nu pot eu, un om singur, ministru într-un guvern de un an, să salvez țărănimea, dar voi face tot ce pot pentru a sprijini proiecte de toate felurile, care duc spre asta. Trebuie să-i ajutăm pe oameni să trăiască decent în satele lor, să-i ajutăm să câștige bani din munca lor, să-și poată face planuri de viitor pentru ei și pentru generațiile tinere, și să-i stimulăm să nu-și uite originile, să valorifice minunile pe care le au în suflet și tradiția lor. E atât de simplu!
"Nepăsarea față de civilizația rurală este un «Colectiv» al spiritualității noastre"
- Într-unul dintre interviurile acordate după numirea dvs. în funcția de ministru, ați afirmat că românilor le lipsește "cultura auto-organizării și a auto-dezvoltării". Mai exact, trăiesc la întâmplare, duși de curent. În ce măsură un guvern ar putea să schimbe cursul acesta distructiv?
- Efectul măsurilor luate de un guvern va fi mereu limitat, dacă nu se naște un consens național. De regulă, în istorie, noi, românii, ne solidarizam mai ales la necaz, sau în urma unor tragedii. Dacă am realiza că trăim un adevărat Cernobîl spiritual, am intra în panică și am revedea proiectul regăsirii identității noastre veritabile. Ne-a înfiorat tragedia morții copiilor noștri de la clubul "Colectiv" și parcă începem să căutăm să fim mai responsabili și cerem mai multă rigoare și profesionalism de la ceilalți și de la noi înșine. Dar nepăsarea față de civilizația rurală este o dramă mai mare și cu efecte de dezastru pe termen lung, un "Colectiv" al civilizației și spiritualității noastre.
- Elementele de civilizație citadină, care pătrund tot mai puternic în stilul de viață al țăranilor, mai ales prin mijlocirea televizorului, amenință grav tradițiile. În acest context, nu este amenințată identitatea, specificul național care, iată, îi farmecă într-atât pe străini?
- Nu cred că civilizația materială distruge spiritualitatea. Spiritualitatea este distrusă doar de valori false, de inautentic, de artificialul promovat ca autentic. Instituțiile culturale și școala, elita unei țări, trebuie să producă mereu criterii și borne, pentru ca oamenii să nu se rătăcească. O cultură trebuie vegheată de intelectualii ei autentici. Atunci când cultivi identitatea profundă și valorile unei nații (și nu patriotismul găunos și demagogic), atunci participi la conservarea unei civilizații rurale. De fapt, atunci când produci bio (cum se zice azi), trăiești conform unui precept autentic, de respect al mediului înconjurător. Țăranii respectau natura, trăiau în armonie cu ea. Lăsau pământul să se "odihnească", nu abuzau de el, nu vroiau să taie niciun lemn din pădurea familiei, selectau doar copacii uscați sau lăstarii care creșteau prea deși. Făceau cruce deasupra apei și pe dosul unei pâini când o tăiau, nu puneau îngrășăminte chimice, chiar dacă noi, cei tineri, insistam: ei spuneau că se "otrăvește lutul". Sunt lucruri de care vorbim și azi, cu niște neologisme prețioase: biodiversitate, dezvoltare durabilă, ecoproducție. Noi avem rețete culinare și metode de producție, dar și moduri de a trăi pe care le putem reintegra traiului modern. Le putem stiliza, le putem pune în forme stilistice și estetice noi. Asta este România spirituală din tradiția civilizației rurale, pentru că noi nu am avut niciodată o civilizație urbană și, ca să fiu sincer, nici acum nu prea avem. În istoria României, autentic a fost doar satul, noi nu am avut nici polis grecesc și nici burg occidental. Nu lupt împotriva schimbării și bunăstării țăranului, Doamne ferește, dar mă gândesc că schimbarea trebuie controlată, condusă, așa cum face orice națiune puternică. Putem pilota modernizarea satului românesc, fără a lăsa să se distrugă sufletul civilizației rurale, adică sufletul românesc.
"Cred că întreg guvernul facem o echipă bună și tot mai motivată"
- Va reuși guvernul pe care îl reprezentați și conduceți, în calitate de vice-prim ministru, să construiască un model de succes pentru viitorul satului românesc?
- Eu pot să garantez un singur lucru: vom fi primul guvern care se va concentra serios pe această temă: modernizarea satului și reconstrucția comunităților rurale. Înțelegem nevoia și sunt sigur că vom trasa liniile unui proiect. Sper să vină cât mai mulți politicieni și intelectuali alături de noi. Un guvern de un an nu poate salva satul, dar poate fi începutul unei acțiuni și al unei reflecții. Este un proces pe termen lung, dar ar putea fi accelerat de mutațiile geopolitice contemporane. Conflictele cu populațiile băștinașe și limitarea migrației ne pot face să ne uităm mai serios la resursele noastre, crizele ne pot obliga să nu mai risipim ce avem, și poate că va veni o generație de tineri care va simți nevoia de a căuta din nou tradițiile, izvoarele culturii, așa cum a făcut-o generația interbelică. Sunt optimist, cred că o minune ne va salva acest tezaur spiritual păstrat din bătrâni și sper să punem și noi umărul, contemporanii acestui timp al vulgarității și al noii barbarii.
- Unii vor spune că sunteți un paseist atunci când vorbiți de necesitatea conservării tradițiilor, a civilizației rurale și satului străvechi. Ei cred că țăranul tradițional merită un trai mai bun, că satul trebuie să se dezvolte. Cum răspundeți acestor critici?
- Este o prostie, o dovadă de îngustime de spirit să interpretezi așa această criză și apelurile celor care trag semnale de alarmă. Eu militez, din contră, pentru modernizarea satului, pentru o infrastructură modernă. Schimbarea și modernizarea nu se pot opri prin litanii și discursuri de tip elegiac. O parte din urmele culturii populare va dispărea sau va supraviețui în muzee, asta este normal. Dar dacă va exista bunăstare, oamenii, încurajați de intelectuali și de programe ale administrației culturale, vor putea să revină cu tradiții spirituale, chiar și numai pentru a le "juca" pe piața turismului, tot mai dezvoltată în mediul rural. Vor înțelege că trebuie să cultive diferența față de ceilalți, o vor căuta și o vor readuce în traiul de zi cu zi. Încurajați și stimulați, oamenii vor înțelege că sunt descendenții unei culturi bogate și unice, că au o muzică comparabilă cu cea irlandeză sau grecească, că pot veni cu aceste valori la întâlnirea cu celălalt. Nu se vor mai simți singuri în migrația lor prin lume, nu se vor mai simți inferiori și nu vor mai fi complexați.
"Aici, la București, este aproape imposibil să explici că nu îți dorești să mergi la putere"
- Venirea dvs. la București, în guvern, a însemnat, fără îndoială un sacrificiu. Nu vă lipsește catedra de la facultate, nu vă lipsesc studenții, nu vă lipsește viața, cu mult mai tihnită, din Cluj? De ce ați acceptat să părăsiți toate acestea?
- A fost destul de greu, nimeni din cercul meu apropiat de prieteni nu m-a încurajat și nu a fost fericit de asta, cu excepția prietenilor din zona politicii. Poate părea o ipocrizie, dar nu este: aici, la București, este aproape imposibil să explici că nu îți dorești să mergi la putere. Aveam, în noiembrie 2015, un important eveniment pentru cariera mea intelectuală, care s-a amânat și nu știu dacă se va mai actualiza atunci când voi reveni la instrumentele mele. Dar, până la urmă, am plecat singur, nu m-a dus nimeni cu forța la guvern. Este adevărat că programul de aici nu îmi mai permite să fac nimic în afară de a mai scrie un editorial pe lună la revista Sinteza, dar și cu asta îi exasperez pe prietenii mei din redacție, pentru că îl predau târziu, când revista este gata deja. Mi-am suspendat cursurile și aproape toate celelalte preocupări. Noaptea mai citesc două-trei ore, dar îmi iau multe teme pentru acasă de la guvern, iar lecturile îmi sunt orientate tot mai mult spre temele administrației, dezvoltării și managementului strategic al comunităților. Erau preocupări mai vechi ale mele, dar acum sunt obligat să caut ce au făcut alte țări în domeniile acestea, și am mult de citit. Nu pot să mă folosesc eficient de sintezele și punctajele pe care mi le fac oamenii din minister sau consilierii, întotdeauna am fost obișnuit să-mi fac propriile notițe. De facultate îmi este foarte dor, întâlnirea cu studenții, în fiecare săptămână, este cel mai frumos lucru care i se poate întâmpla cuiva, aici este cel mai mare avantaj al muncii de profesor.
- Și scrisul? Literatura? Trădarea lor costă scump uneori...
- Deja, după două luni, parcă am uitat să scriu, îmi este frică să mă pun la masa de scris, noaptea târziu, când revin de la birou, iar când mă așez totuși în fața computerului, simt parcă o frică de a începe pagina albă. Caut tot felul de subterfugii pentru a trage de timp, intru foarte greu în ritm. Mă simt golit de idei și parcă sufletul mi-e greu, iar emoțiile nu se așează bine în găoacea din cuvinte. Câteodată, mi-e frică de faptul că aș putea să nu mai fiu capabil să scriu, mai ales că am lăsat pentru anii viitori și un proiect literar. Am patru cărți de sociologie pe care le-am abandonat spre faza finală și aștept să revin la aceste proiecte care mi-au populat ființa în ultimii ani de libertate, după ce am părăsit politica, acum vreo opt ani. Am privit ca un semn bun, totuși, faptul că un prieten de pe facebook mi-a făcut o surpriză, trimițându-mi o filă dictando, cu o poezie intitulată "Secolul vitezei" și semnată "Vasile V. Dâncu, clasa a XI-a C". Îmi rămăsese la vreo fată din cenaclul Virtus Romana Rediviva, de la Liceul "George Coșbuc" din Năsăud. Scrisul este pentru mine un fel de respirație artificială, o lume secretă unde fug, din când în când, de urâtul sau de amărăciunile traiului cotidian. Încep să simt că îmi lipsește și, ca terapie, am început să scriu un jurnal. Să nu uit de mine și de lumea cea de dincolo de zidurile guvernului.
- "Proiect pentru România" este o sintagmă dătătoare de mari speranțe, o inițiativă pe care o așteptăm de 26 de ani. L-ați putea descrie sintetic și clar, așa cum ați face în fața studenților?
- Am vorbit despre asta și mi-au sărit unii în cap pe ideea că nu se poate, nu e timp, este prea târziu, cine sunt eu să-mi doresc asta... Dar este foarte normal: trebuie pornită reflecția strategică despre viitorul României. Deși pare simplă, această reflecție nu s-a făcut serios până acum. Fiecare partid a venit cu un program electoral, dar nu cu un proiect integrat și realist, care să imagineze ce vom produce peste două decenii, ce vom vinde în exterior, care este modelul educațional, ce mecanisme sociale trebuie activate, pentru o mai mare solidaritate sau coeziune socială. Ca principiu, trebuie stabilit modelul social dezirabil, ce valori vom promova prin sistemele instituționale, ce mecanisme și practici pentru educația națională (în caz că stabilim că națiunea română mai merită promovată), cum ne vom proteja resursele și patrimoniul și cum le vom valorifica, ce modele de dezvoltare a comunităților alegem, care sunt prioritățile de dezvoltare pe termen mediu și lung și multe altele.
"Orice demnitate în stat presupune nevoia de a ține cu țara ta"
- Aveți sprijinul premierului Cioloș în proiectele dvs.? Care este atmosfera de lucru în noul guvern?
- Dacian Cioloș este un prim ministru special, el ne propune un management partenerial, fără excese de autoritate; ne încurajează să gândim liber și să acționăm prin autoresponsabilizare. Ne cere doar să nu capitulăm în fața rutinei din ministere, ne cere să avem fiecare un proiect personal și o viziune pentru domeniul nostru. Cu discreție, caută să ne ajute să ne cunoaștem mai bine, să ne ajutăm între noi, să constituim echipe pe scheletul unor provocări pentru societatea românească. Lucrând cu Dacian Cioloș, te simți liber și parcă mai obligat să fii performant, pentru că nu este un șef care să caute să te constrângă pentru a pune în practică viziunea lui. Ne cere doar imaginație și creativitate, ieșirea din inerție birocratică și viziune. Are o experiență de patru ani în Guvernul României și 5 ani la vârf, în administrativul Europei, ceea ce lumea nu prea bagă în seamă. Experiența lui diversă îl face foarte pragmatic și axat pe o cultură a rezultatului; nu ne cere niciodată cât nu putem duce, ba chiar ne îndeamnă să ne restrângem orizontul de aspirații spre ceea ce știm că putem face bine. Cred că întreg guvernul facem o echipă bună, coezivă și tot mai motivată.
- Aduc în discuție un cuvânt proscris prin falsa lui folosire: patriotism. Cum vă raportați la el, prin funcția pe care o îndepliniți?
- Oricine se uită la situația internațională, la slăbiciunile proiectului european, și este cât de cât responsabil, poate observa că patriotismul este o emoție necesară și un imperativ al întăririi statului și națiunii. Cred că orice demnitate în statul român presupune nevoia de a ține cu țara ta, de a te dedica sută la sută slujirii ei, așa cum se spune în jurământul de învestire. Când patria îți încredințează o asemenea funcție înaltă, o asemenea misiune, trebuie să devii sclavul ei din acel moment, pentru toată viața. Nici nu pot să-mi închipui o altă postură. Ca demnitar, trebuie să faci tot ce poți pentru a întări sentimentul de coeziune, de încredere în România și de responsabilitate. E un sentiment greu de pus în vorbe.
- Ce vă doriți pentru 2016?
- Aș vrea să ne putem realiza misiunea ca guvern format din independenți. Aș vrea să înțeleagă cei din sistemul politic că nu suntem adversarii lor și nici nu vrem să ne eternizăm la putere, că putem fi parteneri în acțiunea comună de restartare a "Proiectului România". În rest, aș vrea să pot duce la bun sfârșit măcar o parte dintre proiectele de modernizare a statului pe care le am în acest moment. Mi-aș mai dori să am liniște și să fiu sănătos, iar lucrurile pe care le-am lăsat să meargă și fără mine, ca să am la ce să mă întorc. Altfel spus, aș vrea să rămână intactă lumea mea, paradisul pe care l-am lăsat în urmă, pentru un an de armată... la Guvern.