Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Radu Pa­ras­chi­­ves­cu, "România în 7 gesturi", Editura Hu­manitas (tel. 0372/ 74.33.82), 186 p.

Radu Paras­chi­ves­cu nu mai are nevoie de pre­zentare. Îl recomandă succesul de librărie al căr­ți­lor sale și audiența emisiunilor TV, dovadă că există la noi destui oameni capabili să apre­cieze umorul in­te­ligent, cultura bine asimilată, pri­ce­perea în subiectele despre care se pronunță și grila lui de valori. Noua carte nu mai face parte din colecția "Râ­sul lumii", deși ironie există din plin și aici. Substratul însă e cât se poate de serios. Radu Paras­chivescu rea­du­ce în prim plan, por­nind de la com­por­tamentul în spațiul public al unor per­sonaje toxice, fapte care au alterat spe­ranțele din decembrie 1989 și ne-au dat îna­poi față de alte țări din fostul "lagăr". "Ro­mâ­­nia în 7 ges­turi" e în primul rând un de­mers de igi­enă națională, căci autorul nu se răz­bo­iește cu anumite per­soane ipocrite, gro­solane și fără scrupule, ci cu ceea ce ele re­prezintă ti­pologic. Fie­care din cele șapte ges­turi co­res­punde unei metehne exhibate în vă­zul tuturor și ne­a­men­date îndeajuns, ceea ce a avut efecte nocive: a creat im­presia că tu­pe­ul, minciuna, mâr­lănia, fără­delegea, ca­meleo­nis­mul sunt admisibile, și dacă aces­te "mo­dele" pot face excepție de la orice nor­mă, oricui îi e permis să facă la fel. Dintre cei șapte gesticulanți, nu întâmplător majoritatea au un trecut pătat, acoperit cu scuza că "așa erau vremurile", de parcă toți românii ar fi fost informatori sau adulatori ai cuplului Ceau­șes­cu, sau și una și alta. "Gesturile" sunt dispuse cro­no­logic între sfârșitul lui 1989 și 2011. Primul ne re­amin­tește celor ce l-am știut de atunci (și reconstituie pentru cei născuți după aceea) momentul din seara de 22.XII. 1989 în care Mihai Tatulici îl păl­mu­iește în stu­dioul IV pe Nicu Ceaușescu, grăbindu-se să sară astfel din mers în noua barcă. Tocmai pentru acea zi ce l-a luat prin sur­prindere, zelosul om de tele­viziune pre­­gătise o emisiune cu titlul "Viața și opera tovară­șu­lui Ni­co­lae Ceaușescu, model de conduită so­cia­listă" (dovada stă programul tipărit de atunci). Sce­na în care întoarce armele, palmele și scuipatul îm­po­triva celui pe care îl susținuse - confir­ma­tă de mai mulți mar­tori - e negată de oportunistul car­e și-a continuat ca­rie­ra în televi­ziune, ba chiar, în 1992 a fost și agent de marketing al ca­ceal­malei Ca­ritas. Cu o nerușinare stupefiantă, într-un vo­lum de amintiri, Tatulici se au­toportretizează într-un per­sonaj pozitiv, care n-a făcut compromisuri în viața lui! Al doilea gest îl are ca exe­cutant pe un om de televiziune de aceeași teapă, Cor­nelius Roșiianu, fost co­laborator al Secu­ri­tății și care, rămas în ambele slujbe după "eve­ni­mente", dis­cre­ditează în direct, în fo­losul "ema­na­ților", Proclamația de la Timișoara cu celebrul ei punct 8. Dacă s-ar fi adop­­tat atunci o Lege a lustrației, multe s-ar fi putut schimba în istoria noas­tră recentă. Și Ro­șiianu are, într-un interviu din 2014, nerușinarea de a poza în om de caracter, mai mult, de disident. Că ade­vă­rul ocultat, mis­tificat, negat tot iese la lu­mină, se dovedește în capi­to­lul Iliada și Mine­ria­da, în care Radu Paraschivescu reface filmul zilelor de 13-15 iunie 1990 după în­registrări care acum există pe youtube, transcrie (și analizează stilistic) discur­su­rile lui Ion Iliescu din ace­le zile, din care reiese clar rolul lui fu­nest, acoperit cu teh­nica ma­nipulării și misti­ficării. Rol negat și azi de fostul președinte ("sărac" o fi, dar "cinstit" nu) care a adus mari pre­ju­dicii țării cu "democrația" lui prea origi­nală. Trec peste episodul cinic ce a des­chis drum co­­mer­țului cu moartea al tele­vi­ziu­nilor și peste sa­vu­roa­sele capitole ce au în centru oameni de fotbal, în care sunt transcrise și dialoguri ab­sur­de, pline de măscări, pen­tru a menționa al șap­telea gest: circul jenant și dez­gus­tător făcut de Corne­liu Va­dim Tudor, asistat de Ma­rinescu-Bideu, în fața exe­cu­torului judecătoresc venit să aplice legea. Fan­faronul "tribun", autor de osanale pentru ca­binetul 1 și 2, cel care-i făcuse albie de porci în revista "Săp­tă­mâ­na" pe toți cei ce nu con­ve­neau regimului Cea­u­șes­cu și a con­tinuat să o facă și după '89, insul­tând grosolan per­sonalități din opo­ziție, se consideră ex­ceptat de la legi și se com­portă "ca un huligan is­teric, care își per­mite să înjure, să scuipe, să jignească și să amenințe în direct, fără să i se întâmple nimic". Do­cu­­men­tată, scrisă cu nerv și expre­si­vitate, noua carte a lui Radu Paraschivescu ex­pu­ne răni ne­vin­­de­cate și maladii metaforice ale socie­tății noas­tre.