"Un pelerin disperat": MIHAI PREPELIȚĂ - "Un milion de români sunt uitați în Imperiul răului"

Ion Longin Popescu
- Dacă se vorbește mult de diaspora română din Occident, aproape că nu se știe nimic de cealaltă diasporă, din Răsărit, care numără un milion de români. Despre soarta lor de ieri și de azi, vorbește cu drag și năduf scriitorul Mihai Prepeliță, născut în Bucovina, cu domiciliul stabil la Moscova și București -

Potrivit recensământului din 1989, pe te­ri­toriul fostei Uniuni Sovietice, inclusiv în R.S.S. Moldo­ve­nească, existau 3.352.352 de "moldoveni" și 146.071 de români. Dintre aceștia, 172.671 de "moldoveni" și 5.996 români trăiau în ac­tuala Federație Rusă. Pe lângă deportările cri­minale staliniste, despre care s-a vorbit mult în ultimul sfert de secol, a existat și exis­tă încă o politică pașnică, a "depor­tă­rilor bene­vole" - oferte tentan­te de locuri de muncă, cu ne­nu­mărate condiții favorabile fa­miliei, prin care statul rus i-a atras și îi atrage pe români și "moldoveni". Practic, nu există colț de Rusie, de la Moscova până la Novosibirsk și Vladi­vos­tok, unde să nu găsești zeci și chiar sute de familii de ro­mâni basarabeni și români din România, urmași ai foștilor prizonieri de război. În total, pe întreg teritoriul rus există circa un mi­lion de români, din care, peste 300.000 de se­zo­nieri, plus 15.000 stabiliți numai în Moscova și în îm­prejurimi, cu domiciliul și cetățenia rusă (care se obține "fulgerător", de o sută de ori mai ușor decât ce­tățenia română!). Găsim aici, în special în zona Moscovei, nu numai muncitori în construcții, comerț și asistență medicală, ci și personalități de anvergură, muzicieni, regizori, scriitori, actori, fizicieni, mate­maticieni, medici etc. Despre poetul, pictorul, drama­turgul, eseistul și prozatorul Mihai Prepeliță din Rusia, membru al Uniunii Scriitorilor din Moscova, am mai scris. Născut în 1947 la Bahrinești (Rădăuți), în regi­unea Cernăuți, a studiat Literele la Chișinău, iar în 1977, a fost expulzat la Moscova, din cauza activității sale "pro-românești" și a "națio­nalis­mului" său manifest. Va fi expulzat și din Moscova, tocmai pe Volga, și nu­mai căsătoria sa cu poeta armeană Alla Ter-Agopian îi va permite în­toarcerea în capitala rusă. În 1994, obține cetățenia română, prin repa­trie­re, stabilindu-se la București, unde locuiește câteva luni pe an. Este mem­bru al Uniunii Scriitorilor din România, membru al Confederației Internaționale a Uniunii Teatrale, mem­bru al Comunității Interna­ționale a Uniunii Scriitorilor. Este fiul unor țărani întorși în locurile de baștină după ani de deportare în Siberia și Kazahstan. A studiat doi ani și la Uni­versitatea de Arte din Moscova, și patru ani la Insti­tutul de Artă Drama­tică "A.V. Lunacearski" din același oraș. Numit de un confrate "un pele­rin dis­perat" sau "un peregrin roman­tic incurabil", Prepeliță este o perso­nalitate pe cât de impresionantă, pe atât de necunoscută publicului din România. A publicat nu mai puțin de 74 de vo­lu­me originale, de versuri, publicistică, proză și teatru, romanul său de mare succes, dedicat epocii Cernăuți din biografia lui Eminescu numindu-se sugestiv "Tânguiosul glas de clopot"; a tradus din rusă în română și din română în rusă, 13 scriitori de frunte ai celor două literaturi (Eminescu, Nichita Stă­nes­cu, Marin Sorescu, Ana Blandiana, Dostoievski, Lev Tolstoi, Leonid Leonov etc.). Au fost puse în sce­nă, la diverse teatre din Chi­șinău, Bălți, Cahul, București și Bruxelles, 7 dintre piesele sale. Pe scurt, se poate spune că Mi­hai Prepeliță este el însuși unul dintre marii români rătăciți (și oarecum uitați) în "Imperiul Ră­ului" - celebrul calificativ po­litic, pe care președintele ame­ri­can Ronald Reagan l-a dat fostei Uniuni Sovietice. Opera sa de căpătâi în domeniul edi­torial, aflată încă în lucru, este o amplă antologie, în șase limbi, intitu­lată "500 de poeți români de pe glob".

"După 1940, românii au fost «semănați» pe întreg teritoriul URSS"

- Ați scris despre "românii ui­tați" din spațiul sovietic și ru­sesc. De ce "uitați"?

- Sunt românii înstrăinați, pierduți și chiar uitați la capătul pământului, oameni care nu mai au po­sibilitatea să ia legătura cu neamurile lor de din­coace sau de dincolo de Prut, cu spațiul lor natal, cu limba română. Sunt românii basarabeni și românii din Ro­mânia, ajunși pe diverse căi în "negura" depăr­tărilor, unde i-au dus soarta, deportările bolșevice, prizonie­ratul din timpul războiului mondial sau "deportările benevole" din timpul Uniunii Sovietice și chiar din zilele noastre. Ajunși până în Kamceatka, Nurilsk, Murmansk și Makadan, sunt în situația să nu mai poată călători, să nu mai poată lua legătura cu fa­miliile lor, cu satele natale, cu spațiul românesc. Dacă înainte de 1995 își puteau permite, dintr-un salariu, dintr-o pensie, să vină cel puțin o dată pe an la vatră, acuma nu mai pot. Prețurile biletelor de avion și tren au urcat atât de mult, încât sărmanii nu mai pot veni nici măcar o dată la trei ani. De la Moscova la Baikal, biletul de avion e mai scump decât de la Moscova la New York! După 1940, când a fost semnat criminalul pact Ribbentrop-Molotov, românii au fost "semănați" după un scenariu diabolic al lui Stalin, pe întreg teritoriul URSS: Vladivostok, Tiumeni, Kamchiatka, Sahalin, la distanțe de circa 10.000 de kilometri de Chișinău. Practic, găsim ro­mâni în 89 de entități administrative ruse (repu­blici, districte naționale, ținuturi, districte autonome, regiuni etc.). Acest lucru a devenit similar unei con­damnări pe viață, unei legări de glie.

- Cum sunt văzuți românii de către rușii de rând? Sunt motive să te temi să trăiești, ca român, la Moscova sau la Sankt Petersburg?

- Dacă privim realist ce se întâmplă cu rușii, românii le-au stat și le mai stau, ici și colo, ca un os în gât. Încă nu am explicații definitive, de ce au prins unii dintre ei ură pe neamul nostru. Dacă aș încerca o explicație, ar fi că întotdeauna s-au uitat ca niște im­perialiști la români. Nu pomenim de Tezaur, deoa­rece ei văd întreaga Românie ca pe un tezaur care le-ar prii foarte tare... Ce-ar mai domina ei și ce ne-ar exploata resursele! Din Basarabia au ras totul: oameni, vite, pământ. Fostul prim secretar comunist, Bodiul, care dorea să obțină steluță de erou al muncii socialiste, a făcut experiențe agricole, ordonând chimizarea fără milă a pământului și construcția unor combinate de creștere a porcilor. Aceste combinate au transformat zone întregi în zone toxice, otrăvind pământ și oameni cu dejecțiile animalelor. Copiii se nășteau bolnavi, debili. Și tot ei făceau spitale pentru acești copii. În schimb, nu ai a te teme să trăiești în Rusia, câtă vreme sunt interesați de forța de muncă și de creativitatea românească. Au ajuns să-i amenințe pe muncitorii ruși, care refuză pro­gra­mul de lucru prelungit sau muncile grele, cu "moldovenii". Faci nazuri? Un moldovean așteaptă să-ți ia locul!

- Diverse statistici indică cifre di­ferite cu privire la numărul românilor și "moldovenilor" din Federația Rusă. Care este cifra cea mai apropiată de adevăr?

- Pe teritoriul actualei Federații Ruse, avem povara unui milion de români, cei mai mulți din Basarabia, dar și din România, pe care cred că suntem obligați să-i cunoaștem, să-i desco­perim. De asemenea, în Kazahstan, în inima stepelor Asiei, există circa 40.000 de români, urmași ai deportaților din Karaganda, locul celor mai cumplite lagăre de muncă din epoca stalinistă, și ai foștilor prizonieri de război. Ei sunt încă purtători ai culturii, ai limbii și ai folclorului românesc. Revenind la ro­mâ­nii din Rusia, voi aminti că poliția înregistrează în prezent circa 300.000 de basarabeni sezonieri, aflați la muncă. Într-un ritm amețitor, mulți dintre ei devin rezidenți permanenți, câtă vreme primesc cetățenia extrem de ușor. Odată cu documentele de identitate, primesc oferte de muncă la alegere, inclusiv pentru soți/soții, locuri în grădinițe și în școli, în orice localitate, după profesie, după preferințe, după starea sănătății. Li se deschid, în special basarabenilor, uși atrăgătoare, adevărate capcane geopolitice.

"În Rusia este o renaștere extraordinară de care beneficiază și basarabenii"

- Care este atmosfera la Moscova, în condițiile embargoului occidental și ale războaielor din Siria și Ucraina?

- Criza din Rusia, relațiile tensionate cu UE și SUA, scăderea prețului petrolului, embargoul reci­proc, occidental și rusesc, asupra mărfurilor rusești, respectiv occidentale, războiul din Siria și Ucraina - toate acestea au creat un beneficiu para­doxal pentru ruși. Neavând altă rezolvare, au început să producă aproa­pe tot ce au nevoie. Tot ce im­portau până acum produc ei înșiși sau au început să producă. Fac in­vestiții, oferă credite enorme pentru deschidere de firme, de activități în agricultură și în mica industrie. Nu se mai bea ca până acum. S-a scum­pit vod­ca într-atât, încât un pen­sionar nu-și poate permite mai mult de o sticlă pe lună, nu pe zi, ca până mai ieri... Am stat cinci luni de curând la Moscova și n-am mai văzut bețivi pe stradă, căzuți în șan­țuri - "peisajul" clasic al orașului, cum era pe timpuri. E o renaștere extraor­dinară, de care beneficiază și ba­sarabenii.

- Dintre fostele state sa­telite ale Moscovei, Româ­nia s-a "înstră­inat" cel mai mult. Cum se vede acest fe­no­men de fugă de sub "um­­bre­la fră­țească" și tre­­cerea la "inamic", adi­că la NATO?

- Cred că relațiile dintre Rusia și Ro­mânia ar trebui îm­bu­nătățite la paritate, adi­că la nivel de be­neficii reci­proce, fără să punem în pa­ranteze apartenența noas­tră la structurile euro-at­lan­tice. Chiar dacă rușii sunt oa­recum supărați pe noi din motiv de De­ve­selu sau Ko­găl­­ni­cea­nu, ei trăiesc o di­le­mă dostoievskiană, ne pri­vesc și cu o anumită sim­­pa­tie, cu sentimente creș­tin-ortodoxe care, ori­cum, ne leagă, deși ei s-au creștinat cu o mie de ani mai târziu... Să privim lucid și să ne gân­dim încă o dată, să mai cân­tărim între noi relațiile și sen­timentele. Dar având grijă, totodată, de acel mi­lion de români care sunt uitați în "Imperiul Ră­ului". Și care nu au nici un drept minoritar, nici o bi­serică, nici o editură, nici un ziar, nici un post de ra­dio, nici măcar o școală de duminică în limba ro­mână.

"Am dat sute de telefoane, am scris sute de scrisori, am călătorit luni de zile prin nesfârșita Rusie"

- Ați anunțat că lucrați la primul dicționar de personalități române/basarabene din fosta URSS și Federația Rusă. Cum stați cu această anevoioasă, dar salutară lucrare?

- Mă apropii de final. Am dat sute de telefoane, am scris sute de scrisori, am călătorit luni de zile prin nesfârșita Rusie. Nu toți mi-au răspuns, nu toți doresc să fie considerați artiști/scriitori/savanți români sau moldoveni. Unii, de frică, alții, din oportunism sau din cauza poziției înalte ocupate. Totuși, cei care se mândresc că sunt români-moldoveni alcătuiesc majo­ritatea. Mă gândesc la valorosul pictor și poet Mihail Bețianu (a lăsat în urma sa peste 300 de tablouri și circa 600 de sonete în limba rusă; a fost deportat de două ori în Siberia), care a vorbit până în clipa morții, în vara anului 2010, în timpul Marelui Smog de la Moscova, limba română. Îmi amintesc de cineastul Nicanor Vasilișin; de apreciatul lingvist Andrei Crijanovschi, profesor de spaniolă la Universitatea din Chișinău, de unde a fost expulzat pentru "națio­nalism românesc". Îmi amintesc cu nostalgie și de marea cântăreață și dansatoare Lilia Amarfi, prima­donă la Teatrul de Operetă din Moscova. Originară din Orhei, a concentrat și a demonstrat, prin făptura și vocea ei angelică, inepuizabilul har al pământului Basarabiei. Un mare filolog a fost Gheorghe Bogaci, conferențiar universitar la Institutul Pedagogic "Ho Și Min" din Irkutsk, Siberia, doctor în științe filolo­gice. L-am cunoscut personal, a fost un mare cerce­tător. Nici el nu a rezistat la Academia de Științe de la Chișinău, fiind expulzat tocmai în Siberia, pentru "naționalismul" său românesc. Un gând bun am și pentru scriitorul Feodosie Vidrașcu, autorul a trei cărți despre România, publicate la prestigioasa edi­tură "Molodaia Gvardia" (colecția "Oameni de sea­mă"). O lumină în cercurile artistice moscovite a fost soprana Elena Dimitriu, pe care cosmonautul Pru­nariu venea deseori s-o asculte la Moscova. În fine, o figură aparte era filologul și traducătorul evreu din București, Mi­hail Fried­man, de­ce­dat în 2006. El a fost traducătorul în lim­ba rusă al operei lui Mihail Sadoveanu. Cel mai important folclorist, cunoscut în tot spațiul ex-sovietic, este Victor Gațac, născut în 1933, la Licani. Din 1962, a funcționat ca doctor în științe filologice la Academia de Științe a URSS. A fost președintele Consiliului Științific al acestei prestigioase academii. Un mare artist plastic este Constantin Constantinov, născut în Transnistria, în 1942, în timpul deportărilor staliniste. Este autorul statuii poetului Grigore Vieru, din cimitirul central din Chișinău. Tatăl lui, Constantin Constantinov, a fost un mare actor de teatru, artist al poporului din URSS. De asemenea, foarte cunoscută și prețuită în mediile intelectuale este Nadejda Cepraga, născută în 1951, în județul Soroca. Este cântăreață de estradă, artistă a poporului din URSS și locuiește la Moscova.
Dintre figurile mari ale elitei româ­nești de la Moscova s-au detașat matematicianul Evgheni Gre­benicov (Eugen Grebincea), compo­zi­torul Eugeniu Doga, prozatorul Ion Druță și regizorul Emil Lo­teanu. Iată portretele lor în viziunea lui Mihai Pre­peliță.

Evgheni Grebenicov
"Nu există națiune moldovenească și limbă moldovenească. Există români și limba română. Cu această convingere am să intru și în mormânt"


Grebenicov a fost doctor în științe fizico-ma­te­matice, fondatorul unei teorii matematice originale, grație căreia s-au stabilit traiectoriile unor asteroizi, comete și ale altor corpuri cerești. Născut în 1932, la Slobozia Mare (sudul Basarabiei), și decedat în 2013, la Moscova, este considerat "academicianul deplin" al Academiei de Științe a Rusiei; până în 1991, nu l-a văzut nimeni la față, fiind ținut la secret de auto­ritățile sovietice. După 1992, ținând mult la tot ce e românesc, a participat, de trei-patru ori, îm­pre­ună cu soția, rusoaică, la Congresul Spiritualității Ro­mânești de la Alba Iulia. "M-am născut român și am să mor român, căci naționalitatea este precum chipul sau încălțările", obișnuia să spună savantul. "Națiunea «moldovenească» a fost inventată de Sta­lin, ca și «limba moldovenească». Este una dintre invențiile cele mai diabolice ale comuniștilor de atunci, pe care o pro­movează insistent și cei de acum. (...) Nu există națiune mol­dovenească și limbă moldovenească, după cum nu există națiune și limbă oltenească, bă­nățeană, maramureșeană, bucovineană sau transnistreană. Există români și lim­ba română. Cu această convingere am să intru și în mormânt". În semn de oma­giu pentru marile sale contribuții la primele zboruri cosmice sovietice, după ce a revoluționat și metoda de calcul a traiectoriei navelor, Comitetul Inter­na­țional de Astronomie i-a atribuit unui as­teroid din sistemul nostru solar, numele său. A fost cel mai respectat român de către ruși (mai multe pe site-ul "7-Est").
Eugen Doga, marele compozitor, s-a născut în 1937, în satul Mocra din Trans­nistria. Locuiește la Moscova și este Artist al Poporului din URSS; a compus muzica a peste 200 de filme rusești de răsunet. La UNESCO, valsul lui din filmul "Dulcea și tandra mea fiară", de Emil Loteanu, a fost inclus în primele zece compoziții muzicale ale secolului XX. Am întâlnit, cu mare emo­ție, în unele palate de stare civilă din Ru­sia, în­lo­cuirea clasicului vals al lui Men­del­sohn Bartholdy cu valsul lui Doga, la fie­care oficiere a căsătoriilor.
Emil Loteanu (1936-2003). Regi­zo­rul de renume internațional este cu­nos­cut și în România, grație filmului "Șa­tra". S-a născut la Clocușna (Hotin) și a trăit mult timp la Moscova. Până în 1952, a trăit la București, unde mama lui lucra la ambasada sovietică, translatoare de limba română. A studiat la Moscova și a activat periodic atât în capitala rusă, cât și în Chișinău. Este autorul a peste 20 de filme, colaborarea sa cu studioul "Mos­film" fiind marcată de regizarea a două capodopere: filmul "Șatra" (1976), unul dintre cele mai bune filme din lume la acea dată, și filmul "Dulcea și tandra mea fiară" (1978), ecranizare a nuvelei "O dramă la vânătoare" de Anton Cehov. Ca omagiu adus acestui mare poet și cineast, Mihai Prepeliță va tipări, la București, ediția a doua a monografiei "În căutarea lui Emil Loteanu".
Ion Druță, prozator și dramaturg. S-a născut la 3 septembrie 1928, în satul Horodiște, județul Soroca. Din 1969 se stabilește la Moscova. În perioada so­vie­tică, a fost ostracizat, criticat, nepus în scenă la Chi­șinău, deoarece personajele lui satirizau bolșe­vi­zarea Basarabiei. În schimb, piesele lui erau montate pe tot teritoriul URSS. Încă din acei ani a ridicat problema revenirii la grafia latină, ceea ce a provocat un scandal enorm în rândul nomenclaturii comuniste. La 3 septembrie 2015, a împlinit 87 de ani. Se simte bine, e optimist, încă scrie proză și piese de teatru. Are o singură problemă de identitate: deși s-a născut în România Mare și a scris toată viața în limba română, chiar dacă a acceptat să scrie și în rusă, nu se consideră scriitor român! M-a tăiat la suflet! Până astăzi simt cuțitul pe care mi l-a înfipt în inimă când mi-a spus: "Mihăiță, eu nu sunt scriitor român". Sper să nu dispărem amândoi de pe fața acestui pământ, până când n-o să aud din gura lui adevărul: "Iertare, Mihai, eu sunt totuși scriitor român".