Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Eugen Negrici, "Sesiunea de toamnă. Jur­nal", Editura Cartea Românească (tel. 0232/ 21.374.40), 236 p.

Profesorul Eugen Negrici va împlini în toamna acestui an 75 de ani, ceea ce mi se pare neverosimil: nici înfățișarea, nici vioiciunea de spirit nu-i atestă vârsta. Undeva, spre sfârșitul "Sesiunii de toamnă", citează unul din paradoxurile lui Oscar Wilde: "Tra­gedia vârstei îna­intate nu e de a fi bătrân, ci de a fi ră­mas tâ­năr". În cazul scri­i­torului Negrici, există însă con­so­larea că, rămas viguros în spirit, își păstrează forța de seducție a cititorilor. De aceea vă și recomand noua lui carte, care nu e un jurnal convențional, ci o selecție par­ci­monioasă din notațiile făcute timp de patru de­ce­nii, din 1975 până în 2015. Însemnările precaute din anii ceaușismului au fost completate din memo­rie mai apoi, dar întregul volum stă sub semnul preocu­părilor sale de cărturar - critic, istoric literar, stilis­tician. Înainte de 1989 îi aduseseră notorietate în cercuri literare volumele dedicate literaturii ro­mâne vechi, dar mai ales "Expre­si­vitatea invo­luntară" (1977), "Figura spiritului cre­ator" (1978) și "Ima­nen­­ța literaturii" (1981) - subversive în con­text prin chiar metodele teoretice aplicate și concluziile lor. În libertate, și-a putut aplica teoriile și asupra poeziei așa-zis patriotice din proletcultism ("Poezia unei religii politice" - 1995), sau în "Li­te­ratura ro­mână sub comunism" (vol. I Proza - 2002; vol. II Po­ezia - 2003). Cea mai comentată carte a lui, cu opi­nii contras­tante, a fost însă "Ilu­ziile lite­ra­turii ro­mâne" (2008) în care ana­liza fă­ră com­­­plezență pre­ju­de­că­țile per­pe­­tuate în is­toria lite­raturii noas­tre, ten­dințele de supra­eva­luare și automis­ti­fi­care. Lu­ci­ditatea ce mar­chea­ză stu­diile sale se re­gă­seș­te și în suita de notații din acest jur­­nal atipic, foarte dis­cret în ce pri­vește viața inti­mă. Deși se­lecția a privi­le­giat "jurnalul de lecturi" și a eli­minat în ge­ne­ral sen­ti­men­tele și simțirile, a lăsat totuși să se stră­vadă, as­cuns după citate din filosofi și scriitori celebri, omul cu sen­si­bilitățile, vulnerabilitățile și păcatele sale. Iată de exem­plu, în 1977, pe lângă citate din Nietzsche, pe care se străduia atunci să-l traducă (din fran­ce­ză!), tâ­nărul Negrici alege unul și din siro­posul, pe drept ui­tatul Paul Bourget: "Ești cu adevărat vin­de­cat de o fe­meie doar dacă nu mai ești nici mă­car cu­rios cu cine te uită". Ponderea o au însă con­cen­tratele semnifi­cative pentru deve­ni­rea lui pro­fe­sio­nală, atmosfera diferitelor etape ale carierei aca­de­mice de la Craiova și București, ale vie­ții literare. Deși știe că autoscopia pentru ochi stră­ini e ine­vi­tabil ipocrită, urmărind să lase o ima­gine flatantă, Eugen Negrici nu ezită să se arate și în lumini nefa­vo­rabile. Încă din copilărie "s-a văzut că mi-e im­po­sibil să-mi asum o situație umilitoare, să-mi recu­nosc un eșec. Și că, din această pricină, nu voi pre­geta să-mi protejez egoul, să mistific și să mă mis­tific". Își recunoaște - în 1981 - și abdi­că­ri­le: "Anii mei de succes (...) sunt de fapt anii dero­gă­rii. Am observat cât de rău îmi merge când sunt au­tentic și cât de bine când, asurzit de vanitate, sunt alături de mine, de ființa mea morală. Sau când mi-o alte­rez ca să plac sau să mă impun". Luciditatea ne­cru­țătoare nu e o noutate pentru cititorii eseurilor lui. O revelație e însă talentul de povestitor al lui Eugen Negrici, când depășește notația succintă și relatează pe larg întâmplări. De pildă, aventuri la vânătoare, căci, pentru el "vânătoarea nu e un hobby oarecare, e chiar meseria mea secretă și mi­to­logică (...) Sunt la urma urmei un Săgetător". Sau povestirea repartiției sale de după licență. Sau rolul jucat de el în decembrie 1989 în "revoluția de la Craiova". Sau când evocă pasaje din biografia ta­tă­lui său, fostul ofițer regal Nicu Negrici, rănit pe front și salvat de la închisoare în 1946 de mărturia unui croitor. Sau scenele excepționale cu Ma­rin Preda, Nicolae Manolescu, Marin Sorescu, Mir­­cea Ciobanu. Fiecare din ele e o proză scurtă de mare efect. Când povestește, îi dispare tendința de a teoretiza în direcția obsesiilor lui semiotice, de a stoar­ce faptelor un sens, de a-și cenzura sentimen­ta­lis­mul și de aceea transmite emoție așa cum nu­mai literatura o poate face. Îți și pare rău că ase­me­nea pagini în care profesorul renunță la filtrele li­vrești nu sunt mai numeroase, căci acolo viața res­piră în aerul tipărit, oamenii rămân pururi însuflețiți, iar povestitorul-vânător își găsește ținta în chiar mintea noastră.