2016 - anul schimbării

Toma Roman
În discursul de bilanț ținut în fața Parlamentului la un an de la preluarea mandatului, președintele Klaus Io­hannis a vorbit despre "două lecții" pe care 2015 le-a "pre­dat" românilor: tragedia din Clubul Colectiv și schim­barea impusă jocului politic.

Tragedia din "Colectiv" a reprezentat fisura bruscă și, în fond, inevitabilă, în func­țio­narea sistemului arbitrar și corupt prin care este gu­ver­nată țara. Până la urmă, a afirmat șeful statului, "corupția ucide", această "concluzie dură" impunându-se concret, prin bilanțul cumplit al dezastrului soldat cu zeci de jertfe omenești. Schimbarea produsă în consecință prin retra­ge­rea guvernului Ponta, forțat să cadă sub presiunea stră­zii, trebuie însă continuată, prin realizarea unui "nou pro­iect de țară", asumat de factorii politici și de societatea ci­vilă, a afirmat președintele României. Transformările ur­mează să înceapă, în 2016, cu educația și sănătatea, două componente majore ale sistemului social, neglijate de majoritatea administrațiilor ce s-au succedat în fruntea țării după 1990. După ce, în comun acord cu partidele parlamentare, președintele a numit un cabinet tehnocrat, con­dus de Dacian Cioloș, au fost precizate și așteptările: o "guvernare responsabilă", atât în administrarea banilor publici, cât și într-o creștere economică reală, care să se simtă nu doar în statistici, ci și în buzunarele cetățenilor. Klaus Iohannis le-a mulțumit și parlamentarilor pentru aprobarea noului Cod Fiscal și a unor legi trimise spre reexaminare, deși Parlamentul a "expediat" fără dezbateri prea serioase unele proiecte legislative sau unele decizii ale Curții Constituționale. Fiind un discurs de bilanț, președintele nu putea decât să încheie cu o perspectivă optimistă privitoare la anul ce începe, 2016.
Așteptările din 2015 au fost, totuși, mai mari și mai profunde decât a lăsat să se înțeleagă, prin cuvântarea sa, șeful statului. Iohannis a afirmat că și-a onorat promi­siu­nea de "a face politică altfel" și, din această perspectivă, nu a reacționat la atacurile și provocările venite din siste­mul politic. Președintele Iohannis a ales calea neames­te­cului în "afacerile executivului", subliniindu-le conse­cin­țele, de cele mai multe ori perverse, abia după "curgerea" lor, enunțând doar, în destul de rarele lui intervenții, ceea ce ar fi trebuit să se facă în manieră corectă, ceea ce ar fi fost dezirabil pentru comunitate. Președintele ar fi vrut un "guvern al său", responsabil și matur, o majoritate par­la­mentară fermă, care să facă schimbarea de neoprit și domnia legii absolută. E drept, prevederile constitu­ționale existente nu îi lăsau loc pentru altceva, iar Klaus Iohannis nu și-a permis, în ciuda așteptărilor uriașe care l-au pro­pul­sat în fotoliul prezidențial, să le forțeze, după exem­plul președintelui Băsescu. Noul președinte s-a mulțumit să mizeze pe "bunul simț" al oponentului său, pre­mierul Victor Ponta, căruia i-a cerut, după punerea aces­­tuia sub acuzare, de DNA, demisia de onoare. Pre­șe­dintele ales ar fi trebuit să știe că politicianul român are o înțelegere apar­te a termenului de onoare, onoarea apli­cân­du-se, de obicei, la actele celorlalți, și mai puțin la pro­priile mani­festări. Un președinte de genul Traian Băsescu ar fi cerut imediat, după înfrângerea dură în alegeri a candidatului Ponta, demisia acestuia. Lăsat să guverneze în continuare, Ponta și-a revenit, manifestându-și și mai pe față aroganța puerilă și iresponsabilă, concretizată în abe­rante decizii populiste (reduceri de taxe și măriri de ve­nituri salariale fără acoperire) sau în "retrageri" simu­late și disprețui­toa­re, precum "fuga în Turcia" sau "trata­men­tul în Mexic". Klaus Iohannis s-a manifestat la fel de reținut și cu Parlamentul, care, după un moment de de­rută, datorat "pre­zidențialelor" - s-a reîntors "într-o vese­lie" la apăra­rea propriilor interese, la blocarea cererilor Justiției și aprobarea, pentru membrii săi, a pensiilor ne­ru­șinate.
Președintele Iohannis a procedat, cu o rigoare probabil nemțească, la întărirea poziției sale, numind în fruntea "serviciilor" (SRI, SIE), doi apropiați - E. Hellvig și M.R. Ungureanu -, dar discuțiile stimulate de el între partidele parla­mentare pentru alcătuirea unei noi majorități guver­namentale, au eșuat. Schimbarea s-a petrecut, în con­se­cință, accidental, în urma tragediei din "Colectiv", care a umplut paharul răbdării românilor, exasperați de corupția și nepăsarea clasei politice. Presiunea miilor de manifes­tanți a generat un șoc psihologic, ce a favorizat retragerea din fruntea administrației naționale a lui Victor Ponta. Presiunea s-a simțit și pe holurile Parlamentului, "aleșii" do­vedindu-se, dintr-odată, mai maleabili la cererile Justi­ției de ridicare a imunității pentru cei mai corupți dintre ei. Klaus Iohannis a putut să propună un nou premier, pe Dacian Cioloș, agreat ca tehnocrat de majoritatea parla­mentarilor (cu excepția celor din partidul-surogat ALDE, nostalgici după monolitul omnipotent USL). Președintele a renunțat la nominalizarea candidatului liberal la post, Cătălin Predoiu, probabil tot dintr-un "calcul nemțesc", considerând că PNL-ul nu a reușit încă să-și armonizeze interior cele două aripi (PDL-ul și vechiul PNL) și că tra­tativele pe care acesta ar fi trebuit să le poarte cu celelalte partide ar fi dus la foarte multe compromisuri. Destui liberali au fost dezamăgiți de "mutarea" prezidențială. Apare, însă, un impediment.
După validarea lui parlamentară, guvernul Cioloș trebuie să se miște în aceleași limite constituționale care l-au oprit pe președintele Iohannis să acționeze altfel. Pre­mierul a "moștenit" un buget de stat și o sumă de de­cizii economice și sociale de la predecesorul său, iar în man­datul limitat pe care îl are nu poate realiza transformări revoluționare. Navigând sub tutela unui parlament care a depășit și cel de-al doilea șoc al anului 2015, el poate doar să-și propună eficientizarea și desfășurarea corectă a actului administrativ. Guvernul trebuie să găsească surse pen­tru cheltuielile bugetare sporite, în ciuda reducerii unor taxe, și pentru sporurile salariale. Pentru 2016, in­ves­­tițiile au fost, din păcate, sacrificate. Dacă "marea co­rup­ție" va fi însă blocată, dacă risipa bugetară va fi, în sfâr­șit, stopată, dacă sistemul administrativ va deveni, până la urmă, funcțional, fără "efecte perverse", anul 2016 ar putea fi anul relansării, anul în care românii își vor putea recăpăta încrederea în ei înșiși.