"Nu toți oamenii au deschidere spre transcendent"
- Sunt ani de zile de când revista "Formula AS" publică, în paginile ei, periodic, "Povești adevărate cu îngeri". Scrise de cititori, ele aduc mărturii impresionante, despre prezența trimișilor cerului, atât în împrejurările fericite ale vieții, cât și în clipele grele de mari încercări. Ne confruntăm, oare, cu o realitate "adevărată" sau cu una "inventată", pentru a ne întări sufletul și credința?
- Vedeți dumneavoastră, nu toți oamenii au deschidere spre transcendent. Pentru a-l cita pe Andrei Pleșu, unii suferă de "nesimțire metafizică", adică rămân pe orizontala vieții, într-o existență total pământească. Alții încearcă verticala, aspiră la o viață spirituală mai intensă, în care caută divinul și în care divinul coboară. Trebuie să fim conștienți că nu vedem îngeri atunci când vrem noi, cum nici pe Dumnezeu nu-l vedem când vrem noi. El nici măcar nu poate fi văzut de oameni, ci se comunică doar prin energiile necreate. Dumnezeu ni se descoperă când dorește sau când este necesar. Îngerii se descoperă oamenilor dacă primesc această misiune de la Dumnezeu. Putem întâlni îngeri, dacă avem inimile curate și deschise către Dumnezeu. Unora, care sunt pregătiți sau cu care are Dumnezeu un plan special, li se arată. Așa s-a întâmplat, de exemplu, cu Iosif, când îngerul i-a spus să ia pruncul și pe mama sa și să plece în Egipt, din fața lui Irod. Alt înger, Arhanghelul Gavriil, s-a arătat Fecioarei Maria la Bunavestire, spunându-i: "Nu te teme!". Să nu ne imaginăm că arătarea unui înger este prezența unei jucării de pluș. Nu, poate fi ceva înfricoșător, cutremurător. Despre îngeri găsim peste 230 de referințe în Biblie, pe întreg parcursul ei, de la căderea Evei și a lui Adam din Rai și până la Apocalipsă. Deci, îngerii sunt o realitate despre care Scriptura vorbește abundent. Dar o face în mod tainic. Nu primim informații detaliate despre crearea îngerilor sau despre forma lor, despre modul lor de existență. Nu avem descrieri exacte despre cum s-a arătat un înger, în ce formă, cum a vorbit, dacă știe îngerul să vorbească în orice limbă a pământului... Avem de-a face cu realități care depășesc capacitatea noastră de înțelegere.
- Și totuși, poveștile despre îngeri nu contenesc, relatate deopotrivă de copii, de tineri și vârstnici...
- Am cunoscut și eu astfel de oameni. Personal, nu fac parte dintre aceia care au avut viziuni cu îngeri, dar știu că în viața mea îngerii sunt o prezență constantă. În fiecare dimineață și seara eu citesc rugăciunea către îngerul păzitor. În rugăciunea de dimineață către îngerul păzitor, se spune că îl izgonim pe acesta de lângă noi prin minciuni, clevetiri, invidie, trufie, neascultare și neiubirea de aproapele. De multe ori, am simțit intervenția lui Dumnezeu în viața mea. Nu știu să spun dacă aceasta a avut loc și prin intermediul îngerului păzitor sau nu. La sfârșitul rugăciunii de dimineață către îngerul păzitor, îi cerem să ne fie ajutor și sprijinitor în lupta împotriva pizmașului celui rău. Pe de altă parte, dacă au loc viziuni, trebuie să fim cu băgare de seamă. Cine poate spune cu exactitate dacă a întâlnit sau nu un înger? Există minuni și false minuni. De unde știm că sunt de la Dumnezeu sau sunt demonice? Cum le deosebim? Pentru că și satana se poate preface și în înger de lumină. De aceea, părintele Arsenie Boca, părintele Cleopa Ilie și toți marii noștri duhovnici au îndemnat mereu la atenție și discernământ. Căci este greu pentru orice om să distingă dacă e lucrarea lui Dumnezeu sau e ispita diavolului. Toate acestea trebuie analizate în smerenie, ascultare și răbdare... Să vorbim despre ele cu duhovnicul sau părintele duhovnicesc. Și-apoi, nu este de-ajuns să ți se descopere îngerul, dacă nu înțelegi mesajul pe care ți-l transmite. Ba poate deveni chiar primejdios. Niciun înger nu vine în viața noastră fără misiune de la Dumnezeu, iar consecințele unei astfel de întâlniri sunt importante. Un creștin autentic nu caută astfel de arătări, deoarece Sfinții Părinți ne învață că cel care își vede păcatele și le biruiește prin luptă duhovnicească este mai mare decât cineva care a avut arătare de îngeri.
"Cea mai mare Veste trimisă umanității: Nașterea lui Hristos"
- Nașterea Domnului a fost vestită de un arhanghel și asistată de îngeri, în ieslea de la Betleem. A avut nevoie Iisus de ajutor îngeresc pentru a se întrupa?
- Îngerii sunt slujitori ai voii lui Dumnezeu, nu-l pot determina pe Dumnezeu să facă sau să nu facă ceva anume, precum nici noi, oamenii, nu putem. Ei sunt creații ale lui Dumnezeu, deci Creatorul nu are nevoie de ei pentru a face ceva. Totuși, ei apar în Scriptură ca trimiși ai lui Dumnezeu, înger înseamnă chiar trimis, un mesager al lui Dumnezeu, cu rosturi anume. Odată cu întruparea Domnului, îngerii capătă un rol foarte important. Gavriil nu vestește doar nașterea Mântuitorului, ci și pe cea a Sfântului Ioan Botezătorul. Sfânta Scriptură vorbește doar despre "îngerul Domnului", dar știm din Tradiția mai târzie a Bisericii că îngerul care s-a arătat păstorilor din Betleem tot Arhanghelul Gavriil a fost. Din Tradiție știm și că există nouă cete îngerești, fiecare cu menirea ei, grupate pe trei triade sau ierarhii. Prima, formată din Serafimi, Heruvimi și Tronuri, este cea mai înaltă. Triada de Lumină, care cântă slava lui Dumnezeu la tronul lui Dumnezeu. Acești îngeri nu au de-a face direct cu oamenii. A doua Triadă este formată de cetele Domniilor, Stăpâniilor și Puterilor și se ocupă de tot ce înseamnă ordinea cosmică. Acești îngeri sunt în relație cu stelele, cu soarele, cu luna și nu au legătură directă cu oamenii. Iar ultima Triadă, în care sunt Începătoriile, Arhanghelii și Îngerii, binecunoscuți din Sfânta Scriptură, este cea mai apropiată de oameni. Acești îngeri sunt trimiși către oameni, în special arhanghelii, când au de transmis o misiune sau de comunicat ceva important unor oameni aleși de Dumnezeu. Sfântul Dionisie Areopagitul, care e unul dintre marii angelologi ai Bisericii, ne-a dat o informație fundamentală: acești îngeri sunt transmițătorii energiilor divine. Noi știm că Dumnezeu ține, prin puterea Lui - energiile necreate -, întregul cosmos, lumea, omul și conduce istoria, pe care o proniază și o duce spre destinul pentru care a gândit-o: Cerul nou și Pământul nou, adică o nouă realitate spirituală, de care vorbește Apocalipsa Sfântului Ioan. Îngerii sunt transmițătorii acestor energii, ai acestei puteri, ai acestei lumini care vine dinspre Dumnezeu spre lume. Și atunci când Dumnezeu vrea să comunice ceva important omului, trimite un înger, după cum vedem de-a lungul Sfintei Scripturi. Iar când este ceva foarte important, așa cum se întâmplă de Crăciun, trimite cete îngerești.
- Care a fost rolul îngerilor la Nașterea Domnului?
- În Evanghelia după Luca ni se relatează că Îngerul Domnului li se arată păstorilor și le vestește Nașterea lui Iisus, iar păstorii se îndreaptă către ieslea din Betleem. Pe drum, aud cetele îngerești cum cântă. Îngerul a zis: "Căci, iată, vă binevestesc vouă bucurie mare, care va fi pentru tot poporul. Că vi s-a născut azi Mântuitor, Care este Hristos Domnul, în cetatea lui David". O veste mai mare decât aceasta nu a primit umanitatea niciodată. O veste pe care o accepți dacă ai credință, dacă ești pregătit, dacă o cauți, dacă o aștepți... Poate că îngerii vestesc și astăzi Nașterea lui Dumnezeu în lume, dar nu toată lumea este pregătită sau vrea să o primească. Sunt și suflete înnegurate, baricadate cu obloane în fața lucrării lui Dumnezeu... Revenind, Sfântul Luca ne mai spune că cetele îngerești li s-au arătat păstorilor, iar oștile Cerurilor au cântat de a răsunat văzduhul: "Slavă întru cei de Sus, lui Dumnezeu și pe pământ pace, între oameni bunăvoire!". O cântare îngerească, pe care Biserica a introdus-o în slujbele ei. De câte ori se începe o Sfântă Liturghie, preotul, închinându-se și invocând Duhul Sfânt, rostește în fața sfintei mese din altar: "Slavă întru cei de sus, lui Dumnezeu și pe pământ pace, între oameni bunăvoire". Fără această pace și bunăvoire dintre oameni, Liturghia nu poate fi slujită, comuniunea omului cu Dumnezeu și a oamenilor întreolaltă nu poate să aibă loc. Foarte frumos este că, atât la Nașterea Domnului, cât și în Liturghie, Duhul lui Dumnezeu coboară și lucrează între oameni.
"Îngerii apar în momentele importante ale vieții"
- Întreaga viață a lui Hristos pare însoțită de îngeri. I-au anunțat venirea, i-au preaslăvit nașterea...
- Da, îngerii îl însoțesc pe Hristos de la naștere până la Înălțare. I-au cântat la naștere, l-au întărit în timpul ispitirii de către diavol, în pustiul Carantaniei, și în ceasul de cumpănă din Grădina Ghetsimani, când Hristos plânge cu lacrimi de sânge, i-au vestit învierea, deci l-au și vegheat, cât a fost mort, și le-au spus ucenicilor lui Hristos, care erau de față la Înălțarea Domnului la Cer, de pe Muntele Măslinilor: "Acest Iisus, care S-a înălțat la cer din mijlocul vostru, va veni în același fel cum L-ați văzut mergând la cer". În sfârșit, a doua venire a lui Hristos, prorocită de Apocalipsă, se va face tot pe un drum deschis de îngeri.
- În legea creștină, omul primește, la naștere, un înger păzitor. Care e legătura noastră cu el, de-a lungul vieții?
- Aceasta este o întrebare importantă: ce relație avem cu îngerul? Când vine el să ne ajute? La Hristos, îngerii apar în momentele foarte importante ale vieții, atunci când avea de îndeplinit planul dumnezeiesc de mântuire a lumii. La fel se întâmplă și cu noi. Să nu ne imaginăm că îngerul nostru păzitor are scopul de a ne ține într-un glob de sticlă, să nu ni se întâmple nimic rău, să nu ne atingă nimic, iar noi să petrecem frumos acolo, cu toate păcatele noastre. Îngerul nu este doar un paznic, un bodyguard, ci o călăuză. Îngerul are un țel precis: de a te duce la destinație, care e mântuirea. Iar ca să ne mântuim sufletul, uneori trebuie să ne lase și în încercări. Sau chiar să ne certe. Rugăciunea către îngerul păzitor se încheie prin menționarea destinației finale, la care acesta trebuie să ne călăuzească: "și împărăției lui Dumnezeu mă fă părtaș cu toți sfinții".
Fericitul Ieronim, unul dintre cei mai învățați Sfinți Părinți ai Bisericii Apusene și traducătorul în limba latină a Sfintei Scripturi, trăitor în secolele IV și V, a stat multă vreme în peștera din Betleem. Astăzi, există acolo o capelă care îi este dedicată, iar eu merg de fiecare dată când ajung la Locurile Sfinte, să mă închin în ea. Fericitul Ieronim studiase elocința și filosofia și era foarte mult legat de literatura păgână. Tocmai de aceea a plecat din Italia, ca să se lepede de ea, după convertirea la creștinism. Dar și-a luat cu el și o valiză cu cărți păgâne, mergând în Țara Sfântă. Ajuns în Cetatea Sfântă, postea creștinește și citea păgânește, istorisește el, până într-o zi, când, răpit în Duh în fața scaunului de judecată al lui Dumnezeu, este întrebat de Judecător ce este el? Răspunzând că este creștin, Cel de pe tron îi vorbește astfel: "Minți, tu ești un ciceronian, nu un creștin" și dă poruncă puterilor îngerești să îl biciuiască, ceea ce se și întâmplă. Vedem de aici că îngerii protectori nu se concentrează asupra protejatului, ci asupra destinației sale spirituale. Această pedeapsă îl conduce pe Ieronim la hotărârea de a nu mai citi niciodată literatură păgână, fiind în stare să promită orice, numai să scape de chinuri. Redirecționarea spirituală a protejatului fiind realizată, îngerii se aruncă la picioarele Judecătorului și Îl roagă să ierte nechibzuința tinerească a lui Ieronim și să îi dea posibilitatea să se căiască, urmând să reia pedeapsa, dacă va mai avea din nou astfel de lecturi. Ieronim își revine din viziunea pe care credea că a avut-o și observă pe umeri vânătăile cauzate de lovituri, simțind parcă, pe mai departe, bătăile îngerilor. Experiența aceasta l-a determinat să se dedice dumnezeieștilor scripturi, cu un zel cum n-a avut niciodată în lectura cărților profane.
"Hristos este un Dumnezeu al bucuriei"
- Crăciunul este cea mai bucuroasă sărbătoare de peste an, atât pentru cei inițiați duhovnicește în taina lui, cât și pentru necredincioșii care îi apreciază decorul: brazii împodobiți, colindele, jerbele de lumini.
- Sărbătoarea Crăciunului este o dănțuire generală a întregii creații. Toată lumea intră în "scenariul divin", fiecare face ceva: pământul aduce peștera, păstorii vin cu smerenie, ca reprezentanți ai omului simplu, magii de la Răsărit, care sunt intelectualii și înțelepții, vin cu daruri, steaua arată unde se naște Hristos, îngerii cântă... Nașterea Domnului este o împreună-prăznuire cosmică. Și această taină se transmite până azi, în imnografia Bisericii. E bine să avem clar în minte aceasta, pentru că, de multe ori, îl prezentăm pe Dumnezeul nostru ca pe un Dumnezeu înfricoșător, care doar ne judecă, dar nu vedem ospățul și bucuria la care ne cheamă. Uităm că Dumnezeu a coborât pe pământ să facă ospăț cu oamenii. De aceea noi ne adunăm la Sfânta Liturghie, pentru un ospăț ceresc, împreună cu Hristos.
Cărturarii și fariseii L-au acuzat pe Mântuitorul Hristos că este băutor și mâncăcios, că stă la masă cu persoane din anumite categorii care erau blamate... Ei nu au înțeles că a venit să împlinească Legea. Pentru că așa cum Vechiul Testament este o purtare de mână a omului de către Yahve, până în pământul făgăduinței, Noul Testament este, de la un capăt la altul, o ședere cu Dumnezeu la masă - dar, atenție, ca pregustare a unei alte realități, pe care o vom trăi dacă vom ajunge în Împărăția lui Dumnezeu. Cum a petrecut Dumnezeu cu omul pe pământ, va petrece și în Cer.
În Evanghelia după Marcu, Mântuitorul le spune ucenicilor, după Cina cea de Taină: "Adevărat vă spun că, de acum încolo, nu voi mai bea din rodul viței până în ziua când îl voi bea nou, în Împărăția lui Dumnezeu". Deci, Hristos ne cheamă la petrecere în veșnicie! Și de la acest banchet spiritual nu pot lipsi îngerii. De aceea, Nașterea Mântuitorului este prevestirea unei întregi vieți cu îngerii alături.
- Părinte profesor, ca preot, simțiți ajutorul îngeresc în timpul slujbelor?
- Prezența îngerească este întotdeauna foarte tainică, la fel ca și ajutorul pe care-l primești de la Dumnezeu. E foarte greu să spui cum ai simțit intervenția divină. Însă, aș spune că, în măsura în care ne cuprinde, în timpul Sfintei Liturghii, starea de pace, de bucurie, de lumină, avem de-a face cu o prezență divină sau angelică. Duhul Sfânt este bucurie, pace și lumină, iar îngerii, ca slujitori ai lui Dumnezeu, participă la transmiterea acestor stări sau virtuți. Am avut și eu astfel de trăiri, desigur, nu la fel la fiecare Liturghie, uneori mai puternice, alteori mai slabe, dar am conștientizat, de mai mulți ani încoace, prezența îngerească la Liturghie. Nici nu ne putem imagina cum se umple biserica de prezența puterilor îngerești la slujbele Bisericii! Din păcate, puțini credincioși își dau seama de aceasta. Eu am făcut, în mai multe cateheze și predici, sublinieri fundamentale legate de aceasta și aș aminti câteva aspecte. În orice biserică, în cupolă, sub Pantocrator, este pictată Liturghia Îngerească, ceea ce arată că Liturghia pe care o săvârșim noi este doar o imagine a Liturghiei din Ceruri. Astfel, orice preot care slujește Liturghia se aseamănă îngerilor, în acele clipe, și este un împreună-liturghisitor și slăvitor al lui Dumnezeu cu îngerii. În Rugăciunea la ieșirea cu Sf. Evanghelie, preotul se roagă lui Dumnezeu ca "împreună cu intrarea noastră să fie și intrarea sfinților îngeri, care slujesc împreună cu noi și împreună slăvesc bunătatea Ta". Avem, astfel, un element central de eshatologie inaugurată, dacă oamenii și îngerii coliturghisesc în timpul veșnic al lui Dumnezeu. Un preot care nu știe că slujește împreună cu îngerii încă n-a înțeles un element fundamental al Liturghiei. Și asta ar trebui să ne înfricoșeze. Pentru că, de multe ori, suntem neputincioși și nu ne ridicăm la înălțimea acestui act, nu conștientizăm că slujim cu îngerii. Această coliturghisire are loc, atenție, dincolo de păcatele preotului. Că poate ne gândim: ce îndrăzneală e asta, să spui că un om stă cu îngerii în slujire? Da, stă, prin harul primit de la Dumnezeu la hirotonie.
Cântăm la Sfânta Liturghie: "Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte!", care e tot o cântare angelică. Apoi este viziunea vechi-testamentară, unde îngerii cântă: "Sfânt, Sfânt, Sfânt Domnul Savaot, plin este cerul și pământul de slava Ta", pe care o cântăm și noi, în a doua parte a Sfintei Liturghii. Îngerii cântă, iar noi, oamenii, ne alăturăm lor. Iar de acest fapt trebuie să fim conștienți. După cântarea acestui imn, preotul se roagă: "Cu aceste fericite Puteri, și noi, Iubitorule de oameni, Stăpâne, strigăm și grăim: Sfânt ești și Preasfânt...". Puterile invocate în prima parte a rugăciunii sunt cele îngerești, desigur. Este vorba de o nouă dimensiune coliturghisitoare a oamenilor cu îngerii. Este cea mai frumoasă prăznuire din lume, dacă putem spune așa, această întâlnire a noastră cu îngerii în Liturghie.
"Marele dar al Crăciunului: omenia"
- De ce, dintre toate sărbătorile creștine, Nașterea Domnului reușește cel mai mult să ne îmblânzească, să ne facă mai buni, mai afectuoși, mai generoși?
- De Crăciun, Dumnezeu se arată ca un copil. De fapt, așa cum este El mereu în raport cu noi: nobil, smerit, curat, frumos, și cu toate bunele însușiri pe care le descoperim la prunci, în jurul nostru. Și, în această perioadă, parcă toți devenim într-un anume fel copii. E o atmosferă a Crăciunului, la care cred că și îngerii contribuie. Căci ei vestesc și cântă veșnic Nașterea Domnului, iar bucuria și prezența lor nu se poate să nu ne atingă. La marile sărbători, mai ales de Crăciun, de Paști și de Rusalii, se întâmplă ceva în întregul univers. O lumină mare pare a ne cuprinde pe toți. Oamenii devin mai buni și vor să se bucure împreună cu alții, chiar dacă nu suntem toți în Biserică și nu înțelegem lucrurile la fel. Există o energie mare și frumoasă, care ne aduce împreună, ne face să ne îndreptăm spre aproapele nostru, spre cei pe care îi iubim, spre cei aflați în nevoie, ne deschide sufletul și ne stârnește milostivirea. Sfântul Efrem Sirul, în minunatele Imne la Nașterea Domnului, spunea: "În această zi, în care Domnul a toate a venit la robii săi, să se plece și stăpânii în iubire spre robii lor. În această zi, în care Cel Bogat a sărăcit pentru noi, să-l lase și bogatul pe cel sărac să ia parte la masa lui. În această zi ni s-a arătat un dar pe care nu l-am cerut, să dăm așadar milostenie celor ce ne-o cer cu glas mare". Sfântul acesta din Siria antică ne îndeamnă la omenie. Omul este bun în esența lui, este frumos, poartă în el o lumină și trebuie să rămână în această libertate a Luminii. Acesta este mesajul Crăciunului, de fapt: Dumnezeu se face om pentru noi și ne ia în brațele sale, pentru a ne reînvăța să fim oameni, a ne reînvăța omenia! Ceea ce îl înnobilează pe om este omenia. Cum spune și proverbul românesc: "A fi domn e o întâmplare, a fi om e lucru mare". Deci, iată unul din marile daruri de Crăciun: omenia!
Carte de vizită
Părintele Daniel Benga (n. 1972, Recea, Brașov) este profesor universitar la Facultatea de Teologie bucureșteană, doctor în Istorie Bisericească al Facultății de Teologie din București și al Universității "Friedrich Alexander" din Erlangen-Nürnberg (Germania) și preot paroh al bisericii Sfântul Ștefan - "Cuibul cu Barză" din Capitală.