"Unii spun că Războiul al Treilea Mondial a început, alții spun că Războiul al Doilea Mondial nu s-a încheiat"
Într-un sondaj de opinie recent, 49% dintre români ar dori ca, în cazul unui război, România să rămână neutră. 39% ar dori să ne alăturăm NATO, 5% ar dori să fim aliați cu Rusia. Așadar, speriați de posibilitatea izbucnirii unui conflict militar de proporții mondiale, în cazul căruia s-ar putea ajunge la folosirea armelor nucleare, românii își caută, cu înțelepciune, refugiul în neutralitate. Atitudinea se datorează și faptului că numita "Strategie de apărare a țării, în caz de conflicte și dezastre", adoptată de Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT), prezidat de președintele României, nu este suficient de bine cunoscută de opinia publică. Cum "strategia" în întregul ei nu este o lectură la îndemâna fiecăruia, fiind un text prea mare și scris în termeni destul de tehnici și abstracți, l-am rugat pe unul dintre cei mai reputați specialiști în domeniu, sociologul și politologul Dan Dungaciu, să ne ofere viziunea domniei sale asupra securității naționale, în contextul actual atât de complicat și de tensionat.
- Domnule profesor, a început Al Treilea Război Mondial, așa cum se spune? În ce tabără se află România și cum ar trebui să-și folosească numele și prestigiul, pentru apărarea securității naționale?
- Unii spun că Războiul al Treilea Mondial a început, alții spun că Războiul al Doilea Mondial nu s-a încheiat... Vestea bună este că, în acest conflict, România se află, cel puțin în acest moment, în cea mai sigură organizație de securitate care poate să fie imaginată: Alianța Atlanticului de Nord (NATO). Din această perspectivă, România nu și-ar fi putut găsi o poziționare de securitate mai eficientă decât cea pe care o are. Pe de altă parte, nu aș pune neapărat discuția în termeni de "război mondial". Aș pune însă discuția în termeni de "configurare eventuală și a spațiului de securitate". În ce sens? În sensul în care, de pildă, pe un prim plan, în acest moment, Alianța Atlanticului de Nord are următoarea viziune: există două axe de securitate, una este Sud (Siria, Irak, ISIS, migrație, state eșuate etc.), cealaltă este Est (Rusia, Donbas, Crimeea, conflicte înghețate). În acest moment, la NATO, nimeni n-o să vă spună că Axa Estică este mai importantă decât Axa Sudică. NATO o să vă spună că cele două axe de securitate sunt egal de amenințătoare. Prima modificare care se poate întâmpla, ca urmare a evoluțiilor din acest moment, este ca, în perspectiva apropiată, Dimensiunea Sudică să devină mai importantă, iar cea Estică să se estompeze.
- Rusia a schimbat împărțirea despre care vorbiți prin intrarea ei în războiul anti-terorist din Siria, alăturându-se vestului. Cum vedeți această ecuație?
- Aici este marea problemă. Din punctul nostru de vedere, chestiunea asta ar trebui să ne preocupe foarte mult. Dacă nu se gândește în perspectivă, România riscă să-și piardă avantajele strategice pe care le-a avut ca urmare a percepției de până acum, că frontiera Estică este cel puțin la fel de amenințătoare precum cea Sudică. Dacă percepția se schimbă spre Sud, Estul devine mai puțin semnificativ. Asta este prima reconfigurare a spațiului de securitate. A doua reconfigurare teoretică poate să fie una pe care Rusia a mai cerut-o de-a lungul timpului: Helsinki 2. Acest Helsinki 2 presupune, cum dorea fostul președinte Medvedev, actual premier, un tratat care să regândească securitatea euro-atlantică prin includerea Rusiei, și care ar însemna că toate formatele de securitate de până acum, NATO, OSCE, să fie rediscutate și chiar schimbate. Cu alte cuvinte, ca să regândim securitatea, vrem să fim toți împreună. Este propunerea Rusiei: de la Atlantic, la Vladivostok, inclusiv SUA și spațiul NATO. Pe de altă parte, UE va recunoaște Uniunea Eur-Asia, dacă va fi recunoscută, la rândul ei, de aceasta. Pe scurt, România are în față două mari provocări de securitate: una care privește modul în care NATO își va reconfigura viziunea de securitate, și a doua, cum se va lega Spațiul Atlantic de Federația Rusă.
"Dacă România, Doamne ferește!, ar fi atacată sau amenințată, trupele NATO pot fi desfășurate pe teritoriul ei"
- Și din Est, de la Moscova, și din Sud, dinspre propaganda ISIS, s-a spus că România a devenit o țintă. Speriați de această perspectivă imediată, românii, într-un procent de 49%, își doresc neutralitatea țării. Cum comentați?
- Nimeni, întrebat fiind, nu dorește război. Pacifismul este în prim-plan în toată Europa. Însă obligațiile României față de NATO, și nu numai ale României, nu cred că țin de sondajele de opinie, pentru că riscul major ar fi să blochezi orice decizie de securitate. Una dintre marile probleme ale NATO a fost tocmai influența populismului în deciziile de securitate ale țărilor care fac parte din această organizație. Să nu uităm că NATO este o organizație a unor țări democratice, unde populismul poate bloca deciziile de acest gen. De asta, politicienii nu-și iau angajamente de securitate, de asta, doar foarte puțini europeni și-au asumat 2% din PIB pentru apărare. Politicienii nu îndrăznesc să ia măsurile necesare, din teama de a-și pierde șansa realegerii în posturile pe care le dețin.
- Să înțelegem că un guvern tehnocrat, nepolitic, poate fi o soluție convenabilă?
- Pe fond, am senzația că astăzi nu e vremea tehnocraților. Oricât ar suna de puțin corect politic, trăim vremuri în Europa, în care deciziile vor fi politice. La ceea ce se întâmplă în Franța, n-ai cum să te raportezi ca un tehnocrat; trebuie să iei decizii politice. Lumea în care trăim e atât de contorsionată și de complicată, încât trebuie să iei o decizie politică. Tehnocratul e un om "orb", el n-a fost votat, nu trebuie să aibă viziuni, el trebuie să îndeplinească niște obiective de mentenanță a sistemului. Oamenii, în schimb, trebuie să creadă în viziuni. Partidele trebuie să-și pună problema: cu ce viziune vrem să ducem Europa/România mai departe?
- Multă lume se întreabă: în cazul când România ar fi (Doamne ferește!) atacată, ar sări NATO să o apere?
- Cred că ce se întâmplă acum pe frontiera estică a Europei (deci și în România), inclusiv instalarea de comandamente NATO, care nu sunt baze permanente, dar au mare importanță tactică, inclusiv proiectul american Deveselu, toate aceste lucruri dau garanții. NATO a trecut la o repoziționare foarte importantă, în care a trebuit să ia măsuri de încredere pentru populație. Chiar faptul că armamentul greu NATO se plimba în trenuri deschise prin Europa sporea încrederea populației și, în același timp, reprezenta o măsură de descurajare pentru potențialul inamic. Ce înseamnă aceste comandamente? Înseamnă ca, în 48 de ore, dacă România, Doamne ferește, ar fi atacată sau amenințată, trupele NATO să poată să fie desfășurate. Sigur, ai sarcina să reziști până vin aceste trupe, ai și tu ceva de făcut, dar e clar că, dacă vin, trupele aliate au unde să vină.
"România trebuie să-și schimbe dialogul cu Rusia", "Ideea de armată europeană subminează unitatea spațiului Euroatlantic"
- Unii analiști ai problemei strategiilor de apărare sunt de părere că Uniunea Europeană ar trebui să aibă propria armată, în paralel cu NATO.
- Armata europeană are mai multe componente: prima este financiară. În momentul în care statele din UE (minus trei-patru dintre ele) au mari dificultăți în a-și respecta angajamentul de 2% din PIB pentru apărare, întrebarea este: bun, de unde vor mai pune bani ca să înființeze și să doteze o nouă armată? A doua componentă este politică: dacă vorbești de un "NATO European", avem deja un semnal că importanța NATO și a Americii este diminuată. Deci, discuția despre o armată europeană poate să aibă conotații care să ne reamintească de un anti-americanism european. Ne amintim de proiectul lui De Gaulle, când marele om politic francez a vorbit de Europa "de la Atlantic la Urali", care era un program anti-american. Deci, abordarea ideii de armată europeană este mai degrabă politică. Care nu este cel mai bun lucru în contextul geopolitic actual, deoarece ar submina unitatea Spațiului Euroatlantic.
"Toată lumea pune garduri, în afară de România"
- În anumite scenarii, anul 2050 va găsi o Europă islamizată, de la Atlantic la Carpați. În ce măsură are a se teme România de o astfel de perspectivă, mai ales că urmează să se construiască o moschee la București?
- E complicat să faci prognoze, mai ales că în epoca modernă, România nu a avut o confruntare de genul celei prognozate de Samuel Huntington în cadrul teoriei lui despre ciocnirea civilizațiilor. De data aceasta, chiar dacă n-o spune nimeni explicit, s-ar putea să avem o problemă care să se complice. De ce? Noi, europenii, suntem în spatele americanilor, după septembrie 2011. Americanii au pus problema pragmatic și au trebuit să răspundă la o întrebare: de ce ne-au lovit? Unii (din zona democraților) au spus că "ne-au lovit pentru că și noi i-am lovit pe ei în Irak sau Afganistan". Adică ne-au lovit pentru ceea ce am făcut. Dar republicanii au spus: "ne-au lovit pentru ceea ce suntem, pentru modul nostru de viață, pentru cum tratăm femeile. Orice am face, ne vor lovi. Dacă ei ne lovesc orice am face, atunci trebuie să-i atacăm noi primii." În momentul ăsta, europenii nu au o asemenea dezbatere francă: frate, de ce ne-au atacat la Paris? Pentru că am greșit în Orientul Mijlociu, sau pentru modul nostru de viață? E foarte complicat să dai un răspuns, de aceea europenii bâjbâie în căutarea lui. Că Islamul este o religie violentă, că teroriștii islamici par a nu fi citit Coranul - sunt idei care vor rămâne pe agenda europeană în anii ce vin. Sigur că România este parte a acestor dezbateri, pentru că este membră a UE și a NATO. Prin recul, poate să devină și țintă, pentru că dacă Islamul vrea să lovească blocul nord-atlantic, acolo ne aflăm și noi.
Dar amenințarea cea mai apropiată pentru România este valul de musulmani care vin spre Europa, în condițiile în care toată lumea pune garduri. Iar România n-are gard. Dacă România devine traseu, prin faptul că numai ea n-are garduri? Cred că România trebuie să discute această chestiune foarte rapid, astfel ca refugiații islamici să nu rămână, ca evreii după al doilea război mondial, între frontiere. Deci, apropo de islam, problema imediată a României sunt migranții.
- Până nu demult, dar mai ales în trecutul regimului comunist, România a avut un fel de imunitate în fața terorismului islamic. Cum ar putea să-și mențină acest statut "privilegiat"?
- Cred că noi, românii, n-am fost capabili să fructificăm acest avantaj. E naiv să credem că lucrurile s-ar putea face așa cum se făceau înainte de 1989. S-a schimbat contextul în care am fost favorizați. Dar să nu uităm că, totuși, România este singura țară membră a UE care mai are ambasadă în Siria și care are un contingent major de cetățeni arabi pe teritoriul ei, care pot fi o punte de legătură cu lumea de care vorbim. Încă o dată spun, că nu cred că am fost capabili să fructificăm avantajul strategic pe care l-am moștenit. Este o idee la care ar trebui să mediteze profund diplomația românească.
- În noul context, când Rusia luptă în Siria alături de europeni și de americani, România ar trebui să-și revadă relațiile cu Rusia? Să-și flexibilizeze atitudinea?
- Da, trebuie să avem relații bune cu Federația Rusă. În contextul la care vă referiți, cred că România va trebui să-și pregătească un dialog multilateral mai aprofundat cu Moscova. Dar acea Românie, care este membru în UE și partener strategic cu America. Am făcut, din păcate, greșeli de comunicare, în contextul în care, la nivel oficial, informațiile care vin dinspre Moscova sunt reduse. Noi am răspuns, la orice declarație venită din partea unui funcționar minor din ministerul de externe rus, la nivel de ministru sau chiar de prim ministru. Or, lucruri din astea nu se fac, deoarece dau senzația că respectivul funcționar a spus lucruri importante, din moment ce le răspunde premierul unei țări. Greșeala maximă a fost când politicienii români au răspuns unor articole de presă, care s-au dovedit, în cele din urmă, manipulări grosolane. A doua chestiune este că rușii știu că România nu mai este singură. Ei pot fi nebuni, dar nu sunt proști. Ei știu că un atac împotriva României este un atac împotriva NATO. Și Rusia nu se va lupta cu NATO. Așa cum sunt convins că nici NATO nu vrea să se lupte cu Federația Rusă. Încă mai funcționează liniile roșii trasate și respectate în timpul Războiului Rece. Deci, România va trebui să aibă un dialog cu Moscova, fără iluzii majore, fără angajamente ferme, pentru că, la mesele la care se va așeza Federația Rusă, în dialog cu partenerii mari din lume, România nu va fi. Există mese la care se va așeza Rusia și nici Germania nu va fi. Rusia vrea cu disperare să fie primită la mesele mari, să fie băgată în seamă. Ea știe că este doar o putere regională care, prin jocuri diplomatice, uneori extrem de abile, se va așeza la masa Marilor Decizii. Ea nu rezolvă nici o problemă, dar are posibilitatea să le încurce pe toate, și în Transnistria, și în Ucraina, și în Siria, în așa fel încât trebuie să fie băgată în seamă. Așadar, schimbarea de accente dinspre Est spre Sud va forța România să aibă un alt tip de diplomație.
"Dacă cetățenii moldoveni vor dori Unirea, nimeni
nu-i poate opri"
- Să includem, în sinteza dvs. geostrategică, și Basarabia. La Chișinău nu există guvern. Oamenii au ieșit din nou în stradă. Ca specialist în problemele Republicii Moldova, ne puteți spune ce se întâmplă peste Prut?
- Căderea guvernului Streleț de la Chișinău n-a avut o conotație geo-politică, nu s-a datorat, să zicem, intervenției Rusiei. Dacă ar fi vrut să facă asta, putea demult. Există o majoritate de stânga în Republica Moldova (partidul comuniștilor, partidul socialiștilor și partidul democrat al lui Marian Lupu) care poate să ia puterea și mâine dacă ar vrea. Nu s-a întâmplat asta. Bătălia din acest moment de la Chișinău este o bătălie de orgolii politice. Mingea este în terenul PLDM, care nu vrea să intre la negocieri decât punând niște condiții foarte greu de acceptat. PLDM vrea ca PD, partidul lui Lupu, să facă odată și odată coaliția de stânga cu socialiștii lui Dodon și comuniștii lui Voronin! Vor să intre în opoziție numai și numai ca să-i arate cu degetul pe democrații lui Lupu: "Vedeți de ce au dat jos guvernul? Că doreau să se alieze cu comuniștii și socialiștii pro-ruși!". Asta vrea PLDM: să sacrifice parcursul european al țării, numai ca să demonstreze că democrații sunt pro-ruși. Să facă, deci, o chestiune geopolitică din orgoliul lor de neînțeles. O ruletă rusească la scara caraghioasă și penibilă a Republicii Moldova. Așadar, la Chișinău avem de a face cu o lipsă crasă de viziune a clasei politice. Politicienii sunt atât de iresponsabili, încât preferă, din motive personale, să ducă Republica Moldova spre Est. Un efect colateral al acestei situații este că unionismul va deveni mai consistent, tot mai mulți basarabeni vor dori reunirea cu România. E foarte greu, astăzi, în Republica Moldova, să fii anti-unionist. Pentru că, dacă cetățenii moldoveni vor dori unirea, nimeni nu-i poate opri.
- Cât de optimist sunteți în fața anului 2016?
- Anul 2016 va fi anul unor decizii politice fundamentale. Mă refer la România ca membru al UE și ca membru NATO. Va fi nevoie de gesturi politice fără precedent. În termeni strict militari, nu văd posibilitatea unui conflict militar. Dar văd amenințări la adresa României, ca stat de frontieră euro-atlantică. Ne aflăm la intersecția dintre axa estică și axa sudică - ceea ce ar putea fi un avantaj strategic. Pentru a se repune în valoare, România ar trebui să propună un nou tip de regionalism, în care distincția dintre cele două axe să nu mai existe. Pentru că, dacă tu ai Rusia în Est, în Donbas, în Ucraina, dar o ai și în Sud, în Siria, înseamnă că distincția dintre Est și Sud nu mai e valabilă. Dacă rușii bombardează din Marea Caspică (Est) în Siria (Sud), ce axă de securitate este? Sud sau Est? Rusia e peste tot. Deci, România trebuie să vină cu acest nou regionalism, în care cele două axe să nu mai existe și în care discuția despre securitate să vizeze și Marea Neagră, și Balcanii - zone care ne interesează pe noi. Dacă va continua narativul "Donbas, Ucraina, Crimeea etc.", România se va izola, va vorbi singură.