Nume de frate: Prolog
- Pictura dvs. e legată de grupul Prolog, format din artiști de primă mărime ai artelor plastice românești. Ușor enigmatic, numele acesta nu e înțeles de toți iubitorii de artă. Ce vrea să însemne "Prolog" și de ce ați simțit nevoia să vă proclamați drept grup, în lumea cea mare a pictorilor români?
- De obicei, pictura însăși te constrânge să te înfrățești cu alți pictori. Căci în pictură sunt drumuri. Și când apuci pe un drum, vezi că și alții au luat-o pe drumul ăsta, așa cum se întâmplă și în literatură și muzică. Acesta e un mare dar pe care pictura îl face pictorului: că te obligă să te înfrățești cu cineva. Cu grupul Prolog, însă, s-a întâmplat altfel. Noi, cei din Prolog, lucrăm diferit unul de altul, foarte diferit. Avem chiar și bagaje culturale diferite, unii sunt autodidacți, alții au studiat cu profesori prestigioși. Nu nevoia unui drum anume în pictură ne-a făcut să fim împreună, ci pictura însăși, în întregimea ei, ne-a adunat. Ea ne-a legat, nu un anume curent. Și nu doar pictura ne leagă. Ci și prietenia, și o anume solidaritate de breaslă. Una care, altminteri, s-a cam pierdut, dar pe care noi am încercat să o refacem, măcar în interiorul Prologului. Faptul că expunem de 30 de ani împreună spune ceva. Asta s-a putut întâmpla pentru că a existat între noi prețuire și admirație. Și am și învățat mereu unul de la celălalt. Am avut ce să facem împreună, ce vorbi și ce lucra. Și ne mai leagă și bunul Dumnezeu, care ne ține alături de 30 de ani. Grupul Prolog se bazează și pe credința creștină. Chiar căile prin care ne-am cunoscut câțiva dintre noi arată ceva. Pe Horia Bernea, de pildă, l-am cunoscut la mânăstirea Cernica. Ieșea cu soția lui, Marga Bernea, de la Părintele Benedict Ghiuș, iar eu cu sora mea intram la părintele. Pe Paul Gherasim l-am cunoscut într-o expoziție de icoane, la Muzeul de Artă, iar pe Ionică Grigorescu și pe Christian Paraschiv, la mânăstirea Antim. Credința ne-a legat și ea.
- Și ați transpus-o și în artă. Simbolurile creștine apar des în operele grupului Prolog...
- Apar, chiar și icoana apare. Ion Grigorescu face icoane în biserici. Acum lucrează la biserica Pitar Moș, unde face frescă și restaurare. E printre cei mai buni iconari din zilele noastre. Fiecare dintre noi a încercat să facă icoane. Și Constantin Flondor, și Paul Gherasim, în felul lor. În ulei pe pânză sau în acuarelă pe hârtie. Paul Gherasim are acele "Octogoane", pe care le-a numit "Bolți de lumină". Ele poartă simbolul Zilei a opta, Ziua care va să vină. Și a mai pictat și cei 40 de Mucenici, în multe variante și foarte frumoase. Dacă s-ar picta în biserici cum și-a pictat Gherasim martirii, biserica ar fi mai frumoasă și mai întreagă.
Un colind pictat: Floarea de măr
- Cum s-a aprins scânteia? Cum s-au produs marea întâlnire cu Prologul și celebra dvs. expoziție, "Floarea de măr", din 1985?
- Trebuie început cu Paul Gherasim. Paul Gherasim este un om unic în breasla noastră, nu numai un pictor extraordinar. A făcut foarte multe expoziții, a organizat foarte multe expoziții de grup ale colegilor lui, sute de expoziții, unele extrem de importante. Era ca un ferment în breaslă. Ei, și pe urmă, Paul Gherasim ne-a invitat, în 1984, la Tescani. A convocat el o echipă: Constantin Flondor, Christian Paraschiv, Horia Paștina, el și cu mine. Eu eram cel mai tânăr, terminasem abia de trei ani institutul. A fost o onoare pentru mine, căci știam că toți ceilalți sunt foarte buni. Apoi, în 1985, a fost expoziția colectivă "Floarea de măr". Care a fost o evadare pentru noi. Am tras chiulul de la arta care se practica atunci. Am mers toți în natură și am desenat flori de măr și meri întregi, înfloriți. Și când am deschis expoziția la galeria Căminul Artei, în preajma Crăciunului lui 1985, a fost mare derută în breaslă. Erau doar picturi, desene și acuarele cu flori de măr, colindul nostru pictat, al Florilor dalbe, de măr. "Cum, cei mai buni artiști ai noștri din avangardă se întorc și fac, ca niște copilași, flori de măr?" - se mirau pictorii. Căci Bernea, Flondor și Christian Paraschiv erau în avangardă, și la fel Paul Gherasim.
- Ce tâlc a avut, de fapt, expoziția?
- Noi ne-am propus să fim cuminți în fața naturii. N-am creat noi natura. A făcut-o bunul Dumnezeu. Nici pe noi nu ne-am făcut. Că nimeni dintre noi n-a fost întrebat "vrei să te naști?". Trebuie să fim modești în fața naturii. Trebuie să accepți că există ceva mai presus de toate și de ceea ce vedem.
- Ați repetat experiența din 1985?
- Ne-am dus destul de des la Tescani. E foarte plăcut să fii la Tescani și să-l vezi pe Horia Paștina cu șevaletul aici, pe Horia Bernea dincolo, pe Paul Gherasim acolo, tu lucrezi, te mai întrerupi, te duci să vezi ce fac, mai schimbi o vorbă... Se reface cumva, în felul ăsta, și spiritul școlii pe care am făcut-o, unde stai în atelier cu colegii. Și de la ei înveți, nu numai de la profesori. Manet mergea de nu știu câte ori pe săptămână la o cafenea de pictori. Venea și Cézanne acolo, venea și Renoir. Iar Ștefan Luchian povestește că atunci când s-a înscris la Academie, la Paris, a învățat mai mult pictură în cafenele, cu pictorii, stând de vorbă cu ei. Pentru că și pictura trebuie vorbită. A fi împreună dă sigur un sens vieții. În pustia Sinaită, călugării erau însingurați, dar știau că sunt împreună acolo. Iar uneori, se mai și vizitau.
- Creația pictorilor din grupul Prolog ascunde un mesaj ce trebuie dezlegat?
- Da, am vrut foarte mult să transmitem ceva! Ceva ce încercăm să ne propunem mai departe și nouă înșine. Și anume, frumusețea gestului de a ieși de pe "autostradă", de pe marele flux, de pe aparentul sens al istoriei moderne și contemporane a artei. Am vrut să fim mai liberi! Liberi de contracte cu galerii, liberi de orice ajută, într-un fel, pictorul, dar în alt fel îl subjugă. Noi încercăm să pictăm cu smerenie. Sigur, e mai ușor să te smerești de unul singur. Mai greu e să te smerească alții, să te ocărască, să-ți spună că nu-i bine ce faci. Părerea noastră este că, fie că ești mare, fie că ești mic, e bine să te dai mic. Astfel, nu ai de unde să cazi. Așa că noi în primul rând suntem oameni și-n al doilea rând suntem pictori.
Să vezi cosmosul într-un fir de praf
- Majoritatea picturilor dvs. sunt peisaje, un gen considerat multă vreme minor. Nu v-ați lovit de prejudecăți?
- Peisajul e un subiect demn de atenție și frumos. Poate că secolul XX, atât de experimentalist, a marginalizat o vreme peisajul, dar în pictură nu prea există genuri minore. Și dacă aș da altă definiție grupului Prolog, aș spune, cu toată sinceritatea, că este un gen minor. Asta ne și place. A face să vezi într-un fir de praf tot cosmosul. A vedea în cosmos firul de praf e mai greu. De-aia trebuie să începi de jos și să rămâi jos. Așa poți vedea frumusețea întreagă a lumii.
- Cum vă pictați peisajele, în natură, sub cerul liber, sau în atelier, sub cerul imaginației?
- Mie îmi place să pictez și în natură, dar cel mai mult lucrez în atelier. Când stai afară, sunt o grămadă de neajunsuri. Soarele îți bate în cap, începe să plouă, fugi, vii, că a stat ploaia, iar începe să plouă, norii se mișcă. Ai o lumină de soare, pac soarele a intrat în nori, s-a schimbat totul. Stai la șevalet și apare un tăun care vrea să-ți vină de hac; am pățit-o. Uneori e mai comod și mai util să lucrezi în atelier. Dar am lucrat mult și-afară, la Balcic, de pildă, unde am fost cu grupul Prolog. Acolo am lucrat afară. Îmi amintesc cum mă plimbam cu Paul Gherasim, și el zice într-o zi: "Iată colțul acesta de deal umbrit de lună. Așa ceva, marii noștri pictori interbelici care au fost aici nu au pictat". Sigur, ei au fost atrași de exotismul locului, care azi s-a mai dus. Au mai plecat turcii, tătarii și tătăroaicele, vechiul Balcic se stinge de la an la an. Nemții fac hoteluri, bulgarii fac hoteluri. Stau hotelurile și piscinele îngrămădite una în alta, ca în metrou, când e oră de vârf. Mie mi-a plăcut mult la Balcic și pentru că știam că pictori importanți de-ai noștri au mers și au pictat acolo. Mă gândeam la ei.
- Materialul cu care lucrează un pictor cere și el inspirație, viziune, e legat de subiect printr-un înțeles mai adânc?
- Pe mine, materia m-a atras întotdeauna. Am încercat experimental să lucrez și subțire, dar îmi place pasta. Uneori, când schimb tema, subiectul, schimb și mijloacele. Unele din lucrările mele, "Vasul", "Clopotul", sunt pictate numai în cuțit. Grădinile, Copacul sunt lucrate cu pensula. Dar întotdeauna pasta leagă. Van Gogh punea pastă. Când țipi, nu poți să țipi în acuarelă.
- Concentrarea asupra naturii, când pictezi peisaj, te face s-o vezi cumva dilatat, ca prin lupă, altfel decât se vede în mod normal. Aveți asemenea amintiri?
- Mă plimbam odată cu pictorul Mihai Horea într-un sat. Ieșisem în câmp și tocmai treceam pe lângă un lan de iarbă, sub lumina soarelui. Era atât de frumos, încât Mihai Horea se uită la mine și zice: "Ptiu!". Adică nu se poate face așa ceva! Alt pictor formidabil, Afane Teodoreanu, fiul lui Ionel Teodoreanu, îmi arăta tot așa, undeva, un peisaj, și spunea: "Uite, zăcăminte de pictură. Ca și când natura este un puț și tu extragi de acolo". Pictorul lucrează după natură, spun unii. Picasso spunea că nu după natură, ci în fața naturii și împreună cu ea. Pictorul doar extrage din zăcămintele astea inepuizabile. Atâta cât poate și cât îi folosește. Ca albina când ia polen de pe câmp, ca să se ducă la stup să facă miere.
Leapșa în Paradis
- Peisajele pe care le faceți au și legături ce coboară până în anii copilăriei? Există imagini de-atunci, care să vă fi însoțit de-a lungul vieții?
- Eu sunt bucureștean și am copilărit aproape de parcul Giulești. Ajungeam la școală în 30 de secunde de-acolo, așa că toată ziua eram la joacă. Inventasem un joc, leapșa în copaci. Erau niște copaci care la vârfuri se împleteau. Treceai dintr-o creangă în alta, dintr-un copac în altul, dar nu aveai voie să pui piciorul jos.
- De-acolo sunt inspirate "grădinile" dvs.?
- Da. Din copilăria Paradisului. Nu știu cât se jucau Adam cu Eva de-a leapșa și v-ați ascunselea în Paradisul lor, dar Paradisul meu a fost Parcul.
- Și pictura cum a-nceput?
- Un unchi arhitect, văzând cum desenez, l-a sfătuit pe tata să mă dea la "Cuibul cu barză", o școală de artă. Am mers, dar fără constrângere, eu nu am fost chinuit de părinți să fac artă. La mine s-a lipit ca din aer. Așa că atunci când am dat admitere la Liceul de Artă, la "Tonitza", știam că asta îmi place și asta vreau să fac. Și am intrat, când liceul era în faza lui cea mai bună. Cu trei profesori excepționali, în toată istoria lui: Ștefan Sevastre, Mihai Horea și Teodor Dan. Iar la Facultate, am avut norocul să intru din prima și să mai și nimeresc la cel mai bun dascăl din școală, Marius Cilievici, un profesor și-un pictor extraordinar. Pe urmă, după ce am absolvit Institutul, am intrat în breasla pictorilor tineri. O mișcare ce se numea Atelier 35. Atelier 35 era extraordinar pe atunci, condus de oameni deosebiți: Horia Bernea, Ion Nicodim, Sorin Dumitrescu, Christian Paraschiv. Și asta a fost una dintre marile mele șanse: să fiu apropiat de oameni pe care i-am admirat. Cum s-a întâmplat și cu grupul Prolog.
"Nu trebuie smuls tot urâtul. Riști să-ți defrișezi sufletul"
- Spre o mai bună cunoaștere a dvs. de către cititorii revistei noastre, v-aș ruga să descrieți o zi din viața de atelier.
- Mă trezesc târziu, fac o cafea și mă gândesc. Ca să încep o pictură, trebuie să o am mai întâi, într-o anumită formă, în cap, să știu cam cum va fi. Și niciodată nu știi cum va fi. Încep lucrul, și după asta, trebuie să am atâta modestie, ca să nu spun sensibilitate, încât să-l las să meargă el singur mai departe. Să se picteze el de la el. Și atunci apare elementul viu al surprizei. Când pictezi, ai avut la început în cap ceva, apoi urmărești ce iese, ce ți se impune, ce-ți impune pictura. E ca și cum ai citi un roman polițist. Devii curios de ceea ce iese. Apoi termin pictura. Sau mă termină ea pe mine. Las pensula, las deoparte totul, mă uit cum arată. Și când mă uit la ce am făcut, foarte important este să simt că și lucrul acela se uită la mine. Că mă privește. Că e viu. Și trebuie să cădem de acord. De foarte multe ori, se poate întâmpla să nu fii mulțumit de tablou, să-l strici, din cauză că nu ai observat bine cum se uită la tine jigania aia, vietatea aia nou născută, pictura ta. Și atunci, de foarte multe ori, las lucrarea și îi zic: "Mai vorbim și mâine". Uneori, mi se întâmplă să rămân noaptea la atelier, după ce termin de pictat. Am aici un televizor, pe care îl țin în dulap. Deschid dulapul, mă așez pe scaun, lumina e aprinsă și mă uit la un film: bandiți, acțiune, totul merge bine. Dar tot nu mă pot abține să întorc capul spre șevalet. Am pățit-o odată. Tocmai pictasem o floricică de măr, dar îmi plăcea filmul, așa că m-am oțărât la ea: "Nu mă lași nici să mă uit la televizor!". Am strigat la pictura mea. I-am mai pus un pic de albastru și mi-am zis: "Poate scap!". Doamne ferește să omorâm pictura, în loc să ne învie ea pe noi!
- Vine Crăciunul. Aveți știința și puterea să-l ocrotiți de zgomotul lumii, de amenințările dimprejur?
- Încerc să-mi păstrez curăția pe cât pot. Există un cuvânt evanghelic, foarte prețios, al Mântuitorului, care întotdeauna m-a impresionat și am încercat să-i fac față. "Lăsați grâul să crească împreună cu neghina, ca nu cumva smulgând neghina, să smulgeți odată cu ea și grâul". Viața noastră e plină de urâțenii. Nu trebuie smulse chiar toate, căci riști să defrișezi tot sufletul odată cu ele. Iar Crăciunul, sărbătoarea aceasta extraordinară, pe mine mă duce cu gândul și la uciderea pruncilor. La călăii și la iscoadele lui Irod, care, ca nu cumva să se nască Iisus, au omorât copii. Gândul la sacrificiul de atunci mi-e întărit și pentru că la noi, anul acesta, s-a petrecut marea nenorocire cu tinerii aceia curați, care au murit la "Colectiv". Am cazuri apropiate și crunte, care mă ating personal.
- Există în amintirile dvs. "cel mai frumos Crăciun"?
- Copil fiind, noaptea, părinții făceau bradul. Eu cu sora mea dormeam, și când mă trezeam, bradul lumina în camera de alături, și știam că a venit Moșul. "Anca, a venit Moșul" - îi spuneam surorii mele. Țin minte cum odată am sărit peste masă, înnebunit să văd bradul și darurile. Pe atunci, misterul și magia erau absolute pentru mine. Știam, fără tăgadă, că există Ceva, o frumusețe misterioasă și sfântă, care vine dintr-o cu totul altă lume.