RODICA CULCER despre... Se schimbă părul, sau și năravul?

Redactia
- După schimbarea spectaculoasă a guvernului Ponta ca urmare a protestelor de stradă, principalele partide po­li­tice, PNL și PSD, au adoptat criterii de integritate foar­te stricte pentru viitorii candidați la alegerile din 2016. Va fi oare o reformă în profunzime, sau ca de obicei, praf în ochi?

- Evident, anul se încheie într-un peisaj politic dia­me­tral opus față de cel care i-a marcat începutul. Avem un gu­vern nou și un premier decent; Parlamentul a încuviințat cererile DNA privind arestarea unor politicieni altădată importanți, Dan Șova și Ioan Oltean; iar PNL și PSD au adop­tat criterii de integritate severe pentru selecția candi­da­ților la alegerile din 2016. Există totuși suficiente ele­mente care ne fac să ne îndoim că partidele au în vedere o reformă de substanță, și nu doar o schimbare de decor. Cri­teriile de integritate adoptate de cele două partide sunt binevenite, fiind de natură să-i excludă pe cei care au făcut parte din fosta Securitate sau au colaborat cu ea, care au fost demnitari PCR, care sunt urmăriți penal, s-au aflat în con­flict de interese, au avut sau au contracte cu statul sau au datorii la stat. Din păcate, noile criterii se aplică doar pen­tru viitorii candidați, în prezent conduce tot garda ve­che, care va organiza alegerile și care are destule pârghii pentru a goli de conținut aceste criterii. Dacă PSD a de­ve­nit atât de exigent față de cei cu dosare penale, ne între­băm ce mai caută Liviu Dragnea în fruntea partidului, când se știe că este condamnat în prima instanță? Toto­dată, nu înțele­gem de ce a anunțat PNL candidatura con­troversatului Cristian Bu­șoi la Primăria Capitalei, înainte de adoptarea criteriilor de integritate și înainte de numirea noului președinte in­te­ri­mar al organizației PNL București. Nu ar fi trebuit ca pro­cesul de selecție să fi fost organizat de no­ua conducere a PNL București? Metodele, iată, sunt tot cele vechi. Crite­rii­le de integritate nou adoptate sunt ne­cesare, dar nici­de­cum suficiente. Ele ne spun, într-adevăr, ci­ne va fi exclus de pe listele de candidați, dar nu și cum sunt selectați. Ar trebui să existe, așadar, și un nou set de cri­terii, din care să aflăm și calitățile can­didaților pro­puși de partide, de la studii și competență, pâ­nă la ex­periență, onestitate și fermitate în susținerea con­vin­gerilor politice și consecvență în îndeplinirea promi­siu­nilor elec­torale. În lipsa acestora, este prea ușor pentru ac­tualii lideri să propul­seze candidați "curați", dar care de fapt le sunt în­da­torați și gân­desc și acționează ca ei. Noul șef al Ti­ne­retului Social De­mo­­crat, de pildă, se declară în­da­torat Ecate­rinei Andro­nescu, iar Cristian Bușoi a devenit penibil, încercând să propulseze un medic rezident pe post de ministru al Să­nătății. Este perfect posibil ca ac­tuala elită de partid să facă un pas îna­poi, trimițând în arenă o echipă de marionete. Totodată, în privința alegerilor lo­cale, șansele unei primeniri reale sunt mult diminuate, de faptul că acestea vor avea un singur tur de scrutin. Temător, guvernul Cioloș nu a vrut să modifice le­gea prin ordonanță, cum nu vrea să-l supere nici pe mi­nistrul Tobă, acuzat de plagiat. Sistemul se do­vedește încă foarte puternic și bine ancorat, iar masa critică pentru schim­barea sa nu s-a con­soli­dat. În mod cert, însă, PNL și PSD nu ne-au convins că ar putea fi vehiculul schimbării mult așteptate.

- Dosarul restituirii ilegale a fermei Băneasa, în care sunt implicați "Prințul" Paul și fostul șef de cabinet al lui Adrian Năstase, Remus Truică, readuce în prim plan, pro­­blema reconstituirii dreptului de proprietate, care a fost subiect de dispută de la începutul perioadei post-de­cem­briste. Ce șanse sunt ca această chestiune să-și gă­sească o rezolvare?

- Anchetele DNA din ultimii ani, privitoare la despăgu­birile astronomice acordate ilegal pentru cumpărătorii de drepturi litigioase, ca și recentul dosar al fermei Băneasa, din care reiese complicitatea mai multor funcționari publici și oameni de afaceri, într-un demers de fraudare a statului, inițiat de un pretins membru al Casei Regale, au darul de a face lumină asupra esenței politicii și administrației din ultimii 26 de ani. Abia acum înțelegem, de pildă, că nu pro­prietarii de drept, ci șmecherii, complici cu o parte din po­liticieni, erau beneficiarii sumelor imense plătite de stat ca despăgubire și invocate pentru a motiva legea promovată de guvernul Ungureanu, care limita drastic și rușinos, com­pensațiile către foștii proprietari de terenuri și imobile. Înfierați și detestați de propaganda PSD, foștii proprietari se luptau cu morile de vânt ale unei justiții corupte și ale unei administrații de aceeași natură, care refuza punerea în po­sesie. În final, acceptau să-și vândă drepturile asupra bu­nu­rilor aflate în litigiu, unor indivizi care, ce să vezi!, ob­ți­neau imediat decizii favorabile și apoi, generoși, cedau te­renul statului, în schimbul unor despăgubiri supra­e­va­luate, pe care reprezentanții corupți ai statului o acceptau, deși pă­gu­­beau direct contribuabilul. Acesta a fost meca­nis­mul des­coperit de DNA în dosarele Alinei Bica și Cri­nuței Du­mi­trean, din care nu lipsește clanul Cocoș. În ca­zul fermei Bă­neasa, ilegalitatea este și mai revoltătoare, pen­tru că, după datele publicate deja în presă, Paul Lam­bri­no nu ar avea niciun drept asupra fermei, pe care nu au re­ven­dicat-o nici tatăl său, fiul natural al lui Carol al II-lea, nici Regele Mi­hai. Ilegalitatea a fost acceptată însă de o rețea de oficiali co­rupți, coordonată de personaje cu legături în clasa po­li­tică la nivel înalt. Privit retrospectiv, acest arsenal de prac­tici penale evidențiază un filon de-a dreptul gang­ste­resc, pe care îl regăsim în istoria celor 26 de ani de post­-co­mu­nism, și anume, politica de spoliere a pro­prie­tarilor de drept și, în aceeași măsură, a statului, adică a contri­bua­bi­lului. La ori­gi­nea acestui sistem vom găsi PSD, partidul suc­cesor al PCR, și partenerii săi, proveniți tot din regimul comunist, adi­­că din fostul partid con­du­că­tor și din Secu­ri­tate. Esența siste­mului "ticăloșit" este fur­tul și ilegalitatea, cum era și pen­­tru comuniști, sistemul ti­că­loșit fiind de fapt continua­rea furtului și ilegalității din re­gimul comunist, cu alte mijloace, adecvate noii epoci is­to­rice, dar cu aceeași con­cep­ție fun­da­mentală, de dispreț față de drepturile omului. Problema pro­prietății s-a dovedit piatra de potic­ni­re a noului regim. Deo­camdată, de corectarea ilegalită­ți­lor se ocupă doar DNA și doar puține din nedreptățile co­mise mai pot fi corectate acum. Știm, însă, acum, cât de profund viciată este cons­truc­ția politică creată după de­cem­brie 1989 și, în consecință, cât de mare și susținut trebuie să fie efortul de reformă și rege­ne­rare. Acest efort își așteaptă încă inițiatorii.