Acad. IOAN-AUREL POP - "Ziua de 1 Decembrie este ora astrală a României"

Ion Longin Popescu
Rectorul Universității "Babeș-Bolyai" din Cluj-Napoca, directorul Centrului de Studii Transilvane al Academiei Române

De multă vreme n-am mai trăit o zi de 1 De­cem­brie atât de calmă, de însorită și de pil­duitoare. Până și posturile de televiziune care, de regulă, cultivă un cosmopolitism manifest, s-au întrecut în emisiuni și comentarii patriotice, iar tinerii prezenți la paradele militare din marile orașe au arătat, în interviuri televizate, un entuziasm de zile mari. La 1 Decembrie, nu sărbătorim numai Marea Uni­­re a Transilvaniei cu Regatul României, ci întregul șir de evenimente care, pe parcursul anului 1918, au întregit România Mare: și unirea Basarabiei, de la 27 martie, și unirea Bucovinei, de la 28 noiembrie. De aceea, pe măsură ce ne apropiem de împlinirea unui veac de când românii au înfăptuit actul reu­nirii lor istorice, ne dăm seama că ne-am putea apro­pia, cu puțin efort, de înălțimea înaintașilor, mai ales dacă am reuși să aducem și Basarabia acasă. România s-a schimbat. Generația tânără de azi, poate și sub im­pulsul atâtor călătorii "afară", în Europa "feniciană" a valorilor dominant materiale și mai puțin spirituale, revine la matcă, dacă nu cu pasul, măcar cu gândul și sufletul. Cuvânt șoptit până acum, patriotismul prin­­de vigoare înălțătoare. Așa cum se întâmplă și în in­ter­viul acordat revistei noastre de istoricul IOAN AUREL POP, cel mai tânăr membru al Aca­de­mi­ei Ro­mâne, rector, totodată, al Universității "Ba­beș-Bolyai" din Cluj-Napoca.

Un document fundamental: "Istoria Transilvaniei"

- Cea mai impresionantă acțiune a dvs. din ulti­mul timp este apariția în librării a unei cărți unice: "Istoria Transilvaniei", scrisă în colaborare cu un is­toric ungur și altul german. Ce v-a îndemnat către acest demers, presupun, destul de greu de armo­ni­zat?

- Întreprinderea aceasta, pe care am pornit-o în anul 2000, s-a dovedit mai anevoioasă decât credeam. Autorii cărții au încercat să fie mai mult istorici și mai puțin români, unguri, germani sau evrei. Cu toții s-au străduit să dea, mai ales în volumul al III-lea, ceea ce li s-au părut a fi rezultatele de ultimă oră ale cerce­tă­rii, cu un remarcabil simț al echilibrului, fără părti­nire, dar după priceperea și opinia fiecăruia. Nu a fost simplu și nu s-a reușit întotdeauna. Acolo unde deo­sebirile de vederi sunt evidente și greu de conciliat - cazul politicii habsburgice, revolta con­dusă de Horea, Supplex Libellus Valachorum, Revo­luția de la 1848-1849, dualismul austro-ungar, Unirea de la 1918 etc. -, coor­donatorii au preferat să exprime, de cele mai multe ori, principalele puncte de vedere, fără privi­le­gierea unuia sau a altuia. Nu s-a putut con­cilia în chip ar­ti­ficial și într-o clipă ceea ce istoria des­parte de se­cole! Nici nu a fost acesta scopul nostru. Am urmărit o țintă mult mai modestă: anume, să reu­șim să punem la un loc, în aceeași carte, opiniile dife­rite despre tre­cutul Transilvaniei, spre a fi cunoscute. Pentru prima oară în istoriografie, această istorie a Transilvaniei jux­ta­pune punctele de vedere diferite ale scrisului istoric ro­mânesc, maghiar și german, fără intenții propa­gan­dis­­tice, naționaliste ori insidioase. Este un început! Nu este un model de sinteză și nici unul de tratare obiec­tivă. Adevărul este relativ și, chiar și așa, este greu de atins. De aceea, am oferit o propu­ne­re de tra­tare a trecutului transilvan, din perspectiva tuturor co­munităților etnice și confesionale care au alcătuit Transilvania.

- S-a criticat, nu o dată, faptul că istoricii români nu scriu o istorie a Transilvaniei, în replică la Erdelyi Tortenete, celebra lucrare publicată la Bu­dapesta, în 1986. Cele trei volume ale "Istoriei Tran­sil­vaniei" se constituie într-o replică?

- Istoria Transilvaniei publicată la Budapesta, în 1986, aducea în atenție, din viziune maghiară, cer­ce­tările de până atunci. Istoria noastră este deosebită de tot ceea ce s-a scris în materie până în prezent, fiindcă este prima prezentare a trecutului Transilvaniei, din ce­le mai vechi timpuri până după Primul Război Mon­­dial, făcută de istorici români, maghiari, ger­mani, evrei etc., născuți, formați și afirmați în Transil­vania. Acești istorici s-au asociat fără "comandă socială", fără niciun impuls venit din afară, fără vreo altă in­tenție decât relevarea adevărului despre viața oa­me­nilor care au trăit în trecut. Istoria Transilvaniei, ti­părită la Budapesta, apărea sub egida regimului co­munist din Ungaria și era menită să readucă în atenție anumite teze revizioniste. Era impecabilă sub aspect metodologic, dar, sub masca unor minuțioase detalieri făcute în chip profesionist, discredita istoria și rea­li­tățile românești. După apariția celor trei volume, re­gi­mul comunist ungar a pregătit ediții prescurtate, sub forma câte unui volum, în limbi de circulație in­ter­­­na­țio­nală, pe care le-a lansat cu mare pompă în Ger­­­ma­nia, Franța, SUA etc. La lansarea de la Paris, am par­ti­cipat și eu, alături de colegii Florin Cons­tan­tiniu (acum de fericită amintire) și George Cipăianu, și ni s-a reproșat, atunci, că noi, românii, nu aveam o lu­cra­re pe măsură, făcută de noi. Nu era foarte greu să facem una, deși ar fi cerut mult timp. Colegul Thomas Nägler, de la Sibiu, este cel care a venit cu ideea scri­erii unei istorii "imbatabile" a Transilvaniei, de că­tre is­torici ai tuturor celor trei etnii principale din is­toria provinciei. Am făcut-o cu greu, fără plata drep­tu­rilor de autor, pe rând, volum cu volum, pe parcur­sul a pes­te un deceniu. Cele trei volume ale noastre (1600 de pagini) nu se mai găsesc, fiindcă tirajul lor a fost mic, dar sperăm acum să putem scoate o nouă edi­­ție. Cu mare greu, am publicat și o ediție în limba en­gleză, tot sub egida Centrului de Studii Transilvane din Cluj al Academiei Române, ediție puțin cunos­cută, fiindcă nu a beneficiat de promovarea necesară în străinătate.

"Transilvania, o regiune istorică unică în Europa"

- În cartea dvs., Transilvania este definită drept o "regiune istorică unică în Europa". Care sunt, din punct de vedere istoric, motivele acestui elogiu?

- Transilvania este o regiune istorică unică în Eu­ropa, fiindcă este o Europă în miniatură. În ea au trăit și trăiesc românii romanici, sașii și șvabii germanici, câteva neamuri slave, ungurii, evreii. Aici se întâlnesc cele trei mari grupuri de popoare care formează cam 90% din populația Europei, aici intră în interferență credința bi­zan­tină (ortodoxă) cu cea latină (catolică) și, din secolul al XVI-lea încoace, cu cultele pro­tes­tante (născute prin Reformă). Dar întreg fundamentul acestei va­rie­tăți stă în imensa majoritate românească a Transil­vaniei, în marea moștenire daco-romană din care s-au născut românii, popor tolerant și generos, primitor și înțelegător. Credeți că dacă românii erau exclu­si­viști, oare veneau atâția străini să trăiască îm­preună cu ei și ală­turi de ei? Aici, cei veniți din alte părți au găsit un mo­dus vivendi, o cale onorabilă de trai alături de ro­mâni. Firește, viața nu a fost idilică și nici plină doar de concordie, dar au predominat înțele­gerea și con­vie­țuirea. Transilvania a fost menită să fie axa ro­mâ­nității și chiar a statului național. Îna­inte de Unirea cea Mare, Țara Românească și Mol­dova, reu­nite în micul Regat al României, stăteau ca două brațe întinse după trupul țării, care era Tran­sil­vania. Unirea de la 1918 a adus Transilvania în matca ei firească, fi­indcă așa au dorit românii majoritari, iar voința aceas­ta a neamului românesc a fost aprobată, ratifi­cată de co­mu­nitatea internațională. Dacă era vorba des­pre o aven­tură, despre o pretenție excentrică, des­pre o fan­tas­magorie, unirea de la 1918 nu primea le­gitimare și se frângea de îndată...

- Cu toate astea, de câte ori vine 1 Decembrie, observăm iritarea unor lideri politici maghiari, care, în consens cu unele partide din Ungaria reiau, in­va­riabil, tema "însușirii" ilegale a Transilvaniei.

- Aserțiunile despre care vorbiți există, din păcate, și sunt manifestări nostalgice ale naționalismului or­go­lios, de tip nobiliar, al unor maghiari trăitori în tre­cut. Să ne amintim că la 1918, comunitatea demo­cra­tică internațională recunoscuse cele 14 puncte wil­so­niene (ale președintelui Woodrow Wilson, vo­tate de că­tre Congresul SUA) care statuau, între altele, drep­tul popoarelor la autodeterminare, ca principiu fun­damental de drept internațional. Astfel, românii, care reprezentau majoritatea absolută a Transilvaniei (circa două treimi din populația totală), nu au făcut decât să aplice acest principiu unanim acceptat de către statele democratice. Ei au votat unirea prin cei 1228 de de­legați oficiali, cu "credenționale" sau cu mandate de reprezentare a comunităților și organi­za­țiilor care-i trimiseseră. De altminteri, legalitatea uni­rii Transil­vaniei cu România a fost recunoscută nu numai de Conferința de la Paris, din 1919-1920, dar și de toate marile foruri internaționale care au urmat, de la Al Doilea Război Mondial până astăzi.

"Liderii europeni recunosc modelul românesc de respectare a drepturilor minorităților"

- Pentru a stinge patimile iscate de ziua Marii Uniri și reclamarea lipsei de drepturi pentru mi­no­ritarii maghiari, n-ar fi fost mai bine să se revină la ziua de 10 Mai, ca Zi Națională a României?

- Lipsirea de drepturi pentru minorități este azi doar un slogan în care nu mai crede aproape nimeni. De vreo zece ani încoace, chiar și liderii europeni care se lăsau amăgiți, uneori, de anumite voci de la Buda­pesta, sau dintre extremiștii maghiari transilvăneni, au ajuns la judecata cea dreaptă și recunosc modelul ro­mâ­nesc de respectare a drepturilor minorităților. Fi­reș­te, ziua de 1 Decembrie le amintește unora dintre ma­ghiari de pierderea Transilvaniei, de anul fatidic pen­­tru ei, când țara s-a redus la limitele sale etnice. Un­­­garia a pierdut atunci două treimi din teritoriul ei "istoric" și din populație, dar a pierdut numai teritorii cu majorități ne­maghiare - Croația, Slovacia, Tran­sil­vania, Voi­vo­dina etc. Dar dacă data de 1 Decembrie îi jignește pe ma­­ghiari, atunci, ca să fim drepți, trebuie să spunem că și data de 15 martie - cea mai mare săr­bă­toare na­țio­­nală ungară - îi jignește pe români! De ce? Fiindcă la 15 martie 1848, dieta ungară a decis "unirea Transil­vaniei cu Ungaria", fără ca majoritatea populației să fie întrebată! Dacă este să ne înțelegem cu ungurii prin această schimbare, atunci propun să schimbăm con­co­mitent datele celor două sărbători naționale! Până atunci, însă, ziua de 1 Decembrie 1918 rămâne "ora as­­­­trală" a românilor, care mar­chea­ză îm­pli­nirea vo­inței naționale, adică terminarea pro­­cesului por­nit la 1859, când s-au unit Moldova cu Ța­ra Româ­neas­că. Da­ta de 1 Decembrie nu marchează doar uni­­rea Tran­sil­vaniei cu România, ci toate marile îm­pliniri din anul 1918, când România a crescut de la 137 000 de km pă­­trați la 295 000 de km pătrați și de la 7 mi­li­oane la 15 milioane de locuitori. Cum să schim­băm această dată, dacă atunci am scris pentru unica oară, "Poemele luminii" (Lucian Blaga) și ne-am îm­părtășit și noi din ambrozia zeilor?

- Sunteți rectorul celei mai mari universități de stat din România, un edificiu școlar româno-ma­ghia­r. Ce înseamnă azi Universitatea Babeș-Bolyai (UBB)?

- Azi, UBB înseamnă cea mai veche, mai mare și mai prestigioasă universitate din țară, fondată în 1581, cu limba de predare latină. UBB are azi 42.000 de studenți care studiază în limbile română, maghiară, germană, engleză, la alegere. Este singura universitate din Europa cu patru facultăți de teologie creștină (în două se învață în românește, în celelalte două în un­gu­rește). Cea mai mare parte a studenților este bugetată, adică studiile lor sunt finanțate de stat. Dar un student care învață în limba maghiară primește finanțare dublă față de un român, iar unul care învață în germană pri­mește de 2,5 ori mai mult. Procedeul se cheamă "dis­criminare pozitivă" și are menirea să sprijine afir­marea minorităților.

- De câte ori vă vedem la televizor, suntem im­pre­sionați de ținuta dvs. intelectuală, dar și de pa­trio­tismul dvs. exprimat "în direct". Un sentiment ce pare astăzi să îi jeneze pe mulți oameni de cultură ro­mâni...

- Cred, sincer, că un om nu poate iubi "lumea", dacă nu iubește oamenii, și nici Europa, dacă nu iu­bește țara în care a văzut lumina zilei, în care a învățat ce este datina, în care s-a hrănit cu laptele mamei, în care a auzit basmele bunicului și doina bunicii, în care a iubit prima oară ... Ca să îmi pot lega viața de Eu­ropa și de lume, trebuie să fiu legat prin mii de fire de țara mea, de patrie, adică de locul părinților, al bunilor și străbunilor. Și mai cred, sincer, că numai un patriot poate să-i înțeleagă pe ceilalți patrioți, care iubesc mai întâi alte patrii. Mi-e drag să le spun altora de ce mă simt român, de ce stră­bat cu fior Carpații, de ce mi-e dor de doine și de iarba proas­păt cosită, de fetele cu ii și cu marame de bo­ran­gic, dar și de brânza de burduf sau de găluștele (sar­ma­lele) cu păsat în frunze de viță, de vinul lim­pe­de, cris­talin, cum numai pe Târnave, la Cotnari ori la Drăgășani, se poate face.