Altă pălărie, aceeași Marie

Toma Roman
Reculul clasei politice, generat de manifestațiile pro­vocate de tragedia de la "Colectiv", a început să se risipească.

Ca și după revolta din decembrie 1989, "po­liticienii" au cedat doar aparent la cererile "străzii", mas­cându-și interesul de a continua păstrarea privile­gii­lor pe care ei înșiși și le-au acordat. "Strada" a strigat îm­po­triva corupției! Ei bine, câțiva corupți au fost livrați DNA, Șova, Oltean și alți câțiva profitori fără limite de pozițiile ocupate de ei în "sistem", au fost sacrificați. După ce, înainte de explozia spontană a "străzii", Parla­mentul i-a apărat pe cei mai mulți dintre membrii săi, acuzați cu dovezi, de aceeași DNA, acum, salvarea lor ar fi fost prea gogonată. Indignaților, cetățenilor de rând, tre­buia să li se ofere ceva. Dar "esența" sistemului nu poate fi schimbată. Ridicarea "imunității" parlamentare, după care tânjește majoritatea absolută a politicienilor, ar fi - pentru clasa (casta) lor - inadmisibilă. Ei știu că zicala "Câinii latră, ca­ravana trece!" este perfect func­țio­nală, în cazul mișcă­rilor spontane de masă. "Să le arun­căm un os câinilor, vor uita pentru ce au lătrat!". În Parla­ment s-au conturat deja noile încercări de limitare a acți­unilor Justiției. Sub con­du­cerea "maestrului" Tăriceanu, reprezentanții ALDE, dar și ai altor partide (de la putere și din opoziție) au în­ceput să se împotrivească tot mai fă­țiș cererilor de amen­dare a politicienilor corupți. A fost de ajuns, cred ei, că Ponta, Oprea și "echipa" lor s-au "sacri­ficat" pentru "gre­șe­­lile" făcute. Au fost pedepsiți pentru excesele lor. Dar sis­temul trebuie să continue!
Redeșteptarea politicienilor, după "tulburarea de mo­ment" provocată de protestele străzii, este sesizabilă mai ales într-o problemă care poate afecta chiar esența "sis­temului": respingerea celor două tururi de scrutin, în ale­gerile locale. Reprezentanții societății civile, ai "stră­zii", au formulat clar acest deziderat, în consultările cu pre­ședintele Klaus Iohannis. "Strada" a considerat, pe drept, că alegerea oricărui edil, responsabil de viața coti­diană a unei comunități este mult mai corectă în urma unei con­frun­tări în turul de scrutin secund, între primii doi can­didați. O majoritate de peste 50% dintre alegătorii pre­zenți conferă astfel legitimitate evidentă câștigă­torului. El devine reprezentativ pentru ansamblul comunității, asi­gu­rând stabilitatea funcționării acesteia. Actuala lege a "lo­calelor" permite, însă, desemnarea conducătorilor di­ver­selor comunități într-un singur tur de scrutin, ocu­pan­tul primului loc în ierarhia preferințelor cetățenești fiind considerat câștigător, indiferent de "scorul" realizat. Cu doar 5-10-15% din voturile exprimate, candidații pot să devină primari, ceilalți competitori, cu scoruri mai mici, fiind declarați respinși. Legea favorizează, evident, pri­marii aflați în funcțiune, care pot recurge la "tra­dițio­nalele" pomeni electorale, în perfectă cunoștință de cauză și, mai mult, pot angaja falși contracandidați, care să le ușureze alegerea. Deși un primar ales cu un procent mult sub majoritatea legitimă de 50%+1 vot nu este re­pre­zentativ, partidele parlamentare susțin formula (sub pre­textul subțire al reducerii cheltuielilor electorale) pentru că pătrunderea unor oameni în primăriile betonate, deja, cu aleși ai puterii, ar strica „echilibrul". Alegerile în­tr-un singur tur de scrutin asigură conservarea clasei politice actuale, blocând orice încercare de destabilizare a "sis­temului". Prin urmare, deși mimează deschidere față de propunerile societății civile, clasa politică (prin repre­zentanții ei parlamentari) ridică din umeri a neputință, arătând că actuala lege a alegerilor locale nu mai poate fi mo­dificată. Schimbarea ei ar intra în conflict cu recoman­dările Comisiei de la Veneția, instituție tutelată de Con­siliul Europei, care susține - printr-un Cod de bune prac­tici electorale - că legislațiile pentru alegeri nu pot fi mo­dificate cu un an înainte de organizarea scru­tinului. Ace­lași parlament care, la "lovitura de stat" din 2012, modi­fica "din mers" legislația, pentru a-și atinge scopul (elimi­narea președintelui incomod), a devenit - brusc și total - păzitorul strict al legii, cel mai "res­pec­tabil" organism politic al țării. Comisia de la Veneția - și, în prelungirea re­comandărilor ei, Curtea Constituțională a României - blochează însă, în felul acesta, modificările ce limitează drepturile electorale ale cetățenilor, așa cum sunt definite de Constituție. Un singur tur de scrutin restrânge posibi­litatea de alegere a corpului electoral, cetățeanul nemai­pu­tând să se reorienteze spre altă op­țiune, apropiată de as­pi­rațiile sale, dacă prima sa preferință nu a reunit un scor mulțumitor. De altfel, atât Comisia de la Veneția, cât și CCR, pot permite modificări ale legii electorale sub ter­me­nul stabilit, dacă ele întăresc, după principiile demo­crației, alegerile locale. O ordonanță de urgență a guver­nului, sau chiar un vot în Parlament, ar fi - din perspec­tiva dată - justificate și în deplin acord cu cerințele "străzii", pe care politicienii jură că o respectă și se supun dorinței ei de înnoire. Sigur, nu le e nici lor ușor! Un al doi­lea tur de scrutin, în orice alegere, poate demola pla­nurile inițiale, cum s-a întâmplat la ultimele "preziden­țiale", unde actualul șef de stat a reușit să răstoarne cal­culul PSD, pulverizând diferența de 10% cu care Ponta se anunța, după primul tur, câștigător.
Dar adevăratul motiv al menținerii legislației actuale e mai complex: chiar și aleși de o minoritate de oameni, ac­tualii primari trebuie să rămână în funcții, ca să-și susțină partidele pe care le reprezintă, la "parla­men­tarele" din toamna lui 2016. Cu primarii actuali, realeși în­tr-un singur tur de scrutin, clasa politică grupată în partidele parlamentare este sigură că nu-și va pierde au­toritatea în teritoriu. Altfel spus, deși împodobită "cu altă pălărie" ("țesută" din declarații de cinste și respon­sa­bi­li­tate), ea va păstra "sistemul" care i-a asigurat superio­ri­tatea și bu­năstarea în raport cu ceilalți.
Rămâne de văzut dacă "indignații" care au dus la schim­barea guvernului în România se vor lăsa păcăliți de jocurile cu măști.