Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Doina Jela, "Villa Margareta", Editura Po­lirom (tel. 0232/21.74.40), 532 p.

De când o știu, Doina Jela "debordează de ocupații și preocupări". Cu o mare disponibilitate și energie, activă și reac­tivă, pune mult suflet în pro­iec­tele și cauzele în care se angajează ca jurnalistă, editoare a unor colecții necesare pentru înțelegerea naturii comunismului (seria "Procesul comunis­mu­lui" de la Humanitas și "Actual" de la Curtea Veche), dar și ca autoare a unor cărți documentare mult citite, citate, co­mentate. E vor­ba în ele despre "cazuri" sem­nifi­cative pentru mijloacele criminale, abjecția și nedrep­tățile strigătoare la cer de care s-a folosit siste­mul politic instaurat în România după 1947. Cu acri­bia isto­ricului și pasiunea jurnalistului de investigație, Doina Jela a cercetat arhive, a căutat și intervievat su­praviețuitori, a citit presa epocii și apoi a recons­tituit din tot acest material portrete complexe de vic­time, turnători și torționari, destine, cu talent de romancier. Fie că e vorba de "procesul Canalului" din 1952, în urma căruia au fost condamnați la moarte și împușcați trei oameni nevinovați iar alți șapte au primit sentințe pe viață ("Cazul Nichita Dumitru"), de arestarea și asasinarea în închisoare a Ecaterinei Bă­lăcioiu, mama Monicăi Lovinescu ("Această dra­goste care ne lea­gă"), sau de mediul carceral dejist pri­vit dinspre cea­laltă parte, a instrumentelor siste­mului ("Spovedania unui torționar") - ca să citez doar câteva titluri - în toate aceste volume non-fictive se vede capacitatea autoarei de a da viață docu­men­telor, de a pune accente sensibile, omenești, tulbu­ră­toare pe acte ce reduceau soar­ta unui om la formule-tip și de a umple spațiul dintre ele cu imaginație creativă. Scrise din convingerea că adevărul tre­buie știut, vinovații - identi­fi­cați și mecanismul terorii - analizat în toate aspectele lui, cărțile-document ale Doinei Jela vădesc și talent de pro­za­tor, cu o bună cunoaștere a teh­nicilor narative. Acum, ea trece la literatura de ficțiune, cu un roman impresionant în care folosește cu abi­litate procedee ale prozei postmo­derne, de la autofic­țiune, ședințe de psihanaliză, dosar de securitate, citate din autori cunoscuți, scrisori, până la e-mailuri și chiar fotografii și desene. Romanul are în centru un personaj puternic, poetul genialoid și risipitor Vlad Cernescu, ce fascinează și influențează viețile micii comunități intelectuale adunate în can­celaria școlii din Topalu-Hârșova. Noncon­formistul, însetatul de liber­tate, căutătorul de sensuri Vlad, profesor de engleză, e privit cu ochii unei foste colege de atunci, numită chiar Doina Jela, dinspre anul 2012, când aceasta se întoarce în țară pentru o perioadă, lăsându-și la Paris soțul francez și cei trei copii mari, dar și din 1989, când erau colegi de cancelarie. Pe atunci, pro­fesoara navetistă începuse să scrie un ro­man despre Vlad Cernescu și femeile lui: soția Vale­ria, fiică de general de Securitate, și iubita Letiția, prietena cea mai bună din copilărie a naratoarei, de care o rupsese o neîn­țelegere, considerată trădare. Firele epice com­pli­cate ale relațiilor de prietenie, de iubire, de ru­de­nie, de do­minare și subordonare dintre personaje sunt legate subtil. Misterul, surpriza, sus­pansul, răstur­nă­rile de situație sunt atât de bine dozate încât romanul reușește să te țină captiv în hățișul lui epic și, când credeai că te-ai pierdut, apare un nou luminiș de înțe­lesuri. (E drept că sunt și câteva, cum să le spun, su­perflui­tăți care puteau lipsi, mai redu­când din stu­foșenie). În ansamblu însă, pânza de păianjen țesută în jurul Poetului tenebros și solar, disperat în fața neantului, li­ber în spirit - are ceva ra­dioactiv, care transmite vibra­ții emoționale și energie. Ca să prinzi într-o poveste eterogenitatea și con­tra­dic­țiile ființei umane, norul de incertitudini greu de risipit de ra­țiune ce învăluie lumea interioară, e nevoie de talent, nu glumă. Iar "Villa Margareta" e dovada că Doi­na Jela e un ro­mancier cu suflu vast, care se în­cumetă să poves­teas­că, pe fundalul evenimentelor trăite de români din 1989 până acum, despre nevoia de a fi autentici și a ne accepta așa cum suntem, des­pre frică și curaj, despre idea­lisme și compromisuri, despre vină și dosto­ievschi­ană ispășire. Foarte reușite sunt și descrierile peisajului dobrogean, ale satelor și naturii din zona mării și Deltei, dar și punctele nodale ale spațiului pe care se desfășoară poveștile imbricate, precum Villa Margareta, o baracă de grăniceri deza­fec­tată, devenită simbolic un spațiu al adevărului, un refugiu și o as­cunzătoare, și în care se descâlcesc în fi­nal capcanele narative.