ANUȚA POP din Hoteni - "De-ar fi cusut cu mătasă, nicări nu-i ca și-acasă"

Corina Pavel
Anuța e nevăstuța ceterașului Ioan Pop, zis Popicu, din Hoteni. O femeie strașnică, fru­moasă, cu mijloc mlădios. Gândești că zboară, când o vezi, ba în grădină, risipind cu grebla brazdele de iarbă cosită de omul ei, ba sco­țând din bloadăr (cuptor) plăcinte cu cartofi și mă­rar. Acu spală lână, acu o scar­mănă, o toarce, o țese și face în tiară (război) mândrețe de lipideu, ori coase cămăși, de dragoste pentru drăguțul de bărbat al ei. Iar când nu e în ocolul casei sale de lemn în­seamnă că e pe vreo scenă din lumea largă, horind ală­­turi de sora ei mai mică, Voichița, ținându-se amân­două după ce­te­ra lui Ioan. Dar acum se pune pe iarnă, Anu­ța șade în fața mea, și între genele ce-i adum­­bresc ochii negri, se sfărâmă o la­crimă și o boare a amin­tirilor de de­mult.

Așteptarea: Miculașul

"Noi am fost opt copii la părinți: cinci fete și trii bă­ieți. Cum am cres­cut? Ia, foarte bine și frumos! Pă­rinții se îngrijeau de noi, și noi, unii pe alții, ne ajutam și ne purtam de grijă. Dimineața, de exemplu, îmi aduc aminte că stăteam la rând la încălțat cu opincile și legat nojițele la tata, și la chiep­tănat și îm­ple­tit părul fetelor, la mama. Și ce plină de chiot și de veselie era casa! O, Doam­ne!... Dar ce forfotă ma­re era în ajun de Sf. Nicolae, de «Mi­culaș», cum se zice pe la noi, când ne spă­lam opincile, le curățam și le pu­neam în fe­reastră! Când eram copii, dormeam tăți într-o odaie largă, în casa bătrânească de lemn. Odaia avea două ferești și într-una erau înșirate opincile fetelor, și în­tr-alta, ale bă­ie­ților. Cum ne tre­zeam dimineața, țup, tăți la ferestre să că­utăm în opinci. Și ce bucurie era, pfui de mi­ne!... Și ce credeți că punea Micu­lașu'n opinci? O bomboană fondantă... una sân­gură, apoi o ju­mătate de «Eugenia», ca să ajun­gă pentru tăți. Și mai erau patru bom­boane gal­bi­ne, cu gust de lămâie, dropsuri rotunjoare, noi le zi­ceam «bomboane ucă»! Mare minunăție!!! Și-apăi ce mai săream în paturi și ce ne bucuram! Și le mân­cam, împărțindu-le pe câ­teva zile, ca să prelungim plăcerea de-a avea ceva dul­ce. Abia acum, de curând, la o în­tâlnire de familie, am aflat că, de fapt, fratele cel mare al nostru, Gheor­ghe, care își găsise de lucru la Sighet, era în­sărcinat de mama și de tata să ne cum­pere de la cofetăria din oraș toate bom­boanele acelea. Zarva noastră nu se stingea până târzu, dar el aștepta răb­dător să ne culcăm, picotind de somn, ca să ni le pună în opinci înainte de a pleca la lucru, când dădeau zorii, ca să prindă trenul cu care făcea na­ve­ta. Tare m-a înduioșat fratele cel mare când ne-a mărturisit asta, după aproa­pe 50 de ani cât a ținut el secret!... Și parcă bucu­­ria aceea din copilărie ne-a cuprins din nou pe toți, chiar dacă suntem trecuți bine de tinerețe. Dar pe atunci, în iernile copilăriei noastre, serile erau lungi, omătul mare afară, în odaie era cald și bine, iar noi stă­team și ascultam poveștile părinților și buni­cilor, despre vre­mile de demult, și așa învățam cum trebuie a te purta în lumea asta. Am avut o copilărie foarte frumoasă, chiar dacă nu am avut tot ce aveau copiii de la oraș, daruri scum­pe de la sărbători din aceste, iar la școală, luam de merinde mămăligă cu ma­giun de pru­ne, în restul zilelor. Asta nu înseamnă că nu m-am bucurat de copilărie și de lumea cuminte din mijlocul căreia m-am ridicat. Am avut parte de pă­rinți minunați, care au înțeles că trebuie să ne tri­mită la școală, ca să ne facem un rost în lume, și-au do­rit să învățăm, ca să avem parte de o soartă mai bu­nă. Și păn­tru asta, nu putem să le mulțumim niciodată în­deajuns. Noi i-am ascultat, și toți am ajuns bine. Sun­tem mulțumiți de noi. Numai jude­cători și avo­cați ne-a spus mama să nu ne facem, că nu-i bine să judecăm noi oamenii."

Fiorul: ursitul

"Mai apoi am crescut, am plecat din satul meu la școală, mai departe, am terminat liceul economic din Negrești-Oaș și m-am făcut economistă la Baia Mare. Dar prinsesem deja drăguț, un fecior fain, ceteraș tânăr, dar vestit și umblat prin lume, din Poienile Glodului, care-o cântat la nunta uneia din surorile mele și mi-o tot venit la portiță după aceea. Și așa bine ne-am înțăles, că am socotit că îi vremea să mă mărit. D-aia îi bine să te însori, să te măriți... să nu aștepți să te mărite ori să te în­soare satul, făcându-ți fel de fel de ursiri! Aceste lu­cruri ce se fac pentru mă­ritatul fetelor și însuratul feciorilor se întâmplă în­deosebi iernile, de Anul Nou și de Bobotează. Că ier­nile-s lungi la noi, și oamenii vor să mai facă haz, dar și să îndrepte niște lucruri ce nu sunt în rânduială. Și încă se țin și azi și se fac întocmai ca în vechime, și dacă îți vini pe la noi de Anul Nou, ori de Bo­botează, îți vide! În noaptea Anu­lui Nou, se adună câțiva tineri din sat, umplu cu paie o cămeșă bărbătească, fac și un ghem unde-i capul și îi pun păr din fu­ioare de câ­nepă, cu un clop găurit pe cap, cu un pantof și cu o opincă, de tot râsul și hazna satului. Țintuiesc pe un par arătarea ce închipuie un drăguț de-al unei fete nemăritate, feciorul de-a lua-o, și-o urcă într-un copac foarte înalt, sus de tot, pe crengi, ca să nu ajungă cineva să-l doboare, punându-i pe piept o foaie de hâr­tie în care-i scris cum îl chea­mă și la care fată bă­trână vine, înștiințând-o că dacă ea nu și-a aflat băr­bat, apăi i-or aflat ei, feciorii. Co­pacul îi musai să fie aproape de biserică ori în drumul fetei, și-apoi, când lumea iese de la biserică și se întreabă al cui i-a fi «moșul» acela?!... Un tânăr mai îndrăzneț se urcă în copac, ia scrisoarea și o citește în fața tuturor! Și toți fac haz iar fata, dacă-i «loatră», adică dacă știe de glumă, îl ia pe păpușoi din copac și-l duce acasă cu ceteraș, cu alaiul de fe­ciori și fete du­pă ea, și petrec. Dar dacă fata-i «mu­talaucă», se su­pără și caută a afla cine a pus astă rușine la cale, și-apăi ține dușmănie și nu mai vor­bește cu flăcăii aceia, dar măcar e zorită a se mărita. Și la feciorii ne­în­surați se face același lucru, dar în Ajun de Bo­bo­tează, și îmbrăcându-se păpușoiul de paie cu straie femeiești. Am fă­cut și eu, la rândul meu, «babe» pen­tru fe­cio­rii bătrâiori, cu fetele de seama mea, pe când eram ne­mă­ritată, și mare haz mai era. Satul era ne­iertător, și era bine că era așa, că familia însemna un lucru de mare preț pentru oricine, pe atunci. Multe fete nu se mai gră­besc a se mărita în ziua de azi. Ori nu-și află ur­si­tul, ori... nu știu de ce. Dar le învăț eu ce e a face pen­tru astfel de lucruri, așa cum am aflat și eu la vremea mea. Unele le-am făcut până a mă mărita, deși nu purtam de grijă că am să rămân ne­măritată, doar că ne adunam cu fetele și ne veseleam, ori chiar eram cu­rioase să vedem cum îi. Și, întot­deauna, așa era! Că ne-adunam în câte-un an, de Bo­botează, și câte doauă­zeci de fete și era frumos că tare ne veseleam și chicoteam una pe seama al­teia, și noaptea de Ajun o treceam astfel, de nici nu simțeam când. În noaptea de Ajunul Bobotezei, nu-i voie să dormi. Așa se zice la noi. Și-apăi, eu le învăț să facă cum făceam și eu: luam două lumânări de ceară și le puneam într-o co­vată cu apă, într-o albie de lemn, pes­te care fa­ceam sem­nul crucii de trei ori. Și ziceam că una e pentru mi­ne (ori pentru fata care vrea să știe dacă s-a mă­­rita), iar cealaltă lumânare îi pen­tru dră­guț. Iar lu­mâ­nările se tăt plim­­bă pe apă, plutind. Și se în­tâm­plă câ­teodată că se-adună și se sting deo­dată, împreună, asta însemnând că fa­ta aceea și feciorul ce-l are în gând or să fie împreună. Iar dacă nu se-adu­nă, că poți să stai și toată noaptea și lumâ­nările să nu se atingă de­fel, atunci ei nu vor fi îm­preună. În 1985, de la Bo­botează, am știut că mă mă­rit, că lu­mi­na mea de ceară s-o adunat cu a lui Popicu, de-l aveam drăguț. Apoi, mai sunt și altele. De pildă, mergi la râu și pui pe-o piatră un struț de busuioc. Și dacă dimineața îl gă­sești încărcat de țurțuri, atunci vei avea un bărbat foarte bogat, iar dacă nu se leagă nimic de el, vei avea parte de unul sărac. Apoi, la cân­tatul co­co­șilor, în zori de ziuă, mai făceam și de-aceste: una dintre noi ieșea afară cu un stolnic pe cap (un colac spe­cial fă­cut) și de unde auzea primul co­coș, de acolo avea să vină pe­țitorul ei. Dacă auzea câine bătând, avea să fie rău de gu­ră, dacă auzea cocoș cân­tând, avea să fie isteț și fru­mos, dacă auzea un mu­get de vacă, ori de alt ani­mal de povară, avea să fie muncitor. Sau mergeam în pu­terea nop­ții la cotețul porcilor, ne în­torceam cu spatele, dă­deam cu curul în ușa co­tețului, și ziceam așa: «Hu­dim, hudim, mărita-m-oi estimp?». Și dacă porcul nu zicea nimic, înseamnă că nu te măritai în anul ăla. Și dacă grohăia porcul, te măritai. Ori me­ream afară, la gard, legată la ochi cu o năframă, de su­ratele celelalte, și începeam să nume­răm parii de la gard de la cifra nouă îna­poi: 9, 8, 7, ... până la unu, și pe acela îl le­gam cu ață ca să știi care-i al tău, di­mi­nea­ță, când îl ve­deam pe lu­mină, și ca să-l deosebești de al ce­lorlalte fete, care făceau și ele la fel. Și apăi, dacă era mai scurt parul, era un bărbat mai mic ursitul tău, da­că era strâmb ori îndoit, ursitul era gânjăluit, aplecat de spate. Da­că parul era drept și lung, urma să fie înalt și frumos vii­torul bărbat, și tot așa. Sau făceam doi boți din făină amestecată cu smântână bu­nă, aduceam mâțul și spuneam că unul e al fetii cu­tare, iar celălalt al fecio­ru­lui, și zici numele, și da­că mă­nâncă mâțul boții, ti-i mărita cu acela, dacă nu, nu te măriți cu el, îți iei gândul. Toate astea se fac în Aju­nul de Bobo­tează. Eu le fă­ceam când eram mai tâ­nără, mai fără minte... Nu că aș avea mai multă minte acum, dar... e frumos! Lumea trăia fru­mos în vremile mai vechi. Am adu­nat tinere din sat, și cocoane, și tinere, cine-o vrut, și le-am fă­cut cu ele toate astea, de Bobo­tează, ca să le învăț.

Rostul lumii

"Acum toate s-or schimbat, toa­te-s cu susul în jos, dar eu cred că orice fată, în adâncul sufletului ei, își dorește să se mărite, chiar dacă nu mărtu­ri­sește asta întot­deauna. Și chiar dacă în fa­mi­liile tradiționale, la noi, ro­lul femeii și cel al băr­batului sunt foarte bine definite: nu se cade ca femeia să-și bage na­sul pă tăt locul și-n tre­bile bărbaților. Dar asta nu înseamnă că nu sun­tem libere, că nu luăm decizii, ci că respectăm această ierarhie din li­be­ră voință, pur și sim­plu. Dacă eu țin la rânduiala asta de demult, nu înseamnă că sunt învechită în con­cep­ții sau că, Doam­ne-fe­rește, mi se pune pum­nul în gură. Ci chiar mi-am asumat con­diția asta și nu mă răz­vrătesc. Mie îmi place să respect ros­tul lumii, că știe Dum­nezeu-dră­guțul de ce a tocmit-o el așa! Așa am văzut și în casa părin­ților mei, și o fo bine, am crescut opt co­pii, cinci fete și trii bă­ieți, în bună pace și cu dra­goste de Dumnezeu. Nu am învățat nimic cu forța, ci tăte or vinit de la sine, din suflet și din exemplul părinților și bătrânilor și al satului. Asta am apucat, asta am făcut și noi, eu și frații și su­rorile mele. Chiar dacă mai lipsesc din sat, că mai merg prin lume cu cântările, când mă în­torc, acolo îs, cu tăți ai mei. Frații și surorile mele, cu nevestele și bărbații lor, de pe unde or fi fost ei, cu copiii și ne­poții, cu toată familia, știm asta, cu toții s-or dat după noi, hotenarii. Părinții noștri nu au avut cu ce să ne înzestreze când ne-am luat zborul din cuib, dar faptul că ne avem unul pe altul e cea mai mare zestre a noas­tră. Știți, noi și acum împărțim făina și facem pâinea împreună: pune cumnatu-meu, bărbatul soră-mii Ileană, pune grâu curat (nu tricală de aceea) la Săliște, acolo, în Codru, iar noi punem săcară, și adunăm făinurile, și așa facem tăți pită neagră cu săcară și cu puțină făină de grâu. E tare frumos să îm­părțim pita, ca frații, la propriu, parcă e mai gustoasă așa. Pe fie­care din noi, frați și surori, ne-a încercat viața mai mult sau mai puțin, dar de fiecare dată am fost uniți și ne-am rugat unul pentru altul, și mama, care trăiește încă, s-o ție Dumnezeu, pentru noi toți. Iar tata, care s-a mutat în cimitirul din curtea bisericii, și de ale cărui vorbe bune ne e tare dor, cred că de aco­lo, din ceriu, ne vede și se bucură că ținem mai de­parte familia unită și că suntem oameni de omenie. Mie nu mi-a dat Dumnezeu copii, dar sper ca nepoții pe ca­re-i am de la frații mei or face tot la fel ca și noi, căci asta e comoara cea mai de preț pe care o avem, să ții neamul, să nu-l risipești. Nu cred că e nevoie de mai mult în viață, decât să fii om, cel puțin, eu, una, nu-mi doresc mai mult în viață decât să fiu să­nătoasă și să fiu cu ai mei împrejur. Că greu e la bătrânețe și de u­nul singur... Am îm­blat prin lu­mea largă, urmân­du-l cu cântecul pe bărbatul meu, Ioan Pop, ceteraș vestit, ca­re con­du­ce grupul de mu­zică tradițională de pe la noi, dar niciodată nu ne-am dorit, niciunul din noi, să ple­căm de aici, să ne pă­ră­sim locul nostru și oa­menii dragi, ca să trăim între stră­ini. Nu zic, e fru­mos și prin alte părți, iacătă, dacă mă gân­desc numai la ultimul turneu în America, din pri­măvara ce-a tre­cut, în care am văzut și vestul Sta­telor Unite. Îi mul­țu­mesc Tatălui Ceresc pentru toate bucuriile pe care mi le-a dat, că am un bărbat bun, că am făcut o casă cu el, că m-a învrednicit ca umblând cu cântecul îm­pre­ună, să văd lumea, din India și Co­reea până în Ame­rica cea mare... dar, păntru mine, «de-ar fi cusut cu mătasă / nicări nu-i ca și-acasă»! Bărbatu-meu îmi mai spune câ­teodată că eu îs în­vă­țată ca și "codațu'" (viermușul) în măr: atâta-i uni­versul meu, pământul meu, casa mea, dulceața vieții mele. Când ajung acasă și deschid poarta cea mare de lemn, cu încrustături, și intru în ocolu' mieu, mi se umple sufletul de bucurie, că îmi vine să iau în brațe și mărul din fața casei, și căsuța cu totul, și grădina, ca pe niște oameni dragi. Ia, dimineață am tras după mine lipideul cu otava ceea verde, lu­ată din șo­pru, ca s-o risipesc iară, la soa­re, și m-am gândit în si­nea mea, dacă a miei mă videu că fac asta, mama nu știu ce-ar fi zâs, poate n-ar fi zâs nemica, dar tata ar fi zâs: «Oare nu-i rând a me­re omenește cu lipi­deul acela?». Adi­că, să-l ieu în spate, nu să-l trag după mi­ne pe jos! Sau, în cel mai rău caz, ar fi zâs: «Anuță, să nu mă duc eu să-ți arăt cum să duce lipideul!». Și atunci, era bai dacă mai zâce o dată! Dar în niciun caz nu îmi dăde bătaie! Altfel să învățau pruncii: o vorbă zisă cum trebuie și era de ajuns! La ce bun să rădici pal­ma? Poate că unii s-ar mira cum de au crescut tata și mama atâția copii, fără să pună mâna pe retevei? Iată că am de la ei o samă de cu­vinte de îndreptat lucrurile și oamenii, pen­tru fiecare situație în parte, vorbe de duh, care au rămas pentru totdeauna și care-mi folo­sesc de în­drumar în orice situație a vieții. Dacă țin samă de ele și le aplic, știu că n-am cum să greșesc, nici în lucrul meu, nici în fața oamenilor cu care mă aflu. «Om îi acela care nu se încurcă, nu acela care se descurcă!», ori «Nu-i mult să nu se gate și nici pu­țin să nu ajungă!», ori «Nici răul nu-i pe veci și nici binele nu-i pă veci!» -zicea tata! Și toate astea sunt foarte adevărate, că așa îi în viață!... Legi ale firii, nescrise, pe care le-am prins de la părinți și pe care socot cu cale că-i bine să le păstrez, și să nu le smin­tesc, cât oi fi pă lume!"