Recentul masacru de la Paris, pe lângă alte atentate mai "mici", din Tunisia sau Mali, au scos în evidență două dintre marile vulnerabilități ale lumii occidentale: multiculturalismul și corectitudinea politică. Acceptate ca minorități etnice și religioase în urmă cu multe decenii, ca o compensație pentru veacurile de colonialism, comunitățile musulmane din Franța, Belgia, Olanda, Anglia, Germania etc. au sfârșit prin a deveni stat în stat, refuzând integrarea culturală. Astfel, deși valurile de imigranți din Siria ar fi putut aduce sute de teroriști ai ISIS, fapt încă neconfirmat, s-a dovedit că atentatorii din capitala Franței erau cetățeni francezi și belgieni, crescuți și educați în aceste țări. Cu alte cuvinte, un experiment multicultural eșuat al Vestului corect politic, care scoate în lumină o realitate înspăimântătoare, un "pojar mortal", cum ar spune istoricul Neagu Djuvara. În acest context, scriitorul și jurnalistul americano-german Soeren Kern (www. sorenkern.com), se întreabă dacă nu cumva Europa a pierdut controlul asupra destinului său.
În Olanda, de pildă, se pare că există circa 40 de zone "no-go", unde poliția nu îndrăznește să intre fără tanchete blindate. Situația este identică în Belgia și, bineînțeles, în Franța, unde au fost identificate 751 de "zone sensibile", ieșite practic de sub controlul statului. Recent, potrivit informațiilor dezvăluite de presa belgiană (citate de ziarul Cotidianul.ro), s-a aflat că 215 jihadiști luptau în Siria, dar primeau ajutor de șomaj de la Bruxelles. Un total de peste 80.000 de euro au fost deja plătiți luptătorilor din Siria. De acești bani primiți de la sistemul de asigurări sociale (CPAS) jihadiștii belgieni s-au folosit pentru a-și finanța perioadele lor ca "turiști teroriști". De fapt, serviciile de securitate belgiene fișaseră 1000 de cetățeni belgieni care făceau naveta între Belgia și Siria sau Irak. Se știa totul despre ei, dar la întoarcerea acasă, de teama de a nu-i irita, cu alte cuvinte, din corectitudine politică, nu au mai fost urmăriți. În Marea Britanie, gruparea musulmană «Musulmanii contra cruciadelor» a lansat o campanie pentru transformarea a 12 orașe engleze, în frunte cu așa-zisul "Londonistan", în state islamice independente, care să fie supuse Sharia, în afara legilor britanice. Tentativa se numește "Proiect al Emiratelor Islamice" și enumeră orașele Birmingham, Bradford, Derby, Dewsbury, Leeds, Leicester, Liverpool, Luton, Manchester, Sheffield, cât și Waltham Forest în nord-estul Londrei și Tower Hamlets în est. În Roma, Paris, Marsilia sau Toulouse, sunt blocate străzi și piețe întregi pentru rugăciunea de vineri, iar sistemul de amplificare al moscheilor este dat la maxim. Nimeni nu îndrăznește să comenteze, pentru a nu stârni revolta musulmanilor. În Suedia, largi teritorii în sudul orașului Malmö, care are mai mult de 25% musulmani, sunt zone interzise ne-musulmanilor. Pompierii și ambulanțele refuză să intre în cartiere musulmane ca Rosengard fără o escortă puternică a poliției. În Göteborg, tinerii musulmani au atacat și distrus, cu cocktail-uri Molotov, 15 mașini ale poliției. În contextul acestor fapte cunoscute din presă, i-am solicitat un interviu deputatului PNL Theodor Paleologu, bun cunoscător al Franței, unde tatăl său, regretatul Alexandru Paleologu, a funcționat în anii '90 ca "ambasador al golanilor". Theodor Paleologu, fost elev al "École Normale Supérieure", a studiat filosofia la Universitatea Paris I Sorbonne și este doctor în filosofie politică al École des Hautes Études en Sciences Sociales și al Universității din München. A fost fellow la Harvard, Notre Dame și Wissenschaftskolleg zu Berlin, a predat la Boston College, Deep Springs College, European College of Liberal Arts de la Berlin și Universitatea din Copenhaga. A fost ambasador al României în Danemarca și Islanda și Ministru al Culturii. În prezent, este deputat PNL și președintele Fundației Paleologu.
"Orbirea elitelor franceze este de natură ideologică"
- A fost generozitatea occidentală de a accepta, în anii '60, imigrări masive din fostele colonii, o greșeală istorică ce se răzbună azi? De ce nu se lasă integrați musulmanii francezi, belgieni sau germani?
- Da, fenomenul a fost scăpat de sub control. Și n-a fost vorba doar de "generozitate", ci și de interes economic. Decidenții occidentali au scăpat însă din vedere alte considerente și s-au dovedit incapabili de a prevedea. De fapt, unii au prevăzut, dar nu au putut acționa în consecință. Pe de altă parte, dacă vorbim de "integrare", nu cred că e bine să generalizăm. Mulți musulmani s-au integrat bine în societățile occidentale. Dar peste tot vedem totuși că o parte a comunităților musulmane respinge cu obstinație integrarea și consideră cu ostilitate societățile care-i găzduiesc. Este de ajuns pentru a crea o imensă problemă. După părerea mea, principalele victime ale islamismului extremist sunt tocmai musulmanii.
- Franța este, în aceste zile, marele rănit. De ce tocmai Franța? De ce credeți că terorismul a lovit de două ori profund la Paris, în cursul acestui an?
- Deh, Franța este - nu-i așa? - "țara drepturilor omului". Orbirea elitelor franceze este de natură ideologică. Experiența istorică arată că Omul cu O mare, omul abstract și universal, nu există. Mai țineți minte cum se rățoia Laurent Fabius la Viktor Orban și la țările din Estul Europei, care erau reticente, să primească refugiați? Cu toată solidaritatea față de Franța, n-ar strica, cred eu, să le aducem aminte.
- Și în Belgia ne confruntăm cu situații identice. Și în Olanda. Și în alte state. În Londra, dacă se petrec crime în cartierele musulmane, rămân neinvestigate, poliția nu îndrăznește să ancheteze... Ce ne spun toate aceste anomalii de comportament al autorităților occidentale?
- E groaznic și e doar o parte a tabloului general. Avem de-a face cu o demisie a statului. Or, absența statului, o știm de la Hobbes, înseamnă războiul tuturor împotriva tuturor. Există de ani de zile o stare de război civil larvar. Dar poliția ideologică, corectitudinea politică, interzic formularea diagnosticului.
- Se pune în discuție și multiculturalismul. Andrei Pleșu scria zilele trecute că multiculturalismul "a eșuat" în Europa. Ce părere aveți?
- "Multiculturalismul" este o ideologie care niciodată nu a funcționat și nu a fost reflectată de realitate. Asta nu înseamnă însă că niște culturi diferite n-ar putea coexista în mod pașnic și armonios. Segregaționismul este și el o ideologie simplistă. Sunt culturi care pot coexista și altele care, din câte vedem, nu pot coexista fără victime.
"Dacă eram în Spațiul Schengen, trecea puhoiul de refugiați pe la noi"
- Tratatul Schengen a fost suspendat la recentul consiliu al JAI. Mai are vreun rost ca România să insiste să facă parte din acest tratat?
- Abordarea românească a problematicii Schengen ține de orgoliu și este eminamente emoțională. Vrem și noi în Schengen, ca să nu ne simțim inferiori. Niciun oficial român nu ne-a explicat, cu cifre, care este interesul nostru de a fi parte din Spațiul Schengen. Deocamdată, putem vedea că am avut noroc că nu suntem în Schengen: dacă eram în Spațiul Schengen, trecea puhoiul de refugiați pe la noi. Iar la cât suntem noi de organizați și de eficienți, ar fi fost un haos de nedescris.
- Fostul președinte Traian Băsescu a afirmat, recent, că România este o țintă pentru jihadiști, pentru atentate de genul celor de la Paris. Care este părerea dvs.?
- Bănuiesc că știe ce spune. N-am nicio informație în acest sens, dar nu văd de ce n-ar fi așa cum spune el. Eu observ doar că suntem extrem de vulnerabili. Ca și în alte situații, întâi se va produce o catastrofă, și abia apoi ne vom apuca să luăm în considerare problema. Autoritățile cu atribuții de securitate nu au comunicat că ar avea vreun plan de acțiune și de prevenție. Noi putem spera că cineva se gândește și la siguranța noastră. Dar tare mă tem că este o speranță vană.
Charles De Gaulle despre musulmani:
"Arabii sunt arabi, francezii sunt francezi"
"Nu trebuie să ne ferim de cuvinte. Este foarte bine că există francezi galbeni, francezi negri, francezi mulatri. Ei sunt dovada că Franța, conform vocației sale universale, este deschisă tuturor raselor. Dar cu condiția ca ei să rămână o mică minoritate. Dacă nu, Franța nu va mai fi Franța. Noi suntem înainte de toate un popor de rasă albă, de cultură greacă și latină și de religie creștină. Astea nu sunt povești! I-ați văzut pe musulmani? Le-ați privit turbanele și djelabalele? Vedeți bine că nu sunt francezi! Încercați să amestecați uleiul cu oțetul, agitați sticla și după un moment veți vedea că sunt din nou separate. Arabii sunt arabi, francezii sunt francezi! Credeți că organismul francez poate să absoarbă zece milioane de musulmani, care mâine vor fi douăzeci de milioane și poimâine patruzeci? Dacă îi integrăm, dacă toți arabii și berberii din Algeria vor fi considerați francezi, cum îi vom împiedica să vină în metropolă, atât timp cât nivelul de viață de aici este atât de ridicat? Satul meu natal nu se va mai numi Colombey - Două Biserici, ci Colombey - Două Moschei!".
André Malraux despre islamul violent (1956)
"Islamul violent este comparabil cu începutul comunismului lui Lenin"
"Marele fenomen al epocii noastre este violența islamică. Subestimată de cei mai mulți dintre contemporanii noștri, creșterea islamului este comparabilă cu începutul comunismului în timpul lui Lenin. Astăzi, lumea occidentală pare nepregătită să se confrunte cu problema islamului. Datele actuale ale problemei sugerează că formele variate de dictatură islamică vor fi stabilite succesiv în lumea arabă. Probabil că soluțiile parțiale, aplicate în timp, vor fi suficiente pentru a indica cursul islamului. Dar este deja prea târziu".
Profesorului Theodor Paleologu îi puteți scrie la
e-mail: cursuri@paleologu.com