Selec­ția "Formula As"

Adriana Bittel
* Ion Iovan, "MJC", Editura Polirom (tel. 0232/21.74.40), 510 p.

Cu plăcerea lor de a pune etichete, francezii au in­ven­tat mai nou termenul exoficțiune, opus auto­fic­țiunii, a cărei modă a trecut. În noul trend, autorul nu se mai identifică, într-un joc facil, cu naratorul, ci accentul cade pe ficțiune, dar una de un tip spe­cial, în care personajele nu sunt imaginare, ci per­so­nalități reale: artiști celebri, filosofi, oameni politici, savanți etc. Diferența dintre exoficțiune și biografie e că aceasta din urmă (romanțată sau nu) se ține strâns și cronologic de documentele păstrate, în timp ce în prima, deși documentarea e și aici esen­țială, autorul își expune propriul punct de vedere asupra eroului său, cu ceea ce poate și ceea ce nu poate fi știut despre viața lui. Căci complexitatea unei perso­na­li­tăți mar­cante nu poate fi "biografiată" decât prin sim­plificare, prin reducerea trans­for­mărilor inte­rioa­re evanescente la un contur epic jalonat cu eve­ni­mente și fapte ates­tate de documente și măr­turii. Încă îna­inte ca exo - (sau docu-) ficțiunea să de­vină o tendință literară ilustrată de mulți și buni romancieri occidentali, Ion Iovan a folosit toată informația dis­po­nibilă despre Mateiu Caragiale și epo­ca lui într-un "eseu biografic" publicat în 2002 la Ed. Compania și apoi în ex­traordinara carte "Ultimele în­sem­nări ale lui Mateiu Ca­ragiale, însoțite de un inedit epistolar pre­cum și de indexul ființelor, lucrurilor și întâm­plărilor" (Curtea Veche, 2008). Ambele m-au entu­ziasmat prin felul cum sunt alese și recompuse în spirit și stil matein decupajele din documente. Ro­man­cierul Ion Iovan nu-l preia în franciză pe bas­tardul lui Ion Luca, ci îi învie în cel mai plauzibil mod cu putință zilele numărate între 1885 și 1936. Chiar dacă îi împru­mută tonul, lim­bajul, obsesiile - asta nu înseamnă identificare ci artă narativă. Nu se pierde niciodată în comentariu și interpretări auctoriale, ci doar con­textualizează in­formația prin care dezvăluie intimi­tatea lui Mateiu în relație cu lumea exterioară. Volu­mul pe care vi-l recomand azi contopește cele două cărți, din 2005 și 2008, într-o structură nouă, în care au fost rescrise sau eliminate părți din ele, astfel încât Mateiu să ne apară și mai adevărat în toată artifi­cialitatea lui - o performanță de maestru, cu atât mai mult cu cât "Mathieu Jean Caragiale, conte de Karabey", cum se autodenumea, e un autor-cult în lumea literelor ro­mâne, radiind peste generații până azi. Personaj fas­cinant prin excentricitate și frivolitate, omul nu e sim­patic. Dandysmele lui inclusiv intelectuale, im­postura genealogiei nobile, elitismul arogant - toate îl opun atât de popularului său tată, rămas constant în iu­birea românilor care se recunosc râzând în geniul caragealian. În "MJK", relația bastardului cu Ion Luca îm­pru­mută pers­pec­tiva fiului ce se simte un ou de cuc în căminul pa­tern un­de e tolerat. Misti­fi­carea originii, delirul de gran­doa­re, morga, ostentația vesti­men­tară se pot explica și ca re­voltă împotriva genito­rului ce-l neglija, răsfă­țân­du-și sub ochii lui copiii le­gali, pe Luchi și Țuschi. Ion Io­van, folosind citate din co­res­pon­dență și mărturii, lu­mi­nează subtil zonele entre-deux prin care de­ambu­lează Ma­tei-Mathieu, în aceeași mă­su­ră flu­ture și pasăre de pradă: între realitatea so­cială căreia îi aparține prin naștere (ma­ma - mun­citoare de ma­hala, tatăl - mi­tocan burghez "înhăiat cu muș­teriii târzii ai câr­ciumelor") și cea aristo­cratică în care își dorește locul stipendiat, pentru a se aban­dona he­donis­mului. Motorul cu au­to­propul­sie care-l pune în mișcare e fantezia livrescă, ma­terializată în capo­dopera "Craii de Curtea-Veche". Autorul lui "MJK" își împarte vo­lumul în două mari sec­țiuni: O lu­me pentru Ma­teiu, în care plasează cei 27 de ani în care biografiile ta­tălui și fiului merg mai mult sau mai puțin îm­preună, plus drumul exterior și interior, în cadrul de epocă dintre 1912-1934. Partea a II-a, Jur­nalul ju­bileului, conține jurnalul apo­crif din ian. 1935 până în ian. 1936. "Nevoite să respire aerul fabu­lației", fiindcă origi­na­lul s-a pierdut, me­moriile ulti­mului Caragiale sunt o reușită atât de ui­mi­toare, încât la prima ediție unii le-au cre­zut autentice.