Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Klaus Lang, "Celibidache și Furt­wän­gler. Marele conflict postbelic de la Fi­lar­mo­nica din Berlin", traducere de Vlad Ni­co­lau, Ed. Humanitas (tel. 0372/74.33.82), 388 p.

Nu întâmplător cartea aceasta a apărut în preajma Festivalului George Enescu - 2015, căci, în ediția de anul acesta, melomanii din România au putut asculta în sfârșit live, după 18 ani de negocieri, legendara orchestră a Filarmonicii din Berlin. A durat atâta fiindcă Berliner Philharmoniker e foarte solicitată și pretinde anumite condiții organizatorice conforme cu statutul ei, între care și săli cu acustică bună, ceea ce Sala Palatului n-are. Și dacă anul acesta a acceptat să concerteze la București, trebuie să-i fim încă o dată recunoscători lui Ioan Holender, directorul artistic al Festivalului din 2003 încoace, care, prin prestigiul său în lumea mu­zicală internațională, a făcut ca cele mai vestite orchestre și soliști cu perfor­man­țe artistice incredibile să poată fi as­cul­tați și în sălile noastre. (Din păcate, strălucita epocă Holender a Festivalului Enescu s-a încheiat acum. Tracasările cu instituțiile sta­tului român cer un mare con­sum de nervi și energie pe care proas­pătul octo­ge­nar nu mai poate să le iro­sească). Me­lomanii știu că muzica clasică se tră­iește cu adevărat în sală, că oricât de bune ar fi înre­gis­tră­rile, vibrațiile emoției colec­ti­ve, fluxul care se naște și te în­corporează sunt uni­ce: magia marii muzici se trans­mite di­rect.
Cu o istorie de 133 de ani, Filarmonica din Berlin stă sub semnul perfecțiunii, ceea ce dovedește cu fiecare concert. Eminența ei se datorează vir­tu­o­zității instrumentiștilor, ci­zelării detaliilor, dar mai ales modului de a comunica prin dirijor cu ființa muzicii pentru a o reda vie publicului. Fiindcă oricât de pasionați, studioși și rodați între ei ar fi muzicienii din orchestră, rolul dirijorului e hotă­râtor. Și aici ajung la cartea noastră, de mare interes nu doar pentru amatorii de muzică simfonică și nu numai fiindcă unul dintre personajele principale e românul Sergiu Celibidache. Redactorul muzical Klaus Lang a publicat, la distanță de 21 de ani între ele, două edi­ții ale acestui volum, alcătuit pe baza corespon­denței din anii 1946-52 dintre cei doi dirijori, a docu­men­telor din arhiva orchestrei și a mărturiilor directe, solicitate sau primite de redactor. În acest fel, Klaus Lang reconsti­tuie deceniul imediat postbelic al instituției muzicale berlineze, în principal prin relația dintre fai­mosul ei dirijor Wilhelm Furt­wäng­ler (care, rămas în Germania în anii nazismului, ocupase funcții oficiale) și mai tânărul cu 26 de ani Sergiu Celi­bi­dache, cu studii muzicale avansate la Berlin și "cu­rat", care în 1946 e ales de orchestră di­ri­jor per­ma­nent. Supus unei comisii aliate de denazi­fi­care, Furt­wängler se retrage în Elveția până la judecarea "ca­zului" său: rămăsese în Germania pentru a face artă, nu fusese nazist, după cum îl acu­zau dușmanii lui emigrați în SUA. Mai mulți martori, printre care și "Celi" îl apără de acuzații, dar abia în 1947 e achitat și poate reveni la pupitrul Fi­lar­monicii berlineze care îl dorește di­rijor pe viață. Sexagenarul și l-ar fi vrut ca succesor pe tânărul român, dar între ei se insinuează ambițiosul și intrigantul Her­bert von Karajan, antipatizat de a­mân­doi. Lupta pentru putere, la care par­ticipă de­mo­cratic și membrii orchestrei, și personalul admi­nis­trativ, ne arată că și în instituțiile culturale nemțești funcțio­nau interese extraartistice, invidii, cabale, con­curențe neloiale și manipulări prin presă. Celibidache-românul, cu tempera­men­tul lui focos, îi șoca pe sobrii melo­mani germani cu gesticulația excesivă, ex­­cen­trică, li se părea "un actor de cinema care joacă rolul unui dirijor". În plus, în relația cu semenii era de o sin­ce­ri­tate agresivă, lipsită de diplomație. Chiar Klaus Lang, care l-a cunoscut și îl admira, povestește că nu era un personaj comod: "niciodată nu m-am gă­sit în fața unei firi mai temperamentale, mai în­dă­rătnice, dar și mai contradictorii. Am îndurat erup­țiile unui vulcan și nu o dată am tras cu ochiul spre ușă ca să-mi pregătesc fuga, în cazul unei agresiuni fizice". Nu e deci de mirare că orchestra cu care se certa la chinuitoare repetiții, și chiar Furtwängler în ultimele sale luni de viață, în 1954, i l-au preferat pe abilul și eficientul Karajan. Ceea ce a fost mai bine și pentru Celi: și-a dobândit celebritatea durabilă cântând cu alte mari orchestre, dispuse să repete până când se ridicau la înaltele lui pretenții artistice.